| Forfatter |
|
cybahomie Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svend Hvis du har ret og NAD'en må give op på halvvejen, så mener jeg at Hi-Fi Klubben er skyldig i megen falsk reklame. Medtager vi den gamle og lengendariske 3020'er under dette produkt, er der tale om mere end 20 års systematisk vildledning! "Overdimensioneret strømforsyning" - ringer det en klokke? Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vrøvl! De er blot kraftige I FORHOLD til den opgivne effekt. Der er ingen der har påstået en 320 BEE skal trække alt. Jeg har selv en 3020 stående, jeg kan få til at gå helt i sort med mine Dynaudio højttalere. Den kan OVERHOVEDET ikke trække dem. Derfor kan den godt være voldsom af en 20 W'er at være.
|
| Til top |
|
| |
cybahomie Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svend At din 3020'er går sort viser vel bare at Hi-Fi Klubben misinformerer. Man har slået på er at produktet er umanerligt robust overfor skiftende belastninger, herunder lav impedans. Men det gælder jo ikke hvis det bryder sammen ved halv ydelse. Volumenkontrollen er jo en integreret del af forstærkeren og ikke noget udefra kommende. Som sådan virker produktet ikke særlig veldesignet. Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
lenny100 Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders, når du udtaler dig så kraftigt synes jeg du skal have orden i teorien og betegnelserne først.
Det kommer hurtigt til at virke lidt dumt, når du påstår at der bliver misinformeret osv og så i de næste sætninger slynger om dig med udtryk, som lav impedans, halv ydelse og volumenkontrol. Hvad er forholdet mellem disse elementer? og hvorfor betyder det at forstærkeren er dårligt konstrueret?
/Lennart
|
| Til top |
|
| |
cybahomie Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lennart Okay, jeg medgiver at jeg her er lidt polemisk! Dog ligger der visse realiteter bag. Jeg har være "medlem" af Hi-Fi Klubben siden engang først i 80'erne. Det var dengang man fik en sort/hvid tabloid avis tilsendt. Det var dengang det var kult og undergrund - det var dengang det gav mening at tale om en "klub". Jeg ville ønske at jeg havde disse aviser i elektronisk form, men jeg har har dem næppe heller længere i hardcopy. Jeg bliver derfor nødt til at hanvise til min egen erindring om Hi-Fi Klubbens markedsføring af 3020'eren. Den er kort fortalt altid blevet markedsført som ovenfor skitseret, dvs. som et meget robust og vellydende produkt med en overdimensioneret strømforsyning. Hvad jeg prøver på at sige er egentlig blot, at Rasmus' oplevelse ikke stemmer overens med Hi-Fi Klubbens markedsføring (således som jeg har opfattet den). Da denne jo ikke er grebet ud af luften, men er bilagt talløse rosende anmeldelser fra internationale tidsskrifter, var mit første indtryk at Rasmus overbelastede produktet. Er dette imidlertid ikke tilfældet - ja, så føler jeg mig narret af Hi-Fi Klubbens markedsføring. Jeg har i øvrigt aldrig købt andet end kassettebånd hos dem, så det er ikke fordi jeg føler mig snydt. Jeg håber stadig på at Rasmus giver tilsagn om at problemet ikke lader sig reproducere med en konventionel lydkilde. Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
BikerBirk Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været fraværende i et par dage kan jeg se, men har nu læst alle jeres besvarelser.
Cybahomie > Når jeg kommer hjem kan jeg godt prøve at slutte computern til et andet input på forstærkeren.
Angående forvrængning, kan jeg fortælle at når jeg intet har sluttet til forstærkeren, kommer der meget lidt knitren fra højtalerne når jeg skruer helt op. Når computeren er slået til, kommer der en meget lav hyletone, der dog er hørbar når man skruer halvt op og der IKKE bliver spillet noget musik.
Jeg kan dog bare ikke forstå, hvordan det kan være at forstærkeren slår fra når den ikke kan "magte" bas'erne. Hvorfor gør den det.. ? Burde den ikke bare begynde at forvrænge lyden?
Mvh Rasmus Rydbirk
|
| Til top |
|
| |
cybahomie Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rasmus Det er godt at høre fra dig! Jeg ser frem til at høre resultatet af dit eksperiment med en anden lydkilde. Jeg synes også du burde kontakte Hi-Fi Klubben for at høre hvad de siger. Det vil under alle omstændigheder være interessant og måske afslørende. Du kan jo emaile dem og sende linket til denne tråd. At din forstærker slår fra i stedet for at forvrænge og måske derved ødelægge højtaleren, kan du jo sådan set glæde dig over. Men at den gør det så tidligt forstår jeg ikke. Ligesom dig finder jeg også at dette er utilfredsstillende. Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
lenny100 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Rasmus
Forstærkeren slår fra fordi den ikke kan levere mere strøm til højtalere. Ellers ville den brænde eller højtalerne ville. Så på en måde er det godt.
@Anders
Jeg forstår simpelthen ikke din argumentation.
/Lennart
|
| Til top |
|
| |
cybahomie Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lennart OK!  Måske er det i nogen grad et temperamentsspørgsmål. Havde jeg nu købt en no-name forstæker til 595,- i Føtex ville jeg nok være villig til at acceptere at jeg ikke kunne skrue højere op end til kl. 12. Men med det givne produkt, stiller sagen sig anderledes. Hvis ikke jeg kunne løse problemet, fx med en anden lydkilde - dvs. det er ikke kombinationen af forstæker og højtaler der er problemet - ja, så ville jeg returnere hele herligheden til Hi-Fi Klubben med ordene, at det ikke levede op til hvad de havde givet mig grund til at forvente. Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
lenny100 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, men hvad betyder det at skrue op til kl 12? Jeg er godt klar over at det betyder at der normalt er skruet halvt op (på volumekontrollen), men det er jo langt fra hele sagen. Jeg forstår ikke, at du min din erfaring i Hifi at du ikke ved/vil indse at der lægger meget mere bag det, end at skrue op til kl 12.
Ved du hvordan en forstærker virker?
/Lennart
|
| Til top |
|
| |
cybahomie Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lennart Både ja og nej - jeg er ikke klar til at undervise i det, hvilket jeg fornemmer at du er! Hermed blot et tip til Rasmus hvis han vil bruge en CD-afspiller som alternativ lydkilde. Læg mærke til at CD'er er udstyret i forskellig grad. Ifølge Bob Katz ligger den gennemsnitlige variation indenfor pop/rock genren på 15 db. Prøv en gennemsnitligt udstyret CD. Neutraliser bas og diskant og skru op til kl. 3. Hvordan lyder det? Kan anlægget spille sådan i 20 min? Skru så gradivst op for bassen. Hvordan går det nu? Hvornår lyder det dårligt, eller hvornår slår anlægget fra? Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Januar 2005 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Ronin skriver så kør lige tonekontrollen for bassen ned i neutral, dine CV'ere leverer alligevel en pæn portion bas selv i neutral stilling  . Udover at du nu gerne skulle kunne spille langt højere end før uden af amp'en klipper så lyder bassen også langt bedre og mere nuanceret end før __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
cybahomie Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rasmus Lige et PS til min post ovenfor. Hvor udstyret en CD er, kan du afgøre ved at høre hvor højt den spiller. Du har givetvis lagt mærke til at ikke alle CD'er spiller lige højt. Brug en fabriksfremstillet CD og ikke en du eller en kammerat har kopieret i computeren. Pas på din hørelse! Stil eventuelt højtalerne ind i et andet rum end der hvor du står og betjener anlægget. Eller brug ørepropper - eller gå som minimum ud af værelset mens det tordner løs. Start ikke en kold forstærker på kl. 3. Giv den lige lidt tid på moderat volumen til at varme op. Brug soft clipping. God fornøjelse! Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
BikerBirk Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cybahomie > Jeg skal nok gøre et forsøg - en dag! Jeg har trods alt også en familie her i huset, og de kan absolut ikk lide at jeg spiller ekstremt højt.
Skal lige siges, at allerede ved halv styrke (Klokken 12) spiller højtalerne ekstremt højt! Man kan næsten ikke kommunikere med hinanden og potteplanterne hopper rundt i vindueskarmen (!). Desuden har jeg erfaret at mit vindue ryster.
Jeg troede ikke det betød noget om forstærkeren var kold eller ej.. ? Kan godt prøve at varme den op og så spille så højt som den nu vil inden den slår fra.
Angående det at kontakte Hifi-klubben: Har allerede skrevet til dem en gang, men de har endnu ikke svaret. Det er 4 dage siden.
Mvh Rasmus Rydbirk
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 16 Januar 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg indrømmer at jeg kun har skimmet de respektive indlæg i denne tråd. Men jeg kan ikke helt følge harmen over produktet. I min verden er det tæt på at være decideret mishandling, som den stakkels NAD forstærker bliver brugt til. Svarer lidt til at man ikke kan forstå at bilens kobling bliver for varm, når man laver donuts på parkeringspladsen med sin billige koreanerbil, eller kun kører med omdrejningstælleren i det højrøde felt..
Brug dog forstærken til det som den er konstrueret til, hold nallerne fra tonekontrollerne inden din hørelse forsvinder. Det har intet med rimelig brug af en forstærker at gøre, og jeg ville ryste venligt på hovedet af kritikken sad jeg som medarbejder i Klubben. Skal du absolut bruge en forstærker til den slags, så køb dog en PA amp der er konstrueret til det.
Du går også glip af en masse vellyd, når du skal have baskontrollen drejet helt til højre. Hvilket er synd, for det er faktisk en ganske glimrende forstærker du har købt. Jeg er samtidig ret overbevist om, at du kan køre en hvilken som helst forstærker i sænk med de tæsk du giver den..
Det var ikke for at være en Besserwisser, jeg synes bare at hele diskutionen er absurd  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
BikerBirk Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blackhawk > Jeg vil netop ikke købe en PA-forstærker, da jeg vil have et system der kan spille ordentligt!
Jeg har nu testet systemet, og det gik fint noget af vejen:
Med the-wannabe-dance-gruppen Cartoons, har jeg spillet lidt med nummeret Doodah, hvor der er en smuule bas i. Her kunne jeg, med bassen skruet helt i top, spille på fuld styrke uden at der skete noget - både fra computeren og fra CD-afspilleren.
Det gik lidt værre for sig med Eminem - Like Toy Soldiers, hvor der er MEGET dybe toner i, hele sangen igennem. Her kan jeg, med bassen i top, ikke skrue mere op end til klokken halv 1.
Jeg har dog besluttet med mig selv at dette må være fint nok. Ved denne højde af lyd, hopper alle tingene rundt på mit værelse, skærmen flimrer og vinduerne og døren knirker.
Så tak for de mange besvarelser, men det fortsætter med at være som det nu er. For skal jeg spille helt efter reglerne, kan forstærkeren sagtens trække højtalerne. Det er kun når disko-djævlen går i mig, at det kniber lidt. Men hva pokker, de spiller sku fint højt! :)
Tak til alle!
Mvh Rasmus Rydbirk
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 16 Januar 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart at høre du har fundet grænserne for forstærkerens formåen.
Anders forstår helt klart ikke det tekniske. Men det gør hovedparten af hifi lyttere heller ikke, og det bør ej heller være et krav for at købe hifi.
Man bør dog forstå, at man ikke kan købe idiotsikre systemer, medmindre alt er designet 100% til hinanden (minianlæg eksempelvis). At en 40 watts forstærker har en overdimensioneret strømforsyning betyder ikke, at den er kraftigere end underdimensioneret 100 watts forstærker. Det betyder blot at de watt der er tilrådighed også kan levere noget strøm selv i lave impedanser.
Et letdrevet højttaler, er en kombination af høj følsomhed, små fasedrej og lineær impedans. Derfor er en højttaler med 92 db følsomhed ikke nødvendigvis nem at drive.
For de fleste forstærkere gælder, at når man har skruet op til klokken 12, så er den fuldt udstyret. At man kan skrue højere op, kan være fint til lavt indspillet materiale (LP'er, kassettebånd o.a.).
Det meste moderne musik har ikke et stort dynamikområde, derfor kan man skrue højere op end klokken 12. Grunden er at musikmaterialet ikke pludselig spørger efter 4-5 gange så meget effekt.
Med klassiske orkesterværker kan man måske kun skrue op til klokken 10, da den dynamiske forskelle er enorme, og derfor pludeligt kan kræve den 10 dobbelte effekt i foryhold til "normal" styrke.
Håber ovenstående gav mening, ellers spørg løs.
|
| Til top |
|
| |