Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 05:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: fløjtelyde fra subwooferport (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 November 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Men du glemmer at porten skal afkortes samtidig med. Det kan jeg jo ikke lave om igen.

Ja du har desværre ret, det havde jeg ikke lige tænkt på, lidt en dumme fejl herfra

Nu ved jeg ikke hvordan dine porte er gjort fast i kabinettet, og helt precist hvor store de er i monterings diameter, men jeg ved at QSOUND har nogle 4" basporte som er variable, hvor man kan skubbe den sammen og trække dem ud, måske du kunne skifte til dem, så kunne du trimme lyden 100% til rummet, bare ved at stikke hånden ind i porten, og rykke denne frem og tilbage, til du havde den ønsket lyd, det var kun et forslag, ved ikke om det kan lade sig gøre med de huller der er til dine porte i forevejen.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 November 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Vent helt klart med at begynde at save i dine subs!

Der er flere ting her der bliver overset/ikke lyttet efter.

En he15 kan måske dispassere 2000 watt, men det betyder ikke at den mekanisk kan håndtere et program materiale lineært med 2k spidser. Belastbarheden er udelukkende en  kobberflade konstant for dispassering af varme, hvor lufthastighed (relativ kobberflade) i mere el mindre udstrækning er indberegnet. I et portet kabinet (ca din str husker ikke helt, er et par år siden) så går en he15 i "missing fundamental mode" ved ikke meget over 200 watt under 25 hz, når det sker er alle TS beregninger værdiløse. Grunden til at du med dine nye amps har problemet er ikke fordi du afsætter store mængder effekt i dem, men du nu har spænding nok til at overkomme enhedens emf, samtidig med at icepower har absorberende emf karakterstik istedet for dispasserende som en alm amp. Det gør TS parametre endnu mere vejledende end de i forvejen er. Vigtigt at huske: TS er ikke en eksakt sience og der er mange omstændigheder der ikke er indregnet i dem. Mange af de bedste sub konstruktioner jeg har set/hørt afviger markant fra dem.

En he15 er en udfordrende enhed til generel diy brug da  integration af neumatiske arbejdsforhold og signaltalyoring (stigende highpass filtrering) er ultra kritisk for at få den til at virke optimalt. 

Man skal ikke træde meget forbi før man enten mister impulsrespons, dybbass eller ryger ind i tidlig missing fundamental mode.

vi var et team der arbejdede med dem for et par år siden, da enheden klart er spændende, men vi kom frem til at den simpelthend ikke har motorstruktur til at håndtere dens mekaniske properties. Ta et gik på JBLs Vertech 15 tommer driver (2256g) eller WGTI 15 enhed, de har som de eneste enheder med høj exc, (af hvad jeg har fundet) en motor struktur der kan håndtere den.

Råd 1: prøv med inf vari highpas filtrering, og se hvad der sker.

råd 2: overvej at sælge dine subs og lave nogle nye med en anden enhed, inden du begynder at save i dine gamle.

held og lykke

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 November 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Så har jeg været i gang med rundsaven!

Der er nu fjernet et stykke på 20 cm af kabinettet og portene. Her ses det udskårne stykke:

Her ses den ene sub med det udskårne stykke bagpå:

Og sådan er den endt ud med at se ud:

Jeg har ikke sat enheden i endnu, da fronten kun er limet på. Så jeg vil lige vente en dag eller to med at sætte den i, så det hele ikke dratter af. Men rent designmæssigt er den blevet MEGET flottere. Formen er mere harmonisk, og jeg har nu fået en markering af front-baflen, som jeg synes er flot.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 November 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Det ser jo rigtigt godt ud. Det bliver spændende at høre om resultatet.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 07 November 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

huuh.

Nu tror jeg for alvor du får problemer. Hasselhof hvade fat i det helt rigtige. Dine enheder arbejder underresonans og pumper blot luft rundt. Fordi du har to porte af 10 cm får du dobbelt areal og dermed højere resonans frekvens. Under resonans er enheden sluppet totalt fri og ssytemet kortslutter sig selv med en masse luft ud og ind af porten. En simpel løsning var at proppe den ene port til, så enhenden kunne lade ned til de laveste frekvenser. Dit kirugiske indgreb har efter min bedste vurdering blot forværret problemet. (Mindre kasse=højere resonans samt kortere port= højere resonans) dvs. at du nu får en sub hvor sub outputtet kortslutter sig selv gennem pusten, stønnen og fløjten igennem refleksrørene. 

mvh

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Prøv nu først at lytte til dem, før der males fanden på væggen.

Hvilke mål (liter, ø, længde) er du gået efter?

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Sendt: 07 November 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Ja jeg tror nu det er den rigtige retning at gå. en enhed af den type i så stort kabinet er et forsøg på at nå langt ned i frekvensområdet. du har også skrevet -3db ved 20Hz. det havde nok været mere passende at tune den ind omkring 30-35Hz og så benytte en 4"port. Med den rigtige indtuning af porten vil enheden langt fra bevæge sig det som du oplever nu. hvis du har mulighed for det så få målt enheden monteret i kabinettet og porten ligeså. målingerne skal tages helt tæt på. du vil så kunne tune din port ind. med beregninger kan du måske ramme målet. men tæt på er ikke godt nok. den helt rigtite port vil bevirke en fast og kontant bas samt at enheden bremses i bevægelse. (det er det du skal opnå for at fjerne støjen) et prøve sig frem er en løsning men det vil blive rigtig godt hvis du kan få målinger til at arbejde efter.

Pøj pøj

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Sendt: 07 November 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

lytter lige med...
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Kabinettet er nu på 110 liter, portene er 28 cm lange hver. Og de er stadig ø10 cm
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

OK.

Beregningerne viser følgende:
Physical Vb     91,0      l
Absorption, Qa     5    &nb sp;
Leakage, Ql     30    &n bsp;
Port, Qp     80    &n bsp;
Alpha, a     0,971      
Vb     110,2     ; l
Fb     34,81     ; Hz
F3     31,62     ; Hz
Response peak     0,00   &nbs p; dB
Peak at     none      
Port min dia.     8,96   &nbs p; cm
Port length     28,12   & nbsp; cm
Port 1. resonance     495      Hz

Ud fra beregningerne, skulle det være fint nok, bare husk at der skal masser af fyld i kabinetterne.

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 07 November 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Beregningerne fordrer stadig at den ene port lukkes, ellers ligger resonansen alt for højt og der er ikke styr på enheden.  
Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Hvis man lukker den ene port, så passer ovenstående beregninger jo ikke mere. De er lavet ud fra to 10cm porte. Hvis den ene port lukkes, så bliver portdiameteren alt for lille, og så kommer der netop portstøj.

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 08 November 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej Svend

Dit arbejde med at lave kabinetterne mindre, ser rigtig godt ud jeg kan også godt lide udsenet på den skille kant der er foran, du er vidst lidt af en haj med en rundsav .

Jeg glæder mig til at komme ud og høre resultatet, godt gået.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Først de dårlige nyheder:

At gøre kabinettet mindre og portene kortere, har ikke fjernet problemet. Sub'en er lidt mere kontant i lyden, og går ikke helt så dybt som før, men ellers er det den samme pusten og stønnen som før, den kvitterer med.

Men da jeg proppede den ene port til, skete der noget. Endelig var mislyden væk.

Jeg har stadig en sub stående, der ikke er savet af, så den prøvede jeg også at smide en klud i det ene hul. Men det hjalp faktisk ikke.

Så det er lidt en kombination der skal til. Mindre kabinet, og en klud i det ene hul, og så er problemet løst.

Tak for hjælpen til alle!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Rart at høre det lykkedes til sidst!

Til lykke med det!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 November 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan bestemt tyde på, at enhederne har stået og 'pumpet' vildt under resonansfrekvensen - det burde faktisk kunne være klaret med et skrapt subfilter, der greb ind lige under boksenes Helmholz-resonans...(?)
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Ja, det kan bestemt tyde på, at enhederne har stået og 'pumpet' vildt under resonansfrekvensen - det burde faktisk kunne være klaret med et skrapt subfilter, der greb ind lige under boksenes Helmholz-resonans...(?)

Måske. Problemet var bare at jeg ikke have noget filter, men jeg havde en rundsav

Jeg ville nu heller ikke bryde mig om at skulle tænke på at de ikke spillede den dybeste bas, fordi det var filtreret væk, uha da da. Inden for en overskuelig fremtid får jeg forhåbentlig noget rumkorrektion, og så ville det da være kedeligt om man ikke kunne få en frekvensgang fra 20 Hz til 20 kHz.

Plus WAF faktoren er højere nu. Jeg har altid synes de var for store, men nu er de lige som de skal være.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Den effektforstærker, du bruger til subsene: Er der nogen form for DC servo i den? Hvis ja, så kunne man ændre afskæringsfrekvensen på servoen . . . ?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Den effektforstærker, du bruger til subsene: Er der nogen form for DC servo i den? Hvis ja, så kunne man ændre afskæringsfrekvensen på servoen . . . ?

Det er et B&O ICEpower 1000A, som jeg helst ikke vil ind og rode i. Nu er problemet jo også løst

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Sendt: 08 November 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

som jeg nævnte før burde du hvis det er muligt forsøge at justere dit rør lidt. hvis du ikke kan måle på din sub kan du prøve med et 5 cm kortere og et 5 cm længere. så ved du om du er på rette vej eller hvilke vej du skal gå.. den korekte tuning af systemet vil let kunne høres og det vil også mindske belastningen af din enhed. men ellers godt det fungere nu...
Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes