Jeg lige testen her af Eben og de målinger der her var.. og huskede tilbage på et kort lyt jeg havde på disse for et stykke tid siden!!
Og måtte grine lidt! for de målinger viste precis hvad der står i testen og hvad jeg erindrede fra dengang jeg hørte dem!!
Før jeg læste testen kkkede jeg lige på kurverne.. og kunne faktisk på forhånd sige hvad han ville skrive og GANSKE RIGTIGT!! og de understøttede også meget tydligt min egen første hånds indtryk af disse.. selv om det var ganske kort og under ikke helt optiamle forhold..
Og det underbyggede for mig og bekreftede vigtigheden af frekvensgangs målinger... de kan sige UTROLIGT MEGET!!.. ( hvis de er komplette!)
Dog skal der lidt mere til for at 100% sige hvordan en højtaler lyder!! de viser dog med det samme om den er rigtig eller ej!!.. men hvordan den lyder kan en power respones og fase måling sammen med frekvens måling vise helt klart!!
Her er et klart og typisk eksempel på en højtaler der afviger fra det neutrale / liniære og rigtige! se testen af Eben X-entric
Den skulle ellers være en korekt spillende højtaler men de fejler!.. det er synligt med det samme på frekvensgangen!..
Der er store afvigelser fra en teoretisk ønskverdig ret linie.. nede fra og op til 5 - 600 Hz. går det ganske fint! her er den faktisk ganske liniær.. dippet mellem 300 & 400 Hz. er selv om det er ganske markant! ikke særligt hørbart!.. og maskes af den ellers ganske liniære gengivelse i resten af det nære område.. oppe over 800 Hz. knækker filmen!.. her hvæves der voldsomt!..
Her kan man foranlediges til at tro at øvre mid og hele diskant området er voldsomt over focuseret! men det er ikke helt tilfældet..
Det kan man se på en off axis måling, både af det samlede system og enhederne for sig samt delefrekvensens summering..
Når jeg taler om ret frekvensgang er ønskverdigt og et vigtigt redskab at se efter! så menes både on & off axis!.. ( 0 - 15 - 30 - 45 & 60 grader!!)
En højtaler der spreder dårligt off axis har nogle grundliggende problemer!!
Samt der er her en anden vigtig faktor som bestemmer om frekvensgangen nu også giver den lyd den faktisk viser!.. det er power responsen..
Ser man på den og ved bare en smule om at aflæse og sammen kede det man ser med hvordan det så faktisk lyder? så underbygger disse målinger PRECIS! det han beskriver med en over focuserende mellemtone..

Hvad sker der dog off axis her??????? hvordan kan det gå SÅ! galt!! der må også være noget mindre funktionelt korekt i delefiltret!.. ???????

Det peak der ses i bassen er garentaeret rummet!.. og ikke noget man ken bebrejde højtaleren!.. det ser pent ud ned efter.. ikke sub dybt dog!!.. men som forventet af en højtaler af denne størelse..

Uha!! det er jo helt galt ud!... man skal ikke flytte hoved meget i lytte positionen før det går helt galt!!.. det er MEGET tydeligt her!!

Grum pukkel fra 900 til omkring 2,5 kHz.... DET! kan kun lyde meget anmasende! samt give et mindre godt persoektov! der vil mangle dybde...
Som man ser hæver højtaleren ganske kraftigt her fra 900 Hz. og opefter..
Off axis falder diskanten voldsomt og hurtigt efterallerede 3 - 4 kHz!?.. hvilket betyder et meget begrenset lytte vindue og en højtaler der er meget vansklig at still op! den kræver en meget precis lytteposition.. og uden for denne lyder det hel galt!.. ( en rigtig ego højtaler!) for hvis man kommer off axis slipper enhederne for tidligt og ruller hver i sær af for tidligt i forhold til hinanden!.. så der kommer et "hul" de anvendte mellemtoner begynder deres off axis afruldning 60 grader off axis lige omkring 2 kHz. og deres 30 grader ved 3 kHz. så optimalt bør delefrekvensen til denne mellemtone ikke ligge over et sted midt i mellem.. og det er ved 45 grader som vil indikere en delefrekvens på HØJST 2,5 kHz. geren lidt unde så som 2,25 kHz. hvilket ville være optimal X over frekvensen for pågældende enhed!!
Diskanten kan ikke sige meget og her ikke meget energi under 3,5 kHz. og den begynder allerede at tabe fylde og power ned efter lige under 4 kHz. derfor burde den deles lidt her over.. ved mellem 4 og helst og helt optimalt 4,5 kHz.
Så som man kan se er der et "gab" mellem optimal delefrekvenserne her! 2,25 til 4,5 kHz. man vælger så 3,5 kHz. som er godt og vel midt i mellem!.. lidt for højt for mid. og lidt for lavt til diskant bånd!... altså en ikke helt optimal summering..
On axis ser det fint ud!.. men kommer man bare 10 - 15 grader off begynder lydbilledet allerede at tilte lidt og ved 30 grader er det total væltet!.. og der er alt for meget power i mellemste mellemtone og mid diskant.. ( nu er diskanten sikkert dæmpet på plads i forhold til mellemtonens følsomhed i delefiltret!.. så denne opleves som ok.. og ikke for dominerende.. især da den er svag ned efter hvor den summere med øvre mid, og den øverste top er dæmpet, samt power response her gør at den ikke kommer til at lyde for anmasende eller af for meget.. måske kan den endda lyde lidt tilbage trukket i forhold til resten??
Mellemtonen brager afsted med fuld power og energi niveau i hele mid området lige til den dropper af i øverste mid.. OG DET ER DET! MAN HER MARKANT HØRE!!
Power responsen for disse bånd er elendige under 4 kHz. samtidigt er den det samme for mellemtonen over 2,5 kHz... hvilket efterlader et power response hul i hele området fra 2 til 4 kHz. næsten en hel oktav!!
Det er tydligt at højtaleren i følge frekvens målingen både on og især off axis er meget afvigende fra den korekte lyd gengivelse og det liniære der sikre dette!!..
Når jeg så off axis målingen viste jeg precis hvordan den ville lyde!...
Havde der været en power response måling ville denne underbygge dette endnu tydligere!..
Hvis Eben ville lave en korekt formidler har de fejlet!..
Den vil virke meget velopløst og detaljeret i toppen.. meget luftig og udstragt!... og herved meget imponerende!.. ( man vil tro den er meget afslørende.. og det er den også lige on axis )
Mellemtonen er meget markant og fremhævet.. hvilket gør at det virker endnu mere analyserende, men alt for anmasende! alle detaljer smaskes lige i fjæset på lytteren.. dog vil der være højtalere med meget bedre opløsning og detaljering i hele området 2 til 4 kHz. hvor der her vil være graverende mangler.. der dog ved normal lytning maskes af de mange detaljer i de nærliggende tone områder hvor der overfocuseres!!
Ned efter under 5 - 600 Hz. er det en meget neutral formidler.. og ganske korekt! men den kan komme til at lyde en anelse lys! da der er så meget energi i mid området og det hul i øvre mid samt normal response i diskanten..
Så hele højtaleren vil lyde lidt til det lyse og en anelse tynde.. men dette er subjektivt! da der faktisk er hvad der skal være i bas og nedre mid ( ser man bort fra dens bas mæssige begrænsninger som alle "små" højtalere har eller i hvertfall højtalere af denne størelse!)
Jeg kanfaktisk af de i testens viste målinger aflæse precis hvad der stod i testen! og efter et kort yt selv på denne højtaler kan jeg kun sige at det er rigtigt! og at min første indskydelse når jeg så målingerne på den var korekt!..
Når jeg ser de to kurver der her vises kan jeg faktisk for mit indre blik se hvordan de i virkligheden summere og også hvordan energien er fordelt! og på den foranledning også klart danne mig et indtryk af hvordan de lyder!..
Hver gang jeg har set en måling af frekvensgang on & off axis har jeg precis vist hvordan de lød!! det rammer lige i øjet næsten hvergang.. og endnu tydeligere hvis der også er powerresponse måling og fase..
Selve frekvensgangen on axis viser blot at denne højtaler ikke spiller det der kommer in over terminalerne!.. men noget den selv "digter" lidt vidre på!!..
Tager men denne anvendte pragtfulde mellemtone og smider en normal god diskant på eks en Revelator og deler ved 2,2 kHz.. har man noget der synger helt himmelse.. og laves delefiltret ordentligt så flankerne er symetriske her!.. og der summeres så man får en jævn overgang.. kan man med denne mellemtone godt opnå en fantastisk fin liniaritet samtidigt med en rigtig god og musikalsk lyd! for DET HAR JEG HØRT!!.. der skal lidt teknik til fra 500 Hz. og op til 2 kHz. i delefiltret, så er den mid. helt liniær... dens response fra bassen og i hele nedre mid op til de 500 Hz.er helt liniær!..
Hvorfor Eben har disponeret som de har er underligt!! men jeg tror det er fordi de vil anvende det Bånd!!... hvilket også er hel fint!.. men det kræver en mellemtone der først ruller af off axis melem 30 og 60 grader netop oppe ved omkring 4,5 kHz. og det er der meget få om nogen!!... her skal vi ned på 4 & 3" enheder!! en 5 eller 6½" kan ikke fungere med disse bånd!... så får man det vi lige hr set!..
( Se blot Dali! de anvender både en alm. diskant og et bånd!! de VED! dette!!! og tager koncekvensen!... om man så ellers kan lide resultatet er en anden ting! men de har ikke det problem Eben har i hele det frekvens område der er tale om her!)
Audiovector har det samme! de har to modeller jeg har hørt der er næsten ens! den ene med alm. diskant og luksus udgaven med bånd!!.. den med diskant lyder nogenlunde som det skal! men den med bomd er anderledse! der mangler noget i hele øvre mid! der lyder tyndt!.. det påvirker en smule de omliggende frekvens afsnit der så virker for fremhærskende! dog ikke nær så slemt som på Eben!!
Jeg har endnu ikke hørt en bånd diskant bestykket højtaler der fungerede med noget støre end en 3 eller aller højse 4" mid... ( lige med undtagelse af den lille fine Arum Cantus hvor de faktisk slipper hæderligt fra det!?) og lidt det samme gælder de nye ringradiatore!.. de fungere overhoved med noget over 5" og her er der endda få enheder der kan og mange gange går det galt!.. bedst er en 4" her er der en ok chance for det summere!...
Men her gør det ikke!! for Eben!....... synd!!
Løsning??..........
En anden diskant og et 2 ordens filter!...
Eller andre mellemtoner højst 4" bedst 3"!... ( en ATC var en mulighed?? den er dog lidt tricky at få til at opføre sig helt som ønsket!! men når den gør sååååå ja så får man stort set ikke finere mid..)
Eller Dali set up!... alm. dome diskant og så bånd som super tweeter!! over sån omkring de 10 til 15 kHz.
Fortrækker dog personligt "normale" diskanter! og skal man HEEEEELT op til 40 - 50 kHz... så smæk en SS D2904/7100 i...
(Men man skal holde sig fra RINGRADIATORENE!! de har samme problem!... her kan man dog lige akkurat slippe afsted med en 4" C-Quence!.. og få dem til at "mødes" fornuftigt...)
mvh.