Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Endnu en tråd om hvilken pladespiller... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Hvad med fx en lettere brugt PU, selv om det måtte være risikabelt...

Har lige set en DYNAVECTOR KARAT 23RS MKII til ca kr 1700 her på sitet, men har haft lidt svært ved at finde en anmeldelse af den på nettet. Holder den idag? Nogen der kan hjælpe?

Og vil den fx passe ind i en SME III arm på Luxman PD300 værket og Daner Expand Gold MC stepup'en?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Ifølge Cartridge Database så har den Dynavector du nævner følgende specifikationer:

Vægt: 5.3g.
Output: 0.24mV
Kompliance: 15
Load Impedance: 100 ohm
Nåletryk: 1.5g. (1.2-1.8g.)
Slibning: Micro Ridge

Cartridge Database

SME III har jo en eff. masse på ca. 5g. Du kan selv lave udregningerne her:

Cart. DB: Tools
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Ifølge Cartridge Database så har den Dynavector du nævner følgende specifikationer:

Vægt: 5.3g.
Output: 0.24mV
Kompliance: 15
Load Impedance: 100 ohm
Nåletryk: 1.5g. (1.2-1.8g.)
Slibning: Micro Ridge

Cartridge Database

SME III har jo en eff. masse på ca. 5g. Du kan selv lave udregningerne her:

Cart. DB: Tools
Tak for linket!

Oki, går ud fra at gm betyder gram (normalt g). (går ud fra at Fastener Mass = Nåletryk)

Jeg får en Resonant Frequency:11.95 Hz Er det ok (den PU har vist frekvensgang ned til 10Hz)?

Beklager, men jeg er pladespiller mongol!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Fastener mass = vægten af monterings-skruer (0.5-1.0g.?). Nåletryk har intet med denne udregning at gøre.

Du ender med en frekvens på ca. 12.2-12.5Hz. hvilket ikke burde give problemer. 8-12Hz er det anbefalede (10Hz er optimalt).

Cart./Arm matching

Om Dynavectoren og SME III'eren så fungerer godt sammen det er en anden historie (som man ikke kan regne sig frem til).

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Fastener mass = vægten af monterings-skruer (0.5-1.0g.?). Nåletryk har intet med denne udregning at gøre.  Dough!

Du ender med en frekvens på ca. 12.2-12.5Hz. hvilket ikke burde give problemer. 8-12Hz er det anbefalede (10Hz er optimalt).

Cart./Arm matching

Om Dynavectoren og SME III'eren så fungerer godt sammen det er en anden historie (som man ikke kan regne sig frem til).
Problemet bliver vist at Daner Expan'ens max load skulle være på 78,5 ohm ifølge sjonas, idet dyna karaten har en impedans på 100 ohm...

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

ppp

den fysiske side af sagen er langt mere betydningsfuld - og da du åbenbart har lagt dig fast på en udynamisk flexende arm som sme III,har du bundet dig til et fåtal af meget bløde pickup`s!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

ppp

den fysiske side af sagen er langt mere betydningsfuld - og da du åbenbart har lagt dig fast på en udynamisk flexende arm som sme III,har du bundet dig til et fåtal af meget bløde pickup`s! Hvis dette er tilfældet vil jeg naturligvis finde noget andet og ja, det kan godt være at jeg er villig til at ofre noget mere på sagen!

mvh/slowon

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

erfaring er en særdeles subjektiv størrelse,og min egen følgelig af samme beskaffenhed!! men når jeg har valgt at bygge grammofoner selv (bl.a.) har motivationen primært været bedre lyd - og således har objektivitet haft højeste prioritet,om ikke andet,så for at undgå penge ud af vinduet.

der er en laaang række praktiske overvejelser som kommer i første række,for mig lå afsættet i materialevalg,da analog aftastning i den grad er en fysisk betinget begivenhed.min viden fra tiden med guitarbyggeri lå selfølgelig lige for,men med grammofoner gælder det om ikke at forstærke nogen klangforstærkende egenskaber - heller ikke det modsatte,da lyden skal leve,ikke dræbes af absorbers.

neutraliteten skal have højsædet,for fejl kan være svære og endda umulige at rette op med senere komponenter i kæden..når en fx en arm sætter dagsordenen for den opnåelige klang,har den samtidig lukket for en lang række muligheder,hvilket er tilfældet for sme III i den ene ende,begrænset som den er af ophæng og sammenføjninger etc - den anden ende af spekteret dækkes fint af en arm også af titanium,men trukket i et stykke og hængt op i keramiske lejer.. (sorry kan ikke pt ihukomme navnet) begge arme kan selfølgelig bringes til at spille med optimerede pickups,men altså ikke(slet ikke) i samme grad som fx regas!

jeg er klar på at budgettet hæmmer flertallet i grel modsætning til ambitionerne,så sund fornuft byder at manglende erfaring indhentes inden indkøb.og hvor får man så den slags fra hvis ikke her fx? men selv her er erfaringerne mange og forskellige,så alt jeg gerne ser er at du begrænser dig mindst muligt på forhånd - og derfor undgår en så tåbelig arm som sme III.

dit værk ser jeg som fornuftigt,solidt og rimeligt neutralt klangmæssigt - den allestedsnævnte dynavector 10 mener jeg er et detaljeret,fuldtonende,vellydende kompromis til prisen - så finder du en god arm,mener jeg du kan tage det roligt mht riaa,som er et helt kapitel for sig selv - og det er ganske tænkeligt at du på længere sigt har mere glæde af at skifte din forforstærker,fremfor at tilføje en løs riaa til mange penge..

mvh/slowon

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

erfaring er en særdeles subjektiv størrelse,og min egen følgelig af samme beskaffenhed!! men når jeg har valgt at bygge grammofoner selv (bl.a.) har motivationen primært været bedre lyd - og således har objektivitet haft højeste prioritet,om ikke andet,så for at undgå penge ud af vinduet. Har du en link til billede af din egen konstruktion - det lyder spændende!

der er en laaang række praktiske overvejelser som kommer i første række,for mig lå afsættet i materialevalg,da analog aftastning i den grad er en fysisk betinget begivenhed.min viden fra tiden med guitarbyggeri lå selfølgelig lige for,men med grammofoner gælder det om ikke at forstærke nogen klangforstærkende egenskaber - heller ikke det modsatte,da lyden skal leve,ikke dræbes af absorbers.

neutraliteten skal have højsædet,for fejl kan være svære og endda umulige at rette op med senere komponenter i kæden..når en fx en arm sætter dagsordenen for den opnåelige klang,har den samtidig lukket for en lang række muligheder,hvilket er tilfældet for sme III i den ene ende,begrænset som den er af ophæng og sammenføjninger etc - den anden ende af spekteret dækkes fint af en arm også af titanium,men trukket i et stykke og hængt op i keramiske lejer.. (sorry kan ikke pt ihukomme navnet) begge arme kan selfølgelig bringes til at spille med optimerede pickups,men altså ikke(slet ikke) i samme grad som fx regas!

jeg er klar på at budgettet hæmmer flertallet i grel modsætning til ambitionerne,så sund fornuft byder at manglende erfaring indhentes inden indkøb.og hvor får man så den slags fra hvis ikke her fx? men selv her er erfaringerne mange og forskellige,så alt jeg gerne ser er at du begrænser dig mindst muligt på forhånd - og derfor undgår en så tåbelig arm som sme III. Ok, lad os se bort fra III i første omgang...

dit værk ser jeg som fornuftigt,solidt og rimeligt neutralt klangmæssigt - den allestedsnævnte dynavector 10 mener jeg er et detaljeret,fuldtonende,vellydende kompromis til prisen Dynavector 10x5?

- så finder du en god arm Hvad er den "perfekte" arm til den 10x5?

,mener jeg du kan tage det roligt mht riaa,som er et helt kapitel for sig selv - og det er ganske tænkeligt at du på længere sigt har mere glæde af at skifte din forforstærker,fremfor at tilføje en løs riaa til mange penge..Jeg har alle delene og INGEN af den skal skiftes (Daner Detal og Daner Expan Gold)...

mvh/slowon

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

slowon: Den arm du refererer til (titanium, keramik) er vel en Alphason HR100S? Jeg har altid troet at det var en super arm. Hvad er dens problem? Er den simpelthen for overdæmpet?

Dette er en kritik jeg ofte har hørt rettet mod SME's topmodel Series V - at den simpelthen er for dæmpet og kedelig?

ppp_dk: Hvad med en spritny Rega RB250/300? Eller hvis du har flere penge at spendere: En opgraderet version af disse eller en RB600/700? Andre versioner af Rega arme kunne være Michell's lækre TecnoArm eller en Origin Live Silver.

TecnoArm

Origin Live Silver

Origin Live OL1 + opgraderinger

High End Sound priser

Moth Mk. I & opgraderinger

Dynavector 10x5 skulle fra hvad jeg har hørt fungere rigtigt fint i Rega arme.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

"slowon: Den arm du refererer til (titanium, keramik) er vel en Alphason HR100S? Jeg har altid troet at det var en super arm. Hvad er dens problem? Er den simpelthen for overdæmpet?"

ja det var navnet,og nej den er bestemt ikke for dæmpet - dens problem ligger nærmest i modsat ende,hvor alt får frit løb så egenresonanser i pickups står tydeligt frem på en nøgtern baggrund. det er fristende at remse op,men nemmere at sige at pickups med rimelig egendæmpning og god lyd iøvrigt,får optimale betingelser i det ekstremt stive rør med superb afkobling til armbasen/plinten - der med den arm virkelig kommer på opgave mht egenklang!

personligt syntes jeg rega er for mellemtonefokuseret og mangler forkant på især bassen,men ingen tvivl om den matcher flertallet af pickupper i egen prisklasse lydkvalitativt.

mvh/slowon

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

personligt syntes jeg rega er for mellemtonefokuseret og mangler forkant på især bassen,men ingen tvivl om den matcher flertallet af pickupper i egen prisklasse lydkvalitativt.

mvh/slowon

Tag nu f.eks. en Moth Mk. I arm (RB250) opgraderet med Incognito (Cardas fra PU til RIAA i ét stykke) og Michell TecnoWeight kontravægt til samlet ca. 3500,-kr. Mon ikke disse opgraderinger vil løfte armen en klasse og udbedre de svagheder den har til en vis grad (bas, diskant)?

Standard kablet inde i en RB250/300 er vist ikke det helt vilde og hele den strukturelle kobling omkring kontravægten er vel også ret vigtig? Godt nok koster armen så 3500,- i stedet for 1500,- men hvilke andre alternativer er der i den prisklasse (fra ny)?

TecnoWeight @ Vinyl Engine

Incognito @ britaudio.com

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Mener at Vilmann kører en Dynavector 10x5 i en Micro Seiki 505 arm, måske er det ikke et dumt match...

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Mener at Vilmann kører en Dynavector 10x5 i en Micro Seiki 505 arm, Man skal lige passe på med 505 armne de kan godt have lidt slør i lejerne men man kan selv rette det med forsigtighed, det er ikke en optimal arm i mine øjne. måske er det ikke et dumt match...
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Har lige modtaget et M.C. D501 kabel (den originale) med SME RCA stik i den ene ende og DIN stik i den anden. Ubrugt og beregnet til SME V (høhø) - nænner ikke rigtig at "slagte" dette kabel (endnu).

Hvilke arme kører med dette DIN stik udover SME V. Gør Mørch ikke også?

Hvad med andre SME arme (IV, 309,...)? Er der flere SME varianter med dette stik?

Der er altså flere tegn i sol/stjerner/måne for at det bliver SME (armbase og kabel)...

Som antydet i denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41719 er mit budget nok lidt større nu...

Skal det være Luxman PD300 eller noget helt andet, hvis rammen er ca 10k (værk, arm, PU)?

Flere bud er velkommne...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 11
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes