Forfatter |
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Svend P skrev:
Se der er jeg så uenig. Jeg har lige solgt mine Dynaudio'er og har købt nogle meget billigere Dali 850'ere, for at få nogle højttalere der kan spille bas. Til film og musik er der bare mere knald på bassen når sidehøjttalerne kan spille med godt niveau over 80 Hz. Så small er bestemt ikke sagen efter min mening. Og jeg supplerer naturligvis med to subs! |
|
|
Dét kan faktisk kun betyde én ting: At dine højttalere er bedre til at spille bas (i hvert fald ud fra _din_ definition af "bedre" ) end dine subwoofere!
|
|
|
Nej, det er ikke det. Ting skal passe sammen. I et rum på 25 kvm og med to ekstreme 15" subs, kan det ikke nytte noget med en enkelt 6½" bas til at overtage fra 80 Hz og opefter. Der bliver simpelthen et hul i lydbilledet, hvis man kan kalde det det. Den fysiske fornemmelse er bare bedre når fronterne også kan køre large.
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Nej, det er ikke det. Ting skal passe sammen. I et rum på 25 kvm og med to ekstreme 15" subs, kan det ikke nytte noget med en enkelt 6½" bas til at overtage fra 80 Hz og opefter. Der bliver simpelthen et hul i lydbilledet, hvis man kan kalde det det. Den fysiske fornemmelse er bare bedre når fronterne også kan køre large. |
|
|
Basserne i en 850 deles da noget højere end dét, gør de ikke? Bortset fra dét: Vi må kunne blive enige om at forskellen på small og large alt andet lige ikke er hvad der sker _over_ 80 Hz, men _under_? Og hvis området under 80 Hz lyder bedre fra gulvhøjttalerne end fra subwooferne, så må det alt andet lige være fordi fronthøjttalerne gør noget subwooferne ikke gør - hvilket dermed er det samme som at sige at subwooferne ikke er gode nok? Ikke at de ikke spiller højt nok, eller går dybt nok - men at de mangler at levere noget som fronthøjttalerne kan, hvadenten det så er "slam" eller bare generelt detaljering. Når jeg siger at subwooferen skal være god nok er det jo ikke kun et spørgsmål om at levere nok power, mindst lige så meget netop om evnen til at integrere med de andre højttalere. Hvis du oplever forskel i integrationen alt efter om du kører small eller large, så må det alt andet lige være fordi subwooferen (hvad enten det er på grund af størrelse, kvalitet, antal, rum eller placering) ikke gengiver bassen godt nok. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok fordi jeg blander det lidt sammen. Du har jo ret i at for reciveren er large eller small hvad der sker under 80 Hz. For mig er der bare forskel på hvordan store gulvhøjttalere håndterer lyden over de 80 Hz. Jeg vil sammenligne det med at hvis det var meningen at sub'en skulle kunne afhjælpe alle problemer, så kunne man jo nøjes med computerhøjttalere til resten. Jeg snakker ikke om lydkvalitet (tror jeg i hvert fald ikke), men om at der er mere slam i bassen med gulvhøjttalere. Mine Dynaudio'er slog imod bundstykket hvis de stod på large, fordi de ikke kunne følge med sub'erne i lydtryk.
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Frederik Carøe skrev:
Gik man ikke over til diskrete bagkanaler med digital surround? Min oplevelse med dem er, at de meget nemt pinpointes i lydbilledet. Lyden glider ikke frit rundt, men springer nærmest fra punkt til punkt.
|
|
|
Det er meget normalt ved de "dårligere" dekodere (dem i dvd afspillere og billige receivere), at lydbilledet ikke hænger ordentligt sammen. Går du op i de bedre (og dyrere) forstærkere/dekodere, så hænger hele billedet meget bedre sammen.
Det er bl.a. derfor, at jeg ofte har haft lidt svært ved at tage Holfi's surround demoer helt seriøst.
|
|
|
Det grej mine tests er udført på har været Sunfire, Lexicon og Parasound.
Jeg er ikke vidende om, at de er specielt ueffne. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Det er nok fordi jeg blander det lidt sammen. Du har jo ret i at for reciveren er large eller small hvad der sker under 80 Hz. For mig er der bare forskel på hvordan store gulvhøjttalere håndterer lyden over de 80 Hz. Jeg vil sammenligne det med at hvis det var meningen at sub'en skulle kunne afhjælpe alle problemer, så kunne man jo nøjes med computerhøjttalere til resten. Jeg snakker ikke om lydkvalitet (tror jeg i hvert fald ikke), men om at der er mere slam i bassen med gulvhøjttalere. Mine Dynaudio'er slog imod bundstykket hvis de stod på large, fordi de ikke kunne følge med sub'erne i lydtryk. |
|
|
Ja det er jo så en helt anden diskussion! Hvadenten højttalerne står som small eller large, så er det en fordel at de er så store/gode som muligt, det kan der ikke være tvivl om. Det er bare ikke ensbetydende med at når man så har fået købt de store kasser, så skal de per definition stå som large. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
jdg1 skrev:
Frederik Carøe skrev:
Gik man ikke over til diskrete bagkanaler med digital surround? Min oplevelse med dem er, at de meget nemt pinpointes i lydbilledet. Lyden glider ikke frit rundt, men springer nærmest fra punkt til punkt.
|
|
|
Det er meget normalt ved de "dårligere" dekodere (dem i dvd afspillere og billige receivere), at lydbilledet ikke hænger ordentligt sammen. Går du op i de bedre (og dyrere) forstærkere/dekodere, så hænger hele billedet meget bedre sammen.
Det er bl.a. derfor, at jeg ofte har haft lidt svært ved at tage Holfi's surround demoer helt seriøst.
|
|
|
Det grej mine tests er udført på har været Sunfire, Lexicon og Parasound.
Jeg er ikke vidende om, at de er specielt ueffne.
|
|
|
Nej, det er sgu' noget lækkert grej 
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Basserne i en 850 deles da noget højere end dét, gør de ikke? Bortset fra dét: Vi må kunne blive enige om at forskellen på small og large alt andet lige ikke er hvad der sker _over_ 80 Hz, men _under_? Og hvis området under 80 Hz lyder bedre fra gulvhøjttalerne end fra subwooferne, nu skriver du subwooferne, de fleste set-ups har kun en så må det alt andet lige være fordi fronthøjttalerne gør noget subwooferne ikke gør små bas-enheder er er somregel mere percise end store, de mangler bare lydtrykket - hvilket dermed er det samme som at sige at subwooferne ikke er gode nok? Ikke at de ikke spiller højt nok, eller går dybt nok - men at de mangler at levere noget som fronthøjttalerne kan, hvadenten det så er "slam" eller bare generelt detaljering. Når jeg siger at subwooferen skal være god nok er det jo ikke kun et spørgsmål om at levere nok power, mindst lige så meget netop om evnen til at integrere med de andre højttalere. Hvis du oplever forskel i integrationen alt efter om du kører small eller large, så må det alt andet lige være fordi subwooferen (hvad enten det er på grund af størrelse, kvalitet, antal, rum eller placering) ikke gengiver bassen godt nok. Problemet er at med 5/7 ht'er sat til Small, så skal suben ikke kun klare sit eget arbejds område (LFE-sporet), men også al bas de andre ht'er og det er umuligt for selv den bedste sub. |
|
|
|
Til top |
|
|
Lar5 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Problemet er at med 5/7 ht'er sat til Small, så skal suben ikke kun klare sit eget arbejds område (LFE-sporet), men også al bas de andre ht'er og det er umuligt for selv den bedste sub. |
|
|
Hvorfor egentlig det?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
nu skriver du subwooferne, de fleste set-ups har kun en |
|
|
I know, men Svend P sagde han havde to...
dfms skrev:
Problemet er at med 5/7 ht'er sat til Small, så skal suben ikke kun klare sit eget arbejds område (LFE-sporet), men også al bas de andre ht'er og det er umuligt for selv den bedste sub |
|
|
Ikke så umuligt som man skulle tro - som beskrevet i det link jeg har indsat fra Hometheaterhifi, så er LFE'ens opgave at give 10 dB ekstra headroom i bassen, hvilket svarer til ca. 6 dB mere end de øvrige kanaler kan levere tilsammen. Hvis du samler bassen fra alle de øvrige kanaler til subben, skal den blot kunne spille ca. 2 dB højere end hvis den skal spille LFE-sporet alene. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mitt tilfelle spiller subwooferen både LFE sporet, og bassinformasjonen for alle høytalerene da bass out står satt til "both". Det fordi det er innstillingen jeg bruker til musikk, og jeg er aaaaltfor doven til å gidde gjøre noen endringer når jeg setter i en film.
Denne løsningen må vel kunne kalles den gyldne middelvei, og burde tilfredsstille både Otto og Svend P?
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Sir Round hvilken dekoder/forstærker har du ? |
|
|
Det er en Meridian.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
I mitt tilfelle spiller subwooferen både LFE sporet, og bassinformasjonen for alle høytalerene da bass out står satt til "both". Det fordi det er innstillingen jeg bruker til musikk, og jeg er aaaaltfor doven til å gidde gjøre noen endringer når jeg setter i en film.
Denne løsningen må vel kunne kalles den gyldne middelvei, og burde tilfredsstille både Otto og Svend P? |
|
|
Både og... Dette løser ikke det problem jeg nævnte i det oprindelige indlæg, nemlig at forvrængningen i den enkelte højttaler er langt større når den skal spille dybbas. "Both"-løsningen dur derfor kun til gulvhøjttalere. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal jeg nok læse videre, men der er én MEGET vigtig pointe han kommer med:
"Remember, just because some "expert" makes a proclamation doesn't make it so. Test everything yourself."
Dette gælder jo også hans egne udtalelser! __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
"Remember, just because some "expert" makes a proclamation doesn't make it so. Test everything yourself." |
|
|
Bortset fra det, så er jeg meget enig. Det han siger kan (med lidt input fra mig selv...) sådan set koges ned til dette:
Hellere ingen center end en dårlig center - og i egoist-biografen er den overflødig.
Dipoler er overflødige med dagens surround-systemer - specielt i egoist-biografen, eller hvis man har et 6.1 eller 7.1 setup.
"Reference level" (85 dB v. -20 dB testtone) er angivet for at give anlægget headroom - det er ikke det niveau en film skal spilles ved! (de fleste foretrækker 75 dB).
En subwoofer skal først og fremmest spille godt, og spille "højt nok". Ikke så højt som muligt.
Re-EQ er overflødig på nyere film, fordi de bliver lavet til hjemmebif i mixningen (jeg tror dog ikke dette gælder THX-film!)
__________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
ManicMiner skrev:
Denne løsningen må vel kunne kalles den gyldne middelvei, og burde tilfredsstille både Otto og Svend P? |
|
|
Både og... Dette løser ikke det problem jeg nævnte i det oprindelige indlæg, nemlig at forvrængningen i den enkelte højttaler er langt større når den skal spille dybbas. "Both"-løsningen dur derfor kun til gulvhøjttalere.
|
|
|
Det er kun mine Evidence 470 som er satt til large, selv om min receiver (RX-V1500) er hell bent på at min SA220AV også skal være large. Underlig nok for da jeg hadde Evidence C70 ville den i 9/10 tilfeller sette den til small.
Det at man godt kan klare seg uten center kan jeg skrive under på. Jeg var uten et stykke tid og løste det med at flytte fronthøytalerene tettere sammen når jeg skulle se film. Det førte til at lyden kom i fra skjermen mere enn noensinne, i stedet for å komme fra over/under alt etter hvor centeren er plassert. Det har gitt meg lyst på en center ekstra for å ha en over, en under.
En annen fordel med å ha front tettere sammen er i de tilfellene hvor en lyd skal plasseres i ytterste høyre eller venstre kant av bildet, og de i mixen har valgt å legge all lyd i venstre/høyre front og ikke bruke center. Når høytalerene står et stykke fra hverandre virker det litt underlig når feks sjaføren av en bil er i center av skjermen, han lukker bildøren, og lyden kommer 1½ meter fra høyre :)
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Nu skal jeg nok læse videre, men der er én MEGET vigtig pointe han kommer med:
"Remember, just because some "expert" makes a proclamation doesn't make it so. Test everything yourself."
Dette gælder jo også hans egne udtalelser! |
|
|
Ja, det gælder også hans egne udtalelser, men jeg kan godt li' at han altid skriver: Test everything yourself. Kan kun anbefale at læse de 2 gratis "journaler"!
Otto, TC skrev:
Hellere ingen center end en dårlig center - og i egoist-biografen er den overflødig.
Dipoler er overflødige med dagens surround-systemer - specielt i egoist-biografen, eller hvis man har et 6.1 eller 7.1 setup.
"Reference level" (85 dB v. -20 dB testtone) er angivet for at give anlægget headroom - det er ikke det niveau en film skal spilles ved! (de fleste foretrækker 75 dB).
En subwoofer skal først og fremmest spille godt, og spille "højt nok". Ikke så højt som muligt.
Re-EQ er overflødig på nyere film, fordi de bliver lavet til hjemmebif i mixningen (jeg tror dog ikke dette gælder THX-film!) |
|
|
Enig, enig og enig!
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
dfms skrev:
Sir Round hvilken dekoder/forstærker har du ? |
|
|
Det er en Meridian.
|
|
|
Men hvad trækker dine ht'er.
|
Til top |
|
|
akerman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville det ikke være en god idé, med en artikel her på hifi4all.dk med
hvordan man sætter sit surround op? Sidder og bliver rimeligt forvirret
over alle begreberne der bliver slynget rundt her.
Har bare sat mine 8008 til small og delefrekvensen på min SE200 til
~80hz - selvom det er skidesvært at vide hvad den står på, når man bare
får sådan en snoldet lille drejeknap uden Hz-angivelse på, til at
stille frekvensen med :/
Delefrekvensen i receiveren er så også sat til 100hz. Har slet ikke rodet med THX endnu..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
akerman skrev:
Ville det ikke være en god idé, med en artikel her på hifi4all.dk med hvordan man sætter sit surround op? Sidder og bliver rimeligt forvirret over alle begreberne der bliver slynget rundt her.
|
|
|
Et af problemerne med dét er at forskellige anlæg skal sættes forskelligt op. Men en artikel om hvad de enkelte justeringsmuligheder går ud på var måske en fornuftig idé. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|