| Forfatter |
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
til svend : Kig på stort set alle fabrikanters top of the line studio og thx biograf sus..de er alle portede.
Min favorit er JBL 4645C, den har løbet fra alt andet jeg har været med til at teste (og ja den store velodyne var blandt kandidaterne)
JBL VT4881 er jeg også ret imponeret af.
JBL LSR 6300 subben er også portet og dyr, den er jeg dog ikke ubetinget imponeret af  __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ManicMiner,
Mit anlæg er et 2.2 setup, og så sætter man da ikke enhederne oven på hinanden!! Specielt ikke når man kan høre hvor lyden kommmer fra!
Det svarer vel til at sætte hele ht. setup i en søjle lig en annonce fra en hvidevareproducent .
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
til svend : Kig på stort set alle fabrikanters top of the line studio og thx biograf sus..de er alle portede.
|
|
|
Jamen skal vi ikke udelade alle fabrikanter af pro-audio? Den diskussion er der allerede en tråd om, og jeg synes ikke PA udstyr skal blandes ind i denne. (Heriblandt Genelec, Miner!)
Kig på B&W, Dali, Velodyne, Infinity og Krell. Alle deres top-of-the-line produkter er i lukkede kabinetter.
Den eneste undtagelse er så indtil videre JBL, der også har basrefleks i deres home-audio serier.
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ManicMiner
Mik112: Det var kun fordi at du skulle være sikker på at undgå udfasninger når du målte.
Hvor mange db ekstra får du pr i dag når du måler?
Forstår ikke dit sidste spørgsmål "pr"
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| [QUOTE=Hasselhof]
|
|
|
Jamen skal vi ikke udelade alle fabrikanter af pro-audio? Den diskussion er der allerede en tråd om, og jeg synes ikke PA udstyr skal blandes ind i denne. (Heriblandt Genelec, Miner!)
Kig på B&W, Dali, Velodyne, Infinity og Krell. Alle deres top-of-the-line produkter er i lukkede kabinetter.
Den eneste undtagelse er så indtil videre JBL, der også har basrefleks i deres home-audio serier.
--------------------------
Hej Svend P.
Jeg vil lige spørge dig....om det egentlig ikke er ligegyldigt ????....vælg den der passer dig....iøvrigt er mine egne Infinity Kappa portede.....så er de vel lig med dårlige ???? Du taler om noget hypotetisk og jeg tror ikke du har prøvet dem alle af.
Med fare for både bål og brand.....så er det kendetegnende for meget af denne diskussion der foregår her i forum.......tror...har læst....har hørt af andre, men har aldrig lagt ører til en skid af det...det skinner så tydeligt igennem....der er meget få her i forum der virkelig ved hvad de taler om.
Så Svend P...ikke så påståelig ...der er mange fine konstruktioner og dårlige der er baseret på mange principper....lukkede...basrefleks...analog forstærkning...digigtalforstærkning....passive....osv
Mvh
Dr. Lyd
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P/270661? : Genelec testes side om side med andre High-End produkter i flere publikationer jeg har lest, så jeg tror ikke det er PA
Det kan være at der findes nogle flere eksempler i Way Down Deep testene på http://www.ultimateavmag.com/ der findes i alle fall en motordrevet sub
Jeg er heller ikke 100% sikker på om man kan kalle en sub med slave elementer lukket? Sunfire vil da være en kandidat.
Jeg vil nå ellers mene at lukket/portet sub er 2 forskellige måder at konstruere en sub på, ikke et kvalitetsmål.
Selv om de fleste merkene har valgt at lave lukkede konstruktioner også heller betale sig rundt om begrænsningene, vil jeg ikke kalle det et kvalitetsstempel.
Jeg har på min vej rundt om diverse fora stødt på personer der har både SVS Ultra, og Velodyne DD subber. Disse personene der ejer en af hver anser jeg som de mest upartiske man kunne spørge om hvilken de mente var best, og hvorfor. De fleste foretrekker grunnlyden af Ultra subben for musik, og mener at romkorrektionen i DD subben er dens største styrke. De nevner aldrig noget om at portene er en ulempe for Ultra modellen.
Jeg har intet i mod lyden af lukkede konstruktioner, men alt af lyttning jeg har gjort, og også målinger jeg har set giver ikke lukkede konstruktioner nogen fordeler af praktisk interesse. Men det er sikkert at det koster mere at få en lukket konstruktion op i db, og ned i hz.
Jeg har desverre ikke en Ultra (det findes dog en her i byen), men jeg regner med at købe en PB12 Plus neste måned og da vil jeg kun blivet glad om du ville ha den og mig på besøg så vi kunne prøve lukket VS portet i praksis. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tilføjer jo ikke ritigt noget positivt til tråden.
Hver gang jeg læser overskriften får jeg lyst til at skrive JA !
En portet sub kan nemt spille lige så godt som lukkede vil jeg påstå. (min mening)
Hvis man tuner dybt vil group delay være laver til f.eks. under 30hz end med samme enhed i lukket. Hvilket er en fordel.
Ved portet får man flere db pr. watt dog på bekostning af pladsen sub´en kommer til at fylde. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
270961 skrev:
[Så Svend P...ikke så påståelig ...der er mange fine konstruktioner og dårlige der er baseret på mange principper....lukkede...basrefleks...analog forstærkning...digigtalforstærkning....passive....osv |
|
|
Jamen jeg har ikke påstået at portede er dårlige. Jeg har påstået at alle dyre subs er lukkede, fordi jeg ikke har kunnet finde nogle der ikke var. Ikke andet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Hej ManicMiner
Mik112: Det var kun fordi at du skulle være sikker på at undgå udfasninger når du målte.
Hvor mange db ekstra får du pr i dag når du måler?
Forstår ikke dit sidste spørgsmål "pr"
|
|
|
Det danske er ikke helt nemt for en nordmand Det jeg mente var, hvor mange db ekstra får du med 2 VS 1 sub sådan de står i dag? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hasselhof skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Kan ikke se hvorfor man skal undlade pro audio verdnen. En sub lavet af en pro audio fabrikant kan lige så vel ende op i et privat hjem. Den eneste grund til at pro audio skulle undlades ville være for at styrke din fejlagtige påstand om at alle dyre subs var lukkede. 
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ManicMiner
Det har jeg ikke målt da det er uinteressant i mit 2.2 setup, svarer vel lidt til at fjerne venstre højttaler 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Hej ManicMiner
Det har jeg ikke målt da det er uinteressant i mit 2.2 setup, svarer vel lidt til at fjerne venstre højttaler 
|
|
|
Så kan jeg nok heller ikke hjelpe dig med din skepsis mht fordobling af lydstyrken Eller, jeg tror der er en artikkel om subs på Audioholics, og der burde de komme ind om temaet. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay så hehe, ikke for at starte en bandekrig jeg spurgte om dette!
Jeg ville bare høre Manic, om den kunne lyde godt, jeg har desværre kun haft fået fornøjelsen, eller mangel på samme, af at høre dårlige konstruktioner med porte. Indtil videre må jeg sige, at jeg kun har " " tilovers til lukket konstruktioner.
Men jeg ville da ikke udelukke det faktum, at man sikkert sagtens kan bygge nogen gode med porte?
Jeg har lyttet på en del, kan desværre ikke huske navnene, men iblandt dem var: Cerwin Vega, Eltax, B&W's den mindste, Ældre Dalier og lign. har hørt nogen andre, men kan desværre ikke huske navnene, jeg må sige, at jeg er overrasket over det gode i de nuværende lukket konstruktioner, og mit valg suite 1.2 er baseret på, at den faktisk fungere flot til musik, plus at den ligger indenfor mit budget. Men jeg vil da klart ikke benægte, at man ikke kan lave gode subs med åbne konstruktioner :)
|
| Til top |
|
| |
Flageborg Branchemedlem

kringlyd.no
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Mik112 skrev:
|
Hej ManicMiner
|
|
|
Så kan jeg nok heller ikke hjelpe dig med din skepsis mht fordobling af lydstyrken Eller, jeg tror der er en artikkel om subs på Audioholics, og der burde de komme ind om temaet.
|
|
|
Det er ingen grunn til skepsis vedrørende 6dB økning, for det er helt korrekt resultatet man kan oppnå ved kalibrering/justering av 1 kontra 2 subber, aller helst av samme modell, som nok er det vanligste valget for de fleste av oss.
SUB'ene kan stå i hvert sitt hjørne, dvs. høyre og venstre side, for å oppnå denne økningen, UTEN å øke volum på Receiver. Vi har også faktisk oppnådd ca. 8dB økning i et oppsett med 2 stk. SVS 25-31PCPlus, kontra kun 1 SUB som spiller alene. Det samme er oppnådd i en kalibrering med 2 stk. SVS PB12Plus.
SUB'ene behøver IKKE stå på samme posisjon, eks. ovenpå hverandre.
MEN..........hvis man ikke kalibrerer SUB'ene i forhold til hverandre kan økningen på 6dB bli totalt fraværende. En RadioShack dB-måler er til stor hjelp med denne type utfordringer.................
En økning på ca. 6dB kan man også måle hvis man utvider fronthøytalerne fra 1 stk. pr. side, til 2 stk. fronthøytalere pr. side. Jeg har målt en økning i dag, på grunn av ny runde med kalibrering av frontene, kontrollmålt en økning på 5dB med 2 fronthøytalere pr. side. __________________ Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73
moro med lyd --> kringlyd
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kalibreret mine Infinity Kappa-subs sammen, jf. brugsanvisningen og har fået et meget fint resultat. Basnivauet er grundjusteret med den medfølgende lydtryksmåler og derefter indjusteret med ørerne til det niveau jeg foretrækker. Ikke for meget og ikke for lidt. Det virker rigtigt godt. Subberne står i hvert hjørne lidt bag hovedhøjtalerne. Man finder først ud af hvor godt det virker når de slukkes.
Mvh
Dr. Lyd
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
Kan ikke se hvorfor man skal undlade pro audio verdnen. En sub lavet af en pro audio fabrikant kan lige så vel ende op i et privat hjem. Den eneste grund til at pro audio skulle undlades ville være for at styrke din fejlagtige påstand om at alle dyre subs var lukkede. 
|
|
|
Hvis min teori er så fejlagtig, så kom da med nogle eksempler! Er det ikke bare DIN teori der er fejlagtig, siden du kun kan understøtte den med PA grej?
(og jeg har allerede EN gang skrevet at PA ikke er interessant, og at argumentet herfor ikke hører til i denne tråd. Fortsæt venligst med det her i stedet: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27685 )
Blot vil jeg sige at kravene til PA og hifi nødvendigvis må være vidt forskellige, og de derfor OVERHOVEDET ikke kan sammenlignes. Lidt som pærer og æbler måske.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend: Sunfire, Genelec, Contrabass og SVS er de 4 produsentene med udstyr i den øvre ende af prisskalaen der ikke benytter lukkede kabinetter.
Jeg tror også Bagend bruger et andet prinsip.
Hva nå? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hasselhof skrev:
|
|
|
|
Hvis min teori er så fejlagtig, så kom da med nogle eksempler! Er det ikke bare DIN teori der er fejlagtig, siden du kun kan understøtte den med PA grej?
(og jeg har allerede EN gang skrevet at PA ikke er interessant, og at argumentet herfor ikke hører til i denne tråd. Fortsæt venligst med det her i stedet: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27685 )
Blot vil jeg sige at kravene til PA og hifi nødvendigvis må være vidt forskellige, og de derfor OVERHOVEDET ikke kan sammenlignes. Lidt som pærer og æbler måske.
|
|
|
Ja for hvis ikke kravene var forskellige, hvorfor så LAVE forskellige ?
At subber er portede i P.A-sammenhæng, hænger jo helt klart sammen med at man ønsker mest output (effektivitet)(pr krone) - sådan er det ikke altid i hifi-sammenhæng.
Iøvrigt er det lukkede system det mest impulskorrekte - men hvem har sagt/påstået at lige DET skal være korrekt i P.A-sammenhæng ? Der er max output af større betydning.
Men nogle folk Er jo simpelthen bare til P.A. uanset hvad og kan dybest set ikke forstå at der er noget der hedder hifi.
Mange P.A.-subber, siger faktisk ikke ret meget (niveau) der nede hvor det faktisk ER subområdet (sub = 20-40 HZ) og laver derfor ikke ret mange unoder dernede - måske derfor nogle synes de er bedre ?
Store P.A-systemer er sjældent designet til at have fuldt output ned til 10-20 Hz, men det er det man "søger" i hifi-sammenhæng - så sammenligningen ER (efter min mening) pærer og æ..... nej biler
Men ok - en labrador og en boxer, er jo også begge en hund og kan begge gø - hmm ???
|
| Til top |
|
| |