Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub til Evidence (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hvilken sub bør man vælge til Evidence serien med 870'erne som fronter?? Der er jo rigelig med bas i dem i forvejen. Har overvejet SWA-12, men er den for lille?? 
Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hvorfor vil du have en sub hvis du mener der er rigeligt med bas i 870'erne i forvejen?

Du skal nødvendigvis have en sub der går dybere i frekvens end 870'erne for at det har den helt store værdi. Ellers har du ikke vundet noget. Med mindre det er fordi du spiller så højt at basenhederne i 870'erne slår imod bundstykket, og de derfor skal aflastes?

Et forsigtigt gæt ville være at SWA15 var et bedre bud, fordi den bedre kan følge med så stor en højttaler

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hvorfor vil du have en sub hvis du mener der er rigeligt med bas i 870'erne i forvejen?

For at få yderligere bund ved f.eks film. Men har overvejet om det er nødvendigt. Må nok hellere låne en med hjem.

Du skal nødvendigvis have en sub der går dybere i frekvens end 870'erne for at det har den helt store værdi. Ellers har du ikke vundet noget. Med mindre det er fordi du spiller så højt at basenhederne i 870'erne slår imod bundstykket, og de derfor skal aflastes?

Et forsigtigt gæt ville være at SWA15 var et bedre bud, fordi den bedre kan følge med så stor en højttaler

og ja, har overvejet at den jeg låner med hjem bliver en SWA-15.

Er der nogen der har erfaringer med en sub til 870'erne??

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Svend P skrev:

og ja, har overvejet at den jeg låner med hjem bliver en SWA-15.

Er der nogen der har erfaringer med en sub til 870'erne??

Jep - det har jeg. Jeg har faktisk anvendt en SWA12 sammen med 870'erne med et udemærket resultat: det øger bestemt dynamikken i de nedre oktaver. Husk på at mange effekter ikke ligger så dybt som 20Hz, men snarere op mod de 30Hz - så hvis man vil du have øget dynamik og slam så kan du sagtens få noget ud af en SWA12.

Senere supplerede jeg iøvrigt med endnu en sub (S.1.2) så jeg spillede med to stk. og det gav naturligvis endnu et løft. (Det spillede i en 23m2 stue)

Jeg har p.t. en SWA15 (men ikke Evidencerne mere) og hér er der virkelig smæk for skillingen! Så der korte af det lange er: din pengepung bestemmer hvor meget LFE du får (big surprise)

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Tak for info CHTT!

Det er også drømmen at få en SWA-15... stakkels mine naboer!!  Har "føøder" på mine øvrige højtalere, men det kan man vel næppe på en sub.

Prisen afskrækker mig dog en smule. 7000 kr er også en slags penge! Men jeg regner nu også med at købe en brugt. Men de brugtpriser jeg har kunne finde ligger den mellem 5000 og 6000 kr. SWA-12 kan fås for under det halve. Men man får jo hvad man betaler for...

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:

Tak for info CHTT!

Det er også drømmen at få en SWA-15... stakkels mine naboer!!  Har "føøder" på mine øvrige højtalere, men det kan man vel næppe på en sub.

Selv tak - jo, hvis du har trægulv kan det bestemt godt betale sig at eksperimentere med bløde fødder under subben.

BTW jeg synes også 7k er for meget for SWA15 - derfor købte jeg en demomodel. Prøv at høre din lokale HFK om de har en SWA15 demo de skal af med - den er jo på vej ud af sortimentet. At købe den direkte fra forhandleren giver trods alt 2 års garanti fremfor privat brugthandel.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2005 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Sambora skrev:

Tak for info CHTT!

Selv tak - jo, hvis du har trægulv kan det bestemt godt betale sig at eksperimentere med bløde fødder under subben.

BTW jeg synes også 7k er for meget for SWA15 - derfor købte jeg en demomodel. Prøv at høre din lokale HFK om de har en SWA15 demo de skal af med - den er jo på vej ud af sortimentet. At købe den direkte fra forhandleren giver trods alt 2 års garanti fremfor privat brugthandel.

Hej CHTT

Hvad måtte du slippe for sådan en SWA-15 demo??? Kan se at den nu er udgået, så jeg må hellere få fat i en HIFI-klubberne rundt omkring...

...hvis det skal være dens selvfølgelig. Den skal også bruges til CD. (se http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23026&K W=Sambora)

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

'Morn

5K var prisen - og det var ganske rimeligt i og med det er tæt på brugtprisen på dba og samtidig fik jeg jo 2års garanti

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

'Morn

5K var prisen - og det var ganske rimeligt i og med det er tæt på brugtprisen på dba og samtidig fik jeg jo 2års garanti

Ja, så er det svært at sige nej. Men de skal vel af med den allesammen nu hvor den er udgået, så må hellere om høre om jeg skal hjælpe med det. Så må vi se hvor meget de kan presses!! Det er heldigvis også snart d. 1.!!!

Hvilket kabel benytter du til den?? Benytter du den også til CD'er???

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2005 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

...hvis du skal bruge subwoofer til musik synes jeg du skulle vælge en anden og mindre sub. SWA15 er mest til film / LFE.

Hvis det skal være Dali så prøv Suite S1.2 - jeg har selv haft 2 af disse og de kan godt spille med til musik. Ellers er der jo et hav af andre muligheder hvis man kigger på andre mærker.

EDIT: jeg så ikke lige du havde skrevet i mellemtiden: jeg bruger et langt coaxkabel fra www.av-connection.dk - M1 special edition. Det er godt til lange kabeltræk forbi mange andre kabler (mit er 12 m)

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

...hvis du skal bruge subwoofer til musik synes jeg du skulle vælge en anden og mindre sub. SWA15 er mest til film / LFE.

Hvis det skal være Dali så prøv Suite S1.2 - jeg har selv haft 2 af disse og de kan godt spille med til musik. Ellers er der jo et hav af andre muligheder hvis man kigger på andre mærker.

EDIT: jeg så ikke lige du havde skrevet i mellemtiden: jeg bruger et langt coaxkabel fra www.av-connection.dk - M1 special edition. Det er godt til lange kabeltræk forbi mange andre kabler (mit er 12 m)

Mht. musik, så er jeg også meget til koncert DVD'er. Er SWA-12'eren også bedre her? Det er noget af et dilemma om man skal satse på film eller musikken...

Har også overvejet en S1.2 (men har ikke fundet en brugt ) eller en B&W...

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
[

Mht. musik, så er jeg også meget til koncert DVD'er. Er SWA-12'eren også bedre her? Det er noget af et dilemma om man skal satse på film eller musikken...

Tjah, jeg synes Suite'en er den eneste af de nævnte der er god til musik. (Selv foretrækker jeg musik i stereo og uden sub) SWA 15 er klart konstrueret til at flytte luft og er derfor fremragende til film, men for langsom til musik. SWA 12 har jeg også haft og den synes jeg er bedst til film, fordi den buldrer lidt mere end Suite'n.

I økonomi klassen har Audio Pro's subs også et godt ry, så prøv at lægge vejen for Tapeconnection i Århus...

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Sambora skrev:
[

Tjah, jeg synes Suite'en er den eneste af de nævnte der er god til musik. (Selv foretrækker jeg musik i stereo og uden sub) SWA 15 er klart konstrueret til at flytte luft og er derfor fremragende til film, men for langsom til musik. SWA 12 har jeg også haft og den synes jeg er bedst til film, fordi den buldrer lidt mere end Suite'n.

I økonomi klassen har Audio Pro's subs også et godt ry, så prøv at lægge vejen for Tapeconnection i Århus...

Okay... og tak! Dine indlæg har ændret en smule på mine synspunkter. Så jeg må prøve at lytte lidt på de forskellige muligheder. Havde egentlig den (naive) forestilling om hvad der er godt til film er også godt til musik...

Men kan godt at det ikke hjælper videre at det bare bulrer løs ved musik.

Men jeg må finde den gyldne middelvej, så jeg tilgodeser både musikken og filmen... S1.2 (eller måske S1.5) lyder som et godt bud.

Hvor meget forskel vil jeg opleve på Audio Pro's subs i forhold til Suite'rne?

kimras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 April 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

dali s1.5 kan spille utroligt højt(119dB ved 23 Hz), samtidig med, at være utrolig præcis, ekstrem tør og hurtig. Den vejer også temmelig meget, og med 40mm frontbaffel, så man flytter ikke så meget rundt med den. Det er den bedste sub jeg har hørt , kender ikke audio pro subber.

mvh kimras

Til top Vis kimras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimras

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 April 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

bob bob...... 23 hz ved 119 db? så ligger alle mennesker da over i det ene hjørne, med aftensmaden strømmende ud af gabet.
sorry, men den tror jeg ikke på, medmindre vi taler 2 cm fra enheden....

jer ville vælge en velodyne spl'er, 3000 watts digital forstærker. fåes som 8", 10" og 12"

det vigtigste er at integrerer subben godt i systemet, ikke at dele for højt, og have noget der er hurtigt.

her er der kun nogle få sub producenter der excelerer, på lige fod med en masse diy.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 25 April 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Ellers hvis du har mod på kunne du også bygge selv.

Det er rimlig nemt hvis man bare finde noget som andre har bygget før.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:

Ellers hvis du har mod på kunne du også bygge selv.

Det er rimlig nemt hvis man bare finde noget som andre har bygget før.

Uha nej da!!! Slet ikke noget for mig...

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 April 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

bob bob...... 23 hz ved 119 db? så ligger alle mennesker da over i det ene hjørne, med aftensmaden strømmende ud af gabet.
sorry, men den tror jeg ikke på, medmindre vi taler 2 cm fra enheden....

Det lyder også helt vildt i mine ører. Men det står i manualen. Dog ikke at det skulle være ved 23 Hz. Eller hvordan de har målt det. Så det skal nok tages med behørig forbehold.

http://www.dali.dk/PDFFILES/currentmanuals/S1_5_uk.pdf

110 dB burde være rigeligt til de fleste

Velodyne er iøvrigt et god bud på en god sub.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Velodyne er iøvrigt et god bud på en god sub.

Hvem forhandler disse?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 April 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er sku også lidt tændt på Velodyne. Forhandles af  http://www.vassagohifi.com
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes