Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: 230v kabler som HT kabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Det med knækket er 100% for ikke at skade fiberen.

Jeg arbejder til daglig et sted hvor alt vores kommunikation foregår via fibre.

Vi kører over dem med kontor stole, hopper på dem, osv. de for virkelig tæsk, men det vi har oplevet som været det værste, er hvis man "knækker" dem,

det ødelægger dem.

Jeg kan ikke huske om den fiberet bliver direkte ødelagt, men ihvertfald så dæmpes lyset med en del, så signalet bliver mere eller mindre ubrugeligt.

Det med længden på kabler vil jeg også gerne have forklaret bedre. Jeg mangler åbenbart samme lærdom som Filmtossen.

Micma18, det er helt rigtigt det du siger, men jeg tvivler på at det giver hørbar forskel når du ruller dit ½ eller 1½ meter optisk kabel rundet.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

snake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

længden på ethvert kabel betyder at "rejsen " fra A til B tager en bestemt tid forlænger du det ene kabel er "rejsen" længere pga den modstand der er i ethvert kabel kort eller langt, selv bruger jeg altid lige lange kabler,om man så tror på det eller ej er en privat sag.

mht,kabler (ht) der er rullet sammen så har det en negativ effekt fordi det som beskrevet virker som en spole,der skaber et magnetfelt,(jeg har selv ved vanvare kommet til det jeg kunne ikke forstå hvorfor den ene ht spillede højere end den anden, da kablet så blev rullet ud forsvandt problemet med det samme.

hilsen snake

Til top Vis snake's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snake

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Vi kan hurtigt blive enig om der er en forskel,

Jeg tror bare ikke at over de korte afstande vi har, at det giver en hørbar forskel.

Du kan med garanti måle det, men jeg tror ikke det er hørbart.

Det med spolen, det er rigtigt, men at du vikler det en enkelt gang sker der ikke noget ved.

Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

snake skrev:

længden på ethvert kabel betyder at "rejsen " fra A til B tager en bestemt tid forlænger du det ene kabel er "rejsen" længere . . . .

Det her emne med at lyden bliver forsinket i en højttaler, hvis kablet til den er længere end til de andre højttalere, dukker af og til op herinde på hifi4all. Og det er jo klart at signalet bliver forsinket, fordi elektronerne er længere tid om at nå igennem kablet, jo længere det er. Nu er elektronerne jo imidlerid nogle hurtige bæster, så hvor meget betyder det i praksis? Lad os prøve at finde ud af det

Elektroner i et kabel bevæger sig med ca. 90% af lysets hastighed. Lysets hastighed er 300.000.000 m /sek, så elektronerne i højttalerkablet bevæger sig med (300.000.000/100)*90 = 270.000.000 m/sek

Lad os så bare tage et eksempel, hvor der er brugt et 8 meter kabel til den venstre, og 4 meter kabel til den højre højttaler. Det giver en forskel på 4 meter. Vi skal nu finde ud ad, hvor lang tid elektronerne skal bruge på at bevæge sig de ekstra 4 meter:

Vi ved at elektronerne på 1 sekund bevæger sig 270.000.000 meter. For at flytte sig 1 meter bruger de således: 1 / 270.000.000 = 0,0000000037 sek. For at bevæge sig 4 meter: 4* 0,0000000037 sek.  =  0,0000000148 sek.

Vi har nu fastslået, at signalet til venstre højttaler er blevet forsinket med 0,0000000148 sekund, på grund af de ekstra 4 meter kabel. Lad os så regne ud hvor meget vi skal flytte venstre højttaler frem mod lyttepositionen, for at kompensere for denne tidsforsinkelse:

Lydens hastighed varierer en smule, men ved 20 grader Celsius er den ca. 340 m /sek, så vi bruger dette tal til vores regnestykke. Den venstre højttaler skal flyttes (340*0,0000000148) meter = 0,000005032 meter = 0,005032 mm.

Vi skal således flytte vores venstre højttaler 0,005032 mm. længere fremad, for at kompensere for de ekstra 4 meter højttalerkabel til venstre højttaler.

Min konklusion: Lyden vil ikke blive hørbart forsinket på grund af de 4 ekstra meter kabel. På surround-udstyr skal der ikke kompenseres for kablets ekstra længde i ”delay” opsætningen. Det er slet ikke muligt at kompensere for tusinde-dele af en millimeter i opsætningen. På min egen receiver, foregår det i spring på 30 cm.

Ja, det var så dagens lille regneopgave - fortsat god påske til alle

snake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
snake skrev:

længden på ethvert kabel betyder at "rejsen " fra A til B tager en bestemt tid forlænger du det ene kabel er "rejsen" længere . . . .

Det her emne med at lyden bliver forsinket i en højttaler, hvis kablet til den er længere end til de andre højttalere, dukker af og til op herinde på hifi4all. Og det er jo klart at det må være sådan, fordi elektronerne er længere tid om at nå igennem kablet, jo længere det er. Nu er elektronerne jo imidlerid nogle hurtige bæster, så hvor meget betyder det i praksis? Lad os prøve at finde ud af det

Elektroner i et kabel bevæger sig med ca. 90% af lysets hastighed. Lysets hastighed er 300.000.000 m /sek, så elektronerne i højttalerkablet bevæger sig med (300.000.000/100)*90 = 270.000.000 m/sek

Lad os så bare tage et eksempel, hvor der er brugt et 8 meter kabel til den venstre, og 4 meter kabel til den højre højttaler. Det giver en forskel på 4 meter. Vi skal nu finde ud ad, hvor meget tid elektronerne skal bruge på at bevæge sig de ekstra 4 meter:

Vi ved at elektronerne på 1 sekund bevæger sig 270.000.000 meter. For at flytte sig 1 meter bruger de således: 1 / 270.000.000 = 0,0000000037 sek. For at bevæge sig 4 meter: 4* 0,0000000037 sek.  =  0,0000000148 sek.

Vi har nu fastslået, at lyden i venstre højttaler er blevet forsinket med 0,0000000148 sekund, på grund af de ekstra 4 meter kabel. Lad os så regne ud hvor meget vi skal flytte venstre højttaler frem mod lyttepositionen, for at kompensere for denne tidsforsinkelse:

Lydens hastighed varierer en smule, men ved 20 grader Celsius er den ca. 340 m /sek, så vi bruger dette tal til vores regnestykke. Den venstre højttaler skal flyttes (340*0,0000000148) meter = 0,000005032 meter = 0,005032 mm.

Vi skal således flytte vores venstre højttaler 0,005032 mm. længere fremad, for at kompensere for de ekstra 4 meter højttalerkabel i venstre højttaler.

Min konklusion: Lyden vil ikke blive hørbart forsinket på grund af de 4 ekstra meter kabel. På surround-udstyr skal der ikke kompenseres for kablets ekstra længde i ”delay” opsætningen. Der er slet ikke muligt at kompensere for tusinde-dele af en millimeter i opsætningen. På min egen receiver, foregår det i spring på 30 cm.

flot regnestykke om det er hørbart eller ej det er som du skrive nok et tvivls spørgsmål når vi snakker om så korte afstande,MEN for en sikkerheds skyld så forbliver mine kabler lige lange nørd"t eller ej.

og så igen god påske til alle

snake

Til top Vis snake's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snake

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:
blackhawk skrev:

Stereoperspektivet, at signalet skal rejse lige langt til alle højtalere så der er ikke er en unaturlig forsinkelse på en af kanalerne. Det er almindelig hifi børnelærdom, og egentligt ganske logisk når man tænker over det.

Om man er interesseret i den slags når man har hjemmebio, er jo så naturligvis op til den enkelte. Jeg ville aldrig lave det anderledes.

Ja undskyld mig, men jeg kan da slet ikke se logikken! (og var ikke klar over at det var børnelærdom), Så vidt jeg ved bevæger strøm sig med en anseelig hastighed, så jeg tror ganske enkelt ikke på at man kan høre forskel.......

Og så undrer det mig at jeg ikke har hørt om eller kender en eneste som har lige lange kabler til alle sine HT.......

Undskyld, jeg kan godt selv se nu at jeg måske har udtrykt mig på en måde, der kan virke nedladende. Det var på ingen måde hensigten, og jeg undskylder min klodsethed

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

det var sørens, det  var et smart regnestykke. det fik vidst afgjort det? 
Til top Vis Nimda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nimda Besøg Nimda's Websted

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Fin fremstilling!

Jeg er nok mere old school...

Jeg ser det at opbygge et setup som at bygge et hus. Man tager tingene trin for trin, forsøger at gøre tingene så godt og rigtigt som muligt. Og så bevæger man sig et trin videre i forløbet. Et af de trin, teoretiske eller ej, er at have styr på kabelføringen i sit anlæg. Uanset hvor latterlig lille forskellen er, så skal det gøres rigtigt.

For mange bække små gør en stor å, som alle hifinuts ved. Og så nytter det ikke noget at lave shortcuts. I min nørdede verden i hvertfald.

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:
Filmtossen skrev:
blackhawk skrev:

Stereoperspektivet, at signalet skal rejse lige langt til alle højtalere så der er ikke er en unaturlig forsinkelse på en af kanalerne. Det er almindelig hifi børnelærdom, og egentligt ganske logisk når man tænker over det.

Om man er interesseret i den slags når man har hjemmebio, er jo så naturligvis op til den enkelte. Jeg ville aldrig lave det anderledes.

Ja undskyld mig, men jeg kan da slet ikke se logikken! (og var ikke klar over at det var børnelærdom), Så vidt jeg ved bevæger strøm sig med en anseelig hastighed, så jeg tror ganske enkelt ikke på at man kan høre forskel.......

Og så undrer det mig at jeg ikke har hørt om eller kender en eneste som har lige lange kabler til alle sine HT.......

Undskyld, jeg kan godt selv se nu at jeg måske har udtrykt mig på en måde, der kan virke nedladende. Det var på ingen måde hensigten, og jeg undskylder min klodsethed

Det er bare helt iorden, jeg kommer også selv til at gør det indimellem, og når det så er på skrift er det jo i sagens natur svært at høre betoninger....so no hard feelings whatsoever.....

Mht. forklaringen så har perejvind jo givet mig den på fortrinlig vis....tak!

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

..... flot regnestykke, nu gider jeg ikke teste alligevel..
Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hehe, tusind tak for matematik undervisningen 

Så kom vi jo også omkring det emne

Back on Track - jeg ville vælge Supra Ply 2.0 Om du skal få det termineret med bananstik eller ej, er op til dig,

Det er kun for at gøre det nemmere og skifte at de er der.

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

hmm, det ser nu ellers meget smart ud med det banan stik, men er du/i sikker på det ikke sikre end bedre forbindelse mellem kabel lederne og HT terminalerne?
Til top Vis Nimda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nimda Besøg Nimda's Websted

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

hehe for lige at prøve at hive mere matematik ud af perejvind: Klart nok at det ikke giver en hørbar forskel i hvornår lyden rammer øret MEN: Det er vel sådan at ligegyldigt hvor godt et kabel er, så forringer det lyden? Vil lyden så ikke være ringere i den højttaler med det lange kabel?

Ved det ikke, ligger det bare ud til debat...

God kamp. 

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

GuldLos skrev:
hehe for lige at prøve at hive mere matematik ud af perejvind: Klart nok at det ikke giver en hørbar forskel i hvornår lyden rammer øret MEN: Det er vel sådan at ligegyldigt hvor godt et kabel er, så forringer det lyden? Vil lyden så ikke være ringere i den højttaler med det lange kabel?

Ved det ikke, ligger det bare ud til debat...

God kamp. 

med mindre der ligger objekter i vejen som sender støj, så kan det ikke forvringe signalet. dog hvis kablet er meget længere vil modstanden i det også være størrer, derved ved signalet miste styrke og den ene HT vil spille lavere. dog skal du huske på at der ikke er meget modstand i gode HT kabler! (til forskel fra det netledninge jeg bruger  )

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke kun forsinkelsen der kan være et parameter! Man kan jo også sige at et kabel på 8m. farver lyden respektivt, dobbelt så meget/kraftigt som et på 4m. For ikke at snakke om det yderligere tab, der uundgåeligt også vil være i et længere kabel... Ikke fordi jeg selv ville tænke på det som et tab af kvaliteten, eller forkert farvning, eller den slags, men jeg ville da foretrække at have samme vilkår for begge højtalere!
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Vi skal således flytte vores venstre højttaler 0,005032 mm. længere fremad, for at kompensere for de ekstra 4 meter højttalerkabel til venstre højttaler.

Godt regnestykke der gør alle fordomme om uens kabellængder til skamme   

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Og du får bananstikket til at klemme på dine kobber ledere, eller du får højtaler terminalere til at klemme, det er et fedt.

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:
Og du får bananstikket til at klemme på dine kobber ledere, eller du får højtaler terminalere til at klemme, det er et fedt.

det forstod jeg ikke?

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Når du monterer et bananstik, så skruer du det enten fast om kobberet i din ledning, eller lodder det fast til kobberet i din ledning.

Og så propper du det ind tin højtaler terminal,

Det er vel skrueterminaler du har på din højtaler, så hvis ikke du bruger bananstik, så skruer du jo bare kablet fast.

Banan stikkene, er der kun for at du ikke skal til at skrue på dine terminaler, de giver ihvertfald ikke nogen lydmæssig forbedring.

Så om du vil have bananstik på, er kun et spørgsmål om hvor doven du er når du skal sætte dine kabler i.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
snake skrev:

Det her emne med at lyden bliver forsinket i en højttaler, hvis kablet til den er længere end til de andre højttalere, dukker af og til op herinde på hifi4all. Og det er jo klart at signalet bliver forsinket, fordi elektronerne er længere tid om at nå igennem kablet, jo længere det er. Nu er elektronerne jo imidlerid nogle hurtige bæster, så hvor meget betyder det i praksis? Lad os prøve at finde ud af det

Lad os så bare tage et eksempel, hvor der er brugt et 8 meter kabel til den venstre, og 4 meter kabel til den højre højttaler. Det giver en forskel på 4 meter. Vi skal nu finde ud ad, hvor lang tid elektronerne skal bruge på at bevæge sig de ekstra 4 meter:

Vi har nu fastslået, at signalet til venstre højttaler er blevet forsinket med 0,0000000148 sekund, på grund af de ekstra 4 meter kabel. Lad os så regne ud hvor meget vi skal flytte venstre højttaler frem mod lyttepositionen, for at kompensere for denne tidsforsinkelse:

Min konklusion: Lyden vil ikke blive hørbart forsinket på grund af de 4 ekstra meter kabel. På surround-udstyr skal der ikke kompenseres for kablets ekstra længde i ”delay” opsætningen. Det er slet ikke muligt at kompensere for tusinde-dele af en millimeter i opsætningen. På min egen receiver, foregår det i spring på 30 cm.

Den enkelte elektron "rejser" absolut IKKE med lystes hastighed, tværtom. Det er den resulterende "stødbølge"der bevæger sig med noget nær lysets hastighed.

Problemet med ulige lange ht.kabler er ikke næppe "længden" men DC modstanden og en mulig "skæv" belastning af forstærkeren. Personligt har jeg løst problemet 4/6 meter ved at øge tværsnittet på det lange kabel. Ulige lange men ens kabler giver hos mig en tendens til at trække perspektivet " til siden", især på 2mirofonoptagelser. Det er så små ting at det sagtens kan maskeres af rum, møbler, døråbninger m.m.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes