Forfatter |
|
Thomas_L Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 93
|
Sendt: 23 November 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg ikke tager meget fejl, er det 4:2:2 signal der ligger på DVD'er faktisk kun 8bit ikke 10bit!
Sådan som man normalt bruger SDI i sin hjemmebio er at køre SDI ud fra
sin DVD og ind i en ekstern deinterlacer/skaler og så derfra via DVI
til sin projektor/plasma/lcd/whatever.
Alle projektorer kan modtage et ikke HDCP encoded signal, det er
der ingen problemer i, det er først når kilden, f.eks. DVD afspilleren,
har HDCP så skal modtager enden også understøtte dette.
Jeg har i noget tid kørt med en Yamakawa 365 via DVI til min Panasonic
PT500 projektor uden problemer, og Yamakawa'en sender ikke et HDCP
signal ud.
__________________ ThomasL
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 23 November 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvis man bruger DVI det sidste stykke, mister man vel til dels gevinsten ved at kunne bruge SDI over større længder?
I givet fald skal videoprocesoren så ikke placeres sammen med ens øvrige anlæg, men stå tæt på selve projektoren?
Jeg bruger selv en Yamakawa 365 sammen med en Hitachi TX100, men troede egentlig, at det var HDCP-beskyttet. Efterhånden er jeg dog blevet noget træt af maskinen - synes ikke den lader til at have en specielt god deinterlacer, og desuden er betjening og lyd på discountniveau.
Håber på at opgradere den med fx. en Philips DVP 900SA, når den kommer.
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 23 November 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er flere fordele ved det efter min mening.
ingen kompabilitets problemer mellem HDCP og ikke HDCP produkter - da alle HDCP beskyttede produkter sagtens kan tage imod ikke HDCP beskyttede signaler.( men ikke omvendt)
HDCP signalerne kan efter sigende lave billedproblemer for nogle produkter ( har dog ikke selv stødt på nogle endnu).
At Hollywood ikke skal bestemme hvilken maskine, jeg skal købe, for at få bedste signalkvalitet ( = dem de har "godkendt").
Selvfølgelig er der også den ulovlige og umoralske (efter egen mening) ting med kopieringsmulighed i meget god kvalitet.
For mit eget vedkomne er det primært fordi jeg har en DVDO Iscan HD ( som kun vil scaler´ SDI signaler - ikke DVI) med SDI og DVI indput. OG så kan jeg også godt lide den ide, at signalet skal være taget så tæt på Mpegdekoderen som muligt, da det alt andet lige, må give det bedste resultat.
Nej , jeg tror du har helt ret i, at det er mest relevant ( ihvertfald størst sikkerhed for forbedring ) for folk med CRT-projektorer ( som mig ). Havde jeg haft en digital proj. med HDMI, tror jeg ikke, at jeg ville have brugt pengene på at få SDI-modul indbygget. Men bare have kørt HDMI/DVI direkte.
Nej, du behøver ikke at køre SDI hele vejen, jeg kan feks. godt køre SDI ind i scaleren og ud opscaleret digitalt via DVI til en digi proj. Men skulle man køre SDI hele vejen ( kan man ikke på HDén) ville det nok være møgdyrt!............fed tanke ! ( altså SDI HELE vejen).
Men jeg er ikke sikker på, at folk med digi projektorere ikke kan vinde en hel del billedkvalitet med ext. videoprocessorer ( afhænger nok meget af hvilken projektor/fladskærm/DVDmaskine, man har ) da de jo for det meste er bedre til deinterlacingen, pull-down, scalering osv. ( pris/kvalitetsparameter).
Du finder nok ikke mange butikker med dem stående, da de jo nok primært henvender sig til entuiaster, som er villige til at bruge ekstra penge på at forfine/optimer deres system.
Du kan prøve, at kontakte HTP, de kan måske henvise til nærmeste forhandler, som har den stående.
Eller måske Otto fra TC ( det er også i Århus) har den stående? han lyder som en fornuftig, seriøs og forholdsvis objektiv ( i betragning af, at han repræsenter en butik) sælger. ( ment som et kompliment ).
Ellers er du velkommen til at spørge løs, jeg har testet min HD med flere forskellige projektorere.
Undskyld mit lange indslag Vanderlay, men det er svært, at koge ned til et par få linier.
dj
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
enig, dvd er 8 bit 4:2:2, men hvis signaloverførslen "kun" er 8bit (DVI) og båndbredden,kabelkvaliteten/længden ikke er optimal, kan man vist ende med en farveopløsning, der er lavere ( feks. 7 bit ). ( Wide Screen Review har lige skrevet nogle gode artikler om det.)
tja, jeg tror du har ret Vanderlay, det vil være bedst at placerer scaleren tæt på projektoren, det er bare ikke så praktisk. ( har ikke prøvet det............endnu! ). Så hellere købe et bedre kabel.
Jeg har prøvet HDén med bla. PT-AE500, dog kun med componet ind - DVI ud ( havde ikke fået mit SDI-modul da ).
dj
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
Sendt: 23 November 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
Jeg har prøvet HDén med bla. PT-AE500, dog kun med componet ind - DVI ud ( havde ikke fået mit SDI-modul da ).
|
|
|
Hvad er/var dine erfaringer ?? __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
De var absolut positive
den største forbedring synes jeg var i panoreringerne, de var langt mere flydende og mindre hakkende ( ses tydeligt i starten af DVE, der hvor rutsjebanen kører).
Farverne var bedre -mere "mættede" og virkede mere naturlige !
mere støjfrit- specielt var der meget mindre Cross-color ( farvefnidder i sort/hvide finmaskede streger)
Generelt virkede billedet lidt mere homogent!? ( mere som min CRTér - ikke så digitaliseret).
Jeg synes egentlig, at pt-ae500 gør det ok alene, men ingen tvivl om, at scaleren forbedrede den. Om det er pengene værd, at sætte den på, har jeg svært ved at vurderer ( scaleren koster lige så meget som projektoren ) men den laver en klar forbedring.
Ingeniøren, er der noget bestemt, du tænkte på? en af mine venner har den, så jeg kan låne den og evt. teste for et eller andet specifikt - hvis du ønsker det ?
Forresten ser dit bio-projekt spændende ud, men jeg har desværre ikke fået læst hele dit indlæg endnu, glæder mig til at læse/se flere billeder af det, når jeg får tid 
dj
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
Ingeniøren, er der noget bestemt, du tænkte på? en af mine venner har den, så jeg kan låne den og evt. teste for et eller andet specifikt - hvis du ønsker det ?
|
|
|
Egentlig ikke, jeg blev bare overrasket over at den kunne bruges til projektorer i denne prisklasse, troede egentligt at den var mere til "high-end projektorer". Ved du om den kan konvertere 720p fra 50Hz til 60Hz (og hvordan resultatet er ikke mindst).
Det kunne løse problemet med tearing på Z2'erne (frygter at dette svar kan koste mig dyrt ) __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 23 November 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har fået fortalt at en DVDO giver en meget stor forbedring på plasma skærme, pludselig vises et meget godt billede(stor stor forbedring). På en Infocus 4805 skulle de have en rigtig god virkning. Jeg har læst at en Sony HS50 også skulle have stor gavn af en ekstern scaler. Så det er bestemt ikke kun CRT som kan nyde godt af en sacler.
For CRT er det jo klart at man kan føde den med et max opløsning signal, og det er jo en rigtig god ting. Man har pludselig også alle former for udgange, så uanset hvilke skærm/projektor man sætter en HD/HD+ sammen med kan man få det bedste ud at sit udstyr. (manglede selv en RGBHV udgang)
Igen mht. et digital panel på måske 1280X720 er det jo klart at en scaling fra 576X720 eller 480X640 er kritisk. Hvis man skal lave en projektor eller dvd afspiller er der også mange andre ting man vil satse på(DA konverter til både billede og lyd samt dyre paneler). så en god scaler er ikke altid en selvfølge og en scaler på højde med eksmpelvis en DVDO er vist endnu ikke set i hverken en dvd eller projektor.
Men hvis man er interreseret i at forbedre sit billede kunne det da være en mulighed at smutte forbi en forhandler som har en opstillet. Hvis nok viser interesse for eksterne scalere vil forhandlerne også have dem hjemme.
Personligt har jeg "set lyste" Jeg mener en god dvd er vigtigt for et godt resultat på en projektor, men en god scaler har endnu større virkning på billedet.
Spændende tråd....
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville meget gerne se en i aktion, men jeg aner ikke hvor jeg kan se en.... Troede faktisk ikke engang de kunne fåes i DK (før linket  ) __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren, jeg har vist ( måske desværre ) lige sparet dig for mange penge, da HDén ikke kan scaler´ eller konverter 720P ( passer´ lige igennem). den kan dog godt konverter feks. 480i 60hz til feks. 720P 50hz eller 60 hz ( faktisk kan den med 480I/P 576I/P) bare ikke HD-signaler.
Og inden du tror, at du har sparet en masse penge , så må jeg lige sige, at jeg faktisk mener,at HD+ kan gøre,( altså konverter 720P 50hz til 60hz) hvad du ønsker og den er endnu dyrere .
Grunden til at de fleste nok forbinder en ext. scaler med at kun være beregnet til "High end" projektorer ( læs: dyre) ,er måske,at de mest er "berettiget" som en "billig" billedforbedrings ting, når man har brugt mange penge på projektoren -så den ikke virker vanvittig dyr i forhold til billedforbedringen.
Hvor skørt det end lyder, så er HDérne ( og andre feks. Lumagen osv.) faktisk "billige" scalere -specielt hvis du sammenligner dem med feks. Faroudja og Runco .
Når vi snakker digitale projektorere( og fladskærme), tror jeg faktisk, at du vinder meget mere med sådan en scaler/processor til de "billigere" projektorer/fladskærme end de dyrere ( fordi man sparer mere på deinterlacer/scalerens kvalitet naturligt nok, i forhold til de dyre, hvor man har bedre råd til at udstyre dem med bedre deinterlacere/scalere) .
Til CRT projektorere er de simpelhen en kæmpe forbedring.
jeg har desværre ikke prøvet en Z2 ( kender ingen, der har en) på den, så jeg kan ikke fortælle om den er valutaen værd. Jeg har prøvet på PT-ae700éren, men kun kort ( en enkel aften, men en af mine venner har den nu ).
Hvad er det Z2 gør? hvordan ser tearingen ud ?
dj
|
Til top |
|
|
SNEDKEREN Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvor får du iøvrigt det 720p signal fra?
Så ved jeg ikke om det her er il nogen hjælp for dig:
- Progressive source-lock mode with frame rate conversion to an even multiple of the source frame rate. 24 Hz film-source material using a 3:2 pulldown pattern can be output with 2:2 pulldown at 48 Hz or 3:3 pulldown at 72 Hz. 25 Hz film-source material using a 2:2 pattern can be output using 3:3 pulldown at 75 Hz. These output rates are fully locked to the original 24 or 25 Hz source rate and are not actually 'floating' as with a several other scaler products which offer 72 or 48 Hz output frame rates without really locking to the original film source rate.
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åhhh..........godt (spørgsmål)/tænkt snedkeren
Hvis jeg ikke tager helt fejl, har ingeniøren en Denon DVD1910 med DVI output , korrekt ? har lige læst 19 siders biokælderprojekt, så ja, du/han har 1910éren.
PS. spændende projekt og sikke en fart 
så ingeniøren´s "dilemma" (valg) vil være det samme som Thomas´s - nemlig enten tager du DVI outputtet ( 480P/576P - kan man slå skaleringen fra og er der HDCP? ) fra Denonen og sender det til en ext. scaler. Men dermed mister du fordelen i den bedre deinterlacer og får ikke det optimale ud af den ext. scaler.
Alternativt ville være at købe en scaler med SDI indput ( feks. HDén) og så få monteret SDI output på denonen. Dermed vil han kunne udnytte scaleren optimalt og få mulighed for at styre frekvens outputtet ( HDén kan sende alt ud mellem 30hz-75hz ) .tilføjet: dermed løser du sandsynligvis også din tearing problem -!?
En lille ekstra fordel ved ext. scaler er at man kan også få deinterlacet og skaleret sine andre signaler. ( jeg gør det feks. med min digital parabol og alm. antennesignaler) og det hjælper ganske meget på dem.
Det eneste sørgelige er, at ingen af løsningerne er billige.
dj
tilføjet/rettet : 01:45 godnat.
|
Til top |
|
|
SNEDKEREN Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man bruger DVI vil jeg mene at han skal køre SD (480/576)output fra sin 1910 over i en HD/HD+ så skal han scale det op i 1280X720 i den og lege lidt med frame raten. Alt over SD har HDCP og vil ikke blive behandlet men blot vidresendt i HD. Hvis man vil have muligheden for at bearbejde HDCP materiale skal man kigge i retningen af en HD+
Man skal helt klart undlade at bruge scaleren i sin dvd hvis man har en ekstern scaler. det er jo her hele fidusen er.
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
Hvis jeg ikke tager helt fejl, har ingeniøren en Denon DVD1910 med DVI output , korrekt ? har lige læst 19 siders biokælderprojekt, så ja, du/han har 1910éren.
|
|
|
Respekt .
Selvføkgelig skal jeg ikke føde HD/HD+ med 720p fra min Denon 1910 (tanketorsk). Men som det også blev sagt, så kan man jo ikke hive et interlaced signal ud af DVI, og så er jeg jo ligevidt 
Jeg kunne selvfølgelig starte med SDI og alt det der, problemet er bare at det bliver frygteligt dyrt. Så jeg tror jeg slår koldt vand i blodet, og venter/håber på en version med HDMI. Den den tid kan man nok også finde en anstændig afspiller med HDMI der ikke koster det vide ud af øjnene.
Og dem der har læst de 19 sider, ved at jeg også har mange andre "jern i ilden" for tiden . Men jeg vil bestemt huske muligheden næste gang billedsiden skal have en ordentlig opgradering. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
Hvad er det Z2 gør? hvordan ser tearingen ud ?
|
|
|
Z2'eren understøtter ikke 720p ved 50Hz (kun ved 60Hz), men det går for det meste godt alligevel. Men fordi frame raten ikke "går op" indsættes der et ekstra billede en gang i mellem, dette består (så vidt jeg kan se) af en øverste halvdel af et billed, og den nederste hlvdel af det efterfølgende.
Normalt ligger man ikke mærke til det, men ved hurtige vandrette panoreringer ser det ud som om billedet 'knækker'  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld mit uvidende spørgsmål, men..
Jeg har en Z2 stående i en papkasse i stuen, der kun venter på sit motorlærred så den kan blive brugt.
Er alle de her problemer (deinterlacing, scaling, tearing, whatever) ikke løst når min kilde er en tilstrækkelig kraftig HTPC der outputter 1280x720@60Hz via DVI til projektoren?
Hygge JJ - Totalt projektor nybegynder
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tearing er løst ved 720p@60Hz (problemet er ved 50Hz dvs. umodificeret PAL).
Deinterlacing og og scaling skulle en HTPC også kunne løse uden problemer.
Whatever... er jeg straks mere usikker på  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, jeg takker så mycket..
Konklusionen er vel egentlig at en HTPC er en langt mere økonomisk fornuftig løsning end en DVD efterfulgt af en HD/HD+/DVDO.
HTPC'en kan bygges for ca. 6k alt inklusive og det endda med en strømbesparende Pentium-M CPU. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
Thomas_L Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 93
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, en HTPC er helt sikker en god løsning, den kan dog ikke klare
alle de ting som HD'en kan. Eks. at tage eksterne kilder såson
satellitmodtagere osv. og behandle dem. Dvs. det kunne man nok nodt,
men så er det lige pludslig ikke så billigt mere. Desuden er der det
issue med HTPC'ere, de er ikke specielt nemme at sætte op! :-) Men som
en ren DVD afspiller -> projektor er det en fin løsning.
__________________ ThomasL
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mig bekendt kan en HTPC heller ikke deinterlace ligeså godt som dedikeret hardware. Hvor synligt det er ved jeg dog ikke.
For mig er 'besværet' den afgørende faktor, kan bedst lide PnP kasser  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|