Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er en sub nødvendig ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 August 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Den testen vil jeg aldri gjenomføre, og det anbefaler jeg heller i deg å gjøre. Sinustoner ved max SPL over lengre tid=brent sub. En sub skal kun belastes med sinustoner ved max spl over noen ganske få sekunder.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 08 August 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

PSSO skrev:

Måske bør man kigge lidt på SVS eller noget DIY. Nogen anbefalinger til en DIY sub ? eller kan det bedre betale sig at købe en sub? (f.eks. SVS)

DIY kan som regel ikke betale sig. Subs er nu nok det punkt hvor det mest kan betale sig, og hvor man nemmest får et godt resultat. Men som regel er selvbyg dyrt og med stort værditab. 

Jeg har lavet nogle 15" TC subs med kæmpekabinetter. En Aerial SW 12 med den samme enhed bare i 12" udgaven koster 60.000 kr. Med forstærker har én af mine kostet 16.000 kr. Om de så er helt så gode som den dyre ved jeg ikke

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 August 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej ManicMiner
Hmm. hvorfor ikke ? Optager den kun 100W? Kan den ikke levere varen kontinuerligt? - og sidstnævnte er min pointe til alle seriøse subwoofer købere i den lidt "højere" klasse (5-20K): Køb noget der leverer varen i mere end et split-sekund. Seriøse forstærkerproducenter hælder masse af store lytter i deres strømforsyninger, så deres produkter ikke taber pusten i kampens hede! Og jeg har aldrig set en ok amp. på 2*100W opgivet til 40W max. på netsiden! Men på sub's er det åbenbart ok uanset switchmode og en virkningsgrad på ca. 85%

Har selvfølgelig gennemmålt/banket mit sub-system synder og sammen og forbruget er på nettet målt til: 30W/standby og 320W pr. kanal ved ref. 50Hz input signal i 1 minut (94dB/ i 4 meters afstand fra ht.)

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Mik112: Dit forslag gav mig angst i 2 grad  så derfor svarede jeg så hurtigt som overhodet mulig. Alt og alle jeg har talt med fraråder langvarig brug af sinustoner. Hemmabio vil fra høsten af måle effekten af subforstærkere, så det overlader jeg til de professionelle.

Nå er ikke strømforbruget for en subwoofer viktig (jeg vil nå aller helst ha en der bruger minst mulig). PB10 har switching powersupply, og BASH forstærker, så de burde ligge i den pene enden hvad strømforbrug angår. Jeg skal sende en mail til SVS og høre om de har nogle forbrugstall.

Hvilken subwoofer er det du har udsatt for torturtesten ?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Mik112: Men du har fullstendig rett. Subwoofer spesifikationer er stortsett fullstendig ubrugelige. Strømforbrug er ikke den jeg går mest op i, frekvensgang har vært min hest.

Jeg har eid 6 subwoofere, kun 2 af disse kunne leve op til sine specs. Det var Infinity Kappa Sub, og SVS PB10.

Heldigvis begynner testene af subwoofere nå også at inkludere målinger for frekvensgang, kompresjon, forvrængning o.l. Så det har blivet nemmere at orientere sig.

Denne siden er blant favorittene

http://www.hometheaterhifi.com/masterindex_subwoofers.html

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Det er bare no'en gamle Kappa'er

Hvem har fortalt at en given højttaler ikke kan levere varen i mere end splitsekunder? SVS? Her kan jeg sætte en 25 Hz sinustone på kl. 5 om morgenen ved fuld skrue, - og det er er der også når jeg kommer hjem ved 17 tiden!

(Spøg til side - det var kun i tilspilningsfasen, som for længst er overstået)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Det tør jeg så ikke med min, og jeg forståer heller ikke at du tør. Jeg presset min Kappa op i mod grensen nogle ganger, og den gav da fra sig ulyder der fik mig til at slukke for den øyeblikkelig .

Kappaen har også en tradisjonel a/b forstærker så den vil bruge mere strøm.

Og uansett køber man da vel ikke en subwoofer for at varme op værelset, men for at lave lyd.

At PB10 leverer det den skal er jeg ikke i tvivl om, måske kommer den med i Hemmabios neste sub test nå som SVS har fået skandinavisk distributør.

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 08 August 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hej ManicMiner,

Ved du er meget glad for SVS, og det er ok, men kan kan du fortælle mig hvor mange Watt 10'er hiver ud af stikkontakten ved max. kontinuerlig belastning (ved en 50Hz tone i ca. 5 minutter lige før den klipper, kræver at du har en lille forbrugsmåler tilsluttet) B&W 675'ern bruger 78 Watt!!!!! og leverer 400W.

Mvh/Mik112

50Hz er ikke et frekvensområde som er interessant å teste SUB i. Det er området rundt 20Hz som avgjør alt. Kan kjøre min SVS opp til 87dB ved 50Hz og la den spille dette i time etter time.................Sinuskurver skiller "klinten fra hveten" og SVS'n leverer kontinuerlig!

Det er ingen SUB som er interessant å måle i leverte Watt, men kun om den leverer 20Hz!!! Watt betyr ingenting!!!

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Jeg fikk svar fra SVS nå. PB10 bruker ca 50W under normal bruk ved ca 100db.

Men, hvis den belastes maks vil den bruke 450-500W kontinuerlig. Dette forbrugsmønsteret henger vel også godt sammen med teorien om BASH forsterkere.

Men helt ærlig, at måle en subs ydelse vha dens strømforbrug er som at måle en bils topfart vha dens benzinforbrug. Jeg tror ikke min Nissan Almera bliver hurtigere af at jeg stikker hull i tanken på den

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Se nu nærmer vi os... Hvis SVS'en forbruger 500W ved max. kontinuerlig drift passer pengene eller sandheden om du vil jo (og den har lige netop det hul i tanken der gør dens ydelse troværdig) Hvordan så med B&W 675'er der er opgivet til 78W? Hvilken ville du vælge?

Mener både 675 og Kappa er BASH konstruktioner.

MvhMik112 

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Sendt: 09 August 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

B&W har IKKE en eneste SUB-modell som "matcher" SVS PB10-ISD på musikk eller film.

Så valget er enkelt, uansett WATT................

moro med lyd --> kringlyd

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nok at ASW675 vil bruge mere enn 78W under full belastning, men B&W har nok valgt at blæse op dens afgivede effekt, og underdrive dens effektforbrug. Vær og for sig ser det godt ud for en potentiel køber, men når tallene så sees sammen fremstår det i et litt uheldig lys. Subspesifikationer er jo en gang den reneste vilde vesten.

Uansett, hvor mange W en subwoofer har er nesten ligegyldig. Det er hvad den kan udføre med de wattene den har som teller. I siste ende skal en subwoofer producere bass, ikke varme eller watt.

Jeg er temmelig sikker på at PB10 er enn bedre sub enn ASW675, der findes nogle stykker der har gået i fra nettopp ASW675/700 til PB10. Men jeg kunne gerne tenke mig at prøve min PB10 op i mod en ASW675, så hvis der er nogen i Århus området med en der har lyst på et besøg af mig og min sub er det bare at sige til.

Jeg vil nå vælge og tro at ASW855 er en bedre sub enn PB10 Det er trods alt snak om 5000kr VS 23900kr.

I løbet af september vil der komme nogle tests af de store B&W (bl.a. 825) der vil indeholde objektive målinger, så da vil vi få se hvad de er gode for.

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Sendt: 09 August 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
.....Jeg vil nå vælge og tro at ASW855 er en bedre sub enn PB10 Det er trods alt snak om 5000kr VS 23900kr.

Mine påstander kan kanskje virke litt "direkte" noen ganger, men uten å detaljere for mye, er min uttalelse basert på faktisk test og direkte sammenligning. Det hjelper ikke at B&W koster skjorta.........når SVS'n står for den beste prestasjonen

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 August 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Det vil måske være en god ide at fortsætte SVS "snakken" i en dedikeret tråd, f.eks.  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27224&K W=ManicMiner&PN=0&TPN=1

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

PSSO skrev:

Det vil måske være en god ide at fortsætte SVS "snakken" i en dedikeret tråd, f.eks.  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27224&K W=ManicMiner&PN=0&TPN=1

Det høres ud som en god ide

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Ja, eller... hvis der plads, - opret et subwoofer forum, et rør ditto osv. og osv. Mener det seriøst.

Lad os få under-grupperinger i emnerne... det vil gøre det hele meget lettere for specifikke spørgsmål.

Ok - måske ikke det rette sted for min mening, men et sted skal der jo startes.

Mvh/Mik112 

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 August 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Det er bare no'en gamle Kappa'er

Hvem har fortalt at en given højttaler ikke kan levere varen i mere end splitsekunder? SVS? Her kan jeg sætte en 25 Hz sinustone på kl. 5 om morgenen ved fuld skrue, - og det er er der også når jeg kommer hjem ved 17 tiden!

(Spøg til side - det var kun i tilspilningsfasen, som for længst er overstået)

Må man ha lov at spørge hvad forstærkereffekten (og forstærkeren i det hele taget) er ved "fuld skrue" ?? Og hvilken enhed er det der magter 25 Hz sinustone ved fuld skrue i 12 timer ???

Jeg kan jo blive overrasket (eller også er der autopowerdown på) - men jeg nægter at tro på, at der er en enhed der kan magte 25 HZ sinus tone ved ret meget effekt (over 50-100 ÆGTE watt) i så lang tid.

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:
men jeg nægter at tro på, at der er en enhed der kan magte 25 HZ sinus tone ved ret meget effekt (over 50-100 ÆGTE watt) i så lang tid.

Jeg har 4 stk JBL 10" i min amadaus jbl sub-100 og 2x320 watt rms og de tager fint over 100 watt pr. stk ved 25hz

Jeg målet 28,13 V og 9,21 A = 259,08W/129,54W pr. stk. på den ene kanal hvor der sidder 2 stk. 10" JBL og de 2 andre på den anden kanal fik samme effekt.

Ingen problem der !

Tilføjelse : Og de kan tage mere endnu !

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 August 2005 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]=Skruerselv

Må man ha lov at spørge hvad forstærkereffekten (og forstærkeren i det hele taget) er ved "fuld skrue" ?? Og hvilken enhed er det der magter 25 Hz sinustone ved fuld skrue i 12 timer ???

Jeg kan jo blive overrasket (eller også er der autopowerdown på) - men jeg nægter at tro på, at der er en enhed der kan magte 25 HZ sinus tone ved ret meget effekt (over 50-100 ÆGTE watt) i så lang tid.

[/QUOTE]

Der er efterhånden mange enheder på markedet der kan håndtere endda meget store effekter ved lave frekvenser. Der er 2 måder det gøres på.

1. Enhederne bliver lavet så mekanisk stærke og stive at de kan holde til effekten, det bider sig selv lidt i halen, da det betyder en stærk reduktion i følsomhed.

Jeg har lavet en del test med bla Boxter Db Shark 12, den tager uden problem 1000 watt kont ved 20 hz og op til 3500 watt peaks. Problemet er at dens følsomhed er nede omkring 83db ved 1 watt..og efterhånden som man smider mere i den falder det endnu lavere.

2. Man må fundamentalt ændre den måde enheden bremser sig selv på. En måde der tillader høj følsomhed samt høj belastbarhed.  De eneste  (jeg kender til) der har den type teknologi er JBL med deres Differential Drive system, motoren bremser sig selv elektrisk når den begynder at overskride X-max. Dette gøres ved hjælp af modstillede elektriske og magnetiske felter og brug af Lentz spoler. Uanset hvor meget power der smides i den kan den ikke presses ud i X-mech. Dette påvirker ikke følsomheden ved og nær x-max, som ville være tilfældet med et alm progressivt ophæng. En differential drive enhed vil tage fuld rated power ved 20 hz ubegrænset tid, da den ikke slår sig selv mekanisk i stykker. Dens elektriske powerhandling kan der ikke gøres noget ved, så hvis man smider for meget effekt i den vil den overophede og brænde af som en hver anden enhed.

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes