Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 14:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: netkabel projekt til weekenden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 April 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Og man skal starte HELT henne ved stikkontakten, ellers er det lige meget! Men hvad så med det kabel der går fra stikkontakten og ud til gruppetavlen? har det ingen indflydelse? Eller det er måske lavet i plastrør og ledningerne er udskiftet med blød enkelt-isoleret for at få bedre lyd?

Det er bare til at brække sig af grin af dette her!!!

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 April 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Richard skrev:
Man undres. Kvalitetselektronik er kendetegnet ved gode strømforsyninger der gerne skulle eliminere de fejl der måtte være på forsyningen. Men jeg er nok miljøskadet da jeg er e-ingeniør

Nej, det er du nok ikke. Men i virkelighedens HiFiverden er det første (og mest effektive) sted økonomifolkene sparer, inden apparaterne sættes i produktion, strømforsyningerne. Derfor har de fleste apparater brug for diverse sjove tweaks for at få rettet op på det, som kunne have været lavet ordentligt fra begyndelsen.

Salgsfolkene ræsonnerer nogenlunde således (med rette): 95% af kunderne vil hellere købe lidt billigere end betale for noget, de ikke forstår betydningen af. At halvdelen af de sidste 5% så surfer herinde gør jo, at mange tror, verden som helhed er skruet sammen på en anden måde.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 April 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hej  Jesper001 !

Jeg bruger ikke flere kåret kabel, enkelt kåret kabel på 2,5mm/1,5mm lyder i mine øre best, de kabler du se på billed er 1,5mm enkelt kåret tråd fra NKT det kan man vist ikke kalle almenelig lampe ledning.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:
Mik112 skrev:

Hej :-):-)

Har du prøvet at flytte opstillengen væk fra vandrørene? Nej det har jeg ikke, den måde mit setup står på er den beste måde forhold til min stue, vil du mene at der ville komme noget støj fra vandrørene ?

Mvh/Mik112

Måske fordi at det ville være mere forsvarligt at flytte det væk fra rørerne??? Du har nogle steder enkelt-isolering, andre steder slet ingen isolering! Og du kan ikke se at der skulle være noget uforsvarligt i at stille det lige op ad vandrørerne? Og nej!! Der kommer ikke støj på!!! Der kan ikke komme støj på stærkstrøm lige bortset fra spændingsspidser og DC-spænding, hvis der kunne komme støj på stærkstrøm så ville alle kabler jo være skærmede! En undtagelse er dog hvis du fører et kabel med 3x400v lige ved siden af et 10 eller 50kV kabel til en stor transformer, men det tvivler jeg på at du har stående hjemme i stuen!!

Dette her bliver bare sjovere og sjovere!!!

Ej helt seriøst, hvem har bildt jer ind at det lyder bedre hvis ledningerne kun er enkelt-isoleret, samt at i kan høre forskel på 0.75 og 1.5 når vi snakker om 50 cm og en strøm der i de fleste tilfælde er langt under 1A ??

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 April 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:

Og man skal starte HELT henne ved stikkontakten, ellers er det lige meget! Men hvad så med det kabel der går fra stikkontakten og ud til gruppetavlen? Det er 2,5mm enkel tråd der bruges der, der for skal man helt hen til stikkontakten  ellers har det ingen indflydelse? Eller det er måske lavet i plastrør og ledningerne er udskiftet med blød enkelt-isoleret for at få bedre lyd?

Det er bare til at brække sig af grin af dette her!!!   grin du bare men prøv selv vis du har mod på det

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper001

Håber du kan læse tysk:

http://www.fl-electronic.de/live_connection/netz.html

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 April 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Det se sku da godt ud lige noget jeg kan bruge

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Om i så bruger telefonledning med en diameter på 0.5 mm eller om i bruger 240 mm2 ledninger så vil der være en forskel der er så hamrende lille...I tror at det lyder bedre fordi at i har brugt tid på at lave det!!

Hent en der ikke har forstand på HIFI og bed ham sætte sig godt til rette og lytte rigtigt godt efter, prøv så først at spille en cd med det ene kabel og dernæst med det andet kabel, UDEN at han for lov at se hvad du laver omme bagved. Spørg så om det lød bedst første eller anden gang!! Prøv den samme procedure med 10 forskellige mennesker! I vil blive skuffet!!

Den gang jeg skiftede mine lakrids kabler ud med nogle dyere, var jeg meget tvivlsom, men syntes nok at jeg kunne høre en klar forbedring da jeg havde sat dem til, men for at være helt sikker bad jeg min mor sætte sig godt til rette og lytte godt efter. Lakrids-kablet sad på den ene kanal, og Profigold-kablet på den anden. Jeg skruede frem og tilbage på balance-knappen mellem venstre og højre højttaler. Og der gik under 30 sek. før hun meget bestemt sagde: "Lyden er renere i højre højttaler! Diskanten er renere!!!" Og for en god ordens skyld bør det nok siges at hun IKKE vidste hvilket kabel der sad hvor! Det er måden man tester den slags ting på!! For så kan man helt undgå at snyde sig selv til at tro at tingene er anderledes end de i virkeligheden er!!!

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

og jeg kan forstå og det også lyder bedre med schuko-stik-propper!!!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:
og jeg kan forstå og det også lyder bedre med schuko-stik-propper!!!

Lidt læsning fra tidligere, hvor emnet er blevet diskuteret: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17256

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14223

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:

Om i så bruger telefonledning med en diameter på 0.5 mm eller om i bruger 240 mm2 ledninger så vil der være en forskel der er så hamrende lille...I tror at det lyder bedre fordi at i har brugt tid på at lave det!!

Hent en der ikke har forstand på HIFI og bed ham sætte sig godt til rette og lytte rigtigt godt efter, prøv så først at spille en cd med det ene kabel og dernæst med det andet kabel, UDEN at han for lov at se hvad du laver omme bagved. Spørg så om det lød bedst første eller anden gang!! Prøv den samme procedure med 10 forskellige mennesker! I vil blive skuffet!!

Den gang jeg skiftede mine lakrids kabler ud med nogle dyere, var jeg meget tvivlsom, men syntes nok at jeg kunne høre en klar forbedring da jeg havde sat dem til, men for at være helt sikker bad jeg min mor sætte sig godt til rette og lytte godt efter. Lakrids-kablet sad på den ene kanal, og Profigold-kablet på den anden. Jeg skruede frem og tilbage på balance-knappen mellem venstre og højre højttaler. Og der gik under 30 sek. før hun meget bestemt sagde: "Lyden er renere i højre højttaler! Diskanten er renere!!!" Og for en god ordens skyld bør det nok siges at hun IKKE vidste hvilket kabel der sad hvor! Det er måden man tester den slags ting på!! For så kan man helt undgå at snyde sig selv til at tro at tingene er anderledes end de i virkeligheden er!!!

Du har fuldstændigt ret i din bevisførelse. Jeg har selv solgt HiFi engang i fordums tid og kender også "almindelige" mennesker uden forstand på HiFi. Det kunne sagtens gå, som du har beskrevet - og sådanne mennesker har jeg aldrig i min tid som sælger prøvet at prakke dyre entusiastting på.

Men, så findes der altså også en anden slags mennesker. De går op i musik og/eller HiFi med en brændende lidenskab, som kan overskygge næsten alt andet i livet. Når de har lært at lytte rigtigt - gennem et langt liv med musik eller foran diverse stereoanlæg, som ikke bare har skullet hygge - kan de/vi høre meget detaljeret, hvis anlægget er i stand til at skille tingene ad. Man kan diskutere, om det er betydningsfulde forskelle. Både ja og nej vil være rigtige svar. Vi taler altså om noget relativt på niveau med et godt eller dårligt digt eller fuglenes sang i naturen.

Humlen er, at for os - i vores måske groteske stræben efter bedre og bedre lyd til at kildre vore sanser og sjæl - er det meget betydningsfuldt. Fordi vi lytter intensivt. Vi ved også godt, at bare en taler i rummet imens, så kan vi ikke høre forskellene mere. Det er bare ligemeget.

Det er sådan nogle mennesker, du skriver til, hr. Jesper001

Måske du også en dag ser lyset - måske gør du aldrig.....men at kunne fortælle folk, at noget de hører, kan de i virkeligheden slet ikke høre - uden at have været til stede, er da vist vaskeægte voodoo, eller?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 April 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper001

Det der med vad det heder og udsene går jeg ikke op i, det det drejer sig om er at få det til at blive bedre for så lidt så muligt, at der er et navn gør ikke produgtet bedre af den grund den hopper jeg ikke på mere det er jeg for gamel til at hoppe på 

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004
Sendt: 24 April 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:

Hent en der ikke har forstand på HIFI og bed ham sætte sig godt til rette og lytte rigtigt godt efter, prøv så først at spille en cd med det ene kabel og dernæst med det andet kabel, UDEN at han for lov at se hvad du laver omme bagved. Spørg så om det lød bedst første eller anden gang!! Prøv den samme procedure med 10 forskellige mennesker! I vil blive skuffet!!Jeg syntes at det er nogle dårlige argumenter du kommer med.Vi ved jo allesammen at det mennesklige øre mange gange skal trænes til at kunne høre forskelige ting.Lidt ligesom smagsansen.Prøv at fortælle en vinsælger at der er ren inbildning at han kan smage hvilken drue,at den smager af læder ,cedertræ eller hva f.... den nu gør.

Bare fordi ar du ikke kan smage kvaliteten af vinen kan det jo godt være at andre kan

mvh

Til top Vis Aecrewboss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aecrewboss

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:
Jesper001 skrev:

Du har fuldstændigt ret i din bevisførelse. Jeg har selv solgt HiFi engang i fordums tid og kender også "almindelige" mennesker uden forstand på HiFi. Det kunne sagtens gå, som du har beskrevet - og sådanne mennesker har jeg aldrig i min tid som sælger prøvet at prakke dyre entusiastting på.

Men, så findes der altså også en anden slags mennesker. De går op i musik og/eller HiFi med en brændende lidenskab, som kan overskygge næsten alt andet i livet. Når de har lært at lytte rigtigt - gennem et langt liv med musik eller foran diverse stereoanlæg, som ikke bare har skullet hygge - kan de/vi høre meget detaljeret, hvis anlægget er i stand til at skille tingene ad. Man kan diskutere, om det er betydningsfulde forskelle. Både ja og nej vil være rigtige svar. Vi taler altså om noget relativt på niveau med et godt eller dårligt digt eller fuglenes sang i naturen.

Humlen er, at for os - i vores måske groteske stræben efter bedre og bedre lyd til at kildre vore sanser og sjæl - er det meget betydningsfuldt. Fordi vi lytter intensivt. Vi ved også godt, at bare en taler i rummet imens, så kan vi ikke høre forskellene mere. Det er bare ligemeget.

Måske du også en dag ser lyset - måske gør du aldrig.....men at kunne fortælle folk, at noget de hører, kan de i virkeligheden slet ikke høre - uden at have været til stede, er da vist vaskeægte voodoo, eller?

Jamen så prøv da at lave eksperimentet med nogen der har overvældende meget forstand på hifi, men sørg stadig for at de ikke kan se hvornår du bruger hvilket kabell!

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Det har jeg altså prøvet. Mange gange ovenikøbet.  Og med indædte tvivlere. Men selv det er jo lidt ligegyldigt i virkeligheden. Det vigtige er jo, hvad den daglige lytter, som selv kender sit anlæg og sin musik ud og ind, kan høre. Det er jo ikke en konkurrence om at få ret eller ikke, det drejer sig om, men om at fintune sit anlæg ligesom racermekanikere gjorde i gamle dage.

For mig er det en glæde på linie med, når karburatorerne på mine BMW motorcykler stod helt synkront på en landevej i Bayern. Pludselig var køreglæden større, men det var da ikke noget, der ændrede verden for andre end mig. Jeg havde lært metoden af en anden entusiast, ligesom vi her udveksler erfaringer.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 April 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Øhh, hvorfor ikke bare bruge et lovligt støjfilter, hvis man mener at det hjælper? Det vil jeg da kalde fintuning.

At lave et kabel der ser flot ud vil jeg kalde pynt, lidt i stil med al det blå-lys Brian- og Mohammed-typerne sætter på deres knallerter og biler - det kører de jo heller ikke bedre af.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 April 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=McAllan]Øhh, hvorfor ikke bare bruge et lovligt støjfilter enu en flaske hals bravo jo mindre elektronik desto bedre lyd, hvis man mener at det hjælper? Det vil jeg da kalde fintuning.

At lave et kabel der ser flot ud vil jeg kalde pynt, lidt i stil med al det blå-lys Brian- og Mohammed-typerne sætter på deres knallerter og biler - det kører de jo heller ikke bedre af. Nej de bruger bare mere benzin  men flodt se de sku da ud  jeg forstår dem godt /QUOTE]

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 April 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=McAllan]Øhh, hvorfor ikke bare bruge et lovligt støjfilter enu en flaske hals bravo jo mindre elektronik desto bedre lyd, hvis man mener at det hjælper? Det vil jeg da kalde fintuning.
 /QUOTE]

Men det ændrer jo ikke på det faktum at lysnettet er fuld af l*rt så at sige og det kan et filter faktisk rette lidt op på. Hvis man mener at et specielt kabel hjælper ja, så er det jo blot fordi kablet fungerer som filter og så kan jeg ikke se hvad forskellen er bortset fra det ene er lovligt, det andet ulovligt.
Alternativt kan man jo købe sin egen generator, så får man i hvert fald ren strøm (og vær lige obs på at der findes et utal af typer med hver deres virkemåde og pris).

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 April 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
 /QUOTE]

Men det ændrer jo ikke på det faktum at lysnettet er fuld af l*rt så at sige og det kan et filter faktisk rette lidt op på. Hvis man mener at et specielt kabel hjælper ja, så er det jo blot fordi kablet fungerer som filter og så kan jeg ikke se hvad forskellen er bortset fra det ene er lovligt, det andet ulovligt.
Alternativt kan man jo købe sin egen generator, så får man i hvert fald ren strøm (og vær lige obs på at der findes et utal af typer med hver deres virkemåde og pris).

Hej igen !

Som jeg skrev tidliger er det også en prøve op stilling intil jeg finder hvilhen kabeltykkels jeg vil bruge så bliver der købt ind af de rigtige ting. Et net filter er som en monstand for mig har prøvet det skit dynamiken forsvandt.

cantaloop
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 April 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Vil du være så venlig, at fortælle mig hvad der er rigtigt, hvad der er forkert? Det er helt og aldeles din subjektive mening, og jeg vil da godt have en definition på hvordan man "lytter rigtigt". Hvad får dig endvidere til at tro, at det ikke er entusiasterne der lader sig påvirke af ren indbildning?

Til top Vis cantaloop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cantaloop

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes