Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 10:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Bedste Tweak til prisen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej !

Det beste jeg har lavet er sinalkabler i ren sølv  har ikke råd til det i højttaler kabler da der er ca. 10m .

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 02 December 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Jean M Jarre skrev:
Er der slet ingen der har nogle fede tweaks, eller nogle usædvanlige ?

Problemet er at du spørger efter det bedste - og der er kun ét tweak der kan være bedst. Det er imho at placere højttalerne rigtigt - stor effekt, og det er gratis. Næstbedst er at sørge for et ordentligt lytterum. Det KAN give større effekt end selve placeringen, men er sjældent gratis.

Og jeg vil tillade mig at påstå at hvis man mener at indkøbet af én eller anden dims har givet en STØRRE forskel end én af disse ting, så skyldes det enten uvidenhed, eller at man snyder sig selv for at retfærdiggøre investeringen. Ikke at diverse tweaks ikke gør en forskel, men de fysiske rammer er klart dér hvor gevinsten er størst. Hvis man nogensinde har hørt samme anlæg i to forskellige rum vil man vide hvad jeg mener.

Lige præcis, er selv flyttet for nylig og mit anlæg spiller langt bedre i det mindre rum det står i nu end før, så den der med at jo større rum jo bedre, den holder heller ikke altid helt.

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 December 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

bedste tweak i forhold til pris. hmm 20 kg ovntørret sand til 25 kr.

ellers en grøn sprittus rundt i kanten på dine cd'ere og så virkelig bare tro på det, så skal forskellen nok også melde sig

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Nye og MEGET tunge standere, til mine højtalere.

Ved ikke om det hører til i kategorien tweaks.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 December 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Dette gælder kun for dyre anlæg:

ExactPower.

Ren strøm til dit anlæg kan bringe et middelanlæg op i referenceklasse. Det er ikke kun i problem områder det virker. Mere dynamik, bedre bas, mere rum - kort sagt alt bliver bedre.

Exactpower er kongen af powerconditioners. Desværre koster den ca. 20K.

I ryster på hovedet, men det rykker virkeligt. Der er ekstremt stor forskel, nok til at retfærdigøre prisen i min verden. Nu skal jeg bare spare op.

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Nye fødder (Pulsar Points) under mine højttalere. Hold da helt op hvor det hjalp på mit gamle trægulv, der også troede at det var en højttaler... Men det kostede da også 400 kr pr. højttaler.

Troede egentlig at det hovedsageligt var min akustik der var værst, men en 14m2 slave "gulvhøjttaler" kan nu også gøre noget ved lyden...

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 03 December 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Top 3:

1. Placering

2. Placering

3. Placering

Placeringen af højttalere er det aller aller bedste tweak ... det er gratis, man kan eksperimentere i måneds, ja, i årevis. Og det er ikke kun placeringen af højttalerne der er vigtig, det er også placeringen af møbler, tæpper og gardiner set i forhold til højttalerne.

Det er utroligt hvad et tæppe eller et gardin kan gøre for at dæmpe uheldige ressonancer i rummet. 

Hvis man ikke kan nå i mål med at flytte rundt på tingene, så er forskellige akustiske hjælpemidler "plader til væggen" og andet en god investering.

SATMIT 

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Her er et lille TWEEK til surround folket..!? Næsten 7 ud af 10 folk der køre i surround! Skal vende fasen på deres center højttaler! Grundet placering skal den oftest vendes. Der er mange det vil kunne få meget bedre surround lyd hvis de checkede fasen, dette gælder faktisk også for deres bag kanaler. De fleste går kun op i den elektriske fase og glemmer den akustiske fase? Fasen skal være korrekt i lytte positionen, og ikke på højttaler terminalerne.

Og til alle dem der ikke har det sådan!? Så vil surround oplevelsen være størst hvis bag kanalerne siddet mindst 1 meter over ørene.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Det forstår jeg ikke helt CPH-R. På eks. Star Wars DVD'erne er der en THX test, hvor man tester fasen højttalerne imellem. Her er det ret tydeligt hvis centeren er ude af fase med sidehøjttalerne, og jeg kunne ikke forestille mig at det var godt at bytte om?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 December 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Det forstår jeg ikke helt CPH-R. På eks. Star Wars DVD'erne er der en THX test, hvor man tester fasen højttalerne imellem. Her er det ret tydeligt hvis centeren er ude af fase med sidehøjttalerne, og jeg kunne ikke forestille mig at det var godt at bytte om?

Du har ret..! hvis din fase passer! Skal du ikke vende den, men eks. Bare at flytte højttaleren fra under TVèt til over kan nogle gange, få den til at være ude af fase.

At fasen er korrekt elektrisk, er ikke det samme som at den er akustisk korrekt!? Det der skal tilstræbes er at fasen er korrekt der hvor du sidder og lytter, og afstanden fra fronter til bagkanaler, højden, i forhold til hinanden gør at fasen fra højttaleren skifter meget ”dette er noget pro folk bruger meget tid på at få rigtigt, når de skal opsætte anlæg” De har ofte 2 små elektriske bokse!? Den ene sætter de på forstærkeren og den anden har en lille mikrofon, som de så står midt i og holder, her er en rød og grøn diode der fortæller fasen. Hvis man får fingrene i en sådan og benytter surround forstærkerens 6.1 indgang, vil man ofte blive lidt overrasket.

Ellers er der faktisk kun den tunge vej!? Her kunne du benytte din CD/DVD og sætte dens analoge signaler på 6.1 indgangen og bruge feks. højre og center, som et stereo sæt, derefter sætter du noget musik med eks. En dyb mande stemme på, for at høre om det er rigtigt, dernæst bruger du højre og en bagkanal og prøver det samme her.

Det er seriøst et forsøg værd, for du vil blive overrasket, over hvor meget homogent det kan komme til at lyde, og det der surround fænomen! Men noget foran og lidt bag, faktisk kan komme til at integrere så godt at det lyder som om der også er noget midt i rummet.

Peter

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 December 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Ok nu er der mange der skriver at stille HT rigtigt op er det bedste, det holder jeg med dem i .

Så nu omformulerer jeg mig igen.

Jeg vil se HARD WARE tweaks , er der slet ingen der har billeder eller gode link til hard ware tweaks ?

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

CPH-R, det vil sige at dine højttalere spiller ude af fase - altså den elektriske fase ? Det er da vist kun CV det går godt med

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 December 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
CPH-R, det vil sige at dine højttalere spiller ude af fase - altså den elektriske fase ? Det er da vist kun CV det går godt med

Om nødvendigt..!? JA. I min tid for Infinity! Fik jeg i den grad syn for netop dette! At akustisk fase i lytte positionen, er vigtig.

Men at vende fasen, er der jo ikke noget nyt i, enhver højttaler konstruktør, arbejder med dette.

Peter

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 December 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Er det ikke muligt at tilpasse delay'et til fronthøjttaleren, så den passer med siderne ?

Så burde det ikke være nødvendigt at vende den elektriske fase, uanset placering.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 December 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Ok nu er der mange der skriver at stille HT rigtigt op er det bedste, det holder jeg med dem i .

Så nu omformulerer jeg mig igen.

Jeg vil se HARD WARE tweaks , er der slet ingen der har billeder eller gode link til hard ware tweaks ?

Hej

Efter de vigtige ting som placering af højttaler og lytterum er der:

Lindolie tweaket:

Det billigste er at købe en dunk lindolie, helst "jomfruolie" som det kaldes, og så smøre det på de indvendige kabinetsflader, trafoen, kondensatorerne (når plastiken erfjernet). Det virker afladende på statisk elektricitet samtidig med at det dæmper vibrationer. Der bliver nemlig en gummie hud tilbage når det er tørt.

Jeg har omtalt præcist, hvad det giver på www.hifisentralen.com under min hjemmeside der. For at læse den kræver det at man er tilmeldt.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 03 December 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Er det ikke muligt at tilpasse delay'et til fronthøjttaleren, så den passer med siderne ?

Så burde det ikke være nødvendigt at vende den elektriske fase, uanset placering.

Tænkte jeg også på - selv min sølle <2000,-kr. sony receiver kan justeres i delay. Det er jo meget mere korrekt end at vende polariteten, som jo vil svare til forskellige delays afhængig af frekvensen.

Linolie er muligvis lind, men det skrives uden d. Det laves af hørfø = linseed.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 December 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
LGrau skrev:

Tænkte jeg også på - selv min sølle <2000,-kr. sony receiver kan justeres i delay. Det er jo meget mere korrekt end at vende polariteten, som jo vil svare til forskellige delays afhængig af frekvensen.

Linolie er muligvis lind, men det skrives uden d. Det laves af hørfø = linseed.

Delay er tiden..! hvor det at lege med fasen er at du sidder i trykket, med den rigtige polaritet fra alle kanaler. Så her er afstand og rum dimissioner afgørende.

Og nogle gange til eks. Når man laver en højttaler med eks. 24db filter, så er der jo ikke noget der hedder rigtig fase.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 03 December 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Ja, delay er tiden, og det er den der kompenserer for at centeren typisk er placeret nærmere end fronthøjttalerne. Du indledte jo selv med at forklare at man skulle vende signalpolariteten pga. centerens placering.

At de enkelte højttalere har ulineære faseforhold kan du vel heller ikke rette op på ved at vende polariteten til centeren?

Du kan vel allerhøjest opnå at alle 5 højttalere spiller samtidigt i dine ører. Det kan du med delay - ikke ved at vende polariteten. Hvis du vender polariteten til en af højttalerne vil du kunne delaye herfra og til Belgien uden at du vil få den til at spille i fase med de andre højttalere.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 03 December 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Pulsar Points under mine forholdsvis tunge gulv-højttalere, det var noget der hjalp på den samlet helhed.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 03 December 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Granitsten på træ-gulvet. Audiophile SD-Feets mellem højttaler og granitsten. God afkobling som gør at lyden bliver mere "in your face", dvs. kommer mere ud af højttaleren. Bassen mere stram og præcis, mellemtone/diskant mere detaljeret.

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum