| Forfatter |
|
Miagi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Jeg har endnu ikke set et udtrækslærred, som ikke laver buler når der er gået et stykke tid. Jeg vil helt klart anbefale et fastrammelærred = 0 buler!
[/QUOTE]
Hmmmm....har selv et lydtransparent Proscreen lærred...det er vel 3½ år gammel & har ikke ændret udseende siden jeg købte det...men om jeg bare har været heldig tør jeg ikke sige!
Tab Tension lærreder skulle heller ikke have de store problemer!
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej problemet er der ikke med tab-tension, men de er så også over dobbelt så dyre  . __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de erfaringer jeg har gjort mig med lærreder, vil jeg også varmt anbefale fastrammelærred. Udtrækslærreder (specielt i større størrelser) har det svært med 'buler' og 'bølger' efterhånden som tiden går.
Om så det passer ind i rummet at have et permanet lærred hængende på væggen er en anden sag.
Mvh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
Dio` Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 113
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har, efter at være blevet inspireret herinde, købt en hvid masonit plade, hængt den på med 8 skruer (hvert hjørne og hver side), malet kanten sort, og med en lærredprøve fra Lissau i hånden, købt en malerprøve hos en farvehandler, og maler pladen i den farve. Det har jeg gjort, ikke fordi jeg tror at jeg kan leve med det i længden, men fordi at har du først købt et lærred og gerne vil have det større eller mindre - ja, så er det bare ærgerligt. Nu kan jeg i ro og mag finde den ideelle størrelse til mig, og så invistere i lærredet. Men jeg har naturligvis tænkt mig at hænge lærred prøven op, og sammenligne billedet. Kan jeg ikke se forskel (jeg er nu overbevist om at den er stor) køber jeg ikke et lærred.
Mht mørklægningsgardiner, vil jeg mene at man nok godt i de fleste tilfælde kan leve m den smule lys der kan komme ind. Men alternativerne jeg kender til er som nævnt aluprofiler (fed idé) eller små stykker velcro.
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, man kan ikke leve med den "smule" lys der kommer ind. I hvert fald ikke i mit tilfælde. __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht til buler i rulle lærreder så har jeg selv et 135" 16:9 fra Qualityscreen (som jeg er overordentlig tilfreds med; har tidligere haft et fra Projecta som også var godt, det nuværende er af ligeså god kvalitet.)
Jeg har løst problematikken med bulerne på denne måde:
(taget fra min egen tråd)
Man måler afstanden fra væggen ud til lærredet når det hænger frit ned. Man tager så et "bræt" i samme størrelse og monterer i hele lærredets højde, således at det flugter med midten af den sorte kant i lærredet.
Brættet til montering af velcro
Her monteres velcroen, og det modsvarende stykke sættes på lærredet.

Uden opstramning
Så sætter man velcroen sammen og vupti så er lærredet stramt!

Med opstramning (de små "folder" som ses er ikke synlige når man sidder lige for lærredet)
(jeg er klar over at såfremt man tager sit lærred op og ned hver gang man ser film er dette ikke en anvendelig løsningsmodel)
Det virker ret godt, og jeg synes faktisk at det er godt og billigt tweak, især for større lærreder...
Måske du kan bruge det?
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående Sony-modellen er det måske nyttigt at se på dette link til Projectorcentral: http://www.projectorcentral.com/sony_vpl-hs51.htm
Nu hedder den åbenbart ikke helt det samme i USA som her, men hvis de alligevel er identiske, er det værd at bemærke at den faktisk kun anbefales med digitalt billedsignal ind eller brug af en ekstern scaler! Det er for mig at se et temmelig alvorligt handicap, med mindre man kun vil se dvd-skiver fra en HDMI/DVI-forsynet afspiller. At Projectorcentral så kun nævner den ene model og fabrikat scaler er så noget helt andet, og er jo rent pjat. Der findes jo masser af andre fabrikater, blandt andet naturligvis Faroudja selv, som nu leverer chips til den halve verden. Deres scalere er fantastiske.
Om lærreder: prøv at ringe til Bent fra Medlyd. Han kan levere Da-Lite lærreder, som er verdens største fabrik for lærreder. De er lige kommet med en billigere serie, så de nu har et kæmpestort udvalg, lige fra helt billige fastramme og rullemodeller til sindssygt dyre tab-tension modeller med variabel motor-afmaskning og motorkassetter til skjult indbygning med dørklap, så de slet ikke ses. Og så har de lærreder, som sakser op fra en kassette på gulvet! Jeg har selv et fastramme High Contrast til min Panasonic 500, og det er utroligt solidt og godt lavet, med meget fin billledkvalitet. Og så er det let at skille ad og flytte rundt med. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Dio` Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 113
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projectorcentrals prøve model er iflg dem selv m defekt lampe. Og ser du Otto's tråd mener han ikke at der er behov for en ekstern scaler.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhm, Dio, jeg kan ikke se det med den defekte lampe i PC's test, og det ville da heller ikke forklare, hvorfor de mener at billedet virker digitalt, kunstigt og "edge-enhanced" med analoge signalkilder og fint og godt med digital ind eller ekstern scaler. Det kan lampen næppe være skyld i. Men hvis Otto ikke observerer disse problemer, kan der jo godt være en forskel mellem den version, PC tester og så Ottos. De har måske ændret den. Så er der det med lysstyrken. Hvis det virkelig passer at den er nede på 240 ANSI lumen i Cinema Mode, er det vel mindre forbavsende (men selvfølgelig stadig imponerende) at den kan levere godt sortniveau. Alt andet lige bliver det jo lettere og lettere at levere god sort og godt kontrastniveau når kravet til lysstyrken falder. Det er sikkert stadig en vældig fin maskine, men mørklægning er naturligvis afgørende.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
| Øhm, Dio, jeg kan ikke se det med den defekte lampe i PC's test, og det ville da heller ikke forklare, hvorfor de mener at billedet virker digitalt, kunstigt og "edge-enhanced" med analoge signalkilder og fint og godt med digital ind eller ekstern scaler. Det kan lampen næppe være skyld i. Men hvis Otto ikke observerer disse problemer, kan der jo godt være en forskel mellem den version, PC tester og så Ottos. De har måske ændret den. Så er der det med lysstyrken. Hvis det virkelig passer at den er nede på 240 ANSI lumen i Cinema Mode, er det vel mindre forbavsende (men selvfølgelig stadig imponerende) at den kan levere godt sortniveau. Alt andet lige bliver det jo lettere og lettere at levere god sort og godt kontrastniveau når kravet til lysstyrken falder. Det er sikkert stadig en vældig fin maskine, men mørklægning er naturligvis afgørende. |
|
|
Stort set alle de brugere på avsforum.com der har haft fat i HS51 skriver enstemmigt, at der ingen problemer er med scaleren (Sony har tradition for at bruge gode scalere i deres projektorer). Ligeledes er de enige om at lysstyrken er tilstrækkelig, selv om den sammenlignet med andre maskiner er i den lavere ende. HS50/51 (dvs eksemplarer uden defekt lampe m.m.) er blevet testet af mange kompetente brugere og dens kontrastspænd er blevet målt til >5000:1, hvilket er en 'thumbs up' til specs'en der siger 6000:1.
Nogle har gjort opmærksom på, at den pågældende DVDO scaler som anbefales af projectorcentral til brug med HS51, også sælges via projectorcentral's hjemmeside. Det har fået mange til at spekulere - om det er med god grund aner jeg ikke, men rygterne om at HS50/51 har en dårlig scaler og for lav lysstyrke er blevet afkræftet en gang for alle.
Mvh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, Agent Cooper, det sætter jo tingene på plads. Tak for det. Jeg har ikke kigget hos avsforum, men det må jeg lave om på. Det lyder ikke godt med den DVDO scaler og testen. Jeg tænkte osse mit over at de så specifikt anbefalede lige denne ene og slet ikke nævner andre muligheder. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Miagi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
|
OK, Agent Cooper, det sætter jo tingene på plads. Tak for det. Jeg har ikke kigget hos avsforum, men det må jeg lave om på. Det lyder ikke godt med den DVDO scaler og testen. Jeg tænkte osse mit over at de så specifikt anbefalede lige denne ene og slet ikke nævner andre muligheder.
|
|
|
Det skal dog for retfærdighedens skyld nævnes, at DVDO Scaleren faktisk får temmelig mange roser..også andre steder, som eksempelvis: Secrets to home theater & hifi (http://www.hometheaterhifi.com/main.html)
Jeg har set Sony´en både med & uden DVDO scaler & der er ingen tvivl om at den har en positiv effekt på billedet! - Den indbyggede scaler ser dog ingenlunde ringe ud! - Så det er vel en overvejelse man skal gøre op med sig selv & pengepungen... hvad vil man give for et marginalt bedre billede....1...4...10..15,000,- - Det er & bliver individuelt.
Personligt er jeg dog ikke i tvivl....jeg skal have mig en DVDO scaler med SDI ;)
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne måske også argumentere at det er meget at give så mange penge for en scaler, når HD DVD er på trapperne. __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |