Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Vægge vs. akustik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en god ide med Rockfonplader på loftet. Jeg har selv installeret Tollltekt loftsplader, og de er nok for hårde. Som jeg skrev, så er der stadig tydelige reflektioner på trods af tæpperne. Så jeg vil have et stykke stoft hængt op i loftet i højttalerenden for at dræbe refleksioner der. Kønt bliver det ikke, men bare det så virker.

Det gør det nok heller ikke bedre at der er et filmlærrede i samme ende. Det er jo en stor glat flade, der kan give masser af reflektioner.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

RoninTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Det lyder som en god ide med Rockfonplader på loftet. Jeg har selv installeret Tollltekt loftsplader, og de er nok for hårde. Som jeg skrev, så er der stadig tydelige reflektioner på trods af tæpperne. Så jeg vil have et stykke stoft hængt op i loftet i højttalerenden for at dræbe refleksioner der. Kønt bliver det ikke, men bare det så virker.

Det gør det nok heller ikke bedre at der er et filmlærrede i samme ende. Det er jo en stor glat flade, der kan give masser af reflektioner.

Det er ikke kun til loftet, faktisk er loftet hos mig ikke det store problem, der er allerde nogen bløde gipsplader med god isolering bagved. Jeg regner med at beklæde bagvæg, frontvæg og sidevæggene ved siden af hver HT. Dog skal bagvæggen nok mest bestå af CD/DVD hylder så lyden bliver brudt og ikke absorberet.
Til top Vis RoninTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RoninTT

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

RoninTT skrev:
Fedt at det virker så godt med tæpper så er det helt sikkert en mulighed. Men jeg overvejer lige nu mere at sætte de loft plader fra Rockfon op. Mest fordi at udseende bliver bedre, jeg skal bo i det værelse hvor anlægget står.

Det er denne tråd hvor der står noget om de plader, det er lidt dyre end tæpper men også lidt bedre finish.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016&K W=akustik

Hmm - jeg har prøvet disse plader i en spisestue med ok resultat, MEN tæpper er meget bedre ingen tvivl om det, så du må vælge: det billigeste og bedste, men ikke så pæne, el. det dyre med begrænset virkning, og som "bonus" ligner loftet på et offentligt kontor

Hvorfor ikke bruge tæpper: når du skal lytte seriøst, op med dem i krogene (hvor lang tid tager det? 2 min. - max) - og visa versa, når kærsten kommer..

Hyrdetæpper har en god allround dæmpning, og koster ikke ret meget. Det skulle have en rigtig god effekt at hænge et tæppe op imellem (ikke bag ved)  højtt. (bedre perspektiv)

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Svend P: er der ikke noget om du er ansat i Hifiklubben? Hvordan er Tact rumkorrektion - kan den (af)hjælpe dårlig akustik...

RoninTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
RoninTT skrev:
Fedt at det virker så godt med tæpper så er det helt sikkert en mulighed. Men jeg overvejer lige nu mere at sætte de loft plader fra Rockfon op. Mest fordi at udseende bliver bedre, jeg skal bo i det værelse hvor anlægget står.

Det er denne tråd hvor der står noget om de plader, det er lidt dyre end tæpper men også lidt bedre finish.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016&K W=akustik

Hmm - jeg har prøvet disse plader i en spisestue med ok resultat, MEN tæpper er meget bedre ingen tvivl om det, så du må vælge: det billigeste og bedste, men ikke så pæne, el. det dyre med begrænset virkning, og som "bonus" ligner loftet på et offentligt kontor

Hvorfor ikke bruge tæpper: når du skal lytte seriøst, op med dem i krogene (hvor lang tid tager det? 2 min. - max) - og visa versa, når kærsten kommer..

Hyrdetæpper har en god allround dæmpning, og koster ikke ret meget. Det skulle have en rigtig god effekt at hænge et tæppe op imellem (ikke bag ved)  højtt. (bedre perspektiv)

Ok hvilke plader er det præcis du har prøvet? Det ville da også være fedt hvis jeg kunne lave det rent med tæpper men akustiken i rummet er meget dårlig uden nogen dæmpning. Derfor skulle jeg gerne finde en permanent løsning, så kan jeg altid hænge lidt ekstra op hvis jeg rigtig skal lytte.

Hvor køber I typisk tæpper henne? Nu er der en del der har nævnt IKEA men er der bedre steder med et godt udvalg?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Svend P: er der ikke noget om du er ansat i Hifiklubben? Hvordan er Tact rumkorrektion - kan den (af)hjælpe dårlig akustik...

Næh. Men derfor er jeg da overbevist om at TacT'en kan hjælpe ekstremt meget mod dårlig akustik alligevel. Jeg har lige købt en Yamaha RX-V1500, der har en 10 bånds digital equalizer der indstilles med målemikrofon. Jeg synes dog ikke den har en specielt stor effekt som jeg havde regnet med, så det er pt. lidt skuffende. Måske skal jeg lige lege med den noget mere. Måske har jeg overset noget i opsætningen...

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

RoninTT skrev:

Hvor køber I typisk tæpper henne? Nu er der en del der har nævnt IKEA men er der bedre steder med et godt udvalg?

Bilka og Silvan er gode bud. Kvaliteten behøver jo ikke være tårnhøj når det ikke bliver slidt ved at folk går på det.

RoninTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
RoninTT skrev:

Bilka og Silvan er gode bud. Kvaliteten behøver jo ikke være tårnhøj når det ikke bliver slidt ved at folk går på det.

Ok så må jeg bare ud og kigge på det, skal bare ha bestemt mig til om det bliver tæpper eller plader.

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

RoninTT skrev:
Svend P skrev:
RoninTT skrev:

Ok så må jeg bare ud og kigge på det, skal bare ha bestemt mig til om det bliver tæpper eller plader.
Et lille fif: prøv at "tale" ned i tæppet - dér fornæmmer man klart hvor meget tæppet dæmper lyden. Prøv også at "tale" ned i en akustikplade og fornæm hvor meget (lidt) dén dæmper... du vil blive overrasket

PS. Det er på eget ansvar at du går rundt og taler til tæpperne - folk gloede godt nok da jeg gjorde det

RoninTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
RoninTT skrev:
Svend P skrev:
RoninTT skrev:

Et lille fif: prøv at "tale" ned i tæppet - dér fornæmmer man klart hvor meget tæppet dæmper lyden. Prøv også at "tale" ned i en akustikplade og fornæm hvor meget (lidt) dén dæmper... du vil blive overrasket

PS. Det er på eget ansvar at du går rundt og taler til tæpperne - folk gloede godt nok da jeg gjorde det

Ja helt klart jeg må ned i tæppeland og tag mig en snak med dem allesammen :)

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

RoninTT skrev:

Hepsa TTRonin

Inden du "begraver" dig selv i tæpper, bør du i tillæg, overveje generelt reflekterende genstande. Godt med store prydplanter , reoler med lidt fyld ,  etc. For mange tæpper kan ganske enkelt suge for megen lyd, hvorfor øvelsen er, at finde en passende balance mellem reflektion og "sug".!!

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

RoninTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

RoninTT skrev:

Hepsa TTRonin

Inden du "begraver" dig selv i tæpper, bør du i tillæg, overveje generelt reflekterende genstande. Godt med store prydplanter , reoler med lidt fyld ,  etc. For mange tæpper kan ganske enkelt suge for megen lyd, hvorfor øvelsen er, at finde en passende balance mellem reflektion og "sug".!!

Yeps der kommer til at være CD/DVD hylder på både for- og bagvæg så det skulle sørge for at det ikke bliver for meget absorbsion den ene sidevæg er også en reol med bøger så det burde ikke blive alt for meget. Men med så lille et værelse som jeg har føler jeg det er vigtigt med en del absorbsion ellers bliver det forvirende at høre på nok lyden sendes så meget rundt.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

RoninTT skrev:
gl.jas skrev:

RoninTT skrev:

Hepsa TTRonin

Yeps der kommer til at være CD/DVD hylder på både for- og bagvæg så det skulle sørge for at det ikke bliver for meget absorbsion den ene sidevæg er også en reol med bøger så det burde ikke blive alt for meget. Men med så lille et værelse som jeg har føler jeg det er vigtigt med en del absorbsion ellers bliver det forvirende at høre på nok lyden sendes så meget rundt.

Pas på at reolerne ikke bliver som et " spejl "...........Mht. refleksion var jeg ikke præcis nok.: Det er vigtigt at bryde bølgerne, og ikke kun reflektere eller absorbere. Så mere diffusion, for at være lidt præcis...........her kommer planter , reoler med "henslængte" bøger, o.lign. ind i billedet.........

Desuden bør du være opmærksom på HT-afkobling/tilkobling. Hvis du kobler hårdt til gulvet, kan du risikere en del uønsket resonnans.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

RoninTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
RoninTT skrev:
gl.jas skrev:

RoninTT skrev:

Hepsa TTRonin

Pas på at reolerne ikke bliver som et " spejl "...........Mht. refleksion var jeg ikke præcis nok.: Det er vigtigt at bryde bølgerne, og ikke kun reflektere eller absorbere. Så mere diffusion, for at være lidt præcis...........her kommer planter , reoler med "henslængte" bøger, o.lign. ind i billedet.........

Desuden bør du være opmærksom på HT-afkobling/tilkobling. Hvis du kobler hårdt til gulvet, kan du risikere en del uønsket resonnans.

Hvad er det lige en "henslængt" bog er?

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
RoninTT skrev:
gl.jas skrev:

RoninTT skrev:

Hepsa TTRonin

Til det kan jeg anbefale SD fødder til 250,-, har lige fået dem: rigtige gode  

Ang. reflekterende genstande så er jeg ret priviligeret: har over 3m til nærmeste væg (for begge ht) - kan varmt anbefales, lyden er "state of the art"

Ok - mindre kan også gøre det

RoninTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
gl.jas skrev:
RoninTT skrev:
gl.jas skrev:

RoninTT skrev:

Hepsa TTRonin

Til det kan jeg anbefale SD fødder til 250,-, har lige fået dem: rigtige gode  

Ang. reflekterende genstande så er jeg ret priviligeret: har over 3m til nærmeste væg (for begge ht) - kan varmt anbefales, lyden er "state of the art"

Ok - mindre kan også gøre det

Jeg har også kigget efter fødder da jeg har trægulv og der er en del overførsel. Men jeg ved ikke helt om det skal være SD eller VT fødder, der er både for og imod her på forummet.

RoninTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige undersøgt hvad det vil koste for de loftplader 2460,- i råd og dåd det er så for 10 kvm i størrelsen 60x60 eller 120x60. En del dyre end jeg havde regnet med må jeg nok sige.

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

RoninTT skrev:
Jeg har lige undersøgt hvad det vil koste for de loftplader 2460,- i råd og dåd det er så for 10 kvm i størrelsen 60x60 eller 120x60. En del dyre end jeg havde regnet med må jeg nok sige.
Ja, plus du også skal bruge tid og besvær med at sætte dem op

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Der var én herinde som havde lavet en stor ramme i fyrretræ og beklædt forsiden med kraftigt tekstil og fyldt bagsiden op med en "uld" fra RockWool som ikke var sundhedsskadelige...derefter var det bare at hængde dem - kan desværre ikke finde linket. Det lød da meget smart. Man kan vel trimme ved at anvende forskellige hårdheder af yderbeklædning og derigennem lege med difus/absorb ratioen.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Der var én herinde som havde lavet en stor ramme i fyrretræ og beklædt forsiden med kraftigt tekstil og fyldt bagsiden op med en "uld" fra RockWool som ikke var sundhedsskadelige...derefter var det bare at hængde dem - kan desværre ikke finde linket. Det lød da meget smart. Man kan vel trimme ved at anvende forskellige hårdheder af yderbeklædning og derigennem lege med difus/absorb ratioen.
Lyder som en god ide - kan også blive billigere...

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes