Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Net-Ledning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Prøve lige at tjekke http://www.kalle-miltzow.de/

for net kabler og stik...

Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej !

Det her er da bare ren guf

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Chevy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Ja, han har det fine net gejl...

Tror jeg vil prøve en af hans apparatstik, da jeg ikke er helt tilfreds med dem jeg har.

Chevy

Mit Surround
Til top Vis Chevy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chevy Besøg Chevy's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 April 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har indkøbt 5 x 2,5 kvt. netkabel. Det var så meningen at jeg skulle have brugt 2 x 2,5 kvt. til + og det samme til minus. Den sidste leder skulle så bruges til stel.

Det har jeg fået anbefalet af en elektriker. Nu har jeg snakket med en anden elektriker, der siger at det ikke er lovligt. Her på hifi4all er der mange elektriker. Kan i fortælle mig, om jeg må bruge 2 x 2,5 kvt.?

Det hele skulle så ende i en Fuga kontakt uden afbryder, da den skulle være godkendt til 13 amp. Elektrikeren påstod, at den ville meget snart ryge ned på 10 amp., hvis det ikke allerede var trådt i kraft. Han påstod også, at 2 x 2,5 kvt. ikke var det samme som 5 kvt.

Gruppe afbryderen jeg vil anvende er det meníngen at det skal være en gammeldags i bakelit med porselænssikring.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 April 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Jeg har indkøbt 5 x 2,5 kvt. netkabel. Det var så meningen at jeg skulle have brugt 2 x 2,5 kvt. til + og det samme til minus. Den sidste leder skulle så bruges til stel.

Det har jeg fået anbefalet af en elektriker. Nu har jeg snakket med en anden elektriker, der siger at det ikke er lovligt. Her på hifi4all er der mange elektriker. Kan i fortælle mig, om jeg må bruge 2 x 2,5 kvt.?

Det hele skulle så ende i en Fuga kontakt uden afbryder, da den skulle være godkendt til 13 amp. Elektrikeren påstod, at den ville meget snart ryge ned på 10 amp., hvis det ikke allerede var trådt i kraft. Han påstod også, at 2 x 2,5 kvt. ikke var det samme som 5 kvt.

Gruppe afbryderen jeg vil anvende er det meníngen at det skal være en gammeldags i bakelit med porselænssikring.

Hvad skal du bruge dette heftige netkabel til?
Har du købt et savværk?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 14 April 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Hej navnebroder uden D!

Der er ikke noget ulovligt i at lægge lederne dobbelt. De professionelle gør det ved kæmpekabler (typisk over 150 mm2), hvor der løber store strømme. Det er lettere at håndtere to små kabler end et stort. Og det er formentlig billigere i indkøb.

Det eneste der er lidt uldent er, at der står i stærkstrømbekendtgørelsen at nullen BØR være blå. Du kommer jo til at have den ene til at være sort. Så det er lidt op til din egen samvittighed.

Og en Fuga stikkontakt må forsikres med 20 A. Har snakket med LK så sent som i sidste uge. Dog ikke noget de eller jeg kan anbefale at gøre, da man så snakker ret store kortslutningsstrømme, men 16 A burde sagtens gå an. Det har jeg selv.

2 x 2.5 mm2 er ikke det samme som 5 mm2. Det er jo areal vi snakker om. To 8" basser er heller ikke det samme som en 16".

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 14 April 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
2 x 2.5 mm2 er ikke det samme som 5 mm2. Det er jo areal vi snakker om. To 8" basser er heller ikke det samme som en 16".

Den vil jeg gerne lige have forklaret. Hvis vi snakker arealer, får du jo netop 2x2,5mm2=5mm2, men hvis vi snakker diameter på basser, gælder det naturligvis ikke.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hejsa Svend P!
Her tror jeg regnemaskinen kørte tør for batterier.
Vil det så sige, at et hus på 200 kvm. ikke er dobbelt så stort som et på 100 kvm. .

Jeg ved hvad du mener, men det er diameteren du tænker på.
2, 2,5mm diameter giver ikke det samme areal som 5mm diameter.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 14 April 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hejsa Svend P!
Her tror jeg regnemaskinen kørte tør for batterier.
Vil det så sige, at et hus på 200 kvm. ikke er dobbelt så stort som et på 100 kvm. .

Jeg ved hvad du mener, men det er diameteren du tænker på.
2, 2,5mm diameter giver ikke det samme areal som 5mm diameter.

Halløjsa. Der kom jeg sgu lige diesel i stedet for benzin i tanken.

Min daglige kvote vrøvl er hermed opbrugt. Jeg undskylder de eventuelle personskader mit udsagn skulle have medført.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Halløjsa. Der kom jeg sgu lige diesel i stedet for benzin i tanken.

Min daglige kvote vrøvl er hermed opbrugt. Jeg undskylder de eventuelle personskader mit udsagn skulle have medført.

Halløjsa!
Godt du ikke hældte friturefedt på den, så var den jo kommet til at hørme af McDonalds.

Men i øvrigt nåede jeg da at hugge gulvet op og grave den halve have igennem, før miseren blev opdaget og rettet .
Men hvis du giver øl og popcorn og film på skærmen, så skal jeg glemme det med tiden

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Sven Palvig skrev:

Hvad skal du bruge dette heftige netkabel til?
Har du købt et savværk?

Tjek lige sinaturen!

