| Forfatter |
|
pianomartin Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg er gift med en civil-ingeniør, der ikke interesserer sig synderligt for HIFI. Men i kraft af hendes egenskab som ingeniør, stiller hun af og til nogle besynderlige spørgsmål hvis vi kommer til at snakke for meget om kabler, højtalerplacering, eller lign. Og nogle af dem er ikke sådan lige at svare på. Her er et af dem.
Vil en brændeovn i stuen (lytterummet) påvirke lyden negativt.
Her er nogle af vores overvejelser: En brændeovn trækker luft rundt i stuen. Man kunne måske kalde dette for lydbølger, men i så fald ville de have så lav frekvens, at det nok ikke ville have nogen betydning. Problemet vil snarere være, at den luft-turbulens, brændeovnen skaber i rummet, vil påvirke lydbølgerner mellem højtaler og lytter. Hvis to personer, A og B står udenfor i blæsevejr, og det blæser fra A imod B, vil det være let for B at høre hvad A siger, men det omvendte vil være vanskeligt. Kan man overføre denne problemstiling til lytterummet med en brændeovn? (selvfølgelig i mindre skala)
I praksis tror jeg, det ville være enormt hyggeligt at sidde med et glas rødvin og se ind i flammerne, mens man lytter til god musik, men hvad mener I andre om denne problemstilling.
PS: Vi bor i en lejlighed og har INGEN brændeovn.
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil betyde at jeres "sweet spot" i gennemsnit, vil blive rykket 3.62835 mm til den ene side..
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skoust skrev:
Det vil betyde at jeres "sweet spot" i gennemsnit, vil blive rykket 3.62835 mm til den ene side..  |