Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2025 | 23:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Small eller Large? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Det er altså meget tydeligt, at ved at aflaste højttaleren i bassen, så spiller den bedre - også i området over delefrekvensen. THX folkene har altså fat i noget af det rigtige her - bas skal spilles af en subwoofer, ikke af almindelige højttalere. Dét der så er vigtigt er at sørge for at subwooferen til gengæld er i orden - det nytter ikke noget at flytte bassen fra samtlige højttalere over i en subwoofer der i forvejen har problemer med at gengive alene LFE-sporet tilstrækkeligt. Der er en grund til at subwooferen i THX-systemer udgør en ganske betragtelig del af prisen.

Hej Otto,

Det er nøjagtig samme holdning som Richard Hardesty har. Han udgiver http://www.audioperfectionist.com/ og jeg har, efter at have prøvet at "lege" selv, samme holdning.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

jensen skrev:
Nu når vi snakker SUBS , nogle der kender denne http://www.sunfire.com/Solitaire12.htm

Har kun hørt deres almindelige.

nope

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

At høytalere i et surround oppsett skal stå satt til "small" bekreftes også av www.svsubwoofers.com , selv drengene med store tunge høytalere som feks Dali Helicon 800 har fått klar beskjed om at la subwooferen spille all bass.
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Frederik Carøe skrev:

jensen skrev:
Nu når vi snakker SUBS , nogle der kender denne http://www.sunfire.com/Solitaire12.htm

nope

??

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
jensen skrev:
Frederik Carøe skrev:

jensen skrev:

nope

??

Ja mig der har læst forkert .

Trode du ville vide om jeg havde hørt de ALM , men har slet ikke hørt dem .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
At høytalere i et surround oppsett skal stå satt til "small" bekreftes også av www.svsubwoofers.com , selv drengene med store tunge høytalere som feks Dali Helicon 800 har fått klar beskjed om at la subwooferen spille all bass.

Se der er jeg så uenig. Jeg har lige solgt mine Dynaudio'er og har købt nogle meget billigere Dali 850'ere, for at få nogle højttalere der kan spille bas. Til film og musik er der bare mere knald på bassen når sidehøjttalerne kan spille med godt niveau over 80 Hz. Så small er bestemt ikke sagen efter min mening. Og jeg supplerer naturligvis med to subs!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Se der er jeg så uenig. Jeg har lige solgt mine Dynaudio'er og har købt nogle meget billigere Dali 850'ere, for at få nogle højttalere der kan spille bas. Til film og musik er der bare mere knald på bassen når sidehøjttalerne kan spille med godt niveau over 80 Hz. Så small er bestemt ikke sagen efter min mening. Og jeg supplerer naturligvis med to subs!

Kan vel ikke si meg helt enig selv heller da mine fronter (Evidence 470) står satt til "large" selv om de spiller sammen med en SVS. Jeg refererer bare til nok et eksempel på hva jeg tror er det som anses som den riktige løsningen blant de profesjonelle. I Norge hvor SVS nærmest er en religion er brukerene også sterkt uenige om hva som fungerer best. Jeg har valgt å la mine stå som "large" fordi jeg synes det gir mere trykk i effektene som ligger like under 80hz.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Om det ligger i mixet (sandsynligt) eller opstilingen skal jeg ikke kunne sige. Diffuse bagkanaler virker dog bedst i min verden. Jeg har lidt fornemmelsen af, at der her er trukket noget ned over forbrugeren med det formål, at sælge flere højttalere.

Både og - dipoler er normalt dyrere end tilsvarende almindelige højttalere. Men de nye 6.1 og 7.1 systemer er naturligvis ikke til skade for højttalerproducenterne - men de er jo netop med til at mindske "pin-point" effekten. Min personlige favorit er stadig 4 styk Monitor Audio's FX-modeller i bipol opsætning - stor spredning fra den enkelte højttaler, men ikke helt så diffust som når man kører dipol, og med 4 styk fungerer det godt som en stor helhed.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Dét kan faktisk kun betyde én ting: At dine højttalere er bedre til at spille bas (i hvert fald ud fra _din_ definition af "bedre" ) end dine subwoofere!

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Frederik Carøe skrev:
Om det ligger i mixet (sandsynligt) eller opstilingen skal jeg ikke kunne sige. Diffuse bagkanaler virker dog bedst i min verden. Jeg har lidt fornemmelsen af, at der her er trukket noget ned over forbrugeren med det formål, at sælge flere højttalere.

Både og - dipoler er normalt dyrere end tilsvarende almindelige højttalere. Men de nye 6.1 og 7.1 systemer er naturligvis ikke til skade for højttalerproducenterne - men de er jo netop med til at mindske "pin-point" effekten. Min personlige favorit er stadig 4 styk Monitor Audio's FX-modeller i bipol opsætning - stor spredning fra den enkelte højttaler, men ikke helt så diffust som når man kører dipol, og med 4 styk fungerer det godt som en stor helhed.

Den løsning jeg foretrækker, er baseret på baghøjttalere der går fra gulv til loft. Bestykningen er en masse små enheder der spiller ind i sidevæggen med en en vinkel på små 45 grader.

Det giver en fuldstændig fri lyd, der virker meget overbevisende.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Den løsning jeg foretrækker, er baseret på baghøjttalere der går fra gulv til loft. Bestykningen er en masse små enheder der spiller ind i sidevæggen med en en vinkel på små 45 grader.

DET tror jeg gerne... Og hvis du nu læser det første indlæg igen, så står der i slutningen af første afsnit at hvis man har gulvhøjttalere hele vejen rundt, behøver man ikke læse videre!  Dér hvor small vs. large diskussionen rigtigt er interessant er ikke hvis man har "gulv-til-loft" højttalere som dig, eller har Evidence 870 osv. Det interessante kommer hvis man har en almindeligt god, mellemstor centerhøjttaler, sådan noget som DLS RC55, Monitor Audio Gold Ref Center osv, eller mindre gulvhøjttalere/store standerhøjttalere. Altså de højttalere der ligger i grænselandet mellem store og små højttalere - disse højttalere vil generelt vinde meget ved at køre small, man skal passe på med at presse dem op på Large i en tro om at Large generelt er bedst. Det var sådan set bare dét der var min pointe...

At 8 kvadratmeter højttalere er at foretrække tror jeg ikke der er så mange der er i tvivl om, men det er bare ret få der har/vil bruge den mulighed i praksis...

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Frederik Carøe skrev:

DET tror jeg gerne... Og hvis du nu læser det første indlæg igen, så står der i slutningen af første afsnit at hvis man har gulvhøjttalere hele vejen rundt, behøver man ikke læse videre!  Dér hvor small vs. large diskussionen rigtigt er interessant er ikke hvis man har "gulv-til-loft" højttalere som dig, eller har Evidence 870 osv. Det interessante kommer hvis man har en almindeligt god, mellemstor centerhøjttaler, sådan noget som DLS RC55, Monitor Audio Gold Ref Center osv, eller mindre gulvhøjttalere/store standerhøjttalere. Altså de højttalere der ligger i grænselandet mellem store og små højttalere - disse højttalere vil generelt vinde meget ved at køre small, man skal passe på med at presse dem op på Large i en tro om at Large generelt er bedst. Det var sådan set bare dét der var min pointe...

At 8 kvadratmeter højttalere er at foretrække tror jeg ikke der er så mange der er i tvivl om, men det er bare ret få der har/vil bruge den mulighed i praksis...

Derfor sagde jeg også, det var et fint indlæg ;).

Angående baghøjttalerne er de nu ikke så voldsomme. De er en 10 cm dybe, så de hænger bare på væggen.

Skulle du en dag være i København bør du høre dem. Eller rettere ikke høre dem .

Frederik Carøe

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Nu er prisen dog som regel en af de mindre vigtige akustiske krav, højttalere skal leve op til.

Så længe vi snakker om det teoretisk optimale, så har du selvfølgelig ret. Men qua min proffession er mit udgangspunkt nu engang at få mest muligt ud af en given pose penge. Og med det udgangspunkt drejer verden sig i høj grad om at indgå kompromisser - men til gengæld netop indgå dem de rigtige steder, så pengene bruges rigtigt. Det kan bare ikke nytte noget at man har banket ind i hovedet på sig selv at to subwoofere er bedre end én, hvis der kun står 4000,- på kontoen.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Frederik Carøe skrev:
Nu er prisen dog som regel en af de mindre vigtige akustiske krav, højttalere skal leve op til.

Så længe vi snakker om det teoretisk optimale, så har du selvfølgelig ret. Men qua min proffession er mit udgangspunkt nu engang at få mest muligt ud af en given pose penge. Og med det udgangspunkt drejer verden sig i høj grad om at indgå kompromisser - men til gengæld netop indgå dem de rigtige steder, så pengene bruges rigtigt. Det kan bare ikke nytte noget at man har banket ind i hovedet på sig selv at to subwoofere er bedre end én, hvis der kun står 4000,- på kontoen.

Du misforstår mig.

Jeg mente blot, at en dyrere højttaler ikke automatisk er bedre.

Frederik Carøe

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Du misforstår mig.

Jeg mente blot, at en dyrere højttaler ikke automatisk er bedre.

Ach so. Jamen så er vi jo endnu engang rørende dybfølt enige.

Jeg skal forsøge at huske på din invitation hvis jeg engang af vanvare skulle forvilde mig over bæltet...

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe: Har du noen bilder av dine bakhøytalere, jeg er selv en tilhenger av flate bakhøytalere (for husfredens skyld) og har lenge undret meg over hvorfor de ikke laves i lengre utgaver med flere elementer. Jeg luftet min frustrasjon for SA representanten på messen i Århus, så kanskje SA snart kommer med noen :)

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk 3 ens gulvhøjtalere, som front og center. Efter megen lytten og eksperimentering har jeg sat dem til small og en delefrekvens på 60hz.

PS. På min forstærker kan jeg sætte LFE delefrekvensen selvstændig.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Sir Round hvilken dekoder/forstærker har du ?
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gjette på Harman Kardon

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Gik man ikke over til diskrete bagkanaler med digital surround? Min oplevelse med dem er, at de meget nemt pinpointes i lydbilledet. Lyden glider ikke frit rundt, men springer nærmest fra punkt til punkt.

Det er meget normalt ved de "dårligere" dekodere (dem i dvd afspillere og billige receivere), at lydbilledet ikke hænger ordentligt sammen. Går du op i de bedre (og dyrere) forstærkere/dekodere, så hænger hele billedet meget bedre sammen. 

Det er bl.a. derfor, at jeg ofte har haft lidt svært ved at tage Holfi's surround demoer helt seriøst.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes