| Forfatter |
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
xray2000 skrev:
| www.Audiosound.dk har Yamaha rxv1400 til 4990kr
TC handler også med Yamaha, men syntes dog ikke lige at jeg kan se den model på deres HP. MEn prøv evt. at gi dem en opringning |
|
|
Den er udgået og afløst af RXV 1500. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
Det er rigtigt, men som nævnt har jeg også kun rosende ord til overs for udseendet af Marantz'en - som jeg ved forhandles ved TC
Otto, TC skrev:
|
Jeg er såmænd ikke bange for at sige hvad jeg mener om ting jeg selv forhandler (det er straks værre at få lov at sige hvad man mener om konkurrenterns...) RXV 750 vinder f.eks. ikke lige nogen skønhedskonkurrencer i min bog... Der er bare noget "elske eller hade" over H/K'ens design - hvilket i sig selv betyder at det er _godt_ design, neutralt set. JEG ville bare ikke have det stående (hvis ellers jeg skulle vælge ud fra udseendet - hvilket jeg heldigvis ikke skal )
zerocool skrev:
| Èn ting jeg gerne ser i min fremtidige Reciever er et trinløst bassmagment system, grundet mine højttaleres beskedne størrelse, således at jeg fuldstændigt selv kan bestemme delefrekvensen mellem hver enkelt kanal og en eventuel fremtidig sub. Er der nogen af nævnte recievere der kan dét og er der andre ting jeg bør være opmærksom på? |
|
|
Dét får du nok ikke før du sætter et nul mere på prisen, tror jeg... Uden at jeg vil lægge hovedet på blokken, så tror jeg ikke der findes nogen hvor du kan regulere delefrekvensen separat for hver enkelt højttaler før du rammer de dyre separate forforstærkere (om overhovedet), og selv da er det nok ikke trinløst.
Som der mumles lidt om: På Marantz'en kan du justere om "small" højttalere skal skæres ved 80, 100 eller 120 Hz, men det er én fælles justering for alle højttalere. Sådan er det også på f.eks. Primare SP 31.7 og Thule PR 350. Her kan man have en forskellig delefrekvens alt efter om det er Dolby Digital, DTS eller Pro Logic, men stadig ens for alle højttalere.
|
|
|
zerocool skrev:
| Har Yamaha'en samme system vedr. justering af small højttalere og er der de samme delefrekvenser? |
|
|
Klippet fra www.yamaha.dk:
 |
Delfrekvens subwoofer-udgang: 40, 60, 80 (THX), 90, 100, 110, 120, 160 eller 200Hz |
[QUOTE=zerocool]Videre angående delefrekvenser, skærer recieveren kun for højttalerne og ikke for subben? |
|
|
Du tænker på om subben bliver skåret opad, således at hvis den står på 80, så bliver information mellem 80 og 120 Hz fra subben skåret væk? Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål... _I teorien_ skal sub-udgangen bestå af LFE-sporet som går fra 20-120 Hz, plus al information under delefrekvensen for de højttalere der står som small. MEN - THX foreskriver (medmindre jeg husker helt forkert) at LFE-kanalen skal rulles af ved 80 Hz, hvilket vistnok har noget at gøre med at lave en mere "blid" overgang mellem LFE-kanalen og de andre kanaler, i modsætning til 120 Hz tærsklen, der er en digital "brick wall". Da Yamaha'en kalder 80 Hz THX, så kunne det godt tænkes at den ved alle frekvenser ruller subben af ved denne frekvens.
Jeg må vist skrive det på listen over langhårede ting som jeg skal have undersøgt... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
Godt at vide, men jeg er nu først og femmest stadig i vildede om jeg så bør supplere min, efter min mening, analytisk-lydende Pod højttalere med en blødere reciever-lyd for at gi' mere balance eller om jeg på recieverfronten også bør satse på en der er analytisk?
|
|
|
Det er meget et spørgsmål om din egen lydfilosofi. Dog skal man være obs på at man med en afslørende højttaler ikke bare skal vælge en receiver der er blød på den mudrede måde - dette vil højttalerne netop afsløre, så det drejer sig lige så meget om at få en ren og glat lyd som en decideret mørk. En diskant kan sagtens være aggressiv, selv om lyden er mørk - og blød selv om lyden er lys. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
|
Godt at vide, men jeg er nu først og femmest stadig i vildede om jeg så bør supplere min, efter min mening, analytisk-lydende Pod højttalere med en blødere reciever-lyd for at gi' mere balance eller om jeg på recieverfronten også bør satse på en der er analytisk?
|
|
|
Jeg tror ikke, det kan lade sig gøre at give et teoretisk svar på, hvordan resultatet bliver, når man kombinerer enheder med meget forskellig egenlyd. At de i nogen grad vil afbalancere hinanden er sandt i mange tilfælde - men om der kommer god lyd ud af det, er meget forskelligt. God lyd handler jo om mere end lyst/mørkt el. koldt/varmt.
Egentlig synes jeg, at det er selve musikken, der er mest bestemmende for, om et lidt lystklingende, analytisk system eller et mere varmt/blødt system lyder bedst. Sidstnævnte kan (i et i øvrigt godt system) gøre luftige optagelser med få men veldefinerede instrumenter og vokalen langt fremme i lydbilledet mere behagelige at lytte på, uden at man sætter noget til mht. detaljeringen. Omvendt ved optagelser med mange lag/instrumenter inden for et begrænset frekvensområde; her vil "grødeffekten" være mere udtalt på et "blødt" system.
Efter min mening skal man dog op i en forholdsvis høj pris/kvalitet, før en lidt blødere lyd overall bidrager med noget godt. En god rørforstærker kan f.eks. gøre det. Men i den prisklasse vi taler om i denne tråd, kommer den blødere lyd stort set altid på bekostning af et tab i detaljering. Som skrevet tidligere foretrækker jeg Denon frem for Marantz (2105 vs. 5400) til surround, mens jeg er mere i tvivl mht. stereo (har ikke hørt meget musik på nogen af dem). Men én ting kan du lige så godt gøre dig klart; der findes rene stereofortærkere til 2000 - 2500 kr., som er bedre musikformidlere end nogen af de i tråden nævnte surround receivere.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hald skrev:
desuden syntes jeg at min marantz er yderst neutral smuk 
men er enig, kan MEGET godt lige H/K's produkter i udstråling
Skaat' - skal vi ikke adoptere en japaner? Jo! - Så længe det er MARANTZ
|
|
|
Den var god.. Adoptere en japansk Marantz... Hmm.. Marantz er AMERIKANER og hedder Saul til fornavn ;o)
Men OK... De er jo blevet opkøbt af DM-Holdings, der jo som alle ved også kaldes HONDA - de ejer forresten oxo Denon! __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
bred151 Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
uden at jeg vil foreslå noget så vil jeg da lige sige at min sony str-db 1080 har næsten trinløs instilling af delfrekvens til alle højtaler. 40-50-60-70-80-90-100-110-120-130-140-150-160-170-180-190-20 0 hz. 
|
| Til top |
|
| |
hald Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 245
|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
hald skrev:
desuden syntes jeg at min marantz er yderst neutral smuk 
men er enig, kan MEGET godt lige H/K's produkter i udstråling
Skaat' - skal vi ikke adoptere en japaner? Jo! - Så længe det er MARANTZ
|
|
|
Den var god.. Adoptere en japansk Marantz... Hmm.. Marantz er AMERIKANER og hedder Saul til fornavn ;o)
Men OK... De er jo blevet opkøbt af DM-Holdings, der jo som alle ved også kaldes HONDA - de ejer forresten oxo Denon! |
|
|
utroligt så mange der tror marantz er amerikansk  hvis der er nogle der vil vædde kan de jo skrive en privat besked!
__________________ Skaat' - skal vi ikke adoptere en japaner?
Jo! - Så længe det er MARANTZ
Mit Dali, Marantz, DIY setup!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hald skrev:
utroligt så mange der tror marantz er amerikansk hvis der er nogle der vil vædde kan de jo skrive en privat besked! |
|
|
Marantz startede i USA, men flyttede i 60'erne design og produktion til Japan. Hvis de skal karakteriseres som noget, så må det være japansk.
Man kan læse hele historien her:
http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Company.Hist ory&cont=eu&bus=hf __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
hald Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 245
|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min kammerat stod også 100 på at de var amerikanske... jeg takker Otto
__________________ Skaat' - skal vi ikke adoptere en japaner?
Jo! - Så længe det er MARANTZ
Mit Dali, Marantz, DIY setup!
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers gør som mig
Marantz pre-amp (bruger pre-out på en marantz SR4200) dvs en dejlig blød lyd, og glimmerende lydindstillinger videre ned til min effektforstærker som er en;
Harman Kardon signature 2.1 (5x100w +-100Amp, 22kg) masser af råstyrke og krafter 
synes selv min SR4200 gør det bedre end den tilhørende signature forforstærker, specielt når jeg høre Stereo som jeg gør ca 70% af tiden. __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |