Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg vil helst ikke rode mig ud i portafstemning af et færdigt system. Det kræver jeg har alle T/S parametre og det præcise interne volumenmål - så kunne jeg godt kigge på det.
Bruger du passivt delefilter til subwooferne, eller hvordan er de tilsluttet?
|
|
|
hvis svend har alle para. må det være til at finde ud af om det er portstøj. eller den er helt ude og hænge et eller andet underligt sted. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er det også.
Så bare skriv alle T/S parametre og volumen, så kigger jeg på det.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Ja, det er det også. Så bare skriv alle T/S parametre og volumen, så kigger jeg på det.
|
|
|
De er at finde i starten af indlægget. Og lidt inde. Skriv hvis der mangler mere.
Og JJaz: det er ikke litztetråden!!! Vi har 4 sub's der opfører sig ens.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg knust nogle tal på det.
Volumen: 107 liter
Fyld: fra lidt til væggene dækket
Port: 10cm
Ud fra tallene, er portdiametern kun lige præcis så stor som den bør være for at undgå portstøj (over 9,99), og portlængden får jeg til 47,82cm.
Så beregningerne er ok.
Subwooferens frekvensgang har et meget lille peak ved ca. 30Hz (+0,5dB), og den har et F3=24Hz. Så den spiller altså pænt dybt.
Det er ikke bare at ændre på portens længde, og så ændre hvor dybt den spiller. Jeg ville helst gøre det med delefilteret og et højpasfilter.
- Eller du kan fylde den godt op med fyld. Ved god fyldning, kan du skrue F3 punktet op til 30Hz, men tilsvarende må du afkorte porten til 26,3cm.
At ændre hvor dybt subwooferne spiller, kræver ændringer af kassernes volumen, portdiameter/længde og fyld - altså ikke nogen nem løsning på et par færdige subwoofere.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for udregningen. Men jeg kan forstå af det du skriver at vi er tilbage ved sugerørene igen?
(Du har skrevet 107 l volumen, men jeg går ud fra du har regnet med 170 L?)
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups!
Jeg regner én gang til....
Sjovt at den passede så godt på 107 liter....
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så! Nu ser jeg problemet...
Subwooferne er afstemt til ca. 20Hz. Portlængden på 48cm er fin (jeg får det til 46,4cm). Men diameteren af porten er for lille! Ifølge mine beregninger skal portdiameteren være mindst 11,5cm hver.
Hvis portdiameteren sættes til 11,5cm, så skal porten være 62,4cm lang.
Sjovt nok (så sjovt er det heller ikke), så passede de 107 liter ret godt til enhederne.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Subwooferne er afstemt til ca. 20Hz.
|
|
|
JA!!! Endelig en der har set lyset
daniels skrev:
Portlængden på 48cm er fin (jeg får det til 46,4cm).
|
|
|
De 48 cm er med længden af tragtene i hver ende, så det passer fint.
daniels skrev:
Sjovt nok (så sjovt er det heller ikke), så passede de 107 liter ret godt til enhederne.
|
|
|
Så løsningen er at fylde kabinettet med sand?
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja.... Du kan fylde 60 liter sand i
Men du kan også lægge en masse ekstra fyld i subwooferne gennem portene, og så afkorte portene så de bliver 18,5cm lange. Så passer det hele optimalt igen, men nu vil den spille til 27Hz istedet, og de 10cm i diameter passer fint (optimalt=9,94cm).
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Så vil jeg nok lige overveje at afkorte kabinettet i dybden, hvis jeg alligevel skal i gang med den helt store operation. De er MEGET store i forvejen, og så virker det lidt tovligt at fylde tomrummet med sand!
Er der noget man mister ved det mindre kabinet? Jeg tænker på lydtryk, impulsgengivelse eller lign.?
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, du mister ikke noget andet end hvor dybt den spiller. Og det er jo ikke så meget alligevel (4-5Hz)
Du kan faktisk få den til at spille endnu højere, fordi de laveste frekvenser bliver dæmpet yderligere, og jo lavere frekvenser der skal gengives, jo mere skal basenheden arbejde.
- Har du overvejet aktivt delefilter?
Jeg bruger aktivt delefilter, og det giver en lang række fordele. Blandt andet EQ, højpasfilter og forbedret arbejdsområde for effektforstærkeren.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger det delefilter der er i forforstærkeren. Men der kan jeg kun stille niveau og øverste afskæringsfrekvens.
Hvis jeg nu propper portene til, hvilket resultat vil det give?
Eller hvis man korter portene af, uden at gøre noget ved kabinettet (undskyld at jeg kører i ring her , men det er noget af en opgave at gøre kabinettet mindre.)
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du dækker portene helt til, vil kabinettet virke som et lukket kabinet, men på grund af størrelsen vil lydkvailteten nok være tvivlsom - F3 vil blive 67Hz, men frekvensgangen vil være meget flad, så den vil faktisk spille pænt alligevel F9=30Hz.
Jeg kan ikke regne på hvad der sker hvis du nøjes med at afkorte rørene, men det er ikke kun længden af rørene der bestemmer hvor dybt der spilles. Du kan prøve, men du vil gå på kompromis med lydkvaliteten.
Bedste udvej vil være at fylde kabinetterne med acoustilux/skum, og så afkorte rørene til de 18,5cm, jeg før skrev.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Så har jeg lidt muligheder at tænke over.
Tak til alle der kom med input!
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 04 November 2004 kl. 05:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afkortning af rørene vil, alt andet lige, hæve resonansen. Der findes formler & programmer der kan udregne den slags. Men, altså, jeg ville IKKE ty til den løsning.
Hvis du lukker boksen, vil du nok få brug for noget heftig EQ'ing - men med de effekter og enheder du holder dig, burde det ikke være noget problem!
(ER det dig der har lejet dig ind i den dér forladte B 747 hangar?) 
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2004 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så jeg går ud fra at du støtter ideen med at gøre kabinettet mindre?
|
Til top |
|
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
Sendt: 04 November 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Så jeg går ud fra at du støtter ideen med at gøre kabinettet mindre? |
|
|
Hej Svend
Hvis du vil lave kabinetterne mindre.
så ville jeg i stedet for starte med at prøve at lægge noget hårdt, måske mursten ind nede i bunden, det forminsker dit kabinets indre volume, hvis det hjælper, kan man jo altid senere få lavet mindre kabinetter.
Og det er jo noget man kan lave et lille experiment med rimeligt hurtigt, og det koster ingen penge 
__________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men du glemmer at porten skal afkortes samtidig med. Det kan jeg jo ikke lave om igen.
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 04 November 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Hvis du dækker portene helt til, vil kabinettet virke som et lukket kabinet, men på grund af størrelsen vil lydkvailteten nok være tvivlsom - F3 vil blive 67Hz, men frekvensgangen vil være meget flad, så den vil faktisk spille pænt alligevel F9=30Hz. |
|
|
Jeg tror ikke EQ vil være nødvendig. Subwooferen er placeret helt ude i et hjørne og det lukkede kabinets Q bliver meget lavt (jævnfør den flade afrulning).
Det lyder på mig som om han vil få en langt mere lineær respons i rummet på den måde.
Med andre ord: Prøv det dog, det er SÅ nemt at fylde portene op med sammenrullede sokker for at høre hvordan det lyder!!!
Hygge JJ __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 04 November 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville stadig forsøge mig med en 8- 10 mm skum på indersiden af røret. det vil skabe en situation hvor luftens hastigheden gradvist vil aftage ud i mod røret. Det vil effektivt fordhindre turbolenser langs røret. samt gøre det resterende flow mere lineært. Fløjte lyde er ikke kun et resultat at luft hastighed. Man kan godt have for stor hastighed, hvis man samtidigt har en kontroleret ru overflade. (golf-bolde. haj skind. mm)
|
Til top |
|
|