En rulle kosted kun 328 kr. i Harard Nyborg, 5 x 2,5 kvt. Og der er 4 huller i en fuga kontakt uden afbryder, der hver kan tage 2,5 kvt. Det kan da godt være, at det ikke betyder noget som helst, om det er 2,5 kvt. eller 2 x 2,5 kvt. pr. leder. Man ved det jo ikke, og til den pris kan jeg ligeså godt gøre det.

Der er jo mange der har afprøvet at det er godt med en ekstra gruppe til stereon. Og været temmelig begejstret for det. Jeg mener også at det må være sikkerhedsmæssigt bedre for mig. Jeg glæder mig til det er gjort.

Tak for jeres hurtige svar.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Tjek lige sinaturen!

1000 watt når det er vildest - og det er det ikke ret tit.
Det kræver blot 8A fra lysnettet + tab, om der er lidt af det.
Lad os sige 10A.
Det klarer 1kvmm da fint.
Men nu kan du spille for fulde drøn + du kan bruge dit savværk også

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hver monoblok bruger "kun" 100 watt i tomgang og ved kraftig musik i en stue skulle forbruget ligge på 200 watt ifølge Niels Larsen.

Der bliver dog rímeligt varmt i rummet, når jeg fyrer til den.

Men til de priser kan man lige så godt gå med livrem og seler.

Hoei
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Haha, det er sgu morsomt at læse så mange indlæg fuldstændig blottet for enhver indsigt i elektrisk teori.

... Bortset fra Kurt's indlæg - han har som en af de få fattet hvad det drejer sig om og giver alle andre røvfuld!

Med fare for at pøblen brænder mig på bålet, vil jeg vove den påstand, at hvis man endelig skulle gøre noget ved ledningen fra anlæg til stik, så vælg den længste ledning med den mindst mulig kvadrat der overholder strømkravet. Den øgede resistans og selvinduktans vil virke som et primitivt netfilter.

Ikke at jeg på nogen måde anbefaler denne klodsede løsning, en meget bedre idé ville være et egentlig netfilter / power conditioner. Hvorvidt disse vil gavne (og med gavne mener jeg at isolere mod støj) afhænger dog af lysnettet / installationer i det enkelte hjem.

Skærmning af lysnet kabler...  nu må i sgu holde op!! Det kan umuligt have nogen effekt (i hvert fald ikke positive) at skærme et par meter, når resten af installation ikke er skærmet.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hoei skrev:

Skærmning af lysnet kabler...  nu må i sgu holde op!! Det kan umuligt have nogen effekt (i hvert fald ikke positive) at skærme et par meter, når resten af installation ikke er skærmet.

jamen fint, så har du vel ikke noget imod en blindtest?

jeg skal lige have nogle andre højttalere (dog kun lån), så ligger jeg gerne hus til.

ellers kan vi sikkert finde nogle, et andet sted der passer dig, der gerne vil sige pænt goddag og være vært.

Hoei
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hvis du virkelig kan høre en forskel, vil jeg nok anbefale dig, at lade være med at lægge din mobiltelefon (el. anden støjkilde) op af ledningen.

Beklager jeg har ikke tid til alt det. (Eller måske tør jeg ikke  )

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ellers gerne lægge hus og anlæg til.

I betragtning at mit anlæg, i et gammelt hus uden jord fra nettet, og tilmed yderst = længst fra indgangen og eltavlen, kan høre KLAR forskel på 1,5 m skærmet ledning, i forhold til 2,5 mm2 uskærmet gummi kabel og værre net kabler der leveres med apparaterne - tja, hvad skal jeg sige.

Det kan jo være at man skal have hørerne eller sin reference justeret (det er ikke mine hører jeg hentyder til).

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

I er jo fuldstændigt gale alle sammen

Kan i finde en mindre hifi sø ift. lyden at bade i end dette emne ? - kan det ikke få en ende please ?

Som også Duelund bemærkede så var virkningerne ved kabler jo også den at de var lette at se og skifte. Men det er vel også nærmest det. Ak og ve den dag hvor en blindtest (1 ud af 100) med 95% sandsynlighed viser at der er forskel på netkabler. Så bliver det nærmest ikke til at holde ud.

Der er meget der påvirker lyden mere end indstrålingen på et netkabel - hvad gør ikke ?  Men det findes altså bedst, hvis man først åbner aparatet med en skruetrækker. Ude af syne ude af sind...

Kom nu tilbage inden i forsvinder helt.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Hoei skrev:

Haha, det er sgu morsomt at læse så mange indlæg fuldstændig blottet for enhver indsigt i elektrisk teori.

... Bortset fra Kurt's indlæg - han har som en af de få fattet hvad det drejer sig om og giver alle andre røvfuld!

Med fare for at pøblen brænder mig på bålet, vil jeg vove den påstand, at hvis man endelig skulle gøre noget ved ledningen fra anlæg til stik, så vælg den længste ledning med den mindst mulig kvadrat der overholder strømkravet. Den   øgede resistans og selvinduktans vil virke som et primitivt netfilter.

Ikke at jeg på nogen måde anbefaler denne klodsede løsning, en meget bedre idé ville være et egentlig netfilter / power conditioner. Hvorvidt disse vil gavne (og med gavne mener jeg at isolere mod støj) afhænger dog af lysnettet / installationer i det enkelte hjem.

Bounce

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Hoei skrev:

Skærmning af lysnet kabler...  nu må i sgu holde op!! Det kan umuligt have nogen effekt (i hvert fald ikke positive) at skærme et par meter, når resten af installation ikke er skærmet. BRAVO

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes