JonV skrev:
|
Hej Lennart
Er du kommet videre med projektet ?
(selv ligger jeg lidt i dvale pga udendørs gøremål, men stumperne er ved at være samlet, så en gang til efteråret ... )
Jon
|
|
|
Hej Jon
Jeg ligger også helt i dvale hifi mæssigt, mest pga. job og fordi vi forsøger at sælge hus.
Men glæder mig til at få overskud til at køre projektet videre.
Har du nogen ide om hvilke bas/mellemtone enheder du vil bruge?
JonV skrev:
|
Carlssons papir er ret interessant, det kan måske ligefrem blive en lydmæssig fordel med den vægplacering ! Lad mig lige tjekke at jeg fik fat i hovedpunkterne:
- Diskanten må ikke reflektere fra bagvæggen - omgives med dæmpemateriale.
- Bassen skal placeres så tæt på bagvæggen som muligt, vi kan ikke forhindre den i at reflektere men vi kan sikre at reflektionen er (næsten) i fase med den direkte lyd.
- Powerresponsen skal være jævn, så vi lytter med vilje off-axis og eq'er til ret frekvensgang i den vinkel (og håber så at powerresponsen mere ligner den kurve end på aksen)
- Det er ikke nødvendigt at kompensere for 'baffel-step' hvilket igen gør powerresponsen mere jævn.
Andet vi skal tænke på ?
|
|
|
Jeg tror det hele er med
.
JonV skrev:
|
Jeg mener at have læst et sted at powerresponsen normalt ligner frekvensgangen 30 grader off-axis ret godt, ville jo passe fint med en ikke-vinklet væghøjttaler.
Carlsson vinkler op- og indad, men det nemmeste for os ville være slet ikke at vinkle enhederne. Er der nogen som kan overskue forskellene på at enhederne peger udenfor lyttepositionen i stedet for indenfor og henover ? Rummet får vel den samme totaleffekt, men den fordeles anderledes.
|
|
|
Jeg ved ikke om power responcen ligner frekvensgangen ved 30 off axis, men det lyder meget sandsynligt.
Thiel C23 har en fornuftig frekvensgang 30 grader of axis den begynder dog at dykke omkring 15 Khz, jeg tror dog ikke det vil have den store betydning.
Min enhed er en C22, men jeg tror responsen er meget lig C23'erens da geometrien i enhederne er ens.
Det er jo også muligt at vinkle enhederne, men jeg tror ikke at jeg vil gøre det i første omgang.
JonV skrev:
|
Diffraktion fra kanten. Det er fristende at lave et 'billede' med ramme og det hele og måske kan det godt gå ? Hvis man nu sænkede diskanten lidt ind (hørte jeg nogen sige fase-alignement ?) og så lavede et meget fladt 'horn' beklædt med tyk filt, ville det ikke 'fjerne' kantdiffraktionerne ? Basenheden er nok mere ligeglad. Ifølge Linkwitz skal radius af en runding være en ottendedel af bølgelængden for at gavne noget. Det bliver temmelig stort inden vi når ned til frekvenser hvor bassen 'oplyser' kanten.
|
|
|
Man skulle tro at "filt hornet" vil fjerne eller minimere kant diffraktionerne, specielt hvis afstanden til kanten er rimelig stor.
Der kan jo også laves et stykke filt eller andet der klemmes på højtalerne når konen ikke er hjemme
.
JonV skrev:
|
Ophæng. Mine vægge er bløde så jeg kan ikke koble hårdt. Jeg forestiller mig noget med et gummibånd og et (stort) søm. Hvis man så beklæder bagsiden med blødt skum burde resonansfrekvensen i ophænget blive meget lav i alle retninger (og her har min subwoofer taget over). Men sådan en æske bliver jo noget tung, hvor finder man gummi i rette dimension ? (og som holder længden længe)
Frontstof. Designet med ramme skriger jo næsten på et 'kunstnerisk' frontstof. Er der nogen som har erfaringer med mønstret eller malet frontstof ? Et par japanske skifttegn måske ?
|
|
|
Jeg tror ikke det er nødvendigt at hænge den op i gummibånd, selvom det nok er det optimale.
Hvis højttaleren f.eks. blev hængt op i en stålwire hvor wiren rører det bløde skum på bagsiden tror jeg afkoblingen vil være helt fin.
Jeg har ikke søgt efter kunstnerisk stof, men det var også min tanke at bruge noget lignende, det må da kunne købes.