Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 14:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Gode apparatstik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:

Jeg ved at der er et par stykker herinde som rent faktisk er installatører...Kunne være sjovt at få deres mening?

Ok, her er den: Jeg synes du er lidt hysterisk  Lidt for meget at male fanden på væggen når vi snakker ting der er beskyttede med HFI relæ, eller hvor de ikke ændrer til noget der er dårligere end før.

E-m@il skrev:

Jamen jesper jeg giver dig så evigt ret... er selv i lære som elektriker og det er ikke til at fatte hvad folk selv går og laver... men du kan også læse i mange tråde her inde om folk der forsikre en alm fuga stikk. med 16A hvilket er 110% ulovligt..

Emil, har vi ikke været igennem den en gang før? Du må kun belaste en Fuga stikkontakt med 13 A, men du må godt forsikre den med 16 A. Det er dit ansvar som forbruger ikke at trække mere ud af den i den situation. Og jeg er en af de t**ser der har lavet det hjemme!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

LOL!!! Denne diskusion kommer længere og længere ud!! I LK kataloget står der at max forsikring for en FUGA-stikkontakt er 13A, og da jeg gik på skole fik jeg også at vide at max forsikring var 13A. Men jeg har også hørt på en anden skole fra en ingenør at det er forbrugerens eget ansvar ikke at sætte større belastning på end de 13A...Så den er jeg lidt uvis om...Men det er da meget sansynligt at du har ret...Må nok give dig ret med det samme faktisk, da det er dig der er installatøren.

Men jeg synes nu ikke at jeg er hidsig med det at sætte ekstrabeskyttelse på de apparater man køber. Jeg mener nu at EL er noget der skal omgås med omtanke. Du har sikkert også kørt uden sele omkring 1000 gange uden at der er sket noget, men det kan godt være at det går galt, vel og mærke meget galt, gang nummer 1001 !!

Men det er i det hele taget skandaløst at du kan gå i bilka og købe stikkontakter med beskyttelse da du som forbruger ikke må installere dem selv. Harald skrald sælger også LIGHT kabler som bla. ikke må indmures og sådan, men jeg tror egentlig at de fleste folk skider på noget sådant hvis de kan spare lidt klat-skillinger på det...For at det ikke skal være helt løgn sælger de faktisk også godkendt L-AUS værktøj mærket med 1000V og de to trekanter således at folk selv kan rode med deres stikledning. Resultatet som følge af en kortslutning der trækker en strøm på flere tusinde ampere i få mS vil i mange tilfælde være grusomme forbrændinger...

Men som allerede nævnt tidligere er jeg for så vidt ligeglad hvad folk gør derhjemme, jeg laver bare mine ting ordentligt.

Det er en skandale at 99% af Danmarks faglærte elektrikere f.eks ikke ved at man ikke må have mere end 2 ledninger i en klemme. At prale med at kunne klemme både 7 og 8 stk. 1,5mm2 ledninger i en muffe fra LK, tangerer således i det sindsyge!

Vi kunne blive ved og ved og ved...Men mon ikke at debatten må have sin ende snart...Dette er et hi-fi forum. Men for at det ikke skal betragtes som om at jeg stikker af fra det hele fortsætter jeg da gerne med debatten på kandu.dk

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

E-m@il
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

jamen svend P ring dog til LK så kan det være at du indser at der er DIG der er galt på den.. for jer VED at du ikke må sætte 16A sikring forand en fuga stikkkontakt eller fuga afbryder for den sags skyld... men ring nu og snak med LK så vi kan få stoppet denne her diskotion for den er da alt for lattelig... ja undskyld hvis jeg virker sur eller noget men man bliver sku også en lille smulle gnaven når folk bare ikke VIL høre efter... det er jo slet ikke noget at diskotere når svaret kun er en opringning væk...
Til top Vis E-m@il's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E-m@il Besøg E-m@il's Websted

E-m@il
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

men hov svend p er du installatør...!!!!! eller hvordan skal det forstås...?
Til top Vis E-m@il's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E-m@il Besøg E-m@il's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Der er forskel på mærkestrøm (som er den der er angivet i LK kataloget), og så på max. forsikring.

Emil, hvis du er så sikker, så skriv da en mail til LK, og skriv svaret herinde.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Skulle det være nødvendigt når der i LK's katalog står (jeg citerer direkte!): "Max Forsikring: 13A" ???

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:
Skulle det være nødvendigt når der i LK's katalog står (jeg citerer direkte!): "Max Forsikring: 13A" ???

Jeg har ikke LK's katalog liggende, så det eneste jeg kunne finde var det her:

http://www.lk.dk/Public/Download/Produktinformation/Pr2002-2 .pdf

side 5 i kataloget, der står der "mærkestrøm 13 A"

Jeg har haft samme diskussion, og havde samme holdning som Jer, den gang jeg var lærling for 15 år siden med en rådgivende ingeniør, og har ikke undersøgt det siden...

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

E-m@il skrev:
jamen svend P ring dog til LK så kan det være at du indser at der er DIG der er galt på den.. for jer VED at du ikke må sætte 16A sikring forand en fuga stikkkontakt eller fuga afbryder for den sags skyld... men ring nu og snak med LK så vi kan få stoppet denne her diskotion for den er da alt for lattelig... ja undskyld hvis jeg virker sur eller noget men man bliver sku også en lille smulle gnaven når folk bare ikke VIL høre efter... det er jo slet ikke noget at diskotere når svaret kun er en opringning væk...

Jamen der kan man da bare se. Nu har jeg snakket med LK.

Max. forsikring for en stikkontakt med mærkestrøm 10 A / 13 A er (hold fast): 20 A.

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Så er det jo bare mærkeligt at der i kataloget står et, og når man ringer til dem er det noget andet?

Men 20A ville jeg aldrig i livet sætte foran en sådan stikkontakt  Ville ikke bruge mere end de 13A. Brugeren fortjener ikke et nedbrændt hus bare fordi at han ikke lige tænker over det.

Jeg er forresten ikke lærling, men det kunne du jo ikke vide...

Tak for debatten!

peewee©
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 08 April 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

God debat i holder jer her

NO SolaWing/

Min hjemmebio
Til top Vis peewee©'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peewee©

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:

Jeg er forresten ikke lærling, men det kunne du jo ikke vide...

Har jeg heller ikke skrevet. Er du ikke lige blevet færdig som industrielektriker?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

E-m@il skrev:

... men du kan også læse i mange tråde her inde om folk der forsikre en alm fuga stikk. med 16A hvilket er 110% ulovligt..

Emil, nu har jeg været nødt til at male lofter i mit hus de sidste par dage, fordi jeg af bare sejrsglæde ikke kunne få armene ned, og dermed ikke kunne lave andet.

Jeg går ud fra at du denne gang endelig har erkendt dit nederlag?

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 April 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
E-m@il skrev:

... men du kan også læse i mange tråde her inde om folk der forsikre en alm fuga stikk. med 16A hvilket er 110% ulovligt..

Emil, nu har jeg været nødt til at male lofter i mit hus de sidste par dage, fordi jeg af bare sejrsglæde ikke kunne få armene ned, og dermed ikke kunne lave andet.

Jeg går ud fra at du denne gang endelig har erkendt dit nederlag?

Hvis du stadig har rmene oppe, kommer du så ikke fordi mig

Hvorfor læser jeg denne tråd først nu ? Jeg kunne godt fortælle at der var 20A man måtte forsikker de fuga med. Men man ikke trække mere end 13A ud af den. Men det skal forbrugeren selv sørger for !

Men hallo til alle jer der ude "hjemme fusker" nøjes med a forsikker med 13A  og i skal ikke tænke så meget over om i kommer trække for meget strøm. 

E-m@il
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Nej svend P det har jeg ikke... men gidder ikke at diskotere det mere sæt 63A foran hvis du vil...!!! jeg agter bare at nøjes med de 13 der står på dem... slut prut...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes