| Forfatter |
|
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt så!! - Den store forskel på pro lyd og hifi er udelukkende lydtryk. - Og måske til en vis grænse transportabilitet. Begge typer, lisså snart du kommer ud over Disco-Brians TaiWan-udstyr, er bygget for at præstere den bedst mulige lydkvalitet til prisen / lydtrykket / stedet.
Men hvis du absolut vil have gode hjemme-subber der er bygget som basrefleks, så kan da nævnes H/K Citation 7.4 der tilfældigvis er bygget over en JBL LE14H/1 bas! - Den kan så absolut spille forfærdeligt godt, forfærdeligt højt, og desuden THX-godkendt som par ( Altså, der går 2 til THX-godkendt sæt ). Da de i sin tid var på markedet ( 1995 ) kostede de 10.000,- dkr. / stk., og hvis du er i tvivl, så er de forøvrigt passive.
- Hvis ikke de kan tåles at nævnes blandt toppen af HiFi, hjemmeudstyr, eller dyrte sub's, så vil jeg gerna høre nogen eksempler og prisklasser over rent lukkede ting der er meget bedre???
For dem der tilfældigvis kunne ønske at vide det, er THX som qualitet'stempel til Surround dødt, efter at den del er solgt af Lucasfilm, til et noget mere "rundhåndet" firma. - Så det r kun de gamle THX-godkendelser ( Før 2004 ) der sparker R**.
Der findes desværre ikke links på HK's hjemmeside til Spec's...
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så endnu en af de person her i tråden som ikke er så vild med en sub. Både i mit eget system men også i flere af de meget dyre systemer finder jeg at en sub mange gange smadre lydbilledet. Måske er jeg af natur en smule sart i det aspekt men det er nu engang sådan som at jeg har det.
Jeg kører selv med Dali 850 og en center fra et 2 - 3 generation efter 850'erne og en paradigm 1200 (er en film sub men jeg bryder mig ikke ret meget om den!).
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
NillerViborg; den JBL bas H/K tilsyneladende bruger, er det ikke den samme som JBL bruger som "almindelig" bas i 240 TI samt220T ( den m. slavebassen ? ) ???????????????????????????????
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris: Jeg hadde selv tidligere den samme holdningen, problemet var bare det at jeg ikke hadde prøvd med en sub som var god nok. Det forandret seg da jeg kjøpte en Infinty Kappa Sub (som forresten er portet ) og pga dens romkorrektionssystem blev tvunget til at lære noget mere om hvordan en sub skulle integreres for musikbrug.
Det er nå 1 år siden, og jeg har i mellemtiden lært ennå mere om at integrere en sub, og i dag ser jeg ingen problemer med en sub eller flere også i et stereosystem.
Problemet med subwoofere har generellt vært at de var for dårlige, og gjerne også at man la for lidt penger i en når den endelig skulle købes. I dag findes der et pent udvalg af gode subs på markedet, og ting som feks f3 ved 20hz er nå tilgjengelig for mindre enn 10.000kr. Men den mest betydlige forskellen mellom gårdagens, og dagens sub er i mine ører musikalitet
Rent generellt henger Europeiske subprodusenter fremdeles lidt etter, og fra USA har vi merker som SVS, Sunfire og Velodyne som enten tilbyr ydelse til en pris der tidligere var uhørt, eller ydelse i forhold til størrelse som man tidligere bare kunne drømme om __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paradigm er såvidt jeg husker Canadisk og går ned til 18hz men den er stadig noget bras (det var simpelthen bare et dårligt valg fra min siden mere er der ikke at sige om det).
Jeg har hørt mange anlæg med gode subs (op til omkring 20.000 kr.) og jeg finder ofte at subben ender med at træde ud af lydbilledet i forhold til resten.
Men jeg har det faktisk også sådan at jeg mener at 7.1 og diverse andre mærkværdige systemer lavet efter 5.1 er produceret udelukkende for at få folk til at hælde flere penge ud....
I en 500kvm biograf kan det nok fungere men at knalde 8 højtalere op i et 25kvm rum.....
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
| Iøvrigt er det lukkede system det mest impulskorrekte - men hvem har sagt/påstået at lige DET skal være korrekt i P.A-sammenhæng ? Der er max output af større betydning. |
|
|
Ikke enig, prøv at lege med den samme enhed i en lukket kasse med lav Q på f.eks. 0,5 og i en EBS portet kasse. Så vil du se at den portet normalt har en laver group delay til et stykke under 30hz. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hasselhof skrev:
|
Kan ikke se hvorfor man skal undlade pro audio verdnen. En sub lavet af en pro audio fabrikant kan lige så vel ende op i et privat hjem. Den eneste grund til at pro audio skulle undlades ville være for at styrke din fejlagtige påstand om at alle dyre subs var lukkede. 
|
|
|
Hvis min teori er så fejlagtig, så kom da med nogle eksempler! Er det ikke bare DIN teori der er fejlagtig, siden du kun kan understøtte den med PA grej?
(og jeg har allerede EN gang skrevet at PA ikke er interessant, og at argumentet herfor ikke hører til i denne tråd. Fortsæt venligst med det her i stedet: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27685 )
Blot vil jeg sige at kravene til PA og hifi nødvendigvis må være vidt forskellige, og de derfor OVERHOVEDET ikke kan sammenlignes. Lidt som pærer og æbler måske.
|
|
|
Eksemplerne er allerede givet, af både jeg og andre. Skal endnu et eksempel gives kan man se på JBL Synthesis subs. Nok noget af det bedste der udbydes til hjemmebrug, og det overholder ihvertfald dit krav om at det skal være dyrt.
http://www.jblsynthesis.com/products/product_detail.aspx?pro d=S1S-EX&Language=ENG&Country=US&Region=USA
At kalde det en "teori" er vel lidt overdrevet. Du er kommet med en generel påstand om at alle "dyre" subs er lukkede, det er kategorisk forkert, længere er den vel ikke ?
Om subs fremstillet primært til den professionelle verden, er relevante i den her sammenhæng, er ikke en afgørelse der er overlagt til dig. Behold derfor venligst dine pseudo autorative anvisninger for dig selv. Hvis professionelle produkter kan reproducere lyd med høj fidelitet er de i den grad relevante i jagten på den bedste lyd. Om det være i studiet eller i hjemmebiffen/lytterummet.
Et kritisk syn på hvad der har rykket ved dine egne preferencer tror jeg kan være kvalificerende i denne sammenhæng. Du har bygget et par store 15 tommer subs med port. Jeg går ud fra at, du på daværende tidspunkt ikke havde noget "kategorisk" imod portede subs, siden du valgte et portet design. Udfra de oplysninger du selv har givet her på forum, er der flere observationer som virker relevante.
1. Du bruger enheder (tc 15) der ud fra din beskrivelse primært er sourced pga deres meget lange slaglængde.
2. Du kaster dig ud i at bygge kabinetter uden at gennemgå et tilstrækkeligt teoretisk forarbejde.
3. Du oplever store problemer med portstøj.
4. Du søger hjælp på forummet, i håb om at finde en løsning på portstøjen.
5. Du vælger at tage handling og skærer dine kabinetter igennem, håbende at det kan reducere dine portstøjs problemer. En handling der i situationen (for mig) virkede forhastet.
Du var meget defensiv af dine valg mht design og materialer, især enheder. : "Det du lavede var det bedste, det skulle bare tweakes lidt"
Nu har du været til een demo af en Velodyne sub, der er et lukket box design. Du har lagt dine penge i en Velodyne. Nu de design principper den er bygget over det bedste og portede subs er kategorisk dårlige og problematiske. Ingen tvivl om at du har baggrund for at sige at portede subs kan være problematiske. Dog bør du ikke lade et fejlslagen hjemmebyg projekt kvalificere en tro på at alle portede designs er dårlige. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Fenris] Paradigm er såvidt jeg husker Canadisk og går ned til 18hz men den er stadig noget bras (det var simpelthen bare et dårligt valg fra min siden mere er der ikke at sige om det).
Jeg har hørt mange anlæg med gode subs (op til omkring 20.000 kr.) og jeg finder ofte at subben ender med at træde ud af lydbilledet i forhold til resten.
så har du hørt de forkerte , kan også være der hvor du har hørt dem at de ikke kan finde udaf at stille dem ind .
Som jeg siger jeg hader ØL alt ØL smager ens ikke
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhoff, at diskutere med dig er som at bide i jern!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend: Jeg har tilbudt dig en demonstration af at der findes gode, portede subs. Vil du ikke tage i mod tilbudet ser jeg heller ingen grund for at fortsette diskussionen.
At skrive om lyd, er som at danse om arkitektur __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
|
Paradigm er såvidt jeg husker Canadisk og går ned til 18hz men den er stadig noget bras (det var simpelthen bare et dårligt valg fra min siden mere er der ikke at sige om det).
Men jeg har det faktisk også sådan at jeg mener at 7.1 og diverse andre mærkværdige systemer lavet efter 5.1 er produceret udelukkende for at få folk til at hælde flere penge ud....
I en 500kvm biograf kan det nok fungere men at knalde 8 højtalere op i et 25kvm rum.....
|
|
|
Det stemmer at Paradigm er kanadiske. PS1200 er en gammel konstruktion som man helst ikke bør ta utgangspunkt i når en skal bedømme dagens subwoofere. Jeg har lest en test af dens lillebror, PS1000. Den var opgivet til 22hz, men målte 28.5hz +/-3db, det er så ikke uvanelig. Men det verste var dens forvrængning der gik igjenom taget allerede ved 40hz.
Skal du have en sub der går ned til 18hz skal du have en af de større Velodyne, Sunfire, eller en hvilken som helst SVS. For filmbrug gør en sub der strekker sig ned til, og under 20hz stor forskell da lyden i stedet for at være audibel bliver fysisk, og dermed har man tilføret en ny dimension til sin hjemmebif.
LFE sporene i film bliver også bare vildere, og vildere, et eksempel er Black Hawk Down, og scenen 'f**king Irene'(hvor helikopterene tar af). Den indeholder infrasonisk bass hele vejen ned til 5hz.
PB12 Plusen jeg tenker at købe har valgfri tuning (20, 16 eller 12hz). Jeg tenker at køre min i 12hz tune simpelten for at være sikker på at få med mig så meget som mulig af LFE sporet 
7.1 er nok lavet tildels for at tjene penger, og tildels for at gi et bedre lydbilde i flere sidtepositioner i større lokaler  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Svend: Jeg har tilbudt dig en demonstration af at der findes gode, portede subs. Vil du ikke tage i mod tilbudet ser jeg heller ingen grund for at fortsette diskussionen.
At skrive om lyd, er som at danse om arkitektur
|
|
|
Jamen siden MINE motiver er så pokkers vigtige for diskussionen, skal jeg da gerne forklare dem:
Jeg har ikke på noget tidspukt skrevet at portet design var dårligt. Det er Jer der er gået i forsvarsposition, og lægger mere i spørgsmålet end der er. Da jeg skulle sælge mine selvbyg til en kammerat, klagede HAN over de var portede, og nævnte at alle dyre var lukkede. Lige siden har jeg prøvet at undersøge det, og har endnu ikke fundet noget der kunne modbevise det - bortset nu fra den nævnte JBL. Hvis påstanden er rigtig, kan man altid finde grunden bagefter.
Grunden til at jeg har valgt en Velodyne er IKKE at den er lukket, men at den har servo. Det synes jeg nemligt giver en helt fantastisk bas.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend: da har jeg nok misforstået, og det beklager jeg
Men til listen over dyre, portede subs kan du også tilføre SVS, deres PB12 Ultra/2 koster $2200, det burde vel være dyrt nok? 
Også til noget helt andet:
Jeg har nå lest litt om hvordan de små, lukkede subwooferene fungerer. Deres F3 er det højeste de spiller, også boostes de med 12db pr oktav nedover. Jeg anede ikke at det var tale om så meget boost, og da kan jeg også godt forstå at de har brug for hver eneste watt forsterkeren kan levere.
Jeg tror egentlig at vi har stilt fejl spørgsmål, det vi burde ha spurt om er hvorfor så mange af de dyrere subwooferene er lukkede konstruktioner?
Alt hvad jeg har lest peger i den retning at det er enklere at lave en god lukket enn en god portet konstruktion. Dette sammen med ønsket om mindre kabinetter tror jeg er grunnen for at de fleste dyre er lukkede (så vidt jeg kan se gør ikke portning spesielt meget om kabinettet er lille?)
Ulempen er da 12db boostningen for hver oktav, der først fører til at forsterkeren bliver stor og dyr, i neste omgang fører det til at elementet blir stivt, og solid for at kunne tåle belastningen af boostningen, og det nedsetter så følsomheden, og stiller ennå større krav til forsterkeren, og sådan fortsetter det bare.
At bygge en lille lukket kan sammenlignes med at bygge en sportsbil med form som en mursten 
Resultatet kan blive vellydende, det findes der flere eksempler på. Men det bliver også alltid fryktelig dyrt, og price/performance ratioen bliver dårlig.
Når man designer en subwoofer findes der 3 faktorer at tage hensyn til: price, performance, size. Er du dyktig, og gør alt riktig kan du få to af disse med i dit design. Og den regelen stemmer i praksis __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Alt hvad jeg har lest peger i den retning at det er enklere at lave en god lukket enn en god portet konstruktion. Dette sammen med ønsket om mindre kabinetter tror jeg er grunnen for at de fleste dyre er lukkede (så vidt jeg kan se gør ikke portning spesielt meget om kabinettet er lille?)
|
|
|
Jamen se da bare Miner. Så fandt vi da en god forklaring på det spørgsmål. Uden at nogen af os skulle bide i jern
Det er nemlig meget påfaldende når man først begynder at undersøge markedet. Jeg har i mellemtiden fundet en mere: Dynaudio laver også kun lukkede til hjemme hifi.
Og fordi en lukket skal boostes i bunden, finder du dem ikke i passiv udgave. De skal nødvendigvis arbejde sammen med et passende delefilter og forstærker for at gå rimeligt dybt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
For nu at komme tilbage til første spørgsmål og ikke drukne tråden i personfnidder. Er en sub nødvendig ?.......................Næ ikke efter min mening, men hvis det virker, virker det godt. Valget er frit. Det må bero på en personlig vurdering af behov.
Mvh
Dr. Lyd
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
270961 skrev:
|
For nu at komme tilbage til første spørgsmål og ikke drukne tråden i personfnidder. Er en sub nødvendig ?.......................Næ ikke efter min mening, men hvis det virker, virker det godt. Valget er frit. Det må bero på en personlig vurdering af behov.
Mvh
Dr. Lyd |
|
|
Jamen der kan du nemt ha ret, mange er jo til en lille 2-vejs ht, som ikke siger meget under 40-50 hz og vælger den type fordi de ikke kan li den bas der nu KAN være.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valget af den "lille" 2 vejs - kan også besvares med at den måske passer bedst ind i folks areal på lytterum / stue - så alt andet lige kan man ikke forenkle det til at de folk ikke gider at høre bassen.
|
| Til top |
|
| |
tub61 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1089
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nemlig rigtigt Alex, jeg har kun små 14 m2 og derfor vil jeg købe hayden med en DD12 sub til, da jeg godt kan lide lidt bas og ikke kan få plads til store højttalere.
|
| Til top |
|
| |