| Forfatter |
|
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| jeg ville da foretrække at have samme vilkår for begge højtalere! |
|
|
Præcist. Det er også grunden til at jeg har lige lange kabler... Ikke fordi lyden bliver forsinket.
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan undre sig over denne debat om kabler og kabellængder o.s.v. idet de meste hørbare ændringer ligger i lytterummet, højtallerenes kvalitet/placering og kvaliteten af indspilningen. Hvis disse grundsten er perfekte og trimmet mod det uopnåelige, ja så kan vi da godt snakke marginaler så som kabler og lign.
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med ulige lange ht.kabler er ikke næppe "længden" men DC modstanden og en mulig "skæv" belastning af forstærkeren.
[/QUOTE]
Hmmmm betyder det så at såfremt det var elpærer som var forbundet, så ville den som var forbundet med det længere kable lyse svagere end den som var forbundet med det korte??? __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teoretisk ja...men eftersom folk sjældent har kabellængder på flere hundrede meter så kan man ikke ligefrem påstå at dette kan måles/har nogen som helst betydning for forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
| Teoretisk ja...men eftersom folk sjældent har kabellængder på flere hundrede meter så kan man ikke ligefrem påstå at dette kan måles/har nogen som helst betydning for forstærkeren. |
|
|
Lige præcis min pointe...... at det er STORE længder som kan gøre forskellen ikke f.eks. de 3 meter der er fra min BHT og så de 15 meter der er til min center....en så lille forskel er vel næppe hørbar.....nogen der har prøvet en blindtest??? __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filmtossen skrev:
|
Problemet med ulige lange ht.kabler er ikke næppe "længden" men DC modstanden og en mulig "skæv" belastning af forstærkeren.
|
|
|
Hmmmm betyder det så at såfremt det var elpærer som var forbundet, så ville den som var forbundet med det længere kable lyse svagere end den som var forbundet med det korte???
[/QUOTE]
Og du mener at forholdet forstærker/højttaler vs 230V vekselstrøm / elpære kan betragtes som s.s. ?
|
| Til top |
|
| |
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må altså give film tossen ret.
Det holder jo ikke det her. Med ulige belastning og hvad i ellers alt finder på.
Længden på højtaler kabler laver ikke den store forandring på lydbilledet,
det betyder meget hvordan højtaleren står, end om kablerne er lige lange.
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Filmtossen skrev:
|
|
|
|
Hmmmm betyder det så at såfremt det var elpærer som var forbundet, så ville den som var forbundet med det længere kable lyse svagere end den som var forbundet med det korte???
|
|
|
Og du mener at forholdet forstærker/højttaler vs 230V vekselstrøm / elpære kan betragtes som s.s. ?
[/QUOTE]
Nej jeg er klar over at det ikke er det samme, det er mere ment som en billedlig sammenligning....det korte og det lange er at jeg ikke køber den med at der er forskel på længden hverken på den ene eller den anden måde (når vi taler de længder der er i et SS setup)...hvis det gør så stor en forskel hvorfor er der så ikke nogen biografer der har samme længde på alle kabler?? hvorfor er det ikke et "issue" når man læser om opsætning af en hjemmebio, f.eks. på DVE eller Avia eler hos THX?. Det giver i min verden ingen mening, hvor skal man gøre af alt det "overskydende" kabel? (der er f.eks. 12m i forskel på min BHT og FHT, det betyder at jeg skal finde et sted til 12m kabel der ikke har nogen funktion udover at være der...).
Men tilbage til mit spørgsmål...har du prøvet en blindtest?? jeg har ikke men det har jeg bestemt planer om snarest! __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filmtossen skrev:
bjørn skrev:
Filmtossen skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nej jeg er klar over at det ikke er det samme, det er mere ment som en billedlig sammenligning....det korte og det lange er at jeg ikke køber den med at der er forskel på længden hverken på den ene eller den anden måde (når vi taler de længder der er i et SS setup)...hvis det gør så stor en forskel hvorfor er der så ikke nogen biografer der har samme længde på alle kabler?? hvorfor er det ikke et "issue" når man læser om opsætning af en hjemmebio, f.eks. på DVE eller Avia eler hos THX?. Det giver i min verden ingen mening, hvor skal man gøre af alt det "overskydende" kabel? (der er f.eks. 12m i forskel på min BHT og FHT, det betyder at jeg skal finde et sted til 12m kabel der ikke har nogen funktion udover at være der...).
Men tilbage til mit spørgsmål...har du prøvet en blindtest?? jeg har ikke men det har jeg bestemt planer om snarest!
[/QUOTE]
Jeg har skrevet hvilken effekt ulige lange ht.kabler (højre/venstre) har, hvor mange gange skal jeg gentage det?
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Filmtossen skrev:
bjørn skrev:
Filmtossen skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Men tilbage til mit spørgsmål...har du prøvet en blindtest?? jeg har ikke men det har jeg bestemt planer om snarest!
|
|
|
Jeg har skrevet hvilken effekt ulige lange ht.kabler (højre/venstre) har, hvor mange gange skal jeg gentage det?
[/QUOTE]
Du behøver ikke gentage noget som helst! (og at gentage ting tilstrækkeligt mange gange unden argumenetr gør dem iøvrigt ikke til sandhed).
Jeg forbeholder mig dog retten til at betvivle hvad du siger, og så er der vel ikke mere i denne diskussion! __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filmtossen skrev:
bjørn skrev:
Filmtossen skrev:
bjørn skrev:
Filmtossen skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Du behøver ikke gentage noget som helst! (og at gentage ting tilstrækkeligt mange gange unden argumenetr gør dem iøvrigt ikke til sandhed).
Jeg forbeholder mig dog retten til at betvivle hvad du siger, og så er der vel ikke mere i denne diskussion!
[/QUOTE]
Udover du selvfølgelig tror dine omgivelser fylder dig med løgn.
Edit: Indlæg rettet af moderator!!
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahem.... måske vi kunne bede om en ordentlig tone?
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan i godt tage den med ro, ellers er tråden afsluttet! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har I overhovedet styr på hvorfor i er uvenner? Kabler er ligesom med kvinders bryster...det gør ikke noget de hænger bare de er lige lange  .
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Så kan i godt tage den med ro, ellers er tråden afsluttet! |
|
|
Hej Ronin!
Jeg vil gerne understrege at jeg er helt afslappet, og jeg mener iøvrigt ikke at jeg ikke har holdt en sober tone, jeg vil bare ikke irettesættes eller patroniseres, eller "tales" til i en bedrevidende tone, (og her mener jeg ikke dig) Din løftede pegefinger er taget til efterretning, og jeg vil undlade at kommentere denne diskussion yderligere.
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Så kan i godt tage den med ro, ellers er tråden afsluttet! |
|
|
Det er da tænkeligt at der var tale om en ikke nærmere defineret sprogforskydning, men f.s.i om jeg vil beskyldes for at kolportere bevidst forkerte/usande udsagn
|
| Til top |
|
| |
Nimda Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige fået min pakke fra Av-connection. 9 m supra Ply 2.0 og
dertil bananstik. dog har jeg nu et nyt problem, jeg har ikke monteret
banenstik før og jeg kan ikke få dem til at passe i forstærker enden,
men godt i speakerne. det er som om hullet i HT terminalerne på Amp'en
er mindre!? har jeg bestilt forkert? -
01-080 (<--- link) : High-quality Banan højttaler stik til max. 7 mm² kabel, guldbelagt
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke lige om du alligevel vil prøve andet end lysnetkabler så vil du måske få en ide om der er forskel i dit tilfælde.Samtidig er det jo vigtig om forskellen er til det bedre.
Du kunne jo også overveje eks. VDH Clearwater som er til at betale eller de kabler lige under eks.
På bedre anlæg vil der nok være forskel men 1.000000kr spørgsmålet vil nok være er det til det bedre og ER det pengene værd?
Tænk også lidt på hvad du gerne vil opnå vil du gerne høre hvad der foregår i lydbilledet eller skal det bare lyde pænt det har også lidt med kabelvalg at gøre.
Det kunne da være sjovt at høre din oplevelse af tingene når/hvis du få tingene prøvet af.
Tester i øjeblikket lidt med VDH SCS2 og det er noget mere forfinet end SCS12 eksembelvis.
Tip. nogen bruger at sno kablerne det skulle også give noget rent elektrisk.
Husk også uanset hvad andre siger så bliver kabler ikke bedre af at blive længerere. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du har bestilt forkert. Med mindre hullet selvfølgelig er betydeligt mindre på Amp'en.
Da jeg skulle sætte banan stik i min Rega, var hullet også meget stramt... som man siger...
Det lykkedes dog at få dem mast i, men det var som om "de sorte"
terminaler var strammere end "de røde" og de sidder derfor ikke helt i
bund.
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
Nimda Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
GuldLos skrev:
Jeg tror ikke du har bestilt forkert. Med mindre hullet selvfølgelig er betydeligt mindre på Amp'en.
Da jeg skulle sætte banan stik i min Rega, var hullet også meget stramt... som man siger...
Det lykkedes dog at få dem mast i, men det var som om "de sorte"
terminaler var strammere end "de røde" og de sidder derfor ikke helt i
bund.
|
|
|
jeg syntes de er "betydeligt" mindre, jeg prøver igen i aften. men
indtil da kunne jeg godt tænke mig at vide om der findes forskellige
størrelser for bananstik, sådan at hvis det nu er at de ikke passer, at
jeg kan købe nogle mindre som gør? og hvor henne?
cheers
/nimda
|
| Til top |
|
| |