Forfatter |
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 03:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 2 * 300 W til rådighed til mine B&W´ere og det passer OK.
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
2*90 watt i stuen, 2*70 watt i køkkenet og 45 i bilen.
det ingen problem da!
|
Til top |
|
|
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
2*90 watt i stuen, 2*70 watt i køkkenet og 45 i bilen.
det ingen problem da!
|
|
|
45w i bilen, er det de 4x45w nogen bilradioer er opgivet til? Hvis ja, så må jeg skuffe dig, de yder vist reelt 4x8-12w. Trods det at jeg selv har en sådan radio, har jeg aldrig manglet watt i bilen.
|
Til top |
|
|
Skoust Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 301
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som så mange andre siger, så er watt'ene ikke altafgørende. Tag en forstærker som Denon PMA-2000R. Den er kun på 80 watt, men leverer 125 ampere (målt af high fidelity da de testede den, netop fordi de ikke troede på Denon's påstand om at den skulle kunne levere hele 120 Ampere) Sådan en forstærker trækker det meste. Jeg ved godt Cerwin Vega normalt ikke betegnes som den helt store belastning, men jeg havde en overgang 2 sæt DC1215 Mk-II sat til min PMA-2000R, hvilket den klarede uden problemer. Det er trods alt 4 stk 12" og 4 stk 15" basenheder. Den imponerer mig stadig, og jeg har lige haft sådan en forstærker igen. Lækker forstærker, som især til de priser de kan findes til idag, må siges at være en fantastisk maskine.
|
Til top |
|
|
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2294
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange watt er altid rart.....det er lidt ligesom med en bil, det er altid lækkert med lidt kraft-overskud i en stor motor.
Jeg har selv lige skiftet ud på forstærker-fronten, men primært mest for at få en kraftigere forstærker. Her tænker jeg ikke så meget på watt'ene, men mere på strømforsyningen. Den har da godt nok dobbelt så mange watt som den tidligere, men tror primært den lydmæssige opgradering skyldes den næsten 4 gange så store trafo....
Det har i hvert fald givet meget mere kontrol over sagerne....og det kan jeg godt lide.... 
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke en lidt mærkelig diskussion.
Det ideelle er vel en udtømmelig kilde af kraft. Så hvis det var muligt, ville jeg da gerne have en forstærker med fantastisk lydkvalitet og en utrillion watt?
Det eksisterer blot ikke, så vidt jeg ved. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
Skoust Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
...ville jeg da gerne have en forstærker med fantastisk lydkvalitet og en utrillion watt?
|
|
|
Noget af et potmeter der skal til.. det skal da dreje 30 omgange, inden du når fuld udstyring, eller også skal det styres digitalt.. 1 TERA-WATT TIL FOLKET!
Jo det ville vi vel alle, men derfor er det stadig ikke NØDVENDIGT, og det er jo det der blir "stemt om" her.
|
Til top |
|
|
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan desværre ikke huske hvilken tråd det var i, men der var altså nogen herinde der havde konstateret et negativt resultat med for mange watt i forhold til hvad der var brug for. Altså at to amps der var identiske, der var det den med de færre watt der spillede bedst i det pågældende setup. Der var stadig nok watt til at drive højttalerne fornuftigt, men "opgraderingen" til den større model med super meget kraftoverskud gav et ringere resultat.
Jeg har dog ikke selv kunnet konstatere dette.
Jeg har ligeledes læst herinde, at én mener at f.eks. Thule IA60b er mere 'musikalsk' end IA150b, som vel er den samme forstærker bare med flere muskler.
Hvis der er hold i ovenstående så gælder det vel ikke bare om at have en uudtømmelig kræftkilde, så handler det vel om at have tilpas med kræft, eller....?
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Er det ikke en lidt mærkelig diskussion.
Det ideelle er vel en udtømmelig kilde af kraft. Så hvis det var muligt, ville jeg da gerne have en forstærker med fantastisk lydkvalitet og en utrillion watt?
Det eksisterer blot ikke, så vidt jeg ved.
|
|
|
Jo, watt er jo ikke alt, ej heller driftseffekt. Hvad med Headroom?
Til normal lytning bruger man vel 1-10 Watt - så i princippet er watt-tallet vel af mindre betydning?
Det der tæller er oplevelsen af wattene: Hvordan lyder 8 singleended rør-kl.A watt i forhold til 30 singlended transistor kl.A watt i forhold til 100 non-feedback kl.A/B watt i forhold til 250 lokal feedback kl.A/B watt i forhold til 1000 kl.D/puls watt osv. osv.
Mine AudioVector 6X lyder fremragende på 100 Gryphon A/B watt, men lyder også godt på 30 AMC p-p kl.A watt... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2294
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gir dig ret i, at watt slet ikke altid er afgørende. Men til min musik-smag, og med mine speakere, er det nu rart med lidt power. Men igen, så skriver jeg også at det nok mere skyldes den kraftigere strømforsyning.....end de 200 watt mod de 100 watt jeg havde til rådighed før.
Men der er da helt klart forskel på watt....ingen tvivl om det... 
|
Til top |
|
|
Drengse Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu står der i afstemningsoplægget at det skal være i 8 Ohm RMS.
Hvad er egentlig forskellen på RMS og DIN watt?
Mine egne forstærkere er nemlig opgivet i DIN watt og ikke RMS.
Mvh.
D. __________________ Hver mand tror, brændt barn hyler.
|
Til top |
|
|
Skoust Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker, er DIN watt målt ved 1kHz max 10% forvrængning og 10ms, mens RMS er målt ved hele frekvensområdet (20-20.000Hz) med max 1 eller 0.1% forvrængning gennem længere tid. men jeg er ikke helt sikker. Det er noget i den stil. DIN watt kan man ikke bruge til noget som helst, da det afviger MEGET fra hvad forstærkeren i realiteten er i stand til at afgive.
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har 80W RMS, og næste opgradering bliver en blok med samme effekt, så jeg kan biampe
|
Til top |
|
|
Drengse Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man få målt hvad de så giver i RMS og i så tilfælde hos hvem?
Mvh.
D. __________________ Hver mand tror, brændt barn hyler.
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jetz skrev:
Jeg kan desværre ikke huske hvilken tråd det var i, men der var altså nogen herinde der havde konstateret et negativt resultat med for mange watt i forhold til hvad der var brug for. Altså at to amps der var identiske, der var det den med de færre watt der spillede bedst i det pågældende setup. |
|
|
Hvis de har forskellig mængde watt, så er de vel ikke identiske? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Personligt sidder jeg med to stereo Cyrus effekttrin, en på 2x50W og en på 2x60W, som jeg biamper. Så 110W per kanal må være nok til mig.
|
|
|
At biampe med 50+60 watt kan ikke _helt_ oversættes til 110 watt, men det er flueknepperi. Selv bruger jeg p.t. en Jolida rørforstærker på vistnok 40-50 watt. På et tidspunkt ryger den dog sandsynligvis ud til siden til fordel for en Musical Fidelity A5 på 2x250 W. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Så når dine Mirage M3si har en følsomhed på 87dB ved 1 W, så ser det sådanne ud:
|
|
|
Vel at mærke 1 meter foran højttaleren. Lydtrykket i lyttepositionen er væsentligt lavere.
Musical Fidelity har en ret markant holdning til watt:
http://www.musicalfidelity.com/mf/en/News/news.jsp?nid=3777
Så kan man så være enig eller uenig. Men når det er sagt, så er det _alt andet lige_ altid en fordel med mange watt, ekstra headroom skader aldrig. Problemet er at alt andet aldrig er lige... Når en lille forstærker ofte lyder bedre end en stor, så skyldes det ikke at det er en fordel med færre watt, men at de færre watt giver nogle fordele på andre punkter - f.eks. en mere simpel opbygning af forstærkeren, eller man kan bruge færre, men bedre komponenter for samme pris osv. Thule IA 60 B vs. IA 100 er nok det bedste eksempel, her er der ganske enkelt ingen tvivl om målingerne, de er foretaget af de samme på samme måde, og IA 100 er kraftigst. Strømforsyningen er definitivt også større på IA 100, både selve trafo'en og lytternes kapacitet. Men IA 60 B lyder ikke bare bedre - hvis man skulle gætte på hvilken der var "kraftigst" ville man uden at blinke sige IA 60 B.
Kort sagt - flere watt giver nogle fordele og nogle ulemper, og derfor vil man aldrig kunne give et definitivt svar. Det nærmeste man kan komme er efter min mening at man skal have "nok", ikke "så mange som muligt". Dvs. så længe man kan spille ved de niveauer man ønsker uden at klippe, så har man ikke brug for mere. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
Skoust Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
På et tidspunkt ryger den dog sandsynligvis ud til siden til fordel for en Musical Fidelity A5 på 2x250 W. |
|
|
Ja den kunne jeg også godt bruge, hvis jeg havde råd.. lækker amp..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skoust skrev:
Så vidt jeg husker, er DIN watt målt ved 1kHz max 10% forvrængning og 10ms, |
|
|
Det med milisekunderne skal jeg ikke kunne sige, men DIN watt er ved 1% forvrængning. Det værste er PMPO, der måler udgangseffekten i et enkelt peak, typisk ved 10% forvrængning eller mere. Det er sådan man får en 199,-s pc-højttaler til at afgive 400 watt - man måler groft sagt det brag der kommer lige når man tænder...
Skoust skrev:
mens RMS er målt ved hele frekvensområdet (20-20.000Hz) med max 1 eller 0.1% forvrængning gennem længere tid. men jeg er ikke helt sikker. |
|
|
RMS er bare en måde at måle på, ikke en fastlagt standard. Derfor kan RMS dække over hvad som helst - du kan sagtens lave en RMS måling ved 10% forvrænging. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|