Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC med D.Vine 5 eller 6 kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fez_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 December 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Rybber skrev:

Fez, jeg har samme problem med mit Dvine 5 kabinet. Jeg har prøvet at pille ved PSU-blæseren, men uden held, og jeg turde ikke pille den fra da den er sat ved strømkablet.

Hvordan skiftede du blæser?

Først skruede jeg psu'en ud af kabinettet og skildte den ad - Jeg havde aldrig set hvordan sådan en så ud indeni, så jeg havde egentligt ikke regnet med at der var så mange ting og sager derinde :)
Fordi ledningerne sad så komprimeret synes jeg ikke jeg ville prøve at flytte om på dem, så jeg skruede blæseren løs og klippede ledningerne til blæseren over på et nogenlunde passende sted (så der var lidt længde men så den ikke ville fylde ekstra).
Så skruede jeg den ene blæser ud af kabinettet (vist nok den store) og klippede dens ledninger over, og så var det bare frem med loddekolben og få dem sat sammen(en af mine kammerater siger at han har haft gjort det bare med elektriker-tape, og så er det også isoleret).

Da jeg havde den sat til prøvede jeg at sætte strømkablet til psu'en igen for at se om det hele kørte ..det gjorde det :)
Jeg skulle selvfølgelig lige prøve at mærke ovenpå et af køle-elementerne hvor varmt det blev.... hvilket resulterede i at jeg fik givet mig selv stød - AV!
Men jeg kan godt mærke at den er blevet lidt varmere, så levetiden er røget lidt ned, men hellere det end larm :)

Rybber skrev:

Har du nogen ide om SilenX PSU'en er bedre?

Mvh Thomas

Nej jeg ved det ikke, men altså ud fra det man kan læse rundt omkring på nettet om den, så MÅ den sku være bedre, for det kan ikke passe at det de beskriver som næsten lydløs kan være den samme psu som den vi har.

Jeg har iøvrigt siden fjernet den anden blæser fra kabinettet også, og sat to pabst blæsere på i stedet for de andre, det er vist så lydløst det bliver.

Af støjende elementer tilbage i mit kabinet er det værste blæseren på cpu'en, det er egentligt ikke fordi den larmer, men den mængde luft der bliver flyttet kan høres, jeg tror måske det er pga. at kabinettet er så lavt (hvilket også er et irritationspunkt fordi det ikke giver plads til en alm. størrelse strømforsyning - eller den blæser jeg til at starte med havde købt til cpu'en) - Jeg vil som andre prøve at få fat i et par af de der støjdæmpende måtter, det kan være det hjælper.
Til top Vis fez_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fez_dk Besøg fez_dk's Websted

Rybber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 30 December 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Fez_dk: Jeg har kun blæserne i kabinettet og PSU'en. Grafikkortet er passivt kølet, og min 2,53GHz Celeron-D er kølet passivt med en Thermaltake Fanless 103. Sammen med noisekiller måtter er dette en rimelig lun cocktail for kabinettet, derfor er jeg også tøvende med at modificere PSU'en.

Jeg tror jeg vil tage ned i Studiedata som ikke ligger langt væk og få demonstreret SilenX PSU'en. Jeg føler mig dog lidt snydt ved at give så mange penge for et kabinet som bliver lanceret som lydløst :-(

Et andet punkt der gør mig nervøs er, om en modificeret PSU kan gå hen og bryde i brand, eller vil den bare slukke af sig selv og så er det det? Det er nok de færreste forsikringsselskaber som vil dække en brand der skyldes noget modificeret elektronik - så hellere leve med en smule larm!

Hvis ikke jeg finder et alternativ må jeg vente til jeg skal have en ny lejlighed og så gemme den væk i det dybeste, mørke skab jeg kan finde (har en RF remote). Men så kunne jeg jo have købt et Mini-tower kabinet for en brøkdel af D.Vine 5.

Mvh Thomas

Til top Vis Rybber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rybber

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 December 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

fez_dk skrev:

Jeg skulle selvfølgelig lige prøve at mærke ovenpå et af køle-elementerne hvor varmt det blev.... hvilket resulterede i at jeg fik givet mig selv stød - AV!
Du ved godt der er caps i PSU'en der har høj nok ladning (i over en time efter den er taget fra) til at slå dig ihjel. Du skal nok passe på hvor du piller i en PSU.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

fez_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Lestat skrev:

Du ved godt der er caps i PSU'en der har høj nok ladning (i over en time efter den er taget fra) til at slå dig ihjel. Du skal nok passe på hvor du piller i en PSU.

L.

Ouch! Det var jeg faktisk ikke klar over, havde jeg været det, ville jeg uden tvivl ikke bare lige ha' siddet og mærket efter da
Til top Vis fez_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fez_dk Besøg fez_dk's Websted

fez_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Rybber skrev:

Jeg tror jeg vil tage ned i Studiedata som ikke ligger langt væk og få demonstreret SilenX PSU'en. Jeg føler mig dog lidt snydt ved at give så mange penge for et kabinet som bliver lanceret som lydløst :-(

Det lyder fornuftigt, og ja, det er præcist den følelse jeg har haft, så kunne det godt være det var et andet kabinet der var blevet valgt, havde jeg vidst det.

Rybber skrev:

Et andet punkt der gør mig nervøs er, om en modificeret PSU kan gå hen og bryde i brand, eller vil den bare slukke af sig selv og så er det det? Det er nok de færreste forsikringsselskaber som vil dække en brand der skyldes noget modificeret elektronik - så hellere leve med en smule larm!

Man skulle da håbe at der sidder en eller anden form for varmesikring i dem, men bortset fra det er det nok svært for ild at sprede sig fra den slags alu-kabinet.

Jeg tror nu heller ikke det er helt vildt sundt for et i forvejen halvvarmt kabinet at blive stillet ind i et skab :)

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 December 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Rybber skrev:
Ja, det er da muligt, men det er det i teorien også med en almindelig PSU. Dog er det mere sandsynligt den bare udramatisk brænder af og holder op med at virke - evt med frigivelsen af magic smoke.
Min PSU (Antec 550W EPS) brændte af for en måneds tid siden, og det bevirkede bare at jeg stod op en morgen til en computer der var slukket, og ikke ville boote. (Den kørte for en sjælden gangs skyld natten over med et render job).
Der er ikke sket andet end den vist har fck'ed noget ram, der ihvertfald fejler groft. :(

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Yohan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Sendt: 05 Januar 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt en anden løsning, som jeg "lærte" herinde. Jeg har købt en næsten 100% lydløs standard ATX 400W PSU, som ligger bag mit D.Vine5 kabinet. På den måde har jeg en kraftig PSU uden larm og modifikationer. Det fungerer upåklageligt!

Da D.Vine5 kabinettet er rimelig dybt i forvejen har jeg dog valgt at stille PSU'en ved siden af kabinettet, men da det står i en reol kan man faktisk ikke se den, medmindre man kigger rigtig godt efter... Ledningerne kan lige nå!

Til top Vis Yohan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yohan

Rybber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Yohan skrev:

Jeg har valgt en anden løsning, som jeg "lærte" herinde. Jeg har købt en næsten 100% lydløs standard ATX 400W PSU, som ligger bag mit D.Vine5 kabinet. På den måde har jeg en kraftig PSU uden larm og modifikationer. Det fungerer upåklageligt!

Da D.Vine5 kabinettet er rimelig dybt i forvejen har jeg dog valgt at stille PSU'en ved siden af kabinettet, men da det står i en reol kan man faktisk ikke se den, medmindre man kigger rigtig godt efter... Ledningerne kan lige nå!

Lyder spændende, men ikke særlig pænt, har du nogle billeder af det?

Kan det virkelig ikke passe at man ikke kan få en lydløs/svag micro ATX PSU her i DK?

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Rybber skrev:
Yohan skrev:

Lyder spændende, men ikke særlig pænt, har du nogle billeder af det?

Kan det virkelig ikke passe at man ikke kan få en lydløs/svag micro ATX PSU her i DK?

Ja, jeg ved ikke om det er mig du har "lært" det af....  Men jeg har også en ekstern PSU. Jeg har godt nok klippet kablerne og loddet et multikabel på 2 meter ind i mellem. Så nu ligger PSU'en under sofaen og man kan ikke høre den overhovedet...

[edit] Jeg har oprettet et indlæg under "Mit DIY-projekt" hvor jeg fortæller lidt om hvordan jeg har "bygget" mit kabinet om...

Rybber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg skiftet PSU blæseren ud med den tykke af den der sad i kabinettet på forhånd (den larmede mindst). Nu siger min HTPC næsten intet og jeg er både sart og har den i stuen

Jeg åbnede bare PSU'en, skruede blæseren ud, klippede ledningerne, satte den anden blæser i efter at have splejset ledningerne og viklet alm. tape over som isolering. Systemet er kun et par grader varmere end før (CPU nu 52-54 grader i idle), og det kan næsten ikke høres.

Det bedste er nok, at den nye blæser er temperaturstyret gennem PSU'en, og så kan det nok ikke gå helt galt.

Jeg bruger desuden en gammel papst 12dB 80mm blæser som jeg har sat bag et af de eksisterende huller i kabinettet. Det er godtnok et 60mm hul, men det virker og en 80mm blæser flytter alt andet lige en del mere luft. Jeg har en Thermaltake fanless 103 CPU køler (+passivt grafikkort), så udluftning er et must.

Husk ikke at røre noget du ikke ved hvad er i PSUen - det er 220V legetøj!

Nu skal jeg bar have lavet noget ved harddisken som stadig kan høres en sjælden gang.

Yohan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Rybber >>>
Der er billeder på vej  men jeg er ikke helt færdig endnu. Tiden er knap, så det går laaangsomt! Men dyret kører perfekt, selvom den stadig står med åbent kabinet midt på stuebordet. Jeg har en meget forstående kone!  

Jeg har valgt en Chill Innovation Silent PSU fra Falkonerdata til kun kr. 395,- og som faktisk ikke er så grim som den ser ud på billederne. Chill Silent PSU
Hvis man vender den rigtigt vil man kun kunne se en mat-sort kasse, da tre ud af seks sider er uden blæser, stik og klistermærker.

Og den ER rent faktisk helt lydløs! Jeg var vanvittigt imponeret over den, så selvom jeg skal have en sort kasse stående ved siden af mit kabinet, er den alle pengene værd. Klart anbefalet.

C K N>>>
Jo-jo, det var skam dig jeg "lærte" det af. Men jeg har som du kan høre valgt en lidt mindre ambitiøs løsning, hvor PSU'en blot står ved siden af eller bagved kabinettet.

Til top Vis Yohan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yohan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes