| Forfatter |
|
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Det her er da bare ren guf 

|
| Til top |
|
| |
Chevy Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, han har det fine net gejl...
Tror jeg vil prøve en af hans apparatstik, da jeg ikke er helt tilfreds med dem jeg har. __________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har indkøbt 5 x 2,5 kvt. netkabel. Det var så meningen at jeg skulle have brugt 2 x 2,5 kvt. til + og det samme til minus. Den sidste leder skulle så bruges til stel.
Det har jeg fået anbefalet af en elektriker. Nu har jeg snakket med en anden elektriker, der siger at det ikke er lovligt. Her på hifi4all er der mange elektriker. Kan i fortælle mig, om jeg må bruge 2 x 2,5 kvt.?
Det hele skulle så ende i en Fuga kontakt uden afbryder, da den skulle være godkendt til 13 amp. Elektrikeren påstod, at den ville meget snart ryge ned på 10 amp., hvis det ikke allerede var trådt i kraft. Han påstod også, at 2 x 2,5 kvt. ikke var det samme som 5 kvt.
Gruppe afbryderen jeg vil anvende er det meníngen at det skal være en gammeldags i bakelit med porselænssikring. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Jeg har indkøbt 5 x 2,5 kvt. netkabel. Det var så meningen at jeg skulle have brugt 2 x 2,5 kvt. til + og det samme til minus. Den sidste leder skulle så bruges til stel.
Det har jeg fået anbefalet af en elektriker. Nu har jeg snakket med en anden elektriker, der siger at det ikke er lovligt. Her på hifi4all er der mange elektriker. Kan i fortælle mig, om jeg må bruge 2 x 2,5 kvt.?
Det hele skulle så ende i en Fuga kontakt uden afbryder, da den skulle være godkendt til 13 amp. Elektrikeren påstod, at den ville meget snart ryge ned på 10 amp., hvis det ikke allerede var trådt i kraft. Han påstod også, at 2 x 2,5 kvt. ikke var det samme som 5 kvt.
Gruppe afbryderen jeg vil anvende er det meníngen at det skal være en gammeldags i bakelit med porselænssikring. |
|
|
Hvad skal du bruge dette heftige netkabel til? Har du købt et savværk  ?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Gruppe afbryderen jeg vil anvende er det meníngen at det skal være en gammeldags i bakelit med porselænssikring.
|
|
|
Hej navnebroder uden D!
Der er ikke noget ulovligt i at lægge lederne dobbelt. De professionelle gør det ved kæmpekabler (typisk over 150 mm2), hvor der løber store strømme. Det er lettere at håndtere to små kabler end et stort. Og det er formentlig billigere i indkøb.
Det eneste der er lidt uldent er, at der står i stærkstrømbekendtgørelsen at nullen BØR være blå. Du kommer jo til at have den ene til at være sort. Så det er lidt op til din egen samvittighed.
Og en Fuga stikkontakt må forsikres med 20 A. Har snakket med LK så sent som i sidste uge. Dog ikke noget de eller jeg kan anbefale at gøre, da man så snakker ret store kortslutningsstrømme, men 16 A burde sagtens gå an. Det har jeg selv.
2 x 2.5 mm2 er ikke det samme som 5 mm2. Det er jo areal vi snakker om. To 8" basser er heller ikke det samme som en 16".
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| 2 x 2.5 mm2 er ikke det samme som 5 mm2. Det er jo areal vi snakker om. To 8" basser er heller ikke det samme som en 16".
|
|
|
Den vil jeg gerne lige have forklaret. Hvis vi snakker arealer, får du jo netop 2x2,5mm2=5mm2, men hvis vi snakker diameter på basser, gælder det naturligvis ikke.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
2 x 2.5 mm2 er ikke det samme som 5 mm2. Det er jo areal vi snakker om. To 8" basser er heller ikke det samme som en 16". |
|
|
Hejsa Svend P! Her tror jeg regnemaskinen kørte tør for batterier  . Vil det så sige, at et hus på 200 kvm. ikke er dobbelt så stort som et på 100 kvm.  . Jeg ved hvad du mener, men det er diameteren du tænker på. 2, 2,5mm diameter giver ikke det samme areal som 5mm diameter.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa Svend P! Her tror jeg regnemaskinen kørte tør for batterier . Vil det så sige, at et hus på 200 kvm. ikke er dobbelt så stort som et på 100 kvm. .
Jeg ved hvad du mener, men det er diameteren du tænker på. 2, 2,5mm diameter giver ikke det samme areal som 5mm diameter.
|
|
|
Halløjsa. Der kom jeg sgu lige diesel i stedet for benzin i tanken.
Min daglige kvote vrøvl er hermed opbrugt. Jeg undskylder de eventuelle personskader mit udsagn skulle have medført.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Sven Palvig skrev:
|
Gruppe afbryderen jeg vil anvende er det meníngen at det skal være en gammeldags i bakelit med porselænssikring.
|
|
|
Hvad skal du bruge dette heftige netkabel til? Har du købt et savværk ?
|
|
|
Tjek lige sinaturen!
En rulle kosted kun 328 kr. i Harard Nyborg, 5 x 2,5 kvt. Og der er 4 huller i en fuga kontakt uden afbryder, der hver kan tage 2,5 kvt. Det kan da godt være, at det ikke betyder noget som helst, om det er 2,5 kvt. eller 2 x 2,5 kvt. pr. leder. Man ved det jo ikke, og til den pris kan jeg ligeså godt gøre det.
Der er jo mange der har afprøvet at det er godt med en ekstra gruppe til stereon. Og været temmelig begejstret for det. Jeg mener også at det må være sikkerhedsmæssigt bedre for mig. Jeg glæder mig til det er gjort.
Tak for jeres hurtige svar. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Tjek lige sinaturen! |
|
|
1000 watt når det er vildest - og det er det ikke ret tit. Det kræver blot 8A fra lysnettet + tab, om der er lidt af det. Lad os sige 10A. Det klarer 1kvmm da fint. Men nu kan du spille for fulde drøn + du kan bruge dit savværk også
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hver monoblok bruger "kun" 100 watt i tomgang og ved kraftig musik i en stue skulle forbruget ligge på 200 watt ifølge Niels Larsen.
Der bliver dog rímeligt varmt i rummet, når jeg fyrer til den.
Men til de priser kan man lige så godt gå med livrem og seler. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Hoei Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha, det er sgu morsomt at læse så mange indlæg fuldstændig blottet for enhver indsigt i elektrisk teori.
... Bortset fra Kurt's indlæg - han har som en af de få fattet hvad det drejer sig om og giver alle andre røvfuld!
Med fare for at pøblen brænder mig på bålet, vil jeg vove den påstand, at hvis man endelig skulle gøre noget ved ledningen fra anlæg til stik, så vælg den længste ledning med den mindst mulig kvadrat der overholder strømkravet. Den øgede resistans og selvinduktans vil virke som et primitivt netfilter.
Ikke at jeg på nogen måde anbefaler denne klodsede løsning, en meget bedre idé ville være et egentlig netfilter / power conditioner. Hvorvidt disse vil gavne (og med gavne mener jeg at isolere mod støj) afhænger dog af lysnettet / installationer i det enkelte hjem.
Skærmning af lysnet kabler... nu må i sgu holde op!! Det kan umuligt have nogen effekt (i hvert fald ikke positive) at skærme et par meter, når resten af installation ikke er skærmet. __________________ - Høi
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hoei skrev:
|
Skærmning af lysnet kabler... nu må i sgu holde op!! Det kan umuligt have nogen effekt (i hvert fald ikke positive) at skærme et par meter, når resten af installation ikke er skærmet.
|
|
|
jamen fint, så har du vel ikke noget imod en blindtest?
jeg skal lige have nogle andre højttalere (dog kun lån), så ligger jeg gerne hus til.
ellers kan vi sikkert finde nogle, et andet sted der passer dig, der gerne vil sige pænt goddag og være vært. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Hoei Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du virkelig kan høre en forskel, vil jeg nok anbefale dig, at lade være med at lægge din mobiltelefon (el. anden støjkilde) op af ledningen.
Beklager jeg har ikke tid til alt det. (Eller måske tør jeg ikke ) __________________ - Høi
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ellers gerne lægge hus og anlæg til.
I betragtning at mit anlæg, i et gammelt hus uden jord fra nettet, og tilmed yderst = længst fra indgangen og eltavlen, kan høre KLAR forskel på 1,5 m skærmet ledning, i forhold til 2,5 mm2 uskærmet gummi kabel og værre net kabler der leveres med apparaterne - tja, hvad skal jeg sige.
Det kan jo være at man skal have hørerne eller sin reference justeret (det er ikke mine hører jeg hentyder til). 
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 14 Maj 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
I er jo fuldstændigt gale alle sammen 
Kan i finde en mindre hifi sø ift. lyden at bade i end dette emne ? - kan det ikke få en ende please ?
Som også Duelund bemærkede så var virkningerne ved kabler jo også den at de var lette at se og skifte. Men det er vel også nærmest det. Ak og ve den dag hvor en blindtest (1 ud af 100) med 95% sandsynlighed viser at der er forskel på netkabler. Så bliver det nærmest ikke til at holde ud.
Der er meget der påvirker lyden mere end indstrålingen på et netkabel - hvad gør ikke ? Men det findes altså bedst, hvis man først åbner aparatet med en skruetrækker. Ude af syne ude af sind...
Kom nu tilbage inden i forsvinder helt. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Maj 2005 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hoei skrev:
|
Haha, det er sgu morsomt at læse så mange indlæg fuldstændig blottet for enhver indsigt i elektrisk teori.
... Bortset fra Kurt's indlæg - han har som en af de få fattet hvad det drejer sig om og giver alle andre røvfuld!
Med fare for at pøblen brænder mig på bålet, vil jeg vove den påstand, at hvis man endelig skulle gøre noget ved ledningen fra anlæg til stik, så vælg den længste ledning med den mindst mulig kvadrat der overholder strømkravet. Den øgede resistans og selvinduktans vil virke som et primitivt netfilter.
Ikke at jeg på nogen måde anbefaler denne klodsede løsning, en meget bedre idé ville være et egentlig netfilter / power conditioner. Hvorvidt disse vil gavne (og med gavne mener jeg at isolere mod støj) afhænger dog af lysnettet / installationer i det enkelte hjem.
Skærmning af lysnet kabler... nu må i sgu holde op!! Det kan umuligt have nogen effekt (i hvert fald ikke positive) at skærme et par meter, når resten af installation ikke er skærmet. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 14 Maj 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hoei skrev:
|
Skærmning af lysnet kabler... nu må i sgu holde op!! Det kan umuligt have nogen effekt (i hvert fald ikke positive) at skærme et par meter, når resten af installation ikke er skærmet. BRAVO  |
|
|
|
| Til top |
|
| |