Emne: Net-Ledning ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 11 December 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Nu har der efterhånden været en del snak om ren og rigelig strømtilførsel til alle mulige hifi apparater. 2,5 kvmm solid core osv.
Jeg har nogle ganske andre erfaringer end det der nævnes her. At optimere forbindelsen til elværket giver overhovedet ingen mening. De sidste par meter i den energitilførsel har ikke beydning på den måde. Der skal i stedet oplagres tilstrækkeligt med energi i trafoens jern og så lige netop nok i udglatningslytterne. Selve tilslutningen til nettet, er helt klart af stor betydning, ligesom typen af transformer også er det. Netledningens betydning opstår i mit univers pga. samspil mellem apparaterne. Transformere sender energi ud på nettet, ligesåvel som de henter det på nettet. Jeg tror apparaterne er i stand til at forstyrre hinanden, men intet er jo rigtigt sikkert i den sammenhæng, idet der ikke rigtigt foreligger lødige undersøgelser. At netkabler påvirkes og påvirker magnetisk er nemt nok at efterprøve, men det har for såvidt ikke noget med tykkelsen at gøre.
Jeg har afprøvet en del forskellige netledninger efterhånden, både færdigtlavede og hjemmestrikkede. Stofisoleret ledning, alm. ledning, Supra, Jorma og andre der lignede. Solidcore, multicore, 0,5 og trinvist op til 4 kvmm. Solid core blev ret hurtigt lagt til side af den årsag, at det ruller ret hurtigt af opefter. Det virker rimeligt dynamisk, men i et ret snævert frekvensafsnit. Nedefter virker det en kende afstumpet, men de skyldes sikkert den lidt afrullede øvre ende. Supra, Jorma og de kabler der ligner dem, finder jeg svampede, oppustede og upræcise. Jeg har fundet mig til rette med noget multicore kabel fra NKT, jeg tror langt fra det er verdens bedste, men det har alligevel visse kvaliteter, herunder en ganske fornuftig sammenhæng og udstrækning. Jeg kan nemt forestille mig noget bedre, men jeg an desværre ikke lige finde det. G&S har et langt stykke vej hjulpet mig med at finde nogle Japanske netkabler af en bestemt type. Det ser ud til at lykkes nu, også de er multicore. Tykkelsen på dem er såmænd blot 3X1,0kvmm. Dem jeg bruger nu fra NKT har jeg i 5 udgaver. 3X0,75 kvmm 2X1,0, 2X1,5, 4X1,5 og vist nok 3X2,5. 2X1,0 er her det foretrukne. 2X1,5 virker lidt større, men er samtidig mindre udstrakt og mangler lidt spændstighed. Se det peger ikke lige i retning af heftigt tykke netabler, selvom jeg egentlig blot vil opfordre til eksperimenter. Jeg har længe brugt 2X1,5, men de måtte vige for 2X1,0, som er betydeligt mere udstrakt og stram. Det mærkelige er, at det apparat der synes at være mest positivt påvirket af 2x1,0 og IKKE 2X1,5 er en monster stor klasse A forstærker på 2X100Wat med et kontinuerligt strømtræk på 1,2KW. 2X0,75 kvmm kablet giver sjovt nok en virkning af et større lydbillede, omend det er fjernere. Hele serien fra NKT er nu desværre udgået til fordel for en lignende serie, men hvor isolationsmaterialet er uden bly. Det lyder lidt grovere, men går an i en håndevending.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 11 December 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Til Sven Palvig.
Der er ingen tvivl om at 2,5 kvt. er nok, derfra og videre op vil være at skyde gråspurve med kanoner.
Med hensyn til at trække kablet, så kan det som jeg ser det - trækkes i kabelkasse eller hæftes op med bøjler, kabler trækkes jo løst på kryds og tværs alle steder i nutidens byggeri -men det ved de der hvor du køber det.
Hvis du gennemfører det fra måler, vil du ikke kunne kende dit anlæg, du får så meget mere musikalitet og ro. Om du bor det enen elelr det andet sted, så vil det altid hjælpe at få separeret din strøm fra resten af dine apperater i huset, det er prøvet indtil flere gange. Men selvfølgelig er der noget der er mere optimalt end andet, herunder nybyggede forsyninger - selv har jeg en strøm imellem 222 og 228 volt. Men det er jo forholdsvis let at måle sig frem til.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Tak for svaret og også til Pale Rider og andre. Et interessant emne det her.
Min erfaring med strømkabler er, at de er meget betydningsfulde. Jeg kan uden besvær høre, om kablet er 3,6 meter, fordeler boks og 60 cm. til forstærker; eller om de 60 cm. er erstattet med 2,5 cm. kabel.
Jeg kan også høre, om + og - ligger tæt sammen. eller de er trukket fra hinanden. Lidt renere diskant ved adskillelse.
Jeg ved ikke hvor langt tilbage i systemet det er hørbart. Der er en teori der siger, at man kan høre 2,5 meter tilbage. Det må være i ubrudt linie. Altså uden nogen fordeler boks. Om det holder stik, vides ikke før det er afprøvet. Jeg syntes dog at spore en bedre lyd om aftenen.
De kabler jeg bruger er Duelund kabler. 1,6 kvt. De er ikke lovlige at bruge som strømkabler, da de ikke er godkendte! Jeg har altså gjort det aligevel. Men de kabler jeg vil have på loftet, skal overholde loven, da de er indbyggede.
Fidusen med at bruge tykkere kabler end 2,5 kvt. er, at der er mere kobber i forhold til plastiken rundt om. Plastik syntes jeg har nogle dårlige egenskaber i forhold til strøm. Men det er ikke sikkert, at det har noget at sige der. Det er lidt besværligt at afprøve. Men altså noget større dimension til kraftige forstærkere i følge Pale Rider.
Der er også noget der taler for, at trække enkelte ledere i et elektrikerrør, da der så er lidt luft imellem + og -, selvom det er i samme rør, som der kræves. Når + og - bliver adskilt, virker det som en kondensatorer, og det vil fjerne støj mere eller mindre.
Jeg skal have en ny gruppe op meget snart. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 11 December 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
At optimere forbindelsen til elværket giver overhovedet ingen mening. De sidste par meter i den energitilførsel har ikke beydning på den måde. |
|
|
Godaften i julestuen!
Hr. Auspuffff, De må vist være ramlet ind i en alvorlig kantsten på Deres Kreidler Florett, med efterfølgende flyvetur og derpå behørig landing i en væmmeligt stor gryde med juleglögg som følge...? ;-)
Betydningen af de sidste n meter kabel på en separat gruppe bør ikke undervurderes. Der er skam en ægte og uforfalsket hørbar forskel at hente. Her på slottet er det nemt, at lave en "abe-test" på dette, da der sidder hhv. et konventionelt og et dedikeret netudtag med blot en meters mellemrum. Og virkningen er ganske som beskrevet tidligere i denne tråd. Jeg vil endda gå så vidt at sige, at det er alle pengene værd.
Omkring snakken om solid core 2.5 og opefter kvmm kabel, må jeg derimod erklære mig fremragende enig med hr. Auspufff von Kreidler. Som hos den glöggramte mopét-virtuoso bruges der også her på slottet netkabler af varierende beskaffenhed. Nu er der nok nogle, der straks tænker "er hans egne, suhre kabler da ikke gode nok???". Svaret er: Jowda, blot ikke til alting! ;-)
Den nuværende, småforbudte konfiguration ser således ud:
2.5 kvmm solid core kabel på separat 16A gruppe med finsølv sikring. Fra stikket i væggen og til en boks med 6 stk. Schuko hunstik i en loddet stjerneforbindelse (også 2.5 kvmm solid core kabel internt), bruges der for øjeblikket et ganske almindeligt 20 kroners 0.75 kvmm multi core computerkabel. Der er blandt andet også prøvet 2.5 kvmm solid core kabel og kraftigere, men fydaføj, hvor det lød!
Fra boksen fødes således de enkelte apparater:
CD: Igen et billigt computerkabel, som går ind i en PowerConditioner. Derfra videre til CD spillen med et af mine egne, ghamle netkabler (2.5 kvmm fuldt skærmet multi core kabel).
Pre amp: Tilsluttet boksen med skiftevis et G&S netkabel og et medleveret 2.5 kvmm multicore standard netkabel. Der er her (dog minimale) fordele ved begge kabeltyper, så det kan godt gå hen og blive en længerevarende beslutningsproces ;-)
Power amps: Et ægte G&S netkabel, no doubt! Blandt andet er samme type kabel, blot 1.5 kvmm, også afprøvet. Men lyden blev her indeklemt og udynamisk, set i forhold til et 2.5 kvmm fuldt skærmet multi core kabel, der her spiller, som den slags bør.
Tuner: Et fastmonteret semi-G&S kabel. Puha, dét hjalp, da den er en ghammel svend.
På en anden EL-gruppe sidder snurrerundtosset anlægget. Apparaterne er dog her af en noget videre lavere qualität, end haj-faj'en. Så de suhre, skærmede kabler er her anvendt, hvor det umiddelbart kan lade sig gøre. På sigt (som man siger, når man ikke rigtigt ved hvornår) er det også her meningen at lave nogle ordentlige lyttetests på forskellige kabeltyper.
Den ovenstående kombination af kabler og andet tingel-tangel er den, der hidtil har lydt bedst her på residensen. Det kan man så enten undres over, eller prøve selv ;-)
Med udsøgt julehilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
Svend P skrev:
PaleRider skrev:
|
Man MÅ ikke bruke kabler med solide ledere, flertrådede leder da også strøm. De gjør det bare ikke like godt...
|
|
|
Det vil sige du anbefaler folk at gøre noget der er ulovligt?
|
|
|
- nettopp Sven; og dette gjentar seg til stadighet! &a mp;n bsp; &a mp;n bsp; &a mp;n bsp; &a mp;n bsp; Min moral er nok ikke videre god
Ellers; 2,5mm nettilførsel er tilstreklkelig for "normale" hjemmeanlegg, men ikke tunge forsterkere.
Mvh. RS
|
|
|
Hvis forstærkeren er beregnet til en alm. installation (240V-10A) er de lovpligtige 1.5mm i den faste del og 0.75mm fra vægudtag tilstrækkeligt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
At optimere forbindelsen til elværket giver overhovedet ingen mening. De sidste par meter i den energitilførsel har ikke beydning på den måde. |
|
|
Godaften i julestuen!
Hr. Auspuffff, De må vist være ramlet ind i en alvorlig kantsten på Deres Kreidler Florett, med efterfølgende flyvetur og derpå behørig landing i en væmmeligt stor gryde med juleglögg som følge...? ;-)
Betydningen af de sidste n meter kabel på en separat gruppe bør ikke undervurderes. Der er skam en ægte og uforfalsket hørbar forskel at hente. Her på slottet er det nemt, at lave en "abe-test" på dette, da der sidder hhv. et konventionelt og et dedikeret netudtag med blot en meters mellemrum. Og virkningen er ganske som beskrevet tidligere i denne tråd. Jeg vil endda gå så vidt at sige, at det er alle pengene værd. Jamen jeg har såmænd ingen tvivl om, at man sagtens kan høre om der er særskilt gruppe og et ubrudt kabel direkte fra tavlen. Jeg tror bare ikke det noget som helst med rigelig forsyning at gøre, men mere noget i retning af, at dæmpningen af den inducerede strøm fra trafojernet bliver større. Det giver så måske mulighed for at sende strømmen ud på nettet, fremfor at sende den ind i de øvrige apparater. Det kunne i øvrigt godt forlede én til at tro, at man burde koble store trafoer hårdt til nettet, hvorimod mindre transformere burde kobles blidere på, f.eks. via et tyndt netkabel med større modstand. Til eksempel har jeg selv haft monteret andre netkabler på den selvsamme CD spiller, som Palle Rytter anbefaler 2,5 kvmm SC til. Jeg forsøgte mig med blot 1,5 kvmm og endda kun anvendt som drev. Det røg hurtigt af igen, maskinen blev grumset så det gjorde noget. Uanvendeligt desværre, efterfølgende er andre ting forsøgt, men det ganske almindelige og originale, tarvelige lampetledningsfiduseri har trukket det længste strå hver gang.
Omkring snakken om solid core 2.5 og opefter kvmm kabel, må jeg derimod erklære mig fremragende enig med hr. Auspufff von Kreidler. Som hos den glöggramte mopét-virtuoso bruges der også her på slottet netkabler af varierende beskaffenhed. Nu er der nok nogle, der straks tænker "er hans egne, suhre kabler da ikke gode nok???". Svaret er: Jowda, blot ikke til alting! ;-) Jeg kan, som du, heller ikke få SC til at virke, heller ikke i andre sammenhænge. Det tætteste jeg mindes at have hørt noget sc være på succes er furukawa. De laver SC der ikke lyder som SC. Men nu har jeg jo til gode at høre Vivanco syvhundredefidelifut som pseudoballanceret interconnnect. Den nuværende, småforbudte konfiguration ser således ud:
2.5 kvmm solid core kabel på separat 16A gruppe med finsølv sikring. Fra stikket i væggen og til en boks med 6 stk. Schuko hunstik i en loddet stjerneforbindelse (også 2.5 kvmm solid core kabel internt), bruges der for øjeblikket et ganske almindeligt 20 kroners 0.75 kvmm multi core computerkabel. Der er blandt andet også prøvet 2.5 kvmm solid core kabel og kraftigere, men fydaføj, hvor det lød! Selvsamme konfig her i min jordhule ser således ud. SC 2,5kvmm NKT i væggen fra 16A gruppe, sikringen er et "finsøm" Fra stik til dåse har jeg 2X1,0 kvmm NKTPKA. Dåsen er hjemmegjort i stjernekonfig, den jeg lige bruger nu er med 4 stik, hvoraf kun DAC og løbeværk optager hver deres plads. Powerampen sidder på sit eget netstik i væggen, der har ca. 6m ekstra kabel til tavlen. I powerampen sidder der en del transformere, bl.a. én der forsyner preampen via et særligt kabel, som også styrer tænd/sluk fra pre til power. Hele set-uppet optager på den vis kun 3 stk stikdåser. Flytter jeg pre/power hen sammen med DAC/løbevpærk, så går det sjove ligesom af det igen, lyden blødes op og konturene udviskes en kende.
Fra boksen fødes således de enkelte apparater:
CD: Igen et billigt computerkabel, som går ind i en PowerConditioner. Derfra videre til CD spillen med et af mine egne, ghamle netkabler (2.5 kvmm fuldt skærmet multi core kabel).
Pre amp: Tilsluttet boksen med skiftevis et G&S netkabel og et medleveret 2.5 kvmm multicore standard netkabel. Der er her (dog minimale) fordele ved begge kabeltyper, så det kan godt gå hen og blive en længerevarende beslutningsproces ;-)
Power amps: Et ægte G&S netkabel, no doubt! Blandt andet er samme type kabel, blot 1.5 kvmm, også afprøvet. Men lyden blev her indeklemt og udynamisk, set i forhold til et 2.5 kvmm fuldt skærmet multi core kabel, der her spiller, som den slags bør.
Tuner: Et fastmonteret semi-G&S kabel. Puha, dét hjalp, da den er en ghammel svend.
På en anden EL-gruppe sidder snurrerundtosset anlægget. Apparaterne er dog her af en noget videre lavere qualität, end haj-faj'en. Så de suhre, skærmede kabler er her anvendt, hvor det umiddelbart kan lade sig gøre. På sigt (som man siger, når man ikke rigtigt ved hvornår) er det også her meningen at lave nogle ordentlige lyttetests på forskellige kabeltyper.
Den ovenstående kombination af kabler og andet tingel-tangel er den, der hidtil har lydt bedst her på residensen. Det kan man så enten undres over, eller prøve selv ;-)
Med udsøgt julehilsen G&S
|
|
|
Hvis det virkeligt lykkes at hjembringe de aflange fra det østlige, så synes jeg også nok de kunne være et lyt værd i et ægte G&S set-up. Måske de kan ét og andet. Jeg siger ikke, at de vil passe fremragende ind allevegne. Men de har visse ganske utilslørede egenskaber, som i visse sammenhænge er stærkt vanedannende. At der i forskellige sammenhænge kan foretrækkes lidt forskellige varianter af samme ting, overrasker mig ikke. Senest havde jeg en snak med Asbjørn, som lige pt. bruger lidt tid sammen med et af mine udgangstrin. Jeg havde medleveret den efter min opfattelse klart bedst lydende netledning. Han foretrak en kraftigere udgave af samme. Hans DAC er en kende slankere i lyden end min, hvilket jeg sagtens kan forstå fører til det valg. Så det er en mulighed for at tune en kende der ligger her, jeg forsøger at følge en retning, som giver flere informationer ved svage niveauer.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
KvK og andre:
Siden der er nogenlunde enighed om at solid core ikke er sagen, er der så nogen der har overvejet at benytte multicore kabel helt fra gruppeafbryderen og ned til stikkontakten? Det burde vel være mest optimalt?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
KvK og andre:
Siden der er nogenlunde enighed om at solid core ikke er sagen, er der så nogen der har overvejet at benytte multicore kabel helt fra gruppeafbryderen og ned til stikkontakten? Det burde vel være mest optimalt?
|
|
|
Tjah! Måske det er en idé, men jeg føler mig ikke for sikker. Jeg er ikke af de opfattelse, at forsøgene på at bringe elværket tættere på matriklen er entydigt vellykkede. Jeg kan konstatere masser af forskelle på dette og hint kabel, ja enddog netstikkene er der forskel på. Forniklede stik har et vist tilgivende element over sig. Nypolerede messing fiduser skal lige sidde en dag eller 2 for at blive til at leve med. Men at hive én eller anden ting frem og sige, dette er det eneste rigtige er lidt svært. Som allerede nævnt, kan jeg ikke få de voldsomt tykke kabler til at virke ordentligt. Hvis man forsøger at optimere sit lysnet helt og aldeles, således at modstanden ud til mastsikringen holdes på et minimum, så skal man bare være klar over, at kablerne derude er af alluminium. Så risikerer du at det er disse egenskaber du pludselig bringer ind i dit set-up. Det kunne jeg forestille mig visse problemer med, så jeg har ikke de lyster. I øvrigt kan jeg da lige nævne de hårde data her på residensen, hvis jeg træker 2KW fra lysnettet (elkande), så får jeg et spændingsfald på 7V. Typisk 234V til 227V el.lign. Når jeg tænder min poweramp, så ryger der Ca. 4V. Hvis powerampen er på, og jeg tænder støvsugeren (1200Watt), så lukker powerampen ned. Den er nemlig lavet sådan, at den altid kan levere min. 100Watt klasse A, ellers lukker den butikken. Efter min kalkyle, så er udgangsimpedansen fra mit lysnet således under 1 ohm og det er i byområde. Rimeligt tæt på Århus midtby og din egen bopæl. Jeg kan ikke få mig selv til at spekulere i at nedbringe den udangsimpedans, idet jeg ikke rigtigt tror på projektet. Ang. støj, så har jeg set scopbilleder af spæningen i Århus. Så ren som man overhovedet kan forestille dig den. Jeg tror det er når ét af de nærmeste apparater begynder at trække strøm og derved inducerer trafojernet, som så afsætter energien i sekundærviklingen. Aktion giver reaktion og netop sådan en omgang viklinger er reaktive. Det vil give faseforskydninger og dermed en slags "musik" på lysnettet. Det ryger naturligvis videre til den næste trasformer osv. Om så disse apparater bør kobles sammen med 100 kvmm sølvkabel, eller om der egentlig burde indskydes lidt modstand, det ved jeg ikke. jeg kan blot konstatere, at tykke kabler efter min erfaring gør det meget skidt på små strømforbrugere. Jeg tror man må prøve tingene af for sig selv, for at fremføre et skudsikkert rationale er ikke helt nemt efter min mening.
|
| Til top |
|
| |
naim Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et link til en anmeldelse af et HIFI-installationskabel. Godkendt i N.Amerika, så om det også må installeres herhjemme ved jeg ikke. Så det oppe hos Studiosound og mener det var et multicore?
http://www.jpslabs.com/Reviews2/inwall1.htm
mvh Frank __________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som altid bliver jeg helt målløs af den grundighed og indsigt De lægger for dagen Hr. Kubik!
Jeg kan kun komme med lidt kedelige facts, der siger, at man accepterer 4% spændingsfald ud fra den nominelle spænding. Så der er ikke noget galt i at miste 7 V ved hård belastning.
Og at man ud fra en stærkstrømsteknisk indgangsvinkel ønsker netimpedansen så lav som muligt af helt andre årsager. Det er for at beskytte kablerne mest muligt, idet de belastes mindst af en stor, men kort overstrøm. Skræk scenariet er en sikring der ikke springer fordi overstrømmen ikke er stor nok - men stor nok til at skade kablet.
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von :
" Jeg har nogle ganske andre erfaringer end det der nævnes her. At optimere forbindelsen til elværket giver overhovedet ingen mening. De sidste par meter i den energitilførsel har ikke beydning på den måde."
" Jeg har afprøvet en del forskellige netledninger efterhånden, både færdigtlavede og hjemmestrikkede. Stofisoleret ledning, alm. ledning, Supra, Jorma og andre der lignede. Solidcore, multicore, 0,5 og trinvist op til 4 kvmm. Solid core blev ret hurtigt lagt til side af den årsag, at det ruller ret hurtigt af opefter. Det virker rimeligt dynamisk, men i et ret snævert frekvensafsnit. Nedefter virker det en kende afstumpet, men de skyldes sikkert den lidt afrullede øvre ende. Supra, Jorma og de kabler der ligner dem, finder jeg svampede, oppustede og upræcise. "
Her setter du nye rekorder Kurt! Sørgelig med tanke på dem som tross alt forsøger lære noget at så til de grader villfarne påstander serveres. Har du ikke mer lyttekompetanse skulle du holde dine "konklusjoner" for deg selv
Det er ellers fullt opp av facinerende inspill knyttet opp til denne audio-hobbyen, en kaotisk blanding av vildfarelse, overtro og inkompetanse bakket opp av begjærlige forretningsdrivende villige til å utnytte forvirringen til siste penny. Og i motsetning til andre fagområder, der visse ting kan overprøves, koker det hele ned til noget emosjonelt og "personlig". Her kan kvakksalvere fortsette å beruse sitt villfarne ego med sine kvasiintellektuelle utbroderinger, fotsette å føre folk vild, gandske uden fare for nogengang at blive avsløret. For det bliver `jo enslags lyd, ikke?
- massiv strømkabel "ruller av oppefter"? Har du i det hele tatt anelser om hvad du serverer? Skulle en massiv leder (i motsetning til flerleder) være uegnet til 50hz nettstrøm? Jeg har sannelig mine anelser om hvad som faller i toppen
Mbh. RS
|
| Til top |
|
| |
TheManMan Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg har gået og tænkt på om det kunne være en muglighed med nogle silikone kabler med 1,5 * 3 og så nogle gode stik. Er der nogen der har prøvet det og hvad er resultatet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
|
Her setter du nye rekorder Kurt! Sørgelig med tanke på dem som tross alt forsøger lære noget at så til de grader villfarne påstander serveres. Har du ikke mer lyttekompetanse skulle du holde dine "konklusjoner" for deg selv
Sig mig en gang - er du født fornærmet eller er der bare nogen der har stjålet dit destillationsapparat? Jeg har overhovedet ikke serveret konklusioner, det klarer du såmænd fint uden min hjælp. Jeg har nævnt mine observationer og dem står jeg gerne ved. Faktsik har jeg mange gange gjort dem, endda i selskab med andre, der sikkert gerne bekræfter dem.
- massiv strømkabel "ruller av oppefter"? Har du i det hele tatt anelser om hvad du serverer? Skulle en massiv leder (i motsetning til flerleder) være uegnet til 50hz nettstrøm? Jeg har sannelig mine anelser om hvad som faller i toppen
Her er jeg bange for, at du slet ikke har sat dig ind i rationalet omkring netledningers betydning. Der løber netop IKKE alene 50Hz vekselstrøm med en spænding p to p på 300V og med fuldstændig korrekt fase mellem spænding og strøm i dine netledninger (I øvrigt tror jeg nok at Norsk vekselstrøm består af 2 levende ledninger, modsat dk hvor den ene er 0 og den anden fase). Hvis din poweramp f.eks. har en ganske lille tomgangsstrøm, så vil musiksignalets energibehov blive afspejlet i strømtrækket fra nettet. Det kan kun forstyrre andre apparater. Derfor er netkablets egenskaber ved 50Hz naturligvis betydningsfulde, men de er ikke den eneste parameter du kan vurdere et netkabel på. Kablets evne til enten at videretransmittere eller forhindre transmissionen er af betydning. Mht. solid core, så mener jeg ikke det ike egner siig til 50Hz, men som netkabel tæt på mine apparater har det ingen fremtid. Det forårsager en endog meget hørbar afrulning opefter. Før du nu turer frem med hvem der er kvalificeret til alt muligt efter din vurdering, så synes jeg det ville være klædeligt at prøve dig lidt frem, så man ikke igen fornemmer, at der har været vand i spritten din. Hvis du ligger inde med enkelte meter af Vivanco kablet, så er der sikkert en mindre hær af folk hernede, der gerne prøver det kabel. Jeg gider ikke denne gang købe en hel rulle, jeg har efterhånden nok af alle mulige kabler til at begynde i kabelskrotbranchen.
Mbh. RS
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
- massiv strømkabel "ruller av oppefter"? |
|
|
JA!
Og det gør det også her ;-)
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
PaleRider skrev:
|
- massiv strømkabel "ruller av oppefter"?
|
|
|
JA!
|
|
|
Hej !
Den fornemelse ( ruller av oppefter ) har jeg ikke kunne opsavere nærmer at det fnider der er forsvinder eller sagt på en anden måde man får en sort baugrund rener diskant.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Hvis det virkeligt lykkes at hjembringe de aflange fra det østlige, så synes jeg også nok de kunne være et lyt værd i et ægte G&S set-up. Måske de kan ét og andet. Jeg siger ikke, at de vil passe fremragende ind allevegne. Men de har visse ganske utilslørede egenskaber, som i visse sammenhænge er stærkt vanedannende.At der i forskellige sammenhænge kan foretrækkes lidt forskellige varianter af samme ting, overrasker mig ikke. Senest havde jeg en snak med Asbjørn, som lige pt. bruger lidt tid sammen med et af mine udgangstrin. Jeg havde medleveret den efter min opfattelse klart bedst lydende netledning. Han foretrak en kraftigere udgave af samme. Hans DAC er en kende slankere i lyden end min, hvilket jeg sagtens kan forstå fører til det valg. Så det er en mulighed for at tune en kende der ligger her, jeg forsøger at følge en retning, som giver flere informationer ved svage niveauer. |
|
|
G'aften i herreværelset!
Jeg har bestemt tænkt mig at forhandle mig til en stump Hirakawa :-)
Det er en smule pudsigt, at vi uafhængigt af hinanden har draget lignende erfaringer og har næsten samme EL konfiguration. Måske der alligevel er noget om, at det wærker? ;-)
Det lyder i mine tilstoppede øren helt plausibelt, hvad du og Asbjørn oplever. Det er jo "the final touch", der kan leges med i denne situation, og apparaters individuelle forskelligheder gør det heller ikke mindre vanskeligt.
Og kan du så lade være med at stjæle Palle Rytter's destillationsapparat - det var ikke særlig pænt gjort! :-D
Med julehilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
PaleRider skrev:
|
- massiv strømkabel "ruller av oppefter"?
|
|
|
JA!
|
|
|
Hej !
Den fornemelse ( ruller av oppefter ) har jeg ikke kunne opsavere nærmer at det fnider der er forsvinder eller sagt på en anden måde man får en sort baugrund rener diskant.
|
|
|
Jamen det er jo så sandt! Sort baggrund = afrulning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa G&S! Den drejebænk vile jeg nok ikke forbinde til lysnettet før efter jul
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst/hørt at netkabler skal være lange for at have betydning, det kunne godt hænge lidt sammen med kubikkens forklaring om at trafoerne støjer ud i nettet og derfor faorener hinanden, så hvorfor ikke prøve 4,375 meter til vert apperart!
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
| Jeg har læst/hørt at netkabler skal være lange for at have betydning, det kunne godt hænge lidt sammen med kubikkens forklaring om at trafoerne støjer ud i nettet og derfor faorener hinanden, så hvorfor ikke prøve 4,375 meter til vert apperart! |
|
|
Jeg kunne forledes til a tro noget lignende, jeg har dog ikke helt kunnet eftervise det endnu.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
naim skrev:
|
Et link til en anmeldelse af et HIFI-installationskabel. Godkendt i N.Amerika, så om det også må installeres herhjemme ved jeg ikke. Så det oppe hos Studiosound og mener det var et multicore?
http://www.jpslabs.com/Reviews2/inwall1.htm
mvh Frank
|
|
|
Jo, det er multicore kabel med isolering i et eller andet super sejt materiale der er noget besværligt at afisolere. Det virker umidelbart som et isoleringsmateriale lidt tilsvarende det der ligger om inderlederen på antennekabel.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|