Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er en sub nødvendig ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 August 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Også skal man passe på havde en igår der blev lidt dårlig , også en idag .

........J, trykker du den så meget af at dine kunder bliver dårlige af det ??  

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 August 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

En god som vil om oftest være bedre enn 2 dårlige, helt enig der.

Der er dog undtag. Hvis det eneste problemet man har med ens ene sub er at den spiller for lavt, eller forvrænger ved det lydnivauet man ønsker kan det være smart at købe en ekstra. Også hvis der er tale om subs uden romkorrektion vil 2 subs udjevne frekvensresponsen noget.

2 subs fordeler:

2 spiller dobbelt så højt som 1

Udjevner frekvensrespons

Om man ikke udnytter alle de 6db ekstra kan det dæmpe eventuell forvrængning

Bedre spredning af lyden

2 subs ulemper

Spiller ikke dybere enn 1

Mere besværligt at justere

Kvaliteten af en sub bliver selvfølgelig heller ikke bedre af at den får en tvillingebror.

Et forslag der går igen på amerikanske forum er en 4x SVS PB10 stakk, gerne kombineret med en Veldyne SMS1. Det er en kombination der vil kunne levere ca 120db uden romstøtte. Og indenfor tør jeg knapt nok tenke på hvad der ville hende  

Bare for at sette tallene i perspektiv, en DD18 kan levere 110db, men den starter med at komprimere ved 105, så den vil da ikke levere de aller dybeste tonene ved det nivauet (ved 110db komprimerer den slemt allerede fra 45hz, ved 105db fra 30hz*). Og 6db er som alle ved en fordobling af lydstyrken.

PB10 er et røverkøb hvis man er på udkik efter db, og ikke har noget i mod at ha mere enn 1 sub.

Edit: korrektioner, og flere fakta

*kilde: Avtalk & Ultimate AV Mag

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 14 August 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=getfile&id=391 6

He he, lineært ned til 15 Hz, ved 100 dB lydtryk. Så får de færreste vist brug for mere.

Jeg hører i hvert fald ikke musik eller film over 97 dB (dog målt i lyttepositionen)

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Nei, det burde være nok for absolutt de aller fleste, med mindre man er hørselsskadet, eller ønsker at blive det  Og de tallene der er målt udenfor, ved 2m afstand, så indenfor vil den kunne spille langt højere.

Hos mig peaker det ved 105db, og det er fordi subben setter begrensningen,ikke ørene, og heller ikke naboene

Men frekvensrespons, og powercompression kurven er ikke den samme, her er frekvensrespons:

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=getfile&id=391 5

Men som sagt, målt udenfor, indenfor vil den spille dybere.

Og nå lurer du sikkert på hvorfor kurvene ikke er identiske, og jeg kan med en gang afsløre at da er vi 2

PS! Hele meningen med indlegget var bare at illustrere at du kan få flere db for pengene med flere billige, kontra 1 dyr sub.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 August 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=ManicMiner]

En god som vil om oftest være bedre enn 2 dårlige, helt enig der.

Der er dog undtag. Hvis det eneste problemet man har med ens ene sub er at den spiller for lavt, eller forvrænger ved det lydnivauet man ønsker kan det være smart at købe en ekstra. Også hvis der er tale om subs uden romkorrektion vil 2 subs udjevne frekvensresponsen noget.

2 subs fordeler:

2 spiller dobbelt så højt som 1

Udjevner frekvensrespons

Om man ikke udnytter alle de 6db ekstra kan det dæmpe eventuell forvrængning

Bedre spredning af lyden

2 subs ulemper

Spiller ikke dybere enn 1

Mere besværligt at justere

Det er ikke besværligt at justere 2 , det er som at gøre det med en det er enda lett med 6 subs .

Men den beste måde du kan køre med 2 på er du bruger den ene til at frekvensrespons .

Men ja 2 subs er meget vildt hvis man ikke kan styre sig med volm så kan man gå hen og blive meget dårlig .

Husk nu på det SMS1 ikke dur til subs der ikke har w nok til romkorrektion , man kan lette kome til at bruge alle w i en sub hvis man skal korriger meget .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

På den måden er subwoofere geniale. Tenk om man kunne købe 2 Ford Fiesta, koble de sammen og få en topfart på 360km/t. Eksemplet er ikke helt overførbart, men sådan generelt sett riktig nok. 

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 14 August 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

jensen skrev:
Også skal man passe på havde en igår der blev lidt dårlig , også en idag .

........J, trykker du den så meget af at dine kunder bliver dårlige af det ??  

ja må man sige , har lige haft en svesker på besøg der har B&W D800 han måtte også bide i græsset .

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Romkorrektion bør brues med forsiktighed hvis det er tale om at øge nivauet på en dip, hever du nivauet på en dip med 6db fordobler du også belastningen på forstærkeren i det området. Hvis du gør det, og allerede før korrektionen spilte så højt som subben kunne klare får du problemer

Så riktig nok, subben skal ha nok headroom til at gjenomføre en korrektion med mindre man da kun vil dempe topper. Dipper i frekvensrespons skal helst bekæmpes vha pladsering.

I min frekvensrespons er det kun en enkel top ved 45hz der giver mig problemer, og jeg skal købe en PB12 Plus der har 1 bånds PEQ så da vil det problemet være løst. Men vi skal snart til at flytte, så da kan det være at det nok bliver behov for en SMS1, eller hvis jeg bliver nærig, en Behringer DSP1124

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 August 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

2 subber spiller dobbelt så højt......hmmmm Det vil jeg nu nok stille spørgsmåltegn ved, men en ting ved jeg.......det lyder rigtigt godt med 2 subs på....ingen vil være i tvivl når det høres i forhold til 1.

Prøv engang og lade være med at forføre jer selv med div. frekvensrespons og andre tekniske betegnelser.......................Lyt    

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Perfekt indjusteret spiller 2 dobbelt (+6db) så højt som en, ikke mere, ikke mindre.

Men det krever justering, og gjerne at subbene har trinnløs fasekontroll. Eller at man plasserer begge subbene oppå hverandre.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 14 August 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Romkorrektion bør brues med forsiktighed hvis det er tale om at øge nivauet på en dip, hever du nivauet på en dip med 6db fordobler du også belastningen på forstærkeren i det området. Hvis du gør det, og allerede før korrektionen spilte så højt som subben kunne klare får du problemer

Så riktig nok, subben skal ha nok headroom til at gjenomføre en korrektion med mindre man da kun vil dempe topper. Dipper i frekvensrespons skal helst bekæmpes vha pladsering.

I min frekvensrespons er det kun en enkel top ved 45hz der giver mig problemer, og jeg skal købe en PB12 Plus der har 1 bånds PEQ så da vil det problemet være løst. Men vi skal snart til at flytte, så da kan det være at det nok bliver behov for en SMS1, eller hvis jeg bliver nærig, en Behringer DSP1124

Du kan også dele den højere oppe .

Det gør jeg , men du kan også købe en mere til at fixe det .

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Og jeg vil driste mig til at påstå at hvor højt, og hvor dybt er de to grundleggende egenskapene for en subwoofer

Det hjelper ikke om en sub spiller aldri så vakkert hvis den kun kan oppnå et lydtrykk på 85db, og du ønsker at lytte ved 95.

Og skal du ha en sub der understøtter et par højtalere der kan spille ned til 35hz hjelper det ikke meget hvis subben kun kommer sig ned til 35hz selv.

Dette er for mig ufravigelige krav.

Når man så har fått sortert vekk de subbene der ikke kan leve op til disse kravene kan man begynne at stille ytterligere krav til lyden, og på den måden finde frem til ens perfekte sub.

At købe en sub der ikke lever opp til de grundleggende krav kan nesten sammenlignes med at købe en knallert til motorvejskørsel. Det hjelper ikke hvor flot den er, eller dejlig at køre, den er fremdeles en kun knallert på motorvejen

Men selvfølgelig, ørene skal ha det sidste ordet.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 August 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

I min naive barnetro troede jeg lykken var linær gengivelse af kildematerialet. Jeg må til revision! Eller.... bare leve med mine handikappede ører, der fortæller min hjerne at det lyder ad h.t. når et frekvensområde mangler eller er boostet.

Lige et spørgsmål, - det er nævnt at 2 sub's vs. 1 giver et løft på 6 dB (holder nok ikke i praksis) , men det er jo allerede sket for højttalerne i et stereo-setuppet vs. mono. 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 August 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Manic, kan simpelthen ikke forstå, at du kan anbefale en Sub som har basrefleksport?

Jeg synes udelukkende at subs med basrefleksporte spiller elendigt, chancen for bulder er dobbelt så stor, dog skal det siges at jeg aldrig nogensinde har hørt Svs udgaver, men har hørt en del, og det var absolut ingen kær oplevelse.

Kan svs virkelig udnytte det til en fordel???

Har selv 1.2, den synes jeg spiller kanon, når den bliver integreret :)

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 August 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Mine 2 subs med basrefleks lyder da glimrende. Basrefleks gør bare det at de spiller dybere med en mindre størrelse på kabinettet. Hvis ikke du kan styre det er der nok noget andet galt ????

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 August 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

nu har der været en del tråde om lukket/åben konstruktion, og jeg mener at det var Kjeldsen der (imho) kom med det meget korrekte udsagn at det afhænger af den enkelte sub, og den måde både enhed og kabinet er lavet på.

jeg har hørt både gode og dårlige af begge to, og faktisk er det min oplevelse at det mere er en ringe forstærkerdel og et dårligt kabinet, snarere end konstruktionstypen der afgører subbens formåen-

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 August 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Wamba: kom forbi og legg ørene til  Bulder er noget jeg forbinder med meget ringe subs, den eneste af sorten jeg har haft selv var en Cerwin Vega LX12, som, hehe, var lukket.

Jeg har kun hørt S1.2 en enkel gang i Hifiklubben for mange år siden, og jeg kan huske at jeg fant den som en god sub (hørte kun musik), men det er for lang tid siden til at jeg vil prøve at sammenligne med PB10.

Men skulle du ikke ha muligheden for at komme vil jeg med hånden på hjertet love at der ikke er noget bulder, eller andre unoter. Kun kontant, dyb og hård bass. Der er så langt ingen der har hørt den som har påstået noget andet.

Nå kan det være at jeg ikke har teorien 100% ret, og bliver tildelt "a swift kick to the ass" (jeg er en stooor fan af Red fra That 70's Show), af en eller anden selvbygger men: Porten i en portet sub fungerer ikke før du kommer ned under en bestemt frekvens som selvfølgelig varierer fra sub til sub, jeg er ikke helt sikker på akkurat hvor porten i PB10 overtar arbejdet, men jeg tror du skal ned under 30hz før den begynner at arbejde. Den har i alle fall en tuningsfrekvens på 17hz, men den avskæres elektronisk ved 19hz for at beskytte elementet fra at gå i selvsving.

SVS er heller ikke de eneste kvalitetssubbene med bassport. Men jeg tror det er noget i det Hasselhoff sa, at det er enklere at bygge en god lukket, enn en god portet sub. Problemet er bare at det koster mange penger at få en lukket sub til at spille højt, og dybt (Tenk Velodyne DD

Og som jeg tidligere har sagt, hvis det kun er lukket der egner sig til musik, hvorfor er da 95% af alle højtalere portede?

Mik112: Pladser din ene sub oppå den andre, mål så 1 vs 2 subs. Du burde efter alle teorier, og praktiske erfaringer jeg har lest da få 6db ekstra. Stemmer det ikke lover jeg at spørge nogen der kan forklare hvorfor.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 15 August 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan komme med et eksempel på en dyr sub der er basrefeks?

Min påstand er, at alle dyre er lukkede?!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 August 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Svend P: Find hjemmesiden til Genelec, og din DD18 vil fremstå som en billig sub Og ja, de er portede

PS! Jeg gjorde det for dig

http://www.genelec.com/ht/products/hts6/hts6.php

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum