| Forfatter |
|
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 12 Februar 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og nu tilbage til Klabo's tråd !! Vi stiller om !
Mvh. Crede
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
|
Rogueagent> Det gælder vel kun for de plasik-subs hvor forstærkeren til hele systemet sidder i den?
Der er vel også nogen som har "pass-through" som nævnt i dette tilfælde??
Hvad skulle ide'en være i at trække et langt mono signal kabel fra receiveren til subben, for derfra at skære monosignalet opad til, det vil da være mere sandsymligt at det er pass-through til næste sub for evt. at spare noget signal kabel..
|
|
|
Jeg skal nok lade det ligge efter dette indlæg, men vil bare lige sige at jeg IKKE tænker på de billige alt-i-et subs. Jeg har haft to subs, en Energy og en JBL i "mellem" klassen, som begge fungerede på den måde jeg beskrev. Men efter lidt hurtig research kan jeg da godt se at der er andre måder at gøre det på. 
Grunden til den måde mine subs har været opbygget, har været i forbindelse med et eventuelt stereosetup, hvor man så har kunnet sætte subben ind mellem pre-out og main-in i forstærkeren (eller mellem en for- og en effektforstærker) - således at bassen er blevet filtreret fra signalet inden effektforstærkeren forstærker det resterende signal til højre og venstre kanals højttalere.
Idag bruger jeg en hjemmebygget passiv sub uden delefilter sammen med en kraftig effektforstærker sat til sub-out i min forstærker, så det er et par år siden jeg har chekket de aktive subs på markedet.
Og SÅ ikke et ord mere om den sag! 
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rougeagent> For lige at afslutte den sag om pass-through så er det jo nøjagtig det jeg vil gøre. lave et setup med 2-vejs elektroniske delefiltre og effektblokke. Delefiltret er så bare indbygget i de subs du har haft.
Bøje>Det jeg mener med min teori er at, man kunne bare have lavet et system uden subben og satset på at alle havde købt front højtallere med en kæmpe enhed eller en bundkasse under hver front(det jeg vil....). Det skulle give det samme men for første er det meget dyrere og så WAF (wife accepted factor) ikke særlig stor hos de fleste.
Min filosofi er stadig at hvis ikke der går noget tabt vil der være en fordel i ikke at anvende en mono sub på lfe udgangen. Signalet vil jo blive leveret af 2 stereo subs som ifølge alle hifi guru'er er bedre for lydbilledet.
Jeg skal nok vende tilbage med erfaringer når de er færdige...imens kan i komme med kommentare og forslag
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent, bare lige for at samle op på de mange indlæg:
Er vi enige om, at signalet man vil føre til fronterne, hvis man vælger "large" og "no sub" indeholder al info fra LFE-sporet?
Hvis ja, så er der vel ikke noget i vejen for flg.:
- at føre signalet fra surroundreceiverens front pre-out til en stereoforstærker, som driver fronthøjtalerne.
- at tilslutte sub'en til pre-out på stereoforstærkeren.
Formål: at dele både front-ht'er og sub mellem stereo- og surroundsetup.
Man vil vel så få hele "LFE-signalet" tilført både fronter og sub, men er det et problem?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må komme an på en prøve...
Umiddelbart kunne man frygte at der ville være nogen problemer med niveau og fase i det frekvensområde hvor sub og fronthøjttalere "overlapper" hinanden. Jeg tror du bliver nødt til at skrue subbens delefrekvens så langt ned som muligt for at minimere problemet, og ikke falde for fristelsen til at skrue subben for højt op.
Men jeg er bestemt nysgerrig efter at høre om resultatet..! 
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Men jeg er bestemt nysgerrig efter at høre om resultatet..! 
|
|
|
Ja, det tror jeg gerne . Det er jeg også selv.
Hvis det ikke virker, må jeg jo trække to kabler til sub'en og bytte dem ud, når jeg skifter ml. surround og stereo .
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent, det "overlap" vi taler om, vil jo under alle omstændigheder være tilstede i et rent stereo-setup, når man tilkobler sub'en pre-out. Og om end det ikke altid er let at integrere en sub i et stereosystem, så har jeg dog hørt adskillige setups gøre det virkelig godt. Ser du nogen "ekstra" vanskeligheder ved det stereo/surround setup, jeg skitserede ovenfor?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Celziam,
hvis du sætter subs til sub-out kan du jo (afhængig af opsætning) bruge forstærkerens indbyggede delefilter, så sub´erne spiller f.eks. 70 hz og nedefter, mens fronterne spiller 70 hz og opefter, på denne måde bliver der ingen overlap udover hvad der er normalt i et delefilter.
Denne mulighed findes ikke hvis du anvender front pre-outs til subwooferne.
Forestil dig at dine sub´er f.eks. spiller fra 22-70 hz (-3 db) og dine fronter spiller fra 35 hz til 20 khz. I frekvens området mellem 35 og 70 hz vil du ved at anvende front pre-out til subs, højst sansynligt få for meget bas, fordi subberne og fronterne spiller det samme signal, og simpelthen fordoble volumen. Det er derfor jeg foreslog at skrue sub´ens delefrekvens så langt ned som muligt for at indskrænke dette frekvensområde. Alternativet er at skrue sub´en så langt ned i volumen at den ikke yder det "tilskud" den kunne/burde under de 35 hz.
Ved at anvende sub-out får du både fordelen af et delefilter til at undgå overlapningen, men dine fronthøjttalere vil også have mere overskud, fordi basenhederne ikke skal arbejde helt så hårdt, fordi sub´erne overtager under 70 hz. Og effektdelen i din forstærker skal heller ikke arbejde nær så meget, så også her vil du få mere overskud.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav
god tråd 
hvis de er noget der p***e mig af, så er det at hvis man sætter "no sub" fordi man har side ht'er der kan gengive fullrange, så kan man ikke justere lfe niveau.
hvorfor ikke ??? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tro at det er fordi niveau indstillingen for LFE er koblet til selve sub-out bøsningen, og ikke ligger i de digitale indstillinger for højttalerstørrelser og delefilterindstillinger.
Indstilling af LFE niveau er vel i princippet også kun tilstede med henblik på at kunne finindstille subwoofer til fronthøjttalerne - dette vil jo være meget forskelligt afhængigt af højttalere og forstærker. Men hvis de samme højttalere skal spille hele signalet er der i princippet intet behov for disse finpudsninger.
Det kan nok sammenlignes med at frakoble bas og diskant kontroller for at få den "rene" eller "direkte" lyd.
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Celziam,
hvis du sætter subs til sub-out kan du jo (afhængig af opsætning) bruge forstærkerens indbyggede delefilter, så sub´erne spiller f.eks. 70 hz og nedefter, mens fronterne spiller 70 hz og opefter, på denne måde bliver der ingen overlap udover hvad der er normalt i et delefilter.
Denne mulighed findes ikke hvis du anvender front pre-outs til subwooferne.
Forestil dig at dine sub´er f.eks. spiller fra 22-70 hz (-3 db) og dine fronter spiller fra 35 hz til 20 khz. I frekvens området mellem 35 og 70 hz vil du ved at anvende front pre-out til subs, højst sansynligt få for meget bas, fordi subberne og fronterne spiller det samme signal, og simpelthen fordoble volumen. Det er derfor jeg foreslog at skrue sub´ens delefrekvens så langt ned som muligt for at indskrænke dette frekvensområde. Alternativet er at skrue sub´en så langt ned i volumen at den ikke yder det "tilskud" den kunne/burde under de 35 hz.
Ved at anvende sub-out får du både fordelen af et delefilter til at undgå overlapningen, men dine fronthøjttalere vil også have mere overskud, fordi basenhederne ikke skal arbejde helt så hårdt, fordi sub´erne overtager under 70 hz. Og effektdelen i din forstærker skal heller ikke arbejde nær så meget, så også her vil du få mere overskud.
|
|
|
Jeg er helt med på de ting, du beskriver og de oplagte fordele det vil medføre at smide sub'en på receiverens LFE-ud. Men det, jeg mente med mit seneste indlæg var, at der vel altid vil opstå et frekvens-overlap, når man forbinder sub'en til preout - også i et rent stereo-setup. Og her kan det jo godt lade sig gøre at få det til at lyde godt. Kan du se pointen?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Celziam skrev:
|
Jeg er helt med på de ting, du beskriver og de oplagte fordele det vil medføre at smide sub'en på receiverens LFE-ud. Men det, jeg mente med mit seneste indlæg var, at der vel altid vil opstå et frekvens-overlap, når man forbinder sub'en til preout - også i et rent stereo-setup. Og her kan det jo godt lade sig gøre at få det til at lyde godt. Kan du se pointen?
|
|
|
Det kan jeg sagtens - MIN pointe er bare at jeg tror det vil kræve en hel del mere arbejde og eksperimenteren at nå frem til et godt resultat på denne måde - netop pga de potentielle problemer med for kraftig bas i overlap-området. Og det må være tilfældet uanset om man lytter til film eller musik, i stereo eller surround.
Det kommer selvfølgelig også an på personlige lydpreferencer - for i "nogen" setups og i "nogen" lytterum, kan denne konstellation jo godt lyde rigtigt - for "nogen". Jeg vil dog tvivle ret kraftigt på hvor lineær frekvensgangen bliver fra 20-200 hz.
Men prøv det dog - jeg er stadig nysgerrig efter at høre om det fungerer som det skal! 
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen..
I er vist ved at rode jer ud i noget højttaler/ delefilter konstruktion
Dette emne er diskuteret til hudløshed over i selv byg forummet og her sidder der en del "gamle ræve" som virkelig ved noget om højtallere og deres opbygning( har blandet mig nogle gange for at blive klogere..)
Overlapning af 2 "forskellige" højttalere er ikke at tilstræbe, men derimod kan man lege med afskæringen (db/oktav) her siger nogen det ene og andre det andet...nogen skære skarpt (fx 18 db/okt) andre lavt, det afhænger så igen af hvilke enheder(størrelse/ funktion/type mm) vi snakker om!!. Delefilteret på lfe udgangen er normalt skrået groft, hvilke jo også her er mest smart, da subben absolut ikke må få noget hf signal ind.
Den ide med at højttalerne(subben og fronterne) "hjælper" hinanden kommer der ikke noget godt ud af, (er afprøvet flere gange )Men hvis man sætter sine subber på lowlevel front udgangen med et elektroniskdelefilter med fx 80 hz (18-24 db/okt) og sine fronter på "small" opnår man jo det ønskede stereo signal til subberne som var det der startede denne tråd.
Herefter kunne man evt. proppe sine fronters porte til, så man løfter dem fri af at skulle kæmpe med det laveste område af mellemtonen samt opnår en hurtigere reation ved lukket kabinet.
Det jeg var "nervøs" for var mere om man mistede noget af lfe signalet fra dvd'en ved at sætte "no sub"
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
|
Den ide med at højttalerne(subben og fronterne) "hjælper" hinanden kommer der ikke noget godt ud af, (er afprøvet flere gange )Men hvis man sætter sine subber på lowlevel front udgangen med et elektroniskdelefilter med fx 80 hz (18-24 db/okt) og sine fronter på "small" opnår man jo det ønskede stereo signal til subberne som var det der startede denne tråd.
|
|
|
Jeg har ikke selv afprøvet det, men hvis man sætter fronterne til "small", vil low-level front udgangen mon ikke også blive afskåret under delefrekvensen, så signalet bliver ubrugeligt for en sub..??
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Klabo skrev:
|
|
|
|
Jeg har ikke selv afprøvet det, men hvis man sætter fronterne til "small", vil low-level front udgangen mon ikke også blive afskåret under delefrekvensen, så signalet bliver ubrugeligt for en sub..??
|
|
|
Du siger noget...fronterne skal selvfølgelig sættes til "large" og deles med et 2 vejs filter ved de ca 80 hz afhængig af subbernes størrelse.
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent, du var jo nysgerrig...
Har nu fået en SA SubElectro 200 på forstærkerens pre-out. Første indtryk, umiddelbart efter tilslutning: uha, uha: sub'en lød som en tredje højttaler, der ikke havde noget som helst med fronterne at gøre.
Men efter 3-4 timers vandring rundt i stuen med sub'en og 10 meter kabel, en masse "knapdrejning" og 4 forskellige numre i repeat på cd-afspilleren, nåede jeg frem til et resultat, som jeg er RIGTIG godt tilfreds med.
Mht. til integrationen viste placeringen sig at være mindst lige så vigtig som afskæringsfrekvensen. Settings/placering ved den bedste lyd overraskede mig del: sub'en i omvendt fase, placeret på modsatte væg af fronterne, ud imod det ene hjørne og vinklet en smule ind mod midten. Afskæringsfrekvens ca. 70 Hz.
I teorien er der altså en pænt overlap ml. sub og frontbas, men sådan opleves det ikke. Sænker man frekvensen opstår der et tydeligt "hul".
Jeg har naturligvis testet sub'en både i åben og lukket indstilling (mdf-plade der lukker basrefleksporten i bunden). Det sidste giver det klart bedste resultat, ihvertfald i stereo. Surround er jeg slet ikke kommet i gang med endnu... .
Naturligvis skal der tweakes yderligere de kommende dage - måske kan det blive endnu bedre.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Celziam,
Det er godt at høre at det kan lade sig gøre at få fornuftig lyd ud af det omtalte setup. Jeg kan af gode grunde ikke se opstillingen for mig 100% (afstande, rumdimensioner osv), men det lyder til at du har ramt en opstilling hvor den vendte fase i subberne, kombineret med forskelle i afstand måske netop går ind og eliminerer nogen af overlapningsproblemerne - og så er målet jo nået.
Men som du siger, så kan det jo altid blive LIDT bedre - Og det ER jo spas at myldre rundt og tweake løs, specielt når der rent faktisk kommer forbedringer i lyden ud af det. 
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også lige blande mig i denne gode tråd
Længere oppe i tråden bliver Der spurgt om: Hvis man ikke har sat en sub til, om så heleLFE signalet bliver sendt til fronterne?
Det vil jeg ikke mene at det gør i alle tilfælde. Jeg har en DVD med
Robbie drengen, og hvis jeg ikke har sat en sub til så bliver
lydbillidet lidt tampt. Dette ændre sig væsentligt når jeg har sub til.
Nu skal jeg ikke kunne sige at det skyldes at mine fronter ikke går langt nok ned i frekvensområdet, de går ned til 37hz.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ, jeg tror bestemt det skyldes, at dine fronter ikke magter dybbassen så godt som din sub - hvilket der jo heller ikke er noget overraskende i. Mine SA'er skulle i princippet gå ned til 35 Hz, men i praksis yder de intet i dette område.
RogueAgent - den "vinkel" af min stue som anlægget spiller i, er ca. 7,5x5 meter. Ht'erne står langs den længste væg. Det er et vanskeligt rum at have med at gøre pga. størrelsen (de nævnte mål udgør kun den ene vinkel af stuen) i kombination med parketgulve. Alting bliver uønsket levende. Men subjektivt bedømt har det, at der er kommet en veldefineret og dyb bund i systemet, haft en positiv effekt på de højere frekvenser - faktisk hele vejen op til toppen. Hvordan det går til, ved jeg ikke, men jeg er jo ikke den første, der har haft den oplevelse.
|
| Til top |
|
| |