Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 03:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: LB film & musik set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 210
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 April 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Det er vel bare deres ord for klasse A-A/B drift, 200w rigtig klasse A fylder trods alt lidt mere 

Men hvis den bliver godt varm af at stå tændt kan det jo være at den har bias sat højt, men det kan du checke med en watt tæller, så kan du ca. regne dig frem til tomgangen. Kubikken kan sikkert fortælle hvordan den slags skal gøres rigtigt.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 04 April 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan blive klog på, så er Class A design Krell´s bedste.
Det refererer ikke til begrebet Klasse A drift som sådan, det kan man se af effektopgivelserne.
Krell er for længe siden gået over til Sustained plateau bias, som er en slags adaptiv bias, der skruer op og ned for sig selv efter behov i en række trin.
De mener dermed at køre i en slags tillempet klasse A, men det er det altså ikke.
Fordelen ved klasse A kommer først efter en tid med høj bias, så varmen kan fordeles og kredsløbene kan stabilisere sig.
Dernæst har det faktisk allerstørst betydning for de svage signaler.
Al logik vil så sige, at bias over et vist niveau er overkill, men selv en justering fra tårnhøj bias til monster bias høres tydeligt, og det har sjovt nok intet med de kraftige passager at gøre.

KAV ampen kører nok med nogle få watt i klasse A.
Fordoblingen af effekten ved halvering af impedansen, tror jeg ikke helt på. Jeg tror den er fin, men det tvivler jeg alligevel på at den kan, måske ved 1KHz, men ikke over hele båndbredden.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 April 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Så det nu 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 April 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:
Så det nu 

- BR

Jeg har set den Bjarke, men jeg vil hellere holde pengene i skuffen hvis nu den bætte Krell skal have en effekt på på et tidspunkt - men tak for info'en

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Sendt: 04 April 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

BjarkeNR skrev:
Så det nu 

- BR

Jeg har set den Bjarke, men jeg vil hellere holde pengene i skuffen hvis du den bætte Krell skal have en effekt på på et tidspunkt - men tak for info'en

Fair nok - og det må siges at være så lidt

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 April 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hva Tha LB, var det ikke på tide at ændre måden hvor på dit index i den første post er lavet.. Det er jo mega træls man skal scrolle ned for at se det sidste nye.. 

Den lille ny ser ret godt ud. Selv damen her i huset synes den er meget pæn.. så tillykke med den endnu engang.
/Mikael

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 04 April 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Det er vel bare deres ord for klasse A-A/B drift, 200w rigtig klasse A fylder trods alt lidt mere 

Men hvis den bliver godt varm af at stå tændt kan det jo være at den har bias sat højt, men det kan du checke med en watt tæller, så kan du ca. regne dig frem til tomgangen. Kubikken kan sikkert fortælle hvordan den slags skal gøres rigtigt.

Som en tommelfingerregel, der alligevel ikke rigtigt duer til noget, så konsumerer en klasse A Børge i hvert tilfælde 4Xudgangseffekten. F.eks. 2X100 giver så 4X200W=800Watt kontinuert, men den holder desværre ikke helt, idet der også er visse konstruktionsafhængige parametre, såsom bias i drivertrin, blæsere, hjælpekredsløb m.m. der skal bruge strøm.

Hvis man vil kende den præcist, så er der ingen vej uden om at måle spændingsfaldet over en emittermodstand, bruge Ohms lov og så gange op med antal transistorer. Så har man den reelle tomgang.

Uden at dette skal være nogensom helst kritik rettet mod Krell:
Så er det jo i realiteten en fysisk umulighed at doble effekten i den halve impedans, idet det ville kræve 0,0 Ohms udgangsimpedans, hvilket ikke lader sig gøre, og da slet ikke hvis der anvendes emittermodstande.
Markedsføringsmæssigt imødegås dette ofte ved, at underdrive effekten i 4 Ohm. Feks. at opgive 2X400W i 4 Ohm, men levere 2X450Watt i 4 Ohm og så 2X200 i 8 Ohm.  Så har man jo ligesom fået det man har betalt for. Men det er ikke tilfældet, det vil nemlig dække over en forstærker der ikke kan fordoble sin effekt i den halve impedans, en sådan er faktisk utilstedeligt dyr at lave. I min egen 100 Watter er der brugt noget i retning af 3-4KVA transformer til udgangen alene, hertil en rigtig ond satan til driverne, som ligner noget på 500VA eller deromkring.
Så nærmer man sig muligheden for en reel fordobling på kort sigt. Dog vil emittermodstandene altid være der. I Krell har man til en vis grad modkoblet sig ud af problemet, men det kræver ekstra megen effekt fra PSU, idet den nu også skal levere korrektionssignalet, som typisk vil være ude af fase med musiksignalet - det trækker søm ud.

Jeg vil dog tro, at det er en integreret med ret meget af det gode i. Lyden er givet anderledes end ML, og jeg vil tro mange foretrækker Krell, når de sammenlignes direkte. ML har en lidt demonstrativ præcission over alt de foretager sig. På de lidt ældre var det mindre udtalt. Krell er efter min opfattelse en amp, hvor smækket er dyrket ud i det ekstreme. SMAK siger den - øhh hvad skete der lige og højttalerstørrelsen er tæt på underordnet.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jokerman skrev:
Hva Tha LB, var det ikke på tide at ændre måden hvor på dit index i den første post er lavet.. Det er jo mega træls man skal scrolle ned for at se det sidste nye.. 

Den lille ny ser ret godt ud. Selv damen her i huset synes den er meget pæn.. så tillykke med den endnu engang.
/Mikael

Hej Mikael,

Tak skal du ha' - den er virkelig pæn, det synes fruen her i huset også.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jeg vil dog tro, at det er en integreret med ret meget af det gode i.

Den har i hvert fald overrasket mig positivt. Til dagligdags-lyning ved moderate niveauer er den alt rigeligt (for nu ). Den psykologiske effekt i at den er bætte er den der er sværest at acceptere for mig lige nu, men er jo egentlig noget pjat. Jeg skal dog indrømme, at dukker der en Gravity eller en Krell FPB200c op til gode penge vil jeg da overveje det seriøst - ikke fordi behovet er akut, men for evt. at høre hvad de kan byde på. 

Kurt von Kubik skrev:
Lyden er givet anderledes end ML, og jeg vil tro mange foretrækker Krell, når de sammenlignes direkte. ML har en lidt demonstrativ præcission over alt de foretager sig. På de lidt ældre var det mindre udtalt. Krell er efter min opfattelse en amp, hvor smækket er dyrket ud i det ekstreme. SMAK siger den - øhh hvad skete der lige og højttalerstørrelsen er tæt på underordnet.

Det er nøjagtig det jeg oplever. Jeg ved ikke rigtig hvad der er mest korrekt, men umiddelbart virker Krell-lyden lidt mere behagelig og SMAK er lige hvad den siger - bare x10

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 05 April 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej L.B.

Du får da prøvet nogle fine ting .  Jeg har lige set en Graveti til salg var den for dyr ( husker ikke lige prisen ) ? var det 50Kg kr.

Er det rigtig forstået at Krell virker mere strømstærk og friskere i anslaget  end ML selvom det ikke burde være tilfældet ? Det er jo en utrolig lille fin maskine den Krell,

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
 Hej L.B.

Hej Biobyte

piobyte skrev:
Du får da prøvet nogle fine ting .  Jeg har lige set en Graveti til salg var den for dyr ( husker ikke lige prisen ) ? var det 50Kg kr.

Den var til salg for 30K og det er ikke helt ved siden, men på det tidspunkt havde jeg ikke de nødvendige $$

piobyte skrev:
Er det rigtig forstået at Krell virker mere strømstærk og friskere i anslaget  end ML selvom det ikke burde være tilfældet ? Det er jo en utrolig lille fin maskine den Krell,

Det kan man godt sige. Der er mere saft og kraft i den lille Krell, men det er også Krell's kendetegn at der er smæk på drengen. ML er måske mere korrekt, det kan jeg ikke rigtigt finde ud af. Jeg er ved at få termineret mine HTkabler ordentligt med bananrør samt nye netkabler og så skal der lyttes intenst i påsken.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Det er nøjagtig det jeg oplever. Jeg ved ikke rigtig hvad der er mest korrekt, men umiddelbart virker Krell-lyden lidt mere behagelig og SMAK er lige hvad den siger - bare x10

Det lyder lidt som om den har nogle af dyderne fra digitale forstærkere, og ICE, men uden at have den manglende dæmpningsfaktor over 1kHz som ICE f.eks. kæmper med.

Jeg har set den beskrevet som en forstærker med personlighed.
Det er jo godt, hvis den er parret med det rigtige udstyr, men kan være uheldigt i andre tilfælde, hvor det tilkoblede udstyr slører Krellens personlige charmepunkter.

Jeg tror ikke du skal se den som en 'lille' forstærker, da den kan det som musik kræver - nemlig gengive transienter.

Det er kun den elektroniske musik i Dance- og Technogenren der kan give problemer, men her vil man nok alligevel vælge noget helt andet ala NAD 218 eller lign.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Jeg tror ikke du skal se den som en 'lille' forstærker, da den kan det som musik kræver - nemlig gengive transienter

Hvordan vil du definere transienter Spencer?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Spencer skrev:
Jeg tror ikke du skal se den som en 'lille' forstærker, da den kan det som musik kræver - nemlig gengive transienter

Hurtige impulser, der stiger meget hurtigt fra nul til max.

Slag på lilletromme, og svirp i guitarstrenge, er noget du hører tydeligt forskel på, på gode og mindre gode anlæg.

Anslag på klaver er en af de sværere, og cembalo er et af de aller sværeste instrumenter overhovedet, at gengive korrekt.

Selv den mindste udtværen her, er let genkendelig for øret.

Transienter er ikke blot en sinustone med et simpelt forløb, men en meget kompleks ting som indeholder mange frekvenser samtidig, og også højfrekvens langt over det hørbare område, selvom mediet ikke kan gengive det.

Det er et punkt hvor vinyl kan udfordre den gamle Redbook CD-standard, så den virker noget gammeldags.

Transienterne når ikke at varme forstærkeren så meget op, da de ikke varer så lang tid sammenlagt, og dermed ikke giver så høj vedvarende effektafgivelse i forstærkeren.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 April 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Spencer skrev:

nu var det godt nok Spenser, men jeg vil mene at def. bør være: Kortvarig lydimpuls, hvis niveau er væsentligt kraftigere end gennemsnitslydtrykket. Transienten behøver ikke at være bestemt til et enkelt toneområde.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
L.B. skrev:

Spencer skrev:

Hurtige impulser, der stiger meget hurtigt fra nul til max.

Slag på lilletromme, og svirp i guitarstrenge, er noget du hører tydeligt forskel på, på gode og mindre gode anlæg.

Anslag på klaver er en af de sværere, og cembalo er et af de aller sværeste instrumenter overhovedet, at gengive korrekt.

Selv den mindste udtværen her, er let genkendelig for øret.

Transienter er ikke blot en sinustone med et simpelt forløb, men en meget kompleks ting som indeholder mange frekvenser samtidig, og også højfrekvens langt over det hørbare område, selvom mediet ikke kan gengive det.

Det er et punkt hvor vinyl kan udfordre den gamle Redbook CD-standard, så den virker noget gammeldags.

Transienterne når ikke at varme forstærkeren så meget op, da de ikke varer så lang tid sammenlagt, og dermed ikke giver så høj vedvarende effektafgivelse i forstærkeren.

og jeg tror at vi skal finde Kl A forstærkernes force i ovenstående.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
og jeg tror at vi skal finde Kl A forstærkernes force i ovenstående.

Både ja og nej.

Jeg blev sgu noget imponeret over den lille T-amps evner på det punkt, da jeg havde sådan én på besøg kortvarigt. Og den giver endda ikke mere end 6W før den klipper i 8 Ohm.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 05 April 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

men teoretisk er det nok noget af det en klasse A burde være god til...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Ja, klasse A er i hvert fald gode til at give meget strøm fra sig hurtigt.

Det er så ikke altid nødvendigt med meget strøm, hvis man f.eks. har en højttaler der ikke dykker meget under 8 Ohm.
Fostex-enheder i horn, er et godt eksempel på det.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
Ja og her i hytten holder den teori vand 

T-ampen var jeg også ret imponeret af i de 2mdr den holdt....

<< Forrige Side af 210 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes