| Forfatter |
|
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er klar over at Z er frekvens-afhængig. Selvom jeg er ny indenfor området har jeg trods alt et forspring sådan rent elektro-teknisk, da jeg er ny-udlært elektriker...En del formler er trods alt de samme eller meget tæt derpå! Ganske vidst har kabinettet også noget at sige når man beregner sit filter, men spørgsmålet er jo nok hvornår det går hen og bliver det som jeg kalder for flue-knepperi (Når noget er endnu mindre end bagateller!). Og idet at WinISD beder om Z, kan dette vel ikke være forkert. De formler som jeg kender til, når vi snakker beregning af delefilter tager også udgangspunkt i Z....
Men der må sq da være et sted hvor de har disse komponenter liggende! Det kan heller ikke være så sjældent endda at spoler og kondensatorer i den størelsesorden bruges. En enhed på 4 ohm, er der for så vidt ikke noget unormalt i, og heller ej et filter på 70-80 Hz. Men må kontakte de forskellige hoveder i morgen...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 04:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke tit der bruges passive filtre til en så lav frekvens, med spoler i den størrelse! Visse billige systemer kører godt nok med passiv deling lavt, men her optræder lavpass delingen akustisk i form af en bandpass sub - så kan man køre højpass delingen via en enkelt kondensator, som er lettere at få fat på i passende størrelse (og billigere!).
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da også mene de har alle de komponenter liggende.
Hvis du vil have noget der virker, så find sådanne nogle:
http://www.hifi4all.dk/forum/uploads/daniels/2004-12- http://www.hifi4all.dk/forum/uploads/daniels/2004-12-11_1821 01_HPIM2178_400_2.jpg
De er cool! Vejer 7Kg stykket, og kostede 2200 kroner/stk i sin tid.
De er på 33mH og sammen med en kondensator på 260yF (et par i parallel), skulle give et Butterworth 12dB/oktav filer med deling på 71Hz.
Har selv brugt dem i en High-End løsning i sin tid. Nu bruger jeg dem som håndvægte
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, Daniels, det var sådan set det jeg hentydede til mht. prisen .
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
da du nu er uddannet elektriker ved du vel også at du kan koble flere elektrolytter sammen til den ønskede værdi ikk......og hov var der slet ikke nogen der bemærkede at han skrev at han kun ville benytte en spole i enheden uddyb lige det tak ????
|
| Til top |
|
| |
JungleRazz Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper.
Dansk Audio Tenik (www.danskaudioteknik.dk) har torobar spoler (også kaldet 0 ohms spoler) på hhv. 10 og 15 mH, de koster 325,- og 375,- kr. Det er sådan nogle du bør bruge. Da kondesatoren du skal bruge skal sidde i parallel med højttalerenheden behøver denne ikke være i top-kvalitet. Her har du sagtens benytte almindelige bi-polare elektrolytter som kan fås i samme forretning. Kan ikke huske hvad de koster, men de er vidst på 100uF så et par af dem i parallel burde kunne gøre det.
Forresten, du har da vidst ikke fået skrevet om du benytter en seperat forstærker til din sub, for hvis du gør, bør du virkelig overveje et aktivt filter istedet. Da dette sidder før forstærkeren har du meget bedre mulighed for at regulere dit sub-signal, og så burde det også kunne gøres en del billigere end den anden løsning.
God fornøjlese.
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heltedellen: Jo! ...Ved jeg skam godt. Jeg kobler 3 stk. kondensatorer på 250 uF således at jeg får 375 uF (to i serie = 175 uF og så en paralelt over dem på 250 uF. Dette giver 375 uF) og så en spole på 12mH...Kan du sige en deling på 75 Hz ? Lige hvad jeg ønskede mig 
Og jeg bruger en separat forstærker...Men de aktive delefiltre jeg har kigger på har været vold-dyre...Og de har alle været i mere eller mindre komplicerede byggesæt...
Men henvis mig til nogle af slagsen hvis det er? Jeg er skam meget intereseret...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jomen - filtrene, de aktive, er som regel kombineret med en sub-amp. 'Løse' aktive filtre er ganske rigtigt kostbare, i reglen. Det er for øvrigt kondensatoren i serie med højpas sektionen der kan skabe lydmæssige problemer - den bør parallelkobles med en mindre kondensator i højere (og dyrere) kvalitet, og så skal vi finde regnestokken frem igen!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du snakker med LC Audio, så kan de sikkert godt samle et filter for dig, lige til at sætte til. Men det koster 1600 kroner. Har selv to styks, og kan kun anbefale det.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu svarede du jo ikke på om hvordan du ville bære dig ad med at bruge kun en spole i en dobbeltspole ........
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
@heltedellen
Tænker du på at han skrev han kun ville bruge den ene svingspole på enheden? For det kan han jo sagtens gøre. Hver spole har sin impedans, så man kan jo bare regne med den ene spole i et delefilter.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo men hvor meget "hifi" er der over det han skrev jo at filter og det hele skulle være ok måske var det en ide at køre 8 ohm
en ud af to spoler hmmmm svarer det ikke til kun at bruge 2 cylindre ud af fire hvis man vel og mærke har brændstof nok til 4
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjoo... Det kan vel godt sammenligne det med.
Nu er der sjældent meget "HiFi" over enheder med flere svingspoler - det hører oftest til AutoHiFi verden, men der er vel egentlig ikke noget lydmæssigt i vejen for kun at bruge den ene svingspole. Den ekstra svingspole bruges typisk for at kunne tilføje mere effekt, og i disse PWM/ICE tider, er det sjældent effekt der er mangel på.
Hvis forstærkeren yder bedst i 4 Ohm, så kan det også være en fordel at lave højttaleren/subwooferen i 4 Ohm.
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monacor har nogle billige aktive filtre, så vidt jeg ved. Altså omkring 500 kr.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
yep det er da rigtigt men så skal han sgu da heller ikke bekymre sig for meget på kvaliteten af filtere
transformator fra monacor eller lignene og så nogle hvilke som helst kondensatorer feks til motorer.......men så kan det vist heller ikke gøres billigere
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
forresten hvilke enheder er der tale om(har sikkert overset det)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2005 kl. 02:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld - men hele projektet forekommer mig altså stadig lettere naturstridigt. Hvis det alligevel koster 1600,- at få det hele lavet, hvorfor så ikke bruge det selvsamme beløb på en plateamp? Det er jo hvad den mindste Hypex koster...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2005 kl. 03:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, budgettet/sværhedsgraden er lidt uvidst.
En Hypex/Thommesen (og hvad de ellers hedder), vil jo gøre det hele noget nemmere.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 30 Januar 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller en billig bilforstærker og et 12volt batteri der er filter og det hele indbygget i og det koster jo ikke så meget og så kan du også koble begge spoler på og udnytte det lidt bedre
|
| Til top |
|
| |