Forfatter |
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der ikke bliver spillet specielt højt hvorfor bevæger enheden sig så 7.5 cm frem og tilbage?
Det flytter altså en enorm mængde luft, og medmindre det drejer sig om meget lave (under 10-15Hz) frekvenser vil det lyde temmelig voldsomt.
Der er noget her som slet slet ikke stemmer. Spiller subwooferne måske ude af fase?
Hvad justering af Qms angår vil jeg ikke anbefale det af to grunde: 1. Den temmelig høje effekt der bliver brugt i det her system. 2. Det er kun velegnet til lukkede systemer idet man der kan ændre systemets totale Q. På basrefleks kan jeg ikke forestille mig der kommer noget godt ud af det.
Hygge JJ
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne godt være fordi enhederne spiller for dybt i forhold til hvad de reelt kan klare, og derfor pumper hårdt for at holde niveauet ved 20Hz, som ved f.eks. 40Hz.
Hvis en enhed skal spille linært til 20Hz, så skal den flytte MEGET luft = mulighed for portstøj.
Prøv at sætte et højpasfilter ind, ved f.eks. 30 eller 40 Hz (kun til test) og hør om det ikke hjælper. Hvis det gør, så er det fordi subwooferen er afstemt for lavt.
Højpasfiltre bruges jo netop i de fleste subwoofere, for at aflaste enherne i de dybe frekvenser - der i mange tilfælde ikke er nødvendige for film/musik-oplevelsen.
Lyder alt dette ikke sandsynligt?
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Hvis der ikke bliver spillet specielt højt hvorfor bevæger enheden sig så 7.5 cm frem og tilbage?
Det flytter altså en enorm mængde luft, og medmindre det drejer sig om meget lave (under 10-15Hz) frekvenser vil det lyde temmelig voldsomt.
Der er noget her som slet slet ikke stemmer. Spiller subwooferne måske ude af fase?
Hvad justering af Qms angår vil jeg ikke anbefale det af to grunde: 1. Den temmelig høje effekt der bliver brugt i det her system. 2. Det er kun velegnet til lukkede systemer idet man der kan ændre systemets totale Q. På basrefleks kan jeg ikke forestille mig der kommer noget godt ud af det.
Hygge JJ
|
|
|
ØV  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
sugerør ændre ikke på tuning osv. men "kun" på hvordan luft mængden bevæger sig i porten. |
|
|
Jo du skal fjerne arealet som rørene fylder, ca 25% af det samlede areal
så de ændre en del.
mht problemet med port støj, er det ikke kun svend der har problemer, jeg har oplevet samme problem på større subs med 18" CV stroker enheder
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kan du få sugerør til at fylde 25% af arealet ? de er ikke mange tienden del i væg tykkelse, så jeg tvivler på at de kommer til at udgøre 25% !
men om det er det ene eller andet er vel "lige meget". er det et billig og fuldt reversibel tweak. så mon ikke det skal prøves.
CV stroker med port støj.... øhhhh ok. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er meget enig i at det er et super trix, som løser problemet i vid udstrækning, det eneste jeg prøvede at sige at der beregningsmæssigt er en forskel på porte med og uden sugerør.
de 25% er en gammel tommelfinger regel så man har et sted at starte, dvs ikke noget jeg har fundet på.
hvad mener du med "CV stroker med port støj.... øhhhh ok."?
Min pointe/ydmyge erfaring er at enheder med lang slaglængde/stor diameter relativt let giver for høj port hastighed.
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Jeg er meget enig i at det er et super trix, som løser problemet i vid udstrækning, det eneste jeg prøvede at sige at der beregningsmæssigt er en forskel på porte med og uden sugerør.
de 25% er en gammel tommelfinger regel så man har et sted at starte, dvs ikke noget jeg har fundet på.
ok, jeg har aldrig set den tommelfinger regl. men blot set at tricket er brugt ofte. om det så virker fordi det tilstræber et andet flow porten, eller måske virker fordi arealet ændres, ved jeg ikke. men hvis man mindsker arealet, og stadigvæk flytter samme mængde luft, må hastigheden gå op. og så ville dem der har prøvet det, vel opleve mere port støj. med mindre altså de virker som en prop, og mindsker flowet. det under alle omstændigheder et helt andet indgreb en sætte en skum prop i.
hvad mener du med "CV stroker med port støj.... øhhhh ok."?
Min pointe/ydmyge erfaring er at enheder med lang slaglængde/stor diameter relativt let giver for høj port hastighed.
... ok jeg har som sagt kun oplevet det med en tone generator, da musiken jo som regl overdøver den portstøj der måtte være. men derfor ikke sagt, at man ikke kan hører det i extreme tilfælde ved musik og film afspilning. |
|
|
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Det kunne godt være fordi enhederne spiller for dybt i forhold til hvad de reelt kan klare, og derfor pumper hårdt for at holde niveauet ved 20Hz, som ved f.eks. 40Hz.
|
|
|
Jo, det lyder ikke helt dumt. Men så er vi jo tilbage ved mit oprindelige forslag om at korte porten op, for at ændre afstemningsfrekvensen. Burde det ikke virke? __________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ideen med en driver med stor SL. det er jo netop for at kunne flytte meget luft, så den kan gengive dybt.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa, så ikke lige at der var logget ind som JMJ på min computer. Det var altså mig der skrev det sidste indlæg
JJAZ skrev:
|
|
|
Det der menes er bare at vi ikke snakker 130 dB, som der blev antydet. "Normalt" niveau.
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at stoppe porten helt til og se om ikke det i virkeligheden lyder bedre?
Alternativt er der vist kun tilbage at gøre dit rums akustik mere egnet til basgengivelse.
Hygge JJ __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
ideen med en driver med stor SL. det er jo netop for at kunne flytte meget luft, så den kan gengive dybt.
|
|
|
Men hvis nu problemet løses ved at lave et lavpasfilter, så er det jo ok. Men det var også bare for at teste om subwooferen måske er forkert afstemt. Så derfor kunne det være en god ide at lave et højpasfilter på 40Hz og teste med det.
Evt. et aktivt filter, når nu der bruges seperat effekttrin til subwooferne.
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det kan selvfølgelig være at det er det der er problemet. måske gengiver den meget langt ned, og belastes af det. uden at sige ret meget der hvor det "opfattes"
men hvor meget er der inspillet under f.eks. 20Hz ?
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ud fra hvad jeg har fået at vide fra andre herinde, så er det ikke meget under 30-35Hz, og stort set intet under 20Hz.
De fleste subwoofere med indbygget forstærker skærer faktisk alt af under 20Hz, i mange tilfælde endnu højere.
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er desværre en del surround lydspor som har masser af output ved 6-8Hz og det kan få de fleste enheder ud at hænge.
Hvorfor det er på lydsporene ved jeg ikke.
Et aktivt højpasfilter kunne være en idé, men jeg synes nu stadig han skal prøve at stoppe portene helt til før han gør noget andet.
Hygge JJ
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at afskære dem under 40 Hz for at prøve det af. Min forforstærker eller noget af det andet grej har ikke denne funktion. Men jeg synes teorien giver mening. Det passer nemlig med at det kun er ved en helt bestemt frekvens det er galt. Men jeg tror nu på (uden at vide det med sikkerhed) at der på film er materiale der går meget dybt (20-30 Hz).
Daniels, har du et bud på hvor meget jeg skal korte af porten for at nå et -3dB punkt på eks. 30 Hz? Det er ved at være nogle år siden jeg regnede på den slags, og har ikke programmet liggende.
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis problmet er at det er ude og "dø" fordi den gengiver noget med 10 hz. hjælper det så at hæve port afstemningen ?
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Hvis du er sikker på det kun er ved en ganske bestemt frekvens, så er det sikkert ikke porten som suser.
Det lyder faktisk mere som luftstøj fra selve højttaler enheden og det kommer så ud igennem porten så du tydeligt kan høre det. Måske en litzetråd eller andet som har en kedelig resonans et sted. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil helst ikke rode mig ud i portafstemning af et færdigt system. Det kræver jeg har alle T/S parametre og det præcise interne volumenmål - så kunne jeg godt kigge på det.
Bruger du passivt delefilter til subwooferne, eller hvordan er de tilsluttet?
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend.
kan du ikke skaffe en sweep indspilning ?
jeg har... eller har haft, en cd med 20-20K. det er meget informativt, og kunne i dit tilfælde afklare om det er det ene eller der andet. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|