| Forfatter |
|
pianomartin Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg er gift med en civil-ingeniør, der ikke interesserer sig synderligt for HIFI. Men i kraft af hendes egenskab som ingeniør, stiller hun af og til nogle besynderlige spørgsmål hvis vi kommer til at snakke for meget om kabler, højtalerplacering, eller lign. Og nogle af dem er ikke sådan lige at svare på. Her er et af dem.
Vil en brændeovn i stuen (lytterummet) påvirke lyden negativt.
Her er nogle af vores overvejelser: En brændeovn trækker luft rundt i stuen. Man kunne måske kalde dette for lydbølger, men i så fald ville de have så lav frekvens, at det nok ikke ville have nogen betydning. Problemet vil snarere være, at den luft-turbulens, brændeovnen skaber i rummet, vil påvirke lydbølgerner mellem højtaler og lytter. Hvis to personer, A og B står udenfor i blæsevejr, og det blæser fra A imod B, vil det være let for B at høre hvad A siger, men det omvendte vil være vanskeligt. Kan man overføre denne problemstiling til lytterummet med en brændeovn? (selvfølgelig i mindre skala)
I praksis tror jeg, det ville være enormt hyggeligt at sidde med et glas rødvin og se ind i flammerne, mens man lytter til god musik, men hvad mener I andre om denne problemstilling.
PS: Vi bor i en lejlighed og har INGEN brændeovn.
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil betyde at jeres "sweet spot" i gennemsnit, vil blive rykket 3.62835 mm til den ene side..
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skoust skrev:
Det vil betyde at jeres "sweet spot" i gennemsnit, vil blive rykket 3.62835 mm til den ene side..  |
|
|
Det kommer da sandelig an på hvad der bliver fyret med, nogle former for ukorent brændsel kan faktisk flytte det helt op til ½cm
ej spøg til side , den hastighed som luften vil flytte sig med vil være uden betydning i forhold til eksemblet med blæsevejet. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finn29 skrev:
Det kommer da sandelig an på hvad der bliver fyret med, nogle former for ukorent brændsel kan faktisk flytte det helt op til ½cm
|
|
|
Nu skrev jeg også i gennemsnit.. 
Ja den eneste måde en brændeovn kan påvirke lyden, er hvis man ikke spiller ret højt, og kan høre brændet ligge og knitre i flammerne. 
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hun må være en ekstremt teoretisk ingeniør. Typisk sådan nogle, der overanalyserer alting En brændeovn vil sikkert nok forøge luftcirkulationen i rummet, men jeg kan ikke forestille mig at det har nogen praktisk indvirkning på lyden. Eventuelt kunne man forsøgsvis prøve at forsegle den, og se om lyden blev bedre? Jeg vil mene, at lydbølgernes forholdsvis langt større hastighed vil gøre, at brændeovnes indvirkning er forsvindende, "gående mod uendeligt lille" 
Ellers tror jeg Skoust har ret, forudsat at der fyres med ubehandlet afghansk fyrretræ (gennemtørt, forstås).
/Præsten (der selv er ingeniør, omend kun den billige slags ) __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
inden det hele bliver til humor
jeg vil mene at brændeovnen vil ændre på lyden i lytterummet, men ikke pga luftstrømninger.
Men at du stiller en relativ stor jern klump vil ændre akustikken en del.
desuden vil en pladejernsovn spille mere med end en støbejernsovn.
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
...at du stiller en relativ stor jern klump vil ændre akustikken en del.
desuden vil en pladejernsovn spille mere med end en støbejernsovn.
|
|
|
Jeg gad godt at lave en blindtest med dig.. jeg har bare ikke en brændeovn vi kan bruge til eksperimentet.. og desuden skulle du SELV slæbe den ind og ud.. LOL
|
| Til top |
|
| |
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skoust skrev:
|
...Jeg gad godt at lave en blindtest med dig..
|
|
|
Skoust skrev:
|
og desuden skulle du SELV slæbe den ind og ud..
|
|
|
øhhh...... ????? 
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ALT for svært at forstå eller? 
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. "blæsevejret" fra en konveksionsovn, vil jeg nok mene, at indvirkningen må være under minimal.
Derimod vil resonnanser fra ovnen, og måske især afgangsrøret( hvis det er passende langt) uden tvivl opstå. Det gør det her på matriklen. Specielt når der spilles højt, er fænonmenet generende...............
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror også den største forskel vil være de bølger der refekteres på jernet, fremfor luftgennemstrømningen gennem skorstenen __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyden fra bassen er væsentlig mere tør, og rørne behøver ikke stå tændt for varmens skyld mere. 
Nej brændeovnens lydpåvirkning er ikke større end møblernes lydpåvirkning, og vinduernes påvirkning må nok anses for at være et større lydmæssigt problem.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skoust skrev:
| Jeg gad godt at lave en blindtest med dig.. jeg har bare ikke en brændeovn vi kan bruge til eksperimentet.. og desuden skulle du SELV slæbe den ind og ud.. LOL |
|
|
well nu giver jeg ikke ret meget for blindtest, men jeg forstår ikke helt din pointe, mener du jeg tager fejl når jeg siger at akustikken vil blive påvirket?
Bemærk venligst at jeg ikke tager stilling til om forandringen er positiv eller negativ
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
well nu giver jeg ikke ret meget for blindtest, Det gør jeg heller ikke.. var udelukkende ment som gas.. men jeg forstår ikke helt din pointe, mener du jeg tager fejl når jeg siger at akustikken vil blive påvirket? Nej det mener jeg ikke, men jeg mener "en del" måske ikke er helt rigtigt, med mindre man placerer den MEGET mærkeligt i forhold til anlægget.
Bemærk venligst at jeg ikke tager stilling til om forandringen er positiv eller negativ |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skoust skrev:
|
Det var ALT for svært at forstå eller? 
|
|
|
Nej - egentligt ikke svært... Men ved den blinde så ikke om ovnen er inde eller ude, når han nu selv slæber rundt på den??? 
|
| Til top |
|
| |
venice Branchemedlem

Calamus DK
Bruger siden: 06 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 93
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
pianomartin skrev:
|
Hej, jeg er gift med en civil-ingeniør, der ikke interesserer sig synderligt for HIFI. Men i kraft af hendes egenskab som ingeniør, stiller hun af og til nogle besynderlige spørgsmål hvis vi kommer til at snakke for meget om kabler, højtalerplacering, eller lign. Og nogle af dem er ikke sådan lige at svare på. Her er et af dem.
Vil en brændeovn i stuen (lytterummet) påvirke lyden negativt.
Her er nogle af vores overvejelser: En brændeovn trækker luft rundt i stuen. Man kunne måske kalde dette for lydbølger, men i så fald ville de have så lav frekvens, at det nok ikke ville have nogen betydning. Problemet vil snarere være, at den luft-turbulens, brændeovnen skaber i rummet, vil påvirke lydbølgerner mellem højtaler og lytter. Hvis to personer, A og B står udenfor i blæsevejr, og det blæser fra A imod B, vil det være let for B at høre hvad A siger, men det omvendte vil være vanskeligt. Kan man overføre denne problemstiling til lytterummet med en brændeovn? (selvfølgelig i mindre skala)
I praksis tror jeg, det ville være enormt hyggeligt at sidde med et glas rødvin og se ind i flammerne, mens man lytter til god musik, men hvad mener I andre om denne problemstilling.
PS: Vi bor i en lejlighed og har INGEN brændeovn. |
|
|
Måske du lige skulle være opmærksom på at sådan en brændeovn afgiver en del støv i rummet som kan sætte sig på elektroniken og det kan høres med tiden så helst ikke for tæt på dit grej !!  __________________ Med hifi go hilsen
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skoust OK så er vi nok lidt mere enige
Men jeg er faktisk "imponeret" over hvor mange der mener at det med akustikken ikke betyder det store.
for dem der vil læse og måske lære er der her et link:
http://www.phys.au.dk/subatom/dansk/akustik.html
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
Nej - egentligt ikke svært... Men ved den blinde så ikke om ovnen er inde eller ude, når han nu selv slæber rundt på den??? 
|
|
|
Det var faktisk UFATTELIGT velovervejet af mig, at sige sådan.. LOL
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min morfar kunne spille på gasovn  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Martin,
Vi kender vist hinanden 
Jeg tror ikke du vil kunne sætte en 150 kg tung støbejernsovn i svingninger, som nogen foreslår. Det ville jeg ikke bekymre mig om hvis jeg var dig. Jeg tror heller ikke strålevarmen vil fortrænge lydbølgerne, hverken på den ene eller anden måde... men ok, jeg er ikke ingenør.
Men pas på at dit træ-Holfi setup ikke selvantænder hvis du stiller det for tæt på ovnen . Højttalerne må heller ikke være udsat for ekstrem strålevarme.
Ellers er det jo ret hyggeligt med sådan en ovn, især dem hvor man kan se flammerne!
|
| Til top |
|
| |