Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dyre powerkabler vs. Billig UPS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:

Signaltypen, der transmitteres i dit coax kabel, er uden betydning.
- jeg tror ikke nogle typer er mere robuste over for støj, end andre.

Ikke enig. Ud fra en ren teoretisk baggrund, vil et analogsignal altid være mere følsom overfor småforstyrelser da det her er svingninger som ændres en lille smule. Ved digital signal er der enten strøm eller ikke. Dermed skal der nogen ret kraftige forstyrrelser til at ændre et 0 til 1 og omvendt.

Argumentet gik vist også på om udgangssignalet blev forstyrret ved en dårlig spændings forsyning. For at komme tilbage til emnet, så er det vel lige meget da DD/DTS sporet bliver læst og sendt direkte videre til Reciever, så spændingsforsyning burde vel ik betyde noget for internt signal tab i DVDen?

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

JJAZ skrev:

En billig UPS leverer oftest en MEGET grim sinus ud og derved bliver strømmen mindre "ren" end hvad du tapper direkte fra lysnettet.
Prøv at mål på en UPS og lysnettet. Spændingen skulle helt være en flot sinus, men det er den sjældent. Dyre UPS'er kan lave en flot sinus, men så snakker vi mange tusinde kroner.

Hmm. Nu har jeg desværre ik lige måle udstyr (eller kompetance) til at teste vægstikket, men jeg er lidt nervøs for at min strømkilde er meget usikker. Jeg har en herstal stuelampe med touch lysdæmper og den har det med et par gange om dage pludselig at skue op og ned. Går ud fra det skyldes strøm udsving, da den så vidt vides styres af spændingsændringer når man røre den.

Anyway, jeg har et budget setup til en brugt pris af ca 10-15K CD, DVD, anlæg, 5.1 HT og TV inc. Jeg bor i en 45kvm kollegieværelse og har intet måleudstyr og meget ringe strømtilslutnings muligheder. Så teknisk set burde en UPS være en god løsning.

Der er 3 power ud på den UPS jeg har kikket på og det er jo ik være end at jeg smide en stikdåse på den ene kanal hvis jeg skal bruge flere, så længe den ik går over den ratede effekt. Eller var tanken at køre Anlæg, TV og HEC på UPSen (henholdsvis Sony STR-DA50ES, Sony 32KV-FD1 og Vandkølet AMD Barton)

Erik D skrev:

Det kan du nok  til dels have ret i , men skal din(e) signalkilder ikke også have strøm ?
Jeg har ikke selv nogen erfaring, så du må bære over med mine rent teoretiske argumenter

Jeg kører digital ud på stortset alle enheder, så regner ik med at det giver de store problemet. (eller hvad?) Ellers er det typisk PCen der driver lyden (on-board optisk ud via Soundstorm) så der kan jeg heller ik forstille mig der kommer signalforringelse på.

Vil bare lige indskyde at en hver form for lysdæmper er en støjkilde af de helt store, ikke noget jeg ville have i nærheden af mit hifi udstyr.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Vil bare lige indskyde at en hver form for lysdæmper er en støjkilde af de helt store, ikke noget jeg ville have i nærheden af mit hifi udstyr.

WOW.. Havde jeg SLET ik tænkt over. Takker for den.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

Erik D skrev:

Signaltypen, der transmitteres i dit coax kabel, er uden betydning.
- jeg tror ikke nogle typer er mere robuste over for støj, end andre.

Ikke enig. Ud fra en ren teoretisk baggrund, vil et analogsignal altid være mere følsom overfor småforstyrelser da det her er svingninger som ændres en lille smule. Ved digital signal er der enten strøm eller ikke. Dermed skal der nogen ret kraftige forstyrrelser til at ændre et 0 til 1 og omvendt.
Du har sikkert ret, mht. analogsignaler, men jeg mente nu at de forskellige typer af digitalsignaler (RAW, encoded, o.s.v.) ikke burde være forskellige, mht. støj.

Argumentet gik vist også på om udgangssignalet blev forstyrret ved en dårlig spændings forsyning. For at komme tilbage til emnet, så er det vel lige meget da DD/DTS sporet bliver læst og sendt direkte videre til Reciever, så spændingsforsyning burde vel ik betyde noget for internt signal tab i DVDen?

Det oprindelige spørgsmål gik på powerkabler VS. UPS.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Jeg har en herstal stuelampe med touch lysdæmper og den har det med et par gange om dage pludselig at skue op og ned. Går ud fra det skyldes strøm udsving, da den så vidt vides styres af spændingsændringer når man røre den.

Jeg tror nu mere det skyldes en fejl i lampen.

Seeker skrev:
Eller var tanken at køre Anlæg, TV og HEC på UPSen (henholdsvis Sony STR-DA50ES, Sony 32KV-FD1 og Vandkølet AMD Barton)

Nej, altså.. Du ville have bedre lyd, ikke sandt? Så holder du computer og fjernsyn så langt væk fra Hifi-anlæggets strøm som overhovedet muligt. Der er ikke noget som støjer ret meget mere end en computer!!!!

Seeker skrev:
Jeg kører digital ud på stortset alle enheder, så regner ik med at det giver de store problemet. (eller hvad?) Ellers er det typisk PCen der driver lyden (on-board optisk ud via Soundstorm) så der kan jeg heller ik forstille mig der kommer signalforringelse på.

Indstrålet støj på en digital linie giver også lydforringelse. Glem alt om at det "bare er 0 og 1 taller", støjindstråling har betydning for mængden af jitter i signalet og det kan høres.

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Jeg bruger noget kabel som normalt bruges til mellemstørrelse frekvensomformere, det har dels et stort kvadrat, og dels en kraftig skærm. Det har jeg for nyligt oplevet mod et Groneberg netkabel til 1k, og vi foretrak alle (3 mand) mit hjemmekrøl. Eneste ulempe er, at kablet er så tykt, at jeg ikke kan få det i alm stik, så jeg bruger de hersens 16A blå CE stik

Men det lyder som sagt rigtig godt.

/Præsten

Ohøj Præst

kan du ikke skrive lidt mere om dit netkabel? evt. nærmere om hvor du har købt det, hvilke dele det består af mm. 

mr. T

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Ohøj Hr. Thomsen.

Lige på stående fod kan jeg ikke huske hvad kabeltypen hedder, men det kunne være noget Ölflex af en type. Det skal jeg nok skrive om senere, hvis det står på. Så vidt jeg husker er der 4 sorte ledere plus jord, plus skærm. Hver af lederne er vist på ca 1,5-2mm2. Jeg ved at Lapp kabler forhandler Ölflex (i fald det er det), men jeg fik bare en stump på 4-5 meter under et praktikophold på en af landet større pumpevirksomheder .

Af apparatstik har jeg brugt dem som jeg nu kunne finde på elektronikværkstedet (dvs. nok den billigste art) og i den anden ende de omtalte CE stik.

Det smukke er, at de ikke har kostet mig så meget som 1 krone, og så ser det altså bare hylt ud .

Smider et billede af det op på "mit anlæg" tråden, og giver lige besked her, når det er gjort.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har kun lige hurtigt "læst" hvar i skriver,  og syntes i glemmer at der er FORSKELLIGE typer af UPS..  "uninterruptible power supply"

Den billige type,  er en standby UPS,   den virker ved at et DC batteri lades op,  og står klar til hvis Main Power skulle slå fra..  Altså du trækker strømmen fra stikkontakten,  indtil der ikke måtte være mere strøm,  og så har du x antal min. med strøm fra batteriet  (DC batteri + inverter)

Den den dyrer type,  er en continuous UPS,  den virker ved at et DC batteri lades op,  og med en inverter trækker man al' strømmen gennem batteriet mens den lades op efter på samme tid..    Og skulle strømmen fra Main Power smutte,  er der så batteriets kapacitet til at forsætte lidt med..

Så den billige UPS er altså intet værd når vi snakker stabil/rent strøm..   Der er måske visse filtrer i,  men det er ikke noget jeg ville satse på..

En continuous UPS derimod,  levere ekstremt rent og stabilt strøm..  Jeg har endda set hifi sites teste gode UPS mod Hifi_generators til 20k +   hvilket en god UPS bestemt ikke koster..   Jeg har længe forsøgt at fortælle dette til folket herinde,  især på chatten,   men når noget i denne hifi_verden ikke er lavet til Hifi,  og ikke koster en masse penge,  så ser hifi_folket det automatisk som noget skrammel..   Sad but true !

BTW.   Jeg kan ikke finde den skide test mere,  men led selv,  der er info nok på nettet..    Testen kom forresten til at ende med at hifi_generatoren så latterlig ud pris/ydelse..   men det tror ingen jo på..   

MvH.

SANmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

MuttleyDK skrev:

BTW.   Jeg kan ikke finde den skide test mere,  men led selv,  der er info nok på nettet..    Testen kom forresten til at ende med at hifi_generatoren så latterlig ud pris/ydelse..   men det tror ingen jo på..   

MvH.

Kan du huske hvad den hed, navn?, model?? det gør det lidt nemmere at søge på..

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

MrThomsen: Så er der et par billeder af mit hjemmekrøl. Tryk på "Præstens anlæg"

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

SANmann>>

Det er nemlig lige det jeg ikke kan.. :(   Jeg læste testen længe før jeg selv begyndte at gå op i lyd,  det er vel 2-3 år siden..

Men som jeg husker det,  var prisen på en sådan UPS omkring de 5k,  der er dog sikkert sket meget siden,  og der er nok også mærker der koster mere end andre,  som med alt andet..

Jeg ledte dengang efter en UPS til min computer,  og stødte derfor på forskellen mellem de forskellige typer..    Der er uden tvivl også en 3 type,  men jeg nævnte bare lige de 2 der,  for ligesom at fastslå at en UPS ikke bare er en UPS  :)

Men søg efter    +hifi +"uninterruptible power supply"    på google og de andre søgemaskiner,  eller evt. noget andet i den stil,  så burde der komme lidt at læse..   Har PT. hovedpine,  men skal nok senere se om jeg kan finde den omtalte test..

MvH.

CRiM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

270961 skrev:

[QUOTE=Wizard]Undskyld jeg lige bryder ind her, men vil i påstå at man kan høre forskel på strømkabler, altså 230V kabler fra stikdåsen i væggen til ens reciever, DVD-/CD-afspiller eller andet grej

------------------------------------------------------------ --------

Ja. i aller højeste grad....næsten lige så meget som signal- og højtalerkabler.

Mvh 

Okay 270961, du må seriøst have et problem med din strøm der hjemme, ellers har du en seriøs forstyrrelse et eller andet sted, du bor ikke i nærheden af en 60kV station eller ligende???

Der findes forskellige typer af UPS, de fleste har indbygget Transientbeskyttelse det vil sige at den sørger for at der kommer en pæn sinus kurve ud, hvad end der slår et lyn ned eller strømmen daler.. og det vil helt klart være en fordel at have sådan en foran sit elektroniske udstyr lige meget om det er en computer eller en forstærker... Men hvis det er noget forholdsvis nyt og godt udstyr man har, vil det højest sandsynligt være forsynet med en "SELV" transformer, det er en transformer der uanset hvor meget spændingen stiger på tilgangssiden af transformeren, vil sørge for at afgangsiden aldrig overstige den afsatte spænding... dette kræver selvfølgelig en ordentlig jordforbindelse(beskyttelesleder).

Grunden til at man skal købe gode skærmet kabler er at man skal beskytte de andre kabler for de forstyrrelser vekselstrømmen kan give. MEN skærmen beskytter også mod forstyrrelser udefra, men den kan absolute ikke gøre strømmen "beder" . tværtimod, idet en skærm virker som en antenne og vil derfor tage godt imod støj fra f.eks. fra HF transformer som sidder i de fleste nye lys amartur. Så lav kablet så kort som muligt...

Det eneste der kan gøre strømmen "beder", er tykker leder. jo tykker leder jo minder spændingsfald... så drop 0.75mm2 og køb i stedet  1-2mm2. Jeg vil dog ikke mene der er noget særligt stort spændingsfald på den korte ledning fra stikkontakten til forstærkeren..

Men prøv at mål spændingen i stikkontakten og bagefter ved forstærkeren.. der er sikkert ikke den store forskel...

Og hvis der er mulighed for det så sæt et oscilloskop på og kig lidt på sinus kurven med de forskellige kabler/UPS, er sikker på du kan se forskel især hvis du bor på landet eller ligende... 

Til top Vis CRiM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRiM

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

CRiM skrev:
270961 skrev:

[QUOTE=Wizard]Undskyld jeg lige bryder ind her, men vil i påstå at man kan høre forskel på strømkabler, altså 230V kabler fra stikdåsen i væggen til ens reciever, DVD-/CD-afspiller eller andet grej

Mvh 

Okay 270961, du må seriøst have et problem med din strøm der hjemme, ellers har du en seriøs forstyrrelse et eller andet sted, du bor ikke i nærheden af en 60kV station eller ligende???

Der findes forskellige typer af UPS, de fleste har indbygget Transientbeskyttelse det vil sige at den sørger for at der kommer en pæn sinus kurve ud, hvad end der slår et lyn ned eller strømmen daler.. og det vil helt klart være en fordel at have sådan en foran sit elektroniske udstyr lige meget om det er en computer eller en forstærker... Men hvis det er noget forholdsvis nyt og godt udstyr man har, vil det højest sandsynligt være forsynet med en "SELV" transformer, det er en transformer der uanset hvor meget spændingen stiger på tilgangssiden af transformeren, vil sørge for at afgangsiden aldrig overstige den afsatte spænding... dette kræver selvfølgelig en ordentlig jordforbindelse(beskyttelesleder).

Grunden til at man skal købe gode skærmet kabler er at man skal beskytte de andre kabler for de forstyrrelser vekselstrømmen kan give. MEN skærmen beskytter også mod forstyrrelser udefra, men den kan absolute ikke gøre strømmen "beder" . tværtimod, idet en skærm virker som en antenne og vil derfor tage godt imod støj fra f.eks. fra HF transformer som sidder i de fleste nye lys amartur. Så lav kablet så kort som muligt...

Det eneste der kan gøre strømmen "beder", er tykker leder. jo tykker leder jo minder spændingsfald... så drop 0.75mm2 og køb i stedet  1-2mm2. Jeg vil dog ikke mene der er noget særligt stort spændingsfald på den korte ledning fra stikkontakten til forstærkeren..

Men prøv at mål spændingen i stikkontakten og bagefter ved forstærkeren.. der er sikkert ikke den store forskel...

Og hvis der er mulighed for det så sæt et oscilloskop på og kig lidt på sinus kurven med de forskellige kabler/UPS, er sikker på du kan se forskel især hvis du bor på landet eller ligende... 

Hæ - lad os blot tage endnu en quickstep på fænomenet netkabler. Men først et anerkendende "nik" til oldtimer 270961.

Eftersom han besidder en graciøs og hifi-moden alder, bør man lytte til de vise ord: Netkabler har MEGEN indflydelse på lyden. Ikke alle setup´s registrerer legen med disse kabler, det er givet, men har du et fornuftigt system og kender du det blot nogenlunde, er der INGEN tvivl : stor indflydelse..........

Næste dans i repertoiret gælder så dimensioneringen( 1,0 kvmm - 1,5 kvmm etc) , og her er der vel ingen tommelfingerregel. Måske af de grove, men det bedste er ganske enkelt at prøve sig frem. Forskellige setups, og for den sags skyld vore øre( smag ), reagerer forskelligt på indgrebene. Måske en enkelt GURU her vil protestere med indsigelser som " korrekt gengivelse - naturlig reproduktion" - og megen anden forskruet bedreviden, men i sidste ende er det dine ører der bestemmer.

Er man notorisk skeptisk på forhånd gør det blot øvelsen så meget mere interessant, og lærerigt.....

Her på slottet er der ingen tvivl "what so ever", og selv slotsfruen accepterer indkøb af disse vellydende" kabler.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

CRiM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan man høre forskel, idet at den vekselspænding der er i kablet forstyrre de andre analog/digtiale kabler (på nær lysleder). idet det hele ligger så tæt på hinanden.. det er også derfor der findes skærmet kabel inden for netværkskabler (STP). det er for at beskyttet mod støje fra 230v kabler, maskiner osv...ved at skifte netkablet til din forstærker til et der er skærmet er for at beskytte kablerne ved siden af netkablet, det forbeder absolute ikke spændingen eller ligende... men når du har sådan et skærmet kabel så kan du selvfølgelig høre det på lyde, især når der ikke spilles. Men højtalerne bare står tændt, så vil du kunne høre summen osv.. i højtalerne.

MEN, der er absolute ikke nogen grund til at købe et kabel til næsten 1000kr det er helt hen i vejeret... prøv at tænk på hvis skærmet netværkskabler kostede 1000kr for 1,5m. Så ville der jo ikke findes netværk på frabrikerne idag, for det har de sgu ikke råd til.

Der skal slet ikke særlig meget til for at beskytte mod den støj... ellers sørg for ikke at krydse 230v kabler med signal kabler.. 

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

CRiM skrev:

Selvfølgelig kan man høre forskel, idet at den vekselspænding der er i kablet forstyrre de andre analog/digtiale kabler (på nær lysleder). idet det hele ligger så tæt på hinanden..Det afhænger meget af udstyret, men uanset afstand er der tydelig forskel på netkablers betydning for lyden.. det er også derfor der findes skærmet kabel inden for netværkskabler (STP). det er for at beskyttet mod støje fra 230v kabler, maskiner osv...ved at skifte netkablet til din forstærker til et der er skærmet er for at beskytte kablerne ved siden af netkablet, det forbeder absolute ikke spændingen eller ligende... men når du har sådan et skærmet kabel så kan du selvfølgelig høre det på lyde, især når der ikke spilles. Tjah...det med lyde , og skærmet kabel, når der ikke spilles, må være mest pgra. "indre" støj, evt. en sen tømmermand der er lidt for ivrig. Uanset skærm eller ej,er der næppe lyde på systemet som sådan.Men højtalerne bare står tændt, så vil du kunne høre summen osv.. i højtalerne. Den smule brum der kan fremkomme , opstår her på setupét absolut kun når der sømmet presses helt i bund, og så  er det kun minimalt, og absolut ikke musikændrende. Hvis du døjer med sus eller andre unoder er der helt andre faktorer på beddingen.

MEN, der er absolute ikke nogen grund til at købe et kabel til næsten 1000kr det er helt hen i vejeret..Gu er det ej crim.Muligvis du mener der ikke er passende udbytte, men det er da kun fint for dig. Men vi er en del der mener anderledes, og ser netkablet som en meget væsentlig del af setupét. Om man så foretrækker skærm eller ej, må den enkelte helt og aldeles afgøre prøv at tænk på hvis skærmet netværkskabler kostede 1000kr for 1,5m. Så ville der jo ikke findes netværk på frabrikerne idag, for det har de sgu ikke råd til. ?????

Der skal slet ikke særlig meget til for at beskytte mod den støj... ellers sørg for ikke at krydse 230v kabler med signal kabler.. 

Nu handler netkabler bestemt ikke primært mod støj..Mange, ja rigtig mange kabler har ingen skærm, men befordrer en væsentlig forbedring af lyden. Har du på noget tidspunkt overhovedet leget med disse kabler...? Ellers smider du blot en PM, og vi laver en passende seance ved lejlighed

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

CRiM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
CRiM skrev:

Selvfølgelig kan man høre forskel, idet at den vekselspænding der er i kablet forstyrre de andre analog/digtiale kabler (på nær lysleder). idet det hele ligger så tæt på hinanden..Det afhænger meget af udstyret, men uanset afstand er der tydelig forskel på netkablers betydning for lyden.. det er også derfor der findes skærmet kabel inden for netværkskabler (STP). det er for at beskyttet mod støje fra 230v kabler, maskiner osv...ved at skifte netkablet til din forstærker til et der er skærmet er for at beskytte kablerne ved siden af netkablet, det forbeder absolute ikke spændingen eller ligende... men når du har sådan et skærmet kabel så kan du selvfølgelig høre det på lyde, især når der ikke spilles. Tjah...det med lyde , og skærmet kabel, når der ikke spilles, må være mest pgra. "indre" støj, evt. en sen tømmermand der er lidt for ivrig. Uanset skærm eller ej,er der næppe lyde på systemet som sådan.Men højtalerne bare står tændt, så vil du kunne høre summen osv.. i højtalerne. Den smule brum der kan fremkomme , opstår her på setupét absolut kun når der sømmet presses helt i bund, og så  er det kun minimalt, og absolut ikke musikændrende. Hvis du døjer med sus eller andre unoder er der helt andre faktorer på beddingen.

MEN, der er absolute ikke nogen grund til at købe et kabel til næsten 1000kr det er helt hen i vejeret..Gu er det ej crim.Muligvis du mener der ikke er passende udbytte, men det er da kun fint for dig. Men vi er en del der mener anderledes, og ser netkablet som en meget væsentlig del af setupét. Om man så foretrækker skærm eller ej, må den enkelte helt og aldeles afgøre prøv at tænk på hvis skærmet netværkskabler kostede 1000kr for 1,5m. Så ville der jo ikke findes netværk på frabrikerne idag, for det har de sgu ikke råd til. ?????

Nu handler netkabler bestemt ikke primært mod støj..Mange, ja rigtig mange kabler har ingen skærm, men befordrer en væsentlig forbedring af lyden. Har du på noget tidspunkt overhovedet leget med disse kabler...? Ellers smider du blot en PM, og vi laver en passende seance ved lejlighed

Hehe... kan se vi aldrig bliver enig om det her... og uanset hvad får du mig aldrig til at tro at du kan få beder lyd ved at skifte netkablet til et andet netkabel uden skærm... som elektriker VED jeg noget om det, og ja jeg tro absolute på at du kan høre forskel... men det har sgu ikke noget at gøre med at kablet forbeder spændingen eller strømmen.. det har noget at gøre med støj, og det forhinder du kun ved at skærme kablet med en skærm, eller en speciel kappe om kablet.

Din forstærker arbejder lige så godt ved 230V~ som ved 220V~, idet der alligevel sidder en transformer i forstærkeren og forminsker spændingen til måske 50V~ så sidder der nok en ensretter anordning og laver noget jævnspænding og så er der en masse transistere osv.. som gør resten...

men nok om det, som sagt bliver vi nok aldrig enig.. jeg vil personligt ALDRIG købe et netkabel til 1000kr. og da slet ikke et uden skærm.

Men næste gang jeg får tid vil jeg da lige prøve at lave en test af de kabler jeg kan komme i nærheden af, idet jeg har adgang til et digitalt osiclloskop og så kan jeg da poste billederne et sted..

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

CRiM skrev:
[QUOTE=270961]

Mvh 

------------------------------------------------------------ ------------------------

Hej.

Problemer med strømmen med egen sikringsgruppe til anlægget...nej. Der er trukket 2.5 kvadrat kabel fra sikringsgruppen og til anlægget og vi har ingen stor transformatorstation i nærheden. Så det skulle være iorden.

Det jeg prøver at fortæller er, at der er forskel på netkabler....ved ikke hvorfor...men det kunne være at kablet fungere som et slagt filter. Jeg selv er meget skeptisk med dette tweak og har forsvoret at det enten var vodoo eller i det mindste temmelig langt ude i skoven.....stem lige sækkepiben, ik`. Og som flere allerede har været ind på......det koster penge. I de netkabler jeg bruger....Jorma og Supra....er kablets skærm er forbundet med jord i begge ender, således at alt udkomne og indkomne støj forsvinder. I jormas tilfælde er skærmen enda af en speciel legering og ikke identisk med en normal skærm. Alle skærmede kabler skærmer mod støj inde- og udefra. Jormas fanger tillige også nogle spidser i strømmen. Evt. læs Jormas hjemmeside. Og husk !!!!!kablets længde betyder også noget, idet man ellers ikke får den fulde filtervirkning

Alle disse famøse netkalber fjerner/sænker grundstøjen i anlægget....og derved træder detaljerne frem. Grundstøj...hermed menes at unuanceret lyd pludselig bliver nuanceret, bas går fra let mudret til fast og kontant, mellemtonen bliver pludselig ren og stereoperspektivet er nu tydeligere, transparensen bliver tårnhøj, særdeles præcis diskant. Lyden bliver klar som kildevand.

Tro det eller lade være. Det ændre lyden fra komponenterne....om det så er til det gode eller dårlige...det må være op til en selv. Hvis ikke du tror på dette eller kan detektere nogen forskel...fint nok med mig...så slipper du for at få endnu en udgift.

Iøvrigt svinger spændingen på nettet temmelig meget, ca. 5 %. Men dette beskytter netkabler ikke mod....blot udgangseffekten på din forstærker svinger.

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

CRiM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

270961 skrev:

Hej.

Problemer med strømmen med egen sikringsgruppe til anlægget...nej. Der er trukket 2.5 kvadrat kabel fra sikringsgruppen og til anlægget og vi har ingen stor transformatorstation i nærheden. Så det skulle være iorden.

Det jeg prøver at fortæller er, at der er forskel på netkabler....ved ikke hvorfor...men det kunne være at kablet fungere som et slagt filter.Der er ikke indbygget filter eller ligende.. det er udelukkende skærmen der fjerne udfrakmmende støj samt beskytter sine omgivelser for det støj netkablet ka give. Hvis skærmen på nogen måder får fysisk fat i fasen, vil dit HPFI relæ slå fra..derfor er der ingen filter

Jeg selv er meget skeptisk med dette tweak og har forsvoret at det enten var vodoo eller i det mindste temmelig langt ude i skoven.....stem lige sækkepiben, ik`. Og som flere allerede har været ind på......det koster penge. I de netkabler jeg bruger....Jorma og Supra....er kablets skærm er forbundet med jord i begge ender, således at alt udkomne og indkomne støj forsvinder. I jormas tilfælde er skærmen enda af en speciel legering og ikke identisk med en normal skærm. Alle skærmede kabler skærmer mod støj inde- og udefra. Jormas fanger tillige også nogle spidser i strømmen. Evt. læs Jormas hjemmeside. Har du et link til deres hjemmeside?? for jeg vil meget gerne vide hvordan det kabel kan "fange" spidser i spændingen... for det må sgu være voodoo...

Og husk !!!!!kablets længde betyder også noget, idet man ellers ikke får den fulde filtervirkning. Det har ikke noget med "filtervirkning" at gøre, det har noget at gøre med at jo længer kablet er jo mere støj kan det nå at opfange samt afgive.. som hovedregel vil jeg altid sige. Hold stærkstrøm & svagstrøms kabler fra hinanden og lav kablerne så korte som muligt.

Alle disse famøse netkalber fjerner/sænker grundstøjen i anlægget....og derved træder detaljerne frem.Præcis... Grundstøj...hermed menes at unuanceret lyd pludselig bliver nuanceret, bas går fra let mudret til fast og kontant, mellemtonen bliver pludselig ren og stereoperspektivet er nu tydeligere, transparensen bliver tårnhøj, særdeles præcis diskant. Lyden bliver klar som kildevand.

Tro det eller lade være. Det ændre lyden fra komponenterne....om det så er til det gode eller dårlige...det må være op til en selv. Hvis ikke du tror på dette eller kan detektere nogen forskel...fint nok med mig...så slipper du for at få endnu en udgift.

Iøvrigt svinger spændingen på nettet temmelig meget, ca. 5 %. Men dette beskytter netkabler ikke mod....blot udgangseffekten på din forstærker svinger. 5% er måske lige i overkanten, det afhænger lidt af hvor i landet du bor... men det er helt rigtig at den svinger, og det vil ændre din udgangseffekt på din forstærker, idet P=UxI. Men her er det så at en UPS kommer ind i billedet, idet den kan holde en fast spænding og derved fjerne svingningerne, og du vil få en fast udgangseffekt på din forstærker.

Mvh

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Til CRiM.

Ikke så forudindtaget unge mand!!!!!! Og du behøver ikke korrekse på den måde som du skriver. Åben dit sind.....thi du vil opleve verdenen som meget mere interessant. Og skriv så for fanden i en ordentlig tone uden bandeord.

Hermed lidt information:

http://www.jormadesign.com/

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum