Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er en sub nødvendig ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 August 2005 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

Btw. En cd med 20-80 hz sinus toner og forskellige sweps f.eks. 20-40 30-60 osv. er den officielle dB Jams CD som bruges til dB drag.

http://www.dbdrag.dk/

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 August 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Jamen SÅ kan jeg også finde en enhed eller subwoofer der kan, for hvis der skal de første 500 watt til bare at sparke den igang, så er det jo ikke noget "problem"

ALT kan jo lade sig gøre - man kan også sætte 16 enheder i serie/parrallel, så har man høj følsomhed og samme impedans

Jeg har 2 subber (lukket kammer) med 4 x 12" i hver og de kan da også tåle noget effekt nede ved 20 hz - MEN, de er da også ved at ryge ud af kabinetterne når de får noget effekt på trods af at det er et lukket kammer (som holder lidt igen) - Men der er jo også forskel på de 4 x 12" jeg har og så f.eks en 18" C/V STROKER: lydmæssigt/effektmæssigt (uanset kabinet til STROKEREN) er der væsentligt mere output i det dybe på mine 4 x 12" end der er på STROKEREN, men jeg er ganske sikker på at strokeren kan magte mere effekt ved 20 hz, end mine 4 stk 12" - - - og igen er det nok mest fordi den stroker ikke er til at drive liv i.

HIFI-verdenen er stor, kæmpestor - men selv det lille hjørne af den, som hedder sub/bas, er der åbentbart en del mere i end som så ?

En nat skulle vi spille et sæt C/V 1515 til (basserne) der lige var kommet hjem = en tonegenerator (25 hz) en effektforstærker på 2 x 250 watt som leverede ca 1/3 af max - - - basserne i en V/C 1515 er begge med dobbelt svingspole (2 x 4 ohm) - svingspolerne pr bas, sidder i serie (8 ohm) og de 2 basser er så parrallelkoblet til en slutimpedans på ca 4 ohm og den samlede HT har en følsomhed som ligger på ca 96 DB (skrevet til 102 - MEEEEEN) - - - - - - DE basser blev lynhurtigt varme på "støvhætten" og kunne slet ikke tåle den effekt - der måtte skrues ned og det var "småt" med effekt der kunne leveres på de 2 stk. 15" ved 25 hz - - - - En Cerwin Vega. 

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 10 August 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:

Jamen SÅ kan jeg også finde en enhed eller subwoofer der kan, for hvis der skal de første 500 watt til bare at sparke den igang, så er det jo ikke noget "problem"

ALT kan jo lade sig gøre - man kan også sætte 16 enheder i serie/parrallel, så har man høj følsomhed og samme impedans

Jeg har 2 subber (lukket kammer) med 4 x 12" i hver og de kan da også tåle noget effekt nede ved 20 hz - MEN, de er da også ved at ryge ud af kabinetterne når de får noget effekt på trods af at det er et lukket kammer (som holder lidt igen) - Men der er jo også forskel på de 4 x 12" jeg har og så f.eks en 18" C/V STROKER: lydmæssigt/effektmæssigt (uanset kabinet til STROKEREN) er der væsentligt mere output i det dybe på mine 4 x 12" end der er på STROKEREN, men jeg er ganske sikker på at strokeren kan magte mere effekt ved 20 hz, end mine 4 stk 12" - - - og igen er det nok mest fordi den stroker ikke er til at drive liv i.

HIFI-verdenen er stor, kæmpestor - men selv det lille hjørne af den, som hedder sub/bas, er der åbentbart en del mere i end som så ?

En nat skulle vi spille et sæt C/V 1515 til (basserne) der lige var kommet hjem = en tonegenerator (25 hz) en effektforstærker på 2 x 250 watt som leverede ca 1/3 af max - - - basserne i en V/C 1515 er begge med dobbelt svingspole (2 x 4 ohm) - svingspolerne pr bas, sidder i serie (8 ohm) og de 2 basser er så parrallelkoblet til en slutimpedans på ca 4 ohm og den samlede HT har en følsomhed som ligger på ca 96 DB (skrevet til 102 - MEEEEEN) - - - - - - DE basser blev lynhurtigt varme på "støvhætten" og kunne slet ikke tåle den effekt - der måtte skrues ned og det var "småt" med effekt der kunne leveres på de 2 stk. 15" ved 25 hz - - - - En Cerwin Vega. 

Du mod siger jo dig selv nu !

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 12 August 2005 kl. 03:39 | IP-adresse registreret  

Kim Olsen:

Den velodyne DD12 du havde hjemme var det til Hayden du tilsluttede den ? har læst andre indslag (kajkagens setup tror jeg ) der havde en DD10 sammen med Hayden som han var yderst tilfreds med.

Spørgsmålet er: tror du at en ekstra DD12 til Hayden ( eller hvad det nu var for højttalere du hørte den sammen med ) så der er en til hver højttaler, vil give en yderligere ekstra forbedring af lyden i stereo ? Eller er det spildte ekstra penge at ofre ?

Det er en Audia flight 2 der skal sættes foran - jeg har desværre ikke meget erfaring med sub´s i stereo opsætninger ( ingen faktisk ) -

Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 August 2005 kl. 04:18 | IP-adresse registreret  

nope, det var et sæt SA1750 http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16330&K W=olsens&PN=0&TPN=7, det tætteste jeg har på standerhøjtalere er mine jbl a4412

har tænkt på den siden... savner den. men nu må vi se, jeg skal lige afprøve lidt andre løsninger inden jeg tager en endelig beslutning, selvom den rumkorrektion er en genial løsning på integrationsproblemet.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 August 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Subwooferen har lenge vært den mest oversette komponenten i systemet, og ofte også den billigste. Jeg har lagt merke til at en vanlig holdning er at "en subwoofer skal bare rumle litt når jeg ser film". Så bliver det også til at man køber en billig sub der heller ikke kan mere enn at rumle litt.

Jeg tilbrakte et par timer i går i selskap med min Radioshack SPL, og finjusterede niveau, fase og pladsering for min sub.

Forskellen er ikke mindre enn enorm. Dagen i dag har gået med til at lytte til musik, jeg anede ikke at min sub kunne spille så godt. Den er organisk og dejlig tung i lyden.

Et eksempel er Micheal Jacksons Remember The Time, uden en sub er den sangen så kedelig at jeg ikke gidder å lytte til den. Med sub kommer basslinjen frem, melodien vågner op og begynder at bevæge sig.

Micheal Jacksons musik er generelt utrolig godt mixet med masser af dejlig bass.

Norah Jones uden sub....aldrig mere

Konklusionen er at en subwoofer er uunværlig også i et stereosetup. Men det kræver at den er korrekt sat op.

Så, du kan klare dig uden sub lige meget som du kan klare dig uden en kold øl eller 20 i weekenden, det går, men det er sjovere med

Køb eller lån dig et SPL meter, download sinustoner og excel regneark med ferdige korrektioner her:

http://www.lsound.no/index.php?side=omoss&group=694& art=3146

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Helt enig ManicMiner....det er essentielt at den sub er korrekt indstillet....lyden fra stereoanlægget giver et fantastisk rummeligt lydbillede når subben kører rigtigt. Prøv så med 2.......ho ho...det er fedt.

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 13 August 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Forskellen er ikke mindre enn enorm. Dagen i dag har gået med til at lytte til musik, jeg anede ikke at min sub kunne spille så godt. Den er organisk og dejlig tung i lyden.

Ja, det tror jeg på.......du ved godt man kan få de dersens car-fi boom boom maniac plader, ikke ? Jeg tror de er oppe på Boom Maniac no. 37 nu 

Ej, spøg til side....hvordan syntes du Hi-Fi og en dejlig tung sub hører sammen ?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Acer: Med dejlig tung, mener jeg at den spiller dybt, og legger til det stykke bund som mine Evidence mangler. Dvs fra ca 40-20hz. Skal du ha en sub der skal spille sammen med et par gulvstående højtalere bør den aller helst kunne spille dybt for at investeringen skal kunne forsvares.

Jeg har hatt en sub der spillede "let", en Audio Pro Ace Bass 2. Det eneste jeg kunne bruge den til var at legge til litt dynamik, og det var ikke tilfredstillende for mig.

Men du må gerne komme forbi og lytte jeg tror det er noget nemmere end at skrive side op og ned med poesi om emnet

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 13 August 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Ej, spøg til side....hvordan syntes du Hi-Fi og en dejlig tung sub hører sammen ?

Nu kommer det jo meget an på sub'en. Jeg har lige været ovre ved Jensen for at høre hans Velodyne DD 18. Den er altså ikke tung i lyden. Med mindre man skulle ønske det. Den kan justeres med fase, frekvensgang og graden af forvrængning (servo-regulering). Sammen med Vienna Mahler var bassen ekstrem præcis og med masser af punch.

Selv om jeg lige har købt Dali Grand, der går ned til 33 Hz, mangler der lige detr sidste, der gør det RIGTIG fedt at høre musik. Og til film går det da helt galt. Havde basserne til at sige "klonk" fordi de ikke kunne give nok niveau, da jeg testede med en film.

Så jeg har bestilt en DD 18, da det er den fedeste sub jeg nogensinde har oplevet.

EDIT: Acer, når du skal forbi Manic Miner, så kig også herud.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Svend P: Det var en gang nogen der sa :"At skrive om lyd, er som at danse om arkitektur". Jeg tror måske vi skulle lave en hifi ordbog så i kunne undgå misforståelser

Jeg vil også meeeeget gerne høre din DD18 

homer her fra forumet var hos mig i går, så skulle der behøves en 2nd opinion om lyden af min lille SVS har han sikkert gjort sig op en mening.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt er jeg ikke den eneste der kører med sub til Grand'erne. Se her fra Velodynes hjemmeside:

Og han skriver at han mest hører klassisk musik, så det er ikke kun os techno-hoveder der ikke kan få nok.

http://www.velodyne.com/velodyne/coolinstalls/default.aspx?s id=699e131v

Acer, hvad er det en gulvhøjttaler kan i bassen som en sub ikke kan? Hvilket konstruktionsmæssigt kompromis er det man indgår med en sub, siden det kun er en gulvhøttaler der efter din mening kan afgive dyb-bas?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 August 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Fint billede, men mangler der ikke noget ude til højre? jeg kan kun se en venstre  sub, det er ren blasfemi at lytte stereo med een! og så klassisk.. mangler ord   
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er vist kommet i gevaldigt modvind her , jeg må en tur forbi Århus og høre på subs der er ordentlig integreret. Skal man iøvrigt ikke have 2 af slagsen hvis det skal være godt ? Nu forholder jeg mig forholdsvis neutral omkring sub eller ej til film, men jeg syntes bare altid jeg har kunnet høre subben i de stereo systemer hvor man påstår den er "integreret". Jeg er ikke i tvivl om, at en sub da tillægger noget punch og dynamik, i mange tilfælde for meget og for vildt så det bliver sovs og kartofler det hele - men det er måske fordi folk ikke formår at fintune dem ind i anlægget . De jeg har hørt har alle været så hørbare at man ikke var i tvivl om der var sub support på . For mit eget vedkommende så skal jeg ikke have en sub til film lige foreløbig, mine små banditter ryster så rigeligt huset når det går løs og en sub vil kun øge jordskælvseffekten - men det kan da være man for sjov skulle prøve at få en sub på besøg engang   

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om man SKAL have to subs for at det bliver ordentligt. Men hvis man kun har en, skal den i hvert fald ikke stå i hjørnet som på billedet. Der vil man kunne høre at lyden kommer fra. Hvis den står i midten, vil jeg mene at man sagtens kan nøjes med en. Det kommer an på en prøve. Men med en vejl. pris på 28 K, tror jeg nu heller ikke jeg skal have TO DD18'er.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Men for prisen for 1 DD18 kan man få 2 eksemplarer af nesten alle andre subs der er tilgjengelige på det danske marked

Jeg tror fint man kan klare sig med en sub, ørene lar sig narre. Det er faktisk værre med kroppen, den kan føle at vibrationene, selv om de forplanter sig i hele værelset, har sitt udgangspunkt i det hjørnet hvor subben står.

Men det er kun et problem i dybe, høje filmscener, og heller ikke noget stort problem.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jeg ved ikke om man SKAL have to subs for at det bliver ordentligt. Men hvis man kun har en, skal den i hvert fald ikke stå i hjørnet som på billedet. Der vil man kunne høre at lyden kommer fra. Hvis den står i midten, vil jeg mene at man sagtens kan nøjes med en. Det kommer an på en prøve. Men med en vejl. pris på 28 K, tror jeg nu heller ikke jeg skal have TO DD18'er.

28k ? ......en halvpebret sag må man sige, men Svend du havde da 2 subs for ikke så længe siden - tror du ikke du vil få et "hul" i lyden nu kun med èn ?  

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 August 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til placeringen af en subwoofer, så anbefaler SVS at man så vidt mulig placerer sin sub i et hjørne og gerne i nærheden af hvor man sidder.

I SVS PB10-ISD Owners guide der står bl.a.

Location. They say it's ALL about location right? It's the same with setting up your subwoofer. So, where to put it? Go for a corner if you can, and avoid putting your sub where it might adjoin large open areas. Studies have shown that the deepest and flattest bass respaonse is typically attained when a subwoofer is placed within a few feet of one of your home theater's corners. A corner near your seat is best of all. The frontfiring configuration of this SVS makes this easy. Whether you put the sub in front or to the rear of your seating area makes surprisingly little difference. Deep home theater bass, like that from "5.1 channel" DVD's is non-directional. You can't tell where it is coming fram, even thoug you can hear, and feel it.

Se evt. også http://www.svsubwoofers.com/manuals/pb10isdjan05web.pdf

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Grunnen for det er: Hjørneplassering gir som oftest 3db høyere lyd. Det at den skal nært er fordi at for vær meter du flytter subben fra dig demper du den med 6db.

Det er teorien, men i praksis vil det ikke alltid stemme da romrespons er en svær faktor at skulle overskue, desværre.

Men generellt bør man forsøge at overholde de to "budene"

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 August 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jo to subs er altid bedre end en .

Men heller en god sub en to dårllige .

Her er 2 Subs helt vildt , hvis man skal have 2 store subs skal man have rummet til det og en subs skal ikke høres den skalgøre en dårlig .

Også skal man passe på havde en igår der blev lidt dårlig , også en idag .

Subs bliver bedre og bedre .

Kikke man i lande som tysklans us østen så er mange begyndt at køre med subs selvom de kun bruger det til 2 stereo .

Men igen hør det , det er bedre end at tro .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes