Forfatter |
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper001 skrev:
Jeg ved at der er et par stykker herinde som rent faktisk er installatører...Kunne være sjovt at få deres mening?
|
|
|
Ok, her er den: Jeg synes du er lidt hysterisk Lidt for meget at male fanden på væggen når vi snakker ting der er beskyttede med HFI relæ, eller hvor de ikke ændrer til noget der er dårligere end før.
E-m@il skrev:
Jamen jesper jeg giver dig så evigt ret... er selv i lære som elektriker og det er ikke til at fatte hvad folk selv går og laver... men du kan også læse i mange tråde her inde om folk der forsikre en alm fuga stikk. med 16A hvilket er 110% ulovligt.. |
|
|
Emil, har vi ikke været igennem den en gang før? Du må kun belaste en Fuga stikkontakt med 13 A, men du må godt forsikre den med 16 A. Det er dit ansvar som forbruger ikke at trække mere ud af den i den situation. Og jeg er en af de t**ser der har lavet det hjemme!
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
LOL!!! Denne diskusion kommer længere og længere ud!! I LK kataloget står der at max forsikring for en FUGA-stikkontakt er 13A, og da jeg gik på skole fik jeg også at vide at max forsikring var 13A. Men jeg har også hørt på en anden skole fra en ingenør at det er forbrugerens eget ansvar ikke at sætte større belastning på end de 13A...Så den er jeg lidt uvis om...Men det er da meget sansynligt at du har ret...Må nok give dig ret med det samme faktisk, da det er dig der er installatøren.
Men jeg synes nu ikke at jeg er hidsig med det at sætte ekstrabeskyttelse på de apparater man køber. Jeg mener nu at EL er noget der skal omgås med omtanke. Du har sikkert også kørt uden sele omkring 1000 gange uden at der er sket noget, men det kan godt være at det går galt, vel og mærke meget galt, gang nummer 1001 !!
Men det er i det hele taget skandaløst at du kan gå i bilka og købe stikkontakter med beskyttelse da du som forbruger ikke må installere dem selv. Harald skrald sælger også LIGHT kabler som bla. ikke må indmures og sådan, men jeg tror egentlig at de fleste folk skider på noget sådant hvis de kan spare lidt klat-skillinger på det...For at det ikke skal være helt løgn sælger de faktisk også godkendt L-AUS værktøj mærket med 1000V og de to trekanter således at folk selv kan rode med deres stikledning. Resultatet som følge af en kortslutning der trækker en strøm på flere tusinde ampere i få mS vil i mange tilfælde være grusomme forbrændinger...
Men som allerede nævnt tidligere er jeg for så vidt ligeglad hvad folk gør derhjemme, jeg laver bare mine ting ordentligt.
Det er en skandale at 99% af Danmarks faglærte elektrikere f.eks ikke ved at man ikke må have mere end 2 ledninger i en klemme. At prale med at kunne klemme både 7 og 8 stk. 1,5mm2 ledninger i en muffe fra LK, tangerer således i det sindsyge!
Vi kunne blive ved og ved og ved...Men mon ikke at debatten må have sin ende snart...Dette er et hi-fi forum. Men for at det ikke skal betragtes som om at jeg stikker af fra det hele fortsætter jeg da gerne med debatten på kandu.dk
|
Til top |
|
|
E-m@il Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen svend P ring dog til LK så kan det være at du indser at der er DIG der er galt på den.. for jer VED at du ikke må sætte 16A sikring forand en fuga stikkkontakt eller fuga afbryder for den sags skyld... men ring nu og snak med LK så vi kan få stoppet denne her diskotion for den er da alt for lattelig... ja undskyld hvis jeg virker sur eller noget men man bliver sku også en lille smulle gnaven når folk bare ikke VIL høre efter... det er jo slet ikke noget at diskotere når svaret kun er en opringning væk...
|
Til top |
|
|
E-m@il Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
men hov svend p er du installatør...!!!!! eller hvordan skal det forstås...?
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskel på mærkestrøm (som er den der er angivet i LK kataloget), og så på max. forsikring.
Emil, hvis du er så sikker, så skriv da en mail til LK, og skriv svaret herinde.
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle det være nødvendigt når der i LK's katalog står (jeg citerer direkte!): "Max Forsikring: 13A" ???
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper001 skrev:
Skulle det være nødvendigt når der i LK's katalog står (jeg citerer direkte!): "Max Forsikring: 13A" ???  |
|
|
Jeg har ikke LK's katalog liggende, så det eneste jeg kunne finde var det her:
http://www.lk.dk/Public/Download/Produktinformation/Pr2002-2 .pdf
side 5 i kataloget, der står der "mærkestrøm 13 A"
Jeg har haft samme diskussion, og havde samme holdning som Jer, den gang jeg var lærling for 15 år siden med en rådgivende ingeniør, og har ikke undersøgt det siden...
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 08 April 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
E-m@il skrev:
jamen svend P ring dog til LK så kan det være at du indser at der er DIG der er galt på den.. for jer VED at du ikke må sætte 16A sikring forand en fuga stikkkontakt eller fuga afbryder for den sags skyld... men ring nu og snak med LK så vi kan få stoppet denne her diskotion for den er da alt for lattelig... ja undskyld hvis jeg virker sur eller noget men man bliver sku også en lille smulle gnaven når folk bare ikke VIL høre efter... det er jo slet ikke noget at diskotere når svaret kun er en opringning væk... |
|
|
Jamen der kan man da bare se. Nu har jeg snakket med LK.
Max. forsikring for en stikkontakt med mærkestrøm 10 A / 13 A er (hold fast): 20 A.
|
Til top |
|
|
Jesper001 Forum Bruger

|
Sendt: 08 April 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det jo bare mærkeligt at der i kataloget står et, og når man ringer til dem er det noget andet? 
Men 20A ville jeg aldrig i livet sætte foran en sådan stikkontakt Ville ikke bruge mere end de 13A. Brugeren fortjener ikke et nedbrændt hus bare fordi at han ikke lige tænker over det.
Jeg er forresten ikke lærling, men det kunne du jo ikke vide...
Tak for debatten! 
|
Til top |
|
|
peewee© Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 502
|
Sendt: 08 April 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
God debat i holder jer her __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
Avance Signature 8 MK. II
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 08 April 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper001 skrev:
Jeg er forresten ikke lærling, men det kunne du jo ikke vide...
|
|
|
Har jeg heller ikke skrevet. Er du ikke lige blevet færdig som industrielektriker?
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
E-m@il skrev:
... men du kan også læse i mange tråde her inde om folk der forsikre en alm fuga stikk. med 16A hvilket er 110% ulovligt.. |
|
|
Emil, nu har jeg været nødt til at male lofter i mit hus de sidste par dage, fordi jeg af bare sejrsglæde ikke kunne få armene ned, og dermed ikke kunne lave andet.
Jeg går ud fra at du denne gang endelig har erkendt dit nederlag?
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 13 April 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
E-m@il skrev:
... men du kan også læse i mange tråde her inde om folk der forsikre en alm fuga stikk. med 16A hvilket er 110% ulovligt.. |
|
|
Emil, nu har jeg været nødt til at male lofter i mit hus de sidste par dage, fordi jeg af bare sejrsglæde ikke kunne få armene ned, og dermed ikke kunne lave andet.
Jeg går ud fra at du denne gang endelig har erkendt dit nederlag?
|
|
|
Hvis du stadig har rmene oppe, kommer du så ikke fordi mig 
Hvorfor læser jeg denne tråd først nu ? Jeg kunne godt fortælle at der var 20A man måtte forsikker de fuga med. Men man ikke trække mere end 13A ud af den. Men det skal forbrugeren selv sørger for !
Men hallo til alle jer der ude "hjemme fusker" nøjes med a forsikker med 13A og i skal ikke tænke så meget over om i kommer trække for meget strøm. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
E-m@il Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej svend P det har jeg ikke... men gidder ikke at diskotere det mere sæt 63A foran hvis du vil...!!! jeg agter bare at nøjes med de 13 der står på dem... slut prut...
|
Til top |
|
|