Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Kan rock lyde godt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hey.

Synes lige jeg vil informere, om et band jeg for nylig har stiftet bekendtskab med, og vidste ikke lige hvilken titel jeg skulle give emnet, men valgte denne da jeg endte mere omkring rockens lyd end bandet selv, men sådan kan det jo gå

Først og fremmest vil jeg patentere for eventuelle stavefagl - samt at det er min mening der her bliver gjort til kende. At du har en anden mening er ok, med mig .

Vi er vel en del rundt omkring der hører rock. God solid med en tynde der vejere lidt over i den lidt tungere afdeling, som f.eks. Metallica, Def Leppard, AC/DC m.fl., men måske også noget af det nye som evt.: Linkin Park, Limp Bizkit, Korn, Slayer, Slipknot, Marilyn Manson osv. Der er mange og gider ikke nævne dem alle. Du kender selv nogen.

Imidlertid synes jeg dog at der er alt for mange som gør for lidt ved deres lyd :(
Bands som "Linkin Park" og "Limp Bizkit" synes jeg dog har præsteret at få noget dybde og lyd stoppet ind i deres numre.

Derefter vil jeg da gerne lige anbefale at du stikker bekendtskab med flg.:
Sevendust
Lost Prophets
og bandet jeg opdagede for nyligt.

Jeg er den lykkelige ejer af CDer som f.eks.:

Marilyn Manson - Best Of
Disturbed - The Sickness
Disturbed - Believe
Evanescene - Fallen
Sevendust - Animosity
Sevendust - Seasons

m.fl.

og én ting synes jeg går igen: det er for dårligt lavet - forstå mig ret.
Bands som: Korn, Sevendust, Disturbed, Metallica osv. har da lavet noget fedt musik, men de halter på deres egne punkter.

Korn: Et band som de fleste vel kender og som præsterer at lave noget tungt, fedt og godt rock musik, med noget dybde, men hvad skete der med de trommer? Hihatten? Toppen i lyden forsvinder. Instrumenterne falder sammen, og dét synes jeg er synd.

Marilyn Manson synes jeg til tider mangler lidt på dybden, og bandet leverer noget fedt rock musik selvom man til tider kan diskutere hvor dygtige de reelt er.

Disturbed: Et band som for nogle år siden fik et pænt brag af en debut med "Down With The Sickness" fra albummet "The Sickness". Et album som jeg har hørt meget, men de kunne efter min mening ikke følge op på det på deres efterfølger "Believe". Der er et par fede numre, men jeg må sige, at jeg var skuffet over albummet, og dagen i dag er "The Sickness" stadigvæk at foretrække, men som med andre rock bands så lyder det - et eller andet sted bare ikke rigtigt. Tillad mig at henvise til "Mark K." igen.

Så har vi et band som "Sevendust". Et band jeg til enhver tid vil anbefale! Et band som gør mere ved både deres lyd - men ikke mindst deres tekster som der er dybde i. Ikke bare: "jeg er et monster, og jeg smadrer dig!!" - det er overdimisioneret, det ved jeg, men synes der er mange der bare vil være syge i rogen, tage nogle stoffer og lade musikken blive derefter, og faktisk gør de det som jeg kan lide på albummet "Animosity", men de er klart blevet dygtigere på deres efterfølger "Seasons", men her er mellemtonens område blevet for dominerende. Det er synd. Der mangler lidt dybde og måske også lidt på toppen, men FEDT rock musik er det altså.

Hvorfor kan vi ikke få en produktion af rock musik som selveste "Mark Knopler" ville lægge mærke til?
Af de mere kendte så synes jeg at "Nickelback" på deres "Silver Side Up" (debutten) gør det rimelig godt.

Når jeg hører rock, vil jeg høre en stemme. Ikke det der growle noget hele tiden, mulighed for at høre musikken - og ikke bare at det er hårdt for at være hårdt, mere varierende end f.eks. "Evanscene" (som jeg også har debutten fra) lidt dybde i teksten kunne også være fedt nok, men hvor fås det?

For at få svaret på dét så skal vi til Finland!
Her finder vi et band som hedder "Nightwish". Bandet leverer metal, som med hjælp fra et symfoniorkester og en kvindelig vokal, skriver deres egne sange/tekster, med en dybde som jeg ikke hidtil har set. Ydermere er numrene fra dem meget varierende!

Det eneste jeg ville var faktisk at lige fortælle om dem. Vil klart anbefale dem!
Adressen til deres hjemmeside: http://www.nightwish.com

Og så vil jeg da også lige smide titlerne på nogle numre, som jeg ikke mener man kan komme udenom: (igen: De ligner ikke hinanden!) - og det er heller ikke som på Evanescene's debut at det lyder som "meget af det samme", på én eller anden facon. Albummet er ok, det er ikke det, men numrene er for ens. Det er synd.

Numrene:

10th Man Down
Wish I Had An Angel
Nemo
Creek Mary's Blood (<< hvis du søger noget der er knap så vildt - og med en atmosfære der losser dig af sadlen - selvf. er det stadig rock - så forvent dét.)
Ghost Love Score (her ser vi for alvor symfoniorkesteret og nummerets længde vil selv "Meat Loaf" lægge mærke til.
Og så "Higher Than Hope", som også er et godt nummer.

Nemo << Måske der du bør starte.
Wish I Had An Angel << lidt vildere, men et virkeligt fedt nummer, med et fedt omkvæd.

Føl jer frie til at give en kommentar. Det skulle der i hvertfald være åbnet for.

Lige en lille tilføjelse (men vil vælge at stoppe nu): Hør også "Lost Prophets" med albummet "Start Something". Et nummer som "Last Train Home" har bl.a. kørt på MTV.

Over and out.

-----
Michael J.

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Tomgun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Nightwish er da en positiv overraskelse - tak for tippet :-)

Tomgun

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

På system of a down "steel this album" er lyden helt i top (syntes jeg;-)

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

meget af det lidt hårdere musik sker der rigtig meget på.. der bliver banket på trommer, bækken, et par guitar, bas, en sanger plus div effekter.. måske det ku ha noget at gøre med at ens anlæg har meget sværere ved at reproducere så mange forskellige lyde uden det kommer til at lyde klemt ?

langt de fleste såkaldte gode optagelser er langt mere enkelt opbygget

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Ja ja ja Nightwish, godt at du har opdaget dem, de er gode. (selvom de har nogle år på bagen). Kender du Paradise Lost og Katatonia? FEEEED tung rock, og fedt indspillet. Prøv det!

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

HenJ skrev:

Eller TOXICITY Den er også top nice, i både musik og lyd
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Rammstein skal have stor ros for deres lyd, og især komplekse numre, eks. "Mein Hertz Brennt" eller "Reise Reise".

der er violin, menage effekter, og en storslået dynamik, man undres over at der ikke er flere der benytter det til demo/test.

dog er der flere og flere der for øjnene op, men ok, rammstein er et spørgsmål om smag.

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ved nu ikke om jeg vil give dig ret i dine betragtninger af "nightwish", som jeg nok har den modsatte holdning til, deres indspilninger er kedelige, violinen er dog indspillet godt, men deres album er producerede ihjel syntes jeg.

Ydermere bruge de nøjagtig de samme takter på alle deres numre, eneste variation er stemme og en smule guitar, men de har dog lavet enkelte gode sange.

De bedst producerede albums som jeg har lige for tiden i den vildere genre er audioslave og cradle of filth "midian". Audioslave pga. især bassen og CoF pga. den fede mellemtone og diskant, virkelig rå, dog meget speciel.

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

meget af det lidt hårdere musik sker der rigtig meget på.. der bliver banket på trommer, bækken, et par guitar, bas, en sanger plus div effekter.. måske det ku ha noget at gøre med at ens anlæg har meget sværere ved at reproducere så mange forskellige lyde uden det kommer til at lyde klemt ?

Lige nøjagtigt - og det er netop derfor at folk burde koble hifi-generne fra og bare nyde den musik som man før syntes var rigtig fed, men som er uudholdelig efter at man er blevet smittet med denne, til tider, belastende "sygdom!

Og rock - det styrer da!

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
HenJ skrev:

Eller TOXICITY Den er også top nice, i både musik og lyd
Yeps

Er jo så her jeg må skrive at de jo kan opleves LIVE i Valbyhallen d.19 juni kl. 20.00 ...

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da prøve at kigge lidt på "Paradise Lost" og "Katatonia"... hvilke numre er et must at høre?

Har en del rock musik (ikke mindst fra de gode gamle 80'ere), men jeg tror at det der især fænger ved "Nightwish" er at det er lidt anderledes og så det orkester - det bliver det efter min mening ikke dårligere af, men som der også bliver nævnt... "Når man hører rock bør man slå hifi-generne fra", og det kan man vel ikke sige ikke er rigtigt, men det er jo dét der kan være fedt ved rocken: at der er mange instrumenter og en stor dynamik i det.

------

Michael J.

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Nevermore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hvis du er vild med den sidste Nightwish CD, så kan jeg varmt anbefale:

Within Temptation - The Silent Force

Men hele Nightwish's bag-katalog er bestemt også værd, at lægge et øre (eller 2) til ... god fornøjelse!

Til top Vis Nevermore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nevermore Besøg Nevermore's Websted

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

Vi takker herfra

Nevermore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:
Vi takker herfra

Takker hvem, hvad og hvorfor ...?

Til top Vis Nevermore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nevermore Besøg Nevermore's Websted

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Live21 skrev:

Lige nøjagtigt - og det er netop derfor at folk burde koble hifi-generne fra og bare nyde den musik som man før syntes var rigtig fed, men som er uudholdelig efter at man er blevet smittet med denne, til tider, belastende "sygdom!

Og rock - det styrer da!

Hej Ronin - det er noget af det mest rammende jeg har hørt i dette forum i umindelige tider. Problemet er, for mig at se, at mange laver intensive tests med Diana Krall og Norah Jones og perfektionerer soundstage og lign. til fingerspidserne...... Men glemmer om det også kan spille musik - og så kommer rockmusikken ofte til at lyde som en blendet oplevelse....

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

p_porskjær skrev:
Ronin skrev:
Live21 skrev:

Og rock - det styrer da!

Hej Ronin - det er noget af det mest rammende jeg har hørt i dette forum i umindelige tider. Problemet er, for mig at se, at mange laver intensive tests med Diana Krall og Norah Jones og perfektionerer soundstage og lign. til fingerspidserne...... Men glemmer om det også kan spille musik - og så kommer rockmusikken ofte til at lyde som en blendet oplevelse....

Ja, det er rigtigt nok. Vi bliver alle smittet med denne sygdom - medmindre men synes et Dantax "anlæg" (en gang plastik er hvad det er ) til 399 spiller rigtig godt.

Personligt synes jeg ét af mange vigtige faktorer er at få en ren og klar lyd - der lydmæssigt ligger "by far" over en ghettoblaster med cd-afspiller... For rock er jo fedt! Metallica, Ugly Kid Joe, Def Leppard, Nightwish, Clawfinger, Sevendust osv. der er mange som har lavet fedt musik.

Et stort problem er jo kun at det er så vildt dyrt. 150-160 kroner for én CD, med tolv numre. Dét er sgu optrækkeri

-----

M-Jensen

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Nu må jeg lige komme med mine kommentarer for jeg hører helt sikkert mest rock.
For det første har vi jo DAD. Kanon band som har lavet mange gode numre og faktisk har formået at lave en del varierende musik, nogle af deres første albums var næsten country. Har stort set alle deres albums og de er sgu gode.
Har også hørt en del SOAD, MM, Metallica osv. og de har alle lavet mange gode numre, men synes nu ikke noget stikker Kashmir!

Utroligt de ikke har fået deres internationale debut for de stikker virkelig mange af de kendte bands med flere længder. Alle har vel efterhånden skamhørt zitilites, men det er langt fra det eneste fede de har lavet. Synes faktisk alle deres ældre albums også er værd at lytte til. Synes især Cruzential er et godt album. Kan virkelig anbefale alle at høre Prawn's Blues fra den cd. Synes basgangen, kaspers stemme og det hele går op i en højere enhed.

Et sidste band jeg også hører meget er Red hot chili peppers. De er også bare gode!

PS: Rock æ' godt!

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Kashmir, siger du... Så dem live for et år siden og MAND hvor de lossede til en hvis del...

Har selv "The Good Life" albummet og selvom Kashmir aldrig helt har fanget mig, så er det da et lækkert album, og ikke mindst deres "Lampshade" er nok noget af det største fra deres side - og spillede de så nummeret live? Næhh, nej! :(

I øvrigt... kan I komme afsted, med det så se "The Sandmen" live! DAD, Kashmir, rockafellas (ikke noget band eller noget her) - gå hjem til vuggestuen. De er klart det fedeste jeg har set live. Ser meget frem til at se selveste Meat Loaf her til juni

Tomgun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Aprops live - så ser jeg frem til at se en af bedstefædrene næste week-end, nemlig John Fogerty. Vi må så godt nok til Frankfurt da der ikke var billeter i Valby hallen, da jeg fandt ud af han spillede. Well, originaliteten er selvfølgelig blevet lidt slidt af alle de øvelokale bands der har tæsket alle klassikerne til døde.

Jeg synes det er svært at bedømme hvad der er en god indspilning - hvorfor? Jo, Phil Spector jagtede et lydbillede i tresserne - en stor del af min LP samling stammer fra 70'erne - der var synet på hvordan lilletromme og stortromme/bas skulle stemmes sammen en hel anden. Så kom det på mode at producere med en skarp og distinkt lilletromme, og sådan kan man blive ved.

Det er ofte svært at få et anlæg til at lyde OK til de sounds som har været lyden i forskellige årtier. Produktioner fra Pink Floyd og Eagles, samt Toto lyder OK på et nutidigt anlæg - måske fordi der har været mange studiemusikere involverede i produktionen - men f.eks. Thin Lizzy fra samme periode lyder tyndt med samme indstilling - men musikken er da stadig kanon. Skulle man være perfid kunne man anlægge det synspunkt at indspilningerne er jo mixet efter lyden på et sæt små Yamaha højttalere eller tilsvarende, så er det så lyden der gælder?

Tomgun

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Til fok der kan lide spade med kvindlig forsanger, eksempelvis Within Temptation, kan jeg anbefale Lacuna Coil. Stemningsfuld og en rigtig lækker stemme. Hør albummet Comalies.

God kamp og god spade.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes