Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Væghængte højttaler projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Her er lidt info omkring Carlssons OA princip der måske kan inspirere lidt?

http://www.carlssonplanet.com/artiklar/Carlsson_Ortho.PDF

Hej

Så fik jeg endelig læst artiklen igennem.

Kan klart anbefales hvis man vil bygge lidt selv. Så tak for linket..

Det er fint forklaret hvorledes Carlsson højttalerne er lavet til at spille i et rigtigt hjem..

Skyldes blandt andet :God powerresponse. Placering op af bagvæggen så den "forsvinder" fordi lyden reflekteret fra bagvæggen nærmest er i fase med lyden fra højttaleren.
Frekvenser hvor faseforskellen bliver for stor er dæmpet..

Kom med mere af samme skuffe .

Er der nogen som har hørt Carlsson højttalere. ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

en anden løsning kunne være at koble kabinettet hårdt til murstensvægen og bygge en blød væg (gips og isolering) uden på denne.

Jeg tror at denne løsning vil give det bedste fra begge løsninger.

Ja det lyder som en rigtig god løsning, må lige tænke lidt mere over den .

Er lidt bange for den vil se klodset ud.. Men er absolut værd at arbejde videre med.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du tænkt dig at afstemme baskabinettet (hvilket Q, dæmpning, etc.)?

JonV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart

Spændende projekt du har gang i. Jeg har selv et par Thiel enheder liggende og går i lignende tanker (vi ender med starte en trend !)

Carlssons papir er ret interessant, det kan måske ligefrem blive en lydmæssig fordel med den vægplacering ! Lad mig lige tjekke at jeg fik fat i hovedpunkterne:

• Diskanten må ikke reflektere fra bagvæggen - omgives med dæmpemateriale.
  • Bassen skal placeres så tæt på bagvæggen som muligt, vi kan ikke forhindre den i at reflektere men vi kan sikre at reflektionen er (næsten) i fase med den direkte lyd.
  • Powerresponsen skal være jævn, så vi lytter med vilje off-axis og eq'er til ret frekvensgang i den vinkel (og håber så at powerresponsen mere ligner den kurve end på aksen)
  • Det er ikke nødvendigt at kompensere for 'baffel-step' hvilket igen gør powerresponsen mere jævn.

Andet vi skal tænke på ?

Jeg mener at have læst et sted at powerresponsen normalt ligner frekvensgangen 30 grader off-axis ret godt, ville jo passe fint med en ikke-vinklet væghøjttaler.

Carlsson vinkler op- og indad, men det nemmeste for os ville være slet ikke at vinkle enhederne. Er der nogen som kan overskue forskellene på at enhederne peger udenfor lyttepositionen i stedet for indenfor og henover ? Rummet får vel den samme totaleffekt, men den fordeles anderledes.

Diffraktion fra kanten. Det er fristende at lave et 'billede' med ramme og det hele og måske kan det godt gå ? Hvis man nu sænkede diskanten lidt ind (hørte jeg nogen sige fase-alignement ?) og så lavede et meget fladt 'horn' beklædt med tyk filt, ville det ikke 'fjerne' kantdiffraktionerne ? Basenheden er nok mere ligeglad. Ifølge Linkwitz skal radius af en runding være en ottendedel af bølgelængden for at gavne noget. Det bliver temmelig stort inden vi når ned til frekvenser hvor bassen 'oplyser' kanten.

Ophæng. Mine vægge er bløde så jeg kan ikke koble hårdt. Jeg forestiller mig noget med et gummibånd og et (stort) søm. Hvis man så beklæder bagsiden med blødt skum burde resonansfrekvensen i ophænget blive meget lav i alle retninger (og her har min subwoofer taget over). Men sådan en æske bliver jo noget tung, hvor finder man gummi i rette dimension ? (og som holder længden længe)

Frontstof. Designet med ramme skriger jo næsten på et 'kunstnerisk' frontstof. Er der nogen som har erfaringer med mønstret eller malet frontstof ? Et par japanske skifttegn måske ?

Jon

Til top Vis JonV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JonV

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt. Måske www.sequencedesign.co.uk kan bruges som inspirationskilde?!?

/Bellini

JonV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart

Er du kommet videre med projektet ?

(selv ligger jeg lidt i dvale pga udendørs gøremål, men stumperne er ved at være samlet, så en gang til efteråret ... )

Jon

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

JonV skrev:

Hej Lennart

Er du kommet videre med projektet ?

(selv ligger jeg lidt i dvale pga udendørs gøremål, men stumperne er ved at være samlet, så en gang til efteråret ... )

Jon

Hej Jon

Jeg ligger også helt i dvale hifi mæssigt, mest pga. job og fordi vi forsøger at sælge hus.

Men glæder mig til at få overskud til at køre projektet videre.

Har du nogen ide om hvilke bas/mellemtone enheder du vil bruge?

JonV skrev:

Carlssons papir er ret interessant, det kan måske ligefrem blive en lydmæssig fordel med den vægplacering ! Lad mig lige tjekke at jeg fik fat i hovedpunkterne:

• Diskanten må ikke reflektere fra bagvæggen - omgives med dæmpemateriale.
  • Bassen skal placeres så tæt på bagvæggen som muligt, vi kan ikke forhindre den i at reflektere men vi kan sikre at reflektionen er (næsten) i fase med den direkte lyd.
  • Powerresponsen skal være jævn, så vi lytter med vilje off-axis og eq'er til ret frekvensgang i den vinkel (og håber så at powerresponsen mere ligner den kurve end på aksen)
  • Det er ikke nødvendigt at kompensere for 'baffel-step' hvilket igen gør powerresponsen mere jævn.

Andet vi skal tænke på ?

Jeg tror det hele er med .

JonV skrev:

Jeg mener at have læst et sted at powerresponsen normalt ligner frekvensgangen 30 grader off-axis ret godt, ville jo passe fint med en ikke-vinklet væghøjttaler.

Carlsson vinkler op- og indad, men det nemmeste for os ville være slet ikke at vinkle enhederne. Er der nogen som kan overskue forskellene på at enhederne peger udenfor lyttepositionen i stedet for indenfor og henover ? Rummet får vel den samme totaleffekt, men den fordeles anderledes.

Jeg ved ikke om power responcen ligner frekvensgangen ved 30 off axis, men det lyder meget sandsynligt. 

Thiel C23 har en fornuftig frekvensgang 30 grader of axis den begynder dog at dykke omkring 15 Khz, jeg tror dog ikke det vil have den store betydning.
Min enhed er en C22, men jeg tror responsen er meget lig C23'erens da geometrien i enhederne er ens.

Det er jo også muligt at vinkle enhederne, men jeg tror ikke at jeg vil gøre det i første omgang.

JonV skrev:

Diffraktion fra kanten. Det er fristende at lave et 'billede' med ramme og det hele og måske kan det godt gå ? Hvis man nu sænkede diskanten lidt ind (hørte jeg nogen sige fase-alignement ?) og så lavede et meget fladt 'horn' beklædt med tyk filt, ville det ikke 'fjerne' kantdiffraktionerne ? Basenheden er nok mere ligeglad. Ifølge Linkwitz skal radius af en runding være en ottendedel af bølgelængden for at gavne noget. Det bliver temmelig stort inden vi når ned til frekvenser hvor bassen 'oplyser' kanten.

Man skulle tro at "filt hornet" vil fjerne eller minimere kant diffraktionerne, specielt hvis afstanden til kanten er rimelig stor.

Der kan jo også laves et stykke filt eller andet der klemmes på højtalerne når  konen ikke er hjemme .

JonV skrev:

Ophæng. Mine vægge er bløde så jeg kan ikke koble hårdt. Jeg forestiller mig noget med et gummibånd og et (stort) søm. Hvis man så beklæder bagsiden med blødt skum burde resonansfrekvensen i ophænget blive meget lav i alle retninger (og her har min subwoofer taget over). Men sådan en æske bliver jo noget tung, hvor finder man gummi i rette dimension ? (og som holder længden længe)

Frontstof. Designet med ramme skriger jo næsten på et 'kunstnerisk' frontstof. Er der nogen som har erfaringer med mønstret eller malet frontstof ? Et par japanske skifttegn måske ?

Jeg tror ikke det er nødvendigt at hænge den op i gummibånd, selvom det nok er det optimale.

Hvis højttaleren f.eks. blev hængt op i en stålwire hvor wiren rører det bløde skum på bagsiden tror jeg afkoblingen vil være helt fin.

Jeg har ikke søgt efter kunstnerisk stof, men det var også min tanke at bruge noget lignende, det må da kunne købes.

JonV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Har du nogen ide om hvilke bas/mellemtone enheder du vil bruge?

Jeg har 4 stk C92-2x6 liggende på en hylde, bliver svært at finde en anden 'gratis' enhed i samme kvalitet, så jeg starter der.

Bassen bliver 2 stk 10" XLS i hver side i et lille lukket kabinet nede på gulvet (jeg har en DCX2496 så frekvensgangen skulle kunne blive nogenlunde ret endda)

Der er vist nærmest kun følsomheden til forskel på C22 og C23.

C23 ser ud til at være ca. 5dB nede ved 15kHz og 30 grader, så jeg vil nok starte med at give den et løft i toppen (dejlig nemt at ændre med DCX'en). Jeg forventer at dele lavt og stejlt (48dB/okt ved 1,5kHz ?) så det bliver næppe nødvendigt at kompensere C92 for manglende spredning. 

LGrau skrev:

Det er jo også muligt at vinkle enhederne, men jeg tror ikke at jeg vil gøre det i første omgang.

Carlssons vinkling gør at der bliver maksimalt langt til første refleksion, gad vide om det er derfor de ser sådan ud.

LGrau skrev:

Jeg tror ikke det er nødvendigt at hænge den op i gummibånd, selvom det nok er det optimale.

Hvis højttaleren f.eks. blev hængt op i en stålwire hvor wiren rører det bløde skum på bagsiden tror jeg afkoblingen vil være helt fin.

Det gør jo konstruktionen noget simplere. En wire kan kun overføre kræfter i sin længderetning, og den vej vibrerer kabinettet forhåbentlig ikke.

Nu mangler vi bare lidt tid.

Jon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes