Emne: Planlægger surround Zap ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Attermann Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan snildt bruge 55 volts ringkerner
Der ryger jo blandt andet omkring 1.2-1.4 volt i ensretterbroens diodestrækninger og så belaster zappulse modulerne og lytterne jo også forsyningen yderligere så spændingen bliver trukket lidt ned der også :)
Syncgenerator er nok ikke en dårlig idé når der skal bruges 8 moduler. I stereo konstruktioner nøjes man jo bare med at forbinde syncudgangene på kortene, men fornylig blev jeg bedt om at montere et syncmodul i en guts surround/stereo zap med 5 moduler, fik dog ikke lige fat i om der virkelig var et reelt problem og havde ikke mulighed for at teste mere end 2 kanaler af gangen efter monteringen, så han må da godt lige melde tilbage.
Mvh Daniel __________________ noob in training
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, det var lige hvad jeg manglede. Den må jeg straks tygge igennem .
(Har søgt på "Zap", og det indgår jo ikke i overskriften ) __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 05:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
daniels skrev:
| Den eksterne sync, skal vel kun bruges hvis mere end to kanaler deler komponenter(?) |
|
|
Det er jeg usikker på, der er jo en forklaring om at monotrin godt kan se hinanden selv om de er adskilte. Men jeg kan ikke blive klog på hvor alvorligt et problem det er.
Men jeg begynder at hælde mod 4 stks. stereo zaps i et kabinet. Det er trods alt det samme antal komponenter der skal bruges (lidt flere ensrettere, men det er til at overleve). Softstarten burde de godt kunne dele.
David skrev:
| Hvorfor ikke bare bygge en 8 kanals ICE m. 8 stk. 500A moduler? De har slet ikke de samme børnesygedomme (sus og brum), som LC's moduler - og så lyder de også bedre i mine ører (og ja, jeg har haft Zappulse).
Max. trafospænding til 63V lytter er 42-43VAC, bare lige så du ved det. |
|
|
Hvor kan man købe ICE moduler, og hvad koster de?
Tak for tippet om lytterne, det havde jeg ikke tænkt over.
|
|
|
Du kan købe ICE modulerne hos www.cadaudio.dk
De er godt nok lidt dyrere end Zap-modulerne, men til gengæld kan du også lave 8 stk. monoblokke uden problemer med sus og brum.
Personligt har jeg kender jeg ikke EN person som ikke har haft problemer med sus eller brum i deres Zappulse, uanset hvor godt (og dyrt) den var lavet. (bl.a. 3 cm 4mm2 solidcore kabel fra lytter til moduler, afskærmet trafo, DC-filter, Soft-start, snoede indgangsledere - ja, you name it... og stadig, så susede den så det kunne høres 2 meter fra højttaleren.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ICE modulerne ser umiddelbart fede ud, det der holder mig tilbage er at de ikke ser ud til at være tiltænkt selvbyggere. Og er svære at opdrive, det link du gav var også til et "lille restlager".
Jef skal da ærligt indrømme at der er et bekymrende antal tråde om sus og brum, men samtidigt mange andre der aldrig har haft problemer .
Jeg tror jeg er nået til den konklusion, at jeg giver Zappulse et forsøg, og at det skal opbygges som 4 stks. stereoforstærkere. Jeg bygger selv netdelen af 4x8 schottly dioder (BYV79E-200), 4 stk. 2x50V 1000VA ringtrafoer og 4x2 stks. 80-100V 10000uF lytter.
Eneste problem er at jeg ikke kan finde et sted hvor jeg kan købe lytterne!!! __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har, som nævnt her på sitet, haft problemer med sus og brum på et par ICE monotrin, men det skyldes udelukkende min talentløse kabelføring, hvor det lykkedes mig at sætte et spike fra racket gennem kablet til min CD afspiller. Efter denne behandling begyndte mit anlæg på forunderligvis at brumme 
Jeg kan godt garantere dig, at du ikke oplever problemer med køb af ICE, uanset hvilket salgsled du end vælger at handle igennem; JJAZ, Bertram eller AR eller en helt fjerde. Det sus der blev omtalt via en eAR202 skyldtes et gainproblem i en lidt tvivlsom Sherwood receiver, hvor grundstøjen blev forstærket.
Det er klart, at du skal vælge det du har det bedst med. Jeg kender ikke til ZapPulse, ene og alene af den grund at jeg har ca. 60 tommelfingre, og ikke mestrer et loddeapparat, så jeg aner intet om dette produkt, men jeg er sikker på at det er et rigtigt vellydende et af slagsen 
Men jeg vil gerne aflive disse rygter om mislyde på ICE! __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var dig, ville jeg nok bare vælge at købe 4 stk. eAR 202. De koster tilsammen 12.000,- og så har du 8x200 watt og du slipper for at sidde og bakse med det selv + du får et produkt med returret, garanti osv.
Det var bare mit forslag. Held og lykke med projektet  __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
| ...Jeg kan godt garantere dig, at du ikke oplever problemer med køb af ICE...
Men jeg vil gerne aflive disse rygter om mislyde på ICE! |
|
|
Jeg har nu aldrig mistænkt ICE for at have disse 'skavanker', jeg er ikke i tvivl om at de absolut intet fejler. Men så vidt jeg kan se kan de ikke købes som løse moduler, medmindre man kan finde nogle 'sjatter' her og der.
Men hvis man kan finde dem som systematisk løssalg, eller i et intigreret og 'billigt' produkt, skifter jeg hurtigt holdning.
rune-nielsen skrev:
| Hvis jeg var dig, ville jeg nok bare vælge at købe 4 stk. eAR 202. De koster tilsammen 12.000,- og så har du 8x200 watt og du slipper for at sidde og bakse med det selv + du får et produkt med returret, garanti osv. |
|
|
Tja... Hvis det var 2x200 watt i 8 ohm så var sagen klar! Men det er jo i 4 ohm, hvilket betyder at jeg ville have færre kræfter end i dag (har en gammel POA-2200), og jeg ville netop bygge en Zap for at få flere kræfter (og for at få dem hele vejen rundt).
Og selvfølgelig også for at få en bedre lydkvallitet . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Skal du køre i 4 ohm og derunder, vil jeg da anbefale en trafo med 42V
spænding. Med den får du op til 800W i 2 ohm.
Jeg har selv bygget Zappulse. Den er meget kræsen ifht. strømforsyning.
De få db en maxbelastning af modulerne giver, tror jeg, kan give en
dekration i lydkvaliteten.
Er målet ikke highend, men effekt, betyder det nok mindre.
At begynde at gamble med få ekstra volt for lidt flere watt, mener jeg er helt ude i hampen.
Mine 2 mono moduler er hver opbygget med 800VA/42V ELFA trafo, samt 4 stk BC (serie 154) 33.000 yF kondensatorer.
Jeg vil lave en lille tråd, når sidste hånd er lagt på kabinetterne, i nær fremtid.
Skulle jeg lave noget 8 kanals surround som dig, ville jeg ikke tøve
med at bygge det hele sammen, hvis det var mest praktisk. Om du stakker
4 stereotrin eller sammenbygger kan være et fedt. Skal de placeres
forskellige steder, er det naturligvis en anden sag.
Put to store trafoer i, og fordel belastningen, alt efter hvor der er mest træk på!
Det at det hele kan laves kompakt, må veje tungt syntes jeg!
Spørg gerne, hvis jeg kan hjælpe med noget ifht. disse små vidundere :-)
Venlig hilsen Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan.
Så spørger jeg da løs .
Jeg planlægger at bruge trafoen fra ELFA på 50V/1000VA, hvilket er helt inde for specifikationerne. Jeg smider nok en 3-4 stykker i, alt efter om det hele kobles sammen i en 'pool' eller om hver stereo trin holdes adskilt. Mener du det er at gamble? Og hvad tror du er bedst mht. strukturen (adskilte stereo eller et stort kredsløb)?
Selvfølgelig skal det lyde godt, og det skal da helst tæt på highend, men samtidigt er det til en hjemmebio, så der må meget gerne kunne komme seriøs drøn på!
Hvor store er "to store trafoer" og mener du at jeg skal lade hver trafo trække et bestemt antal moduler?
Om det kan laves kompakt er mig underordnet, jeg har en kælder på 28 m2 indrettet som bio, så pladsen er underordnet. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Mit setup er tiltænkt den bedste lydgengivelse, der kan hives ud af disse moduler.
Jeg har brugt en del tid på at gennemlæse div. tråde, overalt hvor de kunne findes.
Meget tyder på at en bundsolid srømforsyning på 42V AC (ca. 60V DC),
samt masser af yF er det der skal til. Jeg vil gerne bruge BC lytter,
og dem på 62V er rimelige i pris :-)
Ligeledes er en powersuply opbygget som på
http://www.zero-distortion.com/start.htm et godt fundament. Schottly
dioder frarådes flere steder bla af
Nielson Pass. De er bøvlet at lave, og ikke umagen værd til power
forstærkere.
Bedre er at afkoble en standard 35A ensretter med små kondensatorer, som vist på xero-distortion.
Til dit brug, lyder dine forslag fornuftige.
8 kanaler er godt nok en slat!
Til bag og sidehøjttalere, er der vel ikke behov for samme "tryk" som ved frontsystemet?
For at økonomiserer lidt her, kunne 1 kabinet med 4 moduler, samt en 1000VA trafoer og 20.000/40.000 yF være tilstrækkeligt.
Front systemet kunne dimensioneres mere kraftigt, med 1000VA til 2 moduler.
2.3SE skulle kunne køre med 80V DC, men LC anvender selv 60V i deres konstruktioner!
Forskellen på 200W og 300W er 1.5db`s lydtryk, næppe hørbart når "King Arthur" drøner over læredet!
50V AC (ca. 71V DC) er garanteret OK, men ret meget mere nærmer sig unødigt smertegrænsen på modulerne.
Jeg vil gerne kunne anvende mine moduler ned til 2 ohm, hvis det skulle blive aktuelt. Til dette brug anbefalede LC mig 60V DC.
Så vil jeg hellere satse på flere (mange flere) yF, selv om LC hævder at 10.000 yF pr. rail er rigeligt.
Jeg har ingen erfaringer med sync, da jeg blot har bygget mine 2 monoblokke.
Venlig hilsen Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan.
Først og fremmest tak for dine højts brugbare tilbagemeldinger, de er meget værdsat .
Det er også mit indtryk at en solid trafo (med massere af VA) er meget afgørende. Jeg kender ikke de omtalte BC lytter, hvor kan de købes og hvad er fordelen ved dem? Jeg kan nemt overtales til ikke at bruge schottly dioder (det er mere bøvlet), jeg vil studere linket nærmere, men det ser ret interresandt ud.
Du har ret i at 8 kanaler er en slat! Derfor vil jeg også gerne ramme 'rigtigt' første gang, bare det at skifet lytter kan hurtigt blive bekosteligt.
Mine tanker er meget i tråd med dine (Jeg vil dog fortsat bygge alt i et kabinet):
- Et kredsløb med 1000VA og 20.000uF med fire moduler (til sorround og rear, som altid vil være reolhøjtalere)
- Et kredsløb hver med 10.000uF og 1000VA (til mine to center højtalere)
- Et kredsløb med 20.000uF og 1000VA (til fronterne).
Eneste punkt hvor jeg fortsat ikke er overbevist, er når vi snakker om spændingen (jeg er en stædig gammel ). Men jeg har det decideret dårligt med ikke at bygge systemet efter dets fulde formåen, og jeg ved godt at LC selv bruger 60V DC, men mon ikke det er af økonomiske hensyn (63V vs 100V lytter), det skal nævnes at jeg ikke har planer om at bruge systemet ved 2 ohm.
Giv endeligt lidt feedback omkring de nævnte BC lytter og spændingen .
Mvh. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg stikker lige næsen indenfor...Er selv ved at skrue ovennævnte sammen; kan se min tråd også er nævnt.
Husk at få nok køling på. Lc siger godtnok at de er helt kolde, men det er ikke rigtigt. Min sub, som kører 2 moduler brokoblet er lun, men ikke varm. De sidder på ca. en str. A5 med en lille køleprofil. Hvis den blev varmere, ville jeg blive lidt urolig.
Hvis jeg skulle starte helt forfra med SS-zapblok ville jeg køre med 4 gange predatornetdele (alternativt netdele af "løse" lytter/ensrettere), jeg synes vp4 er lidt sværere at arbejde med; bare det, at der ikke fysisk er for godt plads ved netudgangen til modulerne er problematisk. Jeg kan heller ikke få ext. gatedrive til at virke og LC er umulig at få fat i, trods jeg har lagt adskillige kkr hos ham
Jeg er pt. i tvivl om jeg har nok køling på; mine 7 moduler sidder på en ca. 60 cm lang køleprofil med termisk resist på 1,8. Yderligere 2 moduler sidder på en meget stor aluplade (så de er ikke problematiske). Jeg må vente og se om de bliver for varme; mener at de selv lukker ned inden nedsmeltning.
Jeg følger med fra sidelinien.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen,
Der er ikke noget problem i at bygge med 50V AC, alt skal fint holde det.
Min research gik udelukkende på superlyd. Her var erfaringerne også med
2.2SE modulet, hvor de 42V blev foretrukket. Det betyder intet for mig
med de ekstra watt, 800watt i 2 ohm rækker fint :-)
Stik imod LC, er der enighed om at masser af yF er vejen frem. Bedre lyd over hele båndet, specielt ved lavimpedante højttalere.
Læs en af trådene her:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threa did=44515
Specielt Eric Peters er interessant. Ham har jeg også mailet lidt med.
Jeg er også her blevet inspireret til BC caps. LC anvender nu også BC på selve modulet.
http://www.schuro.de/preisl-bc154.htm
Ifht. køling, anvender jeg et alu køleprofil fra min gamle
Electrocompagniet efektforstærker. Det virker fint, og den bliver vel
max. 45 grader varm.
Modulerne kan vel sagtens tåle 60-70 grader, mener at have læst at max. er ca. 80 grader.
Det er simpelt at bygge sin egen strømforsyning. Jeg har ingen
elektronik erfaring, men mødte ikke problemer. Zap Byggebogen samt
Zero-distortion er det der skal til :-)
Mange hilsner Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2: Du blander dig bare .
Jeg planlagde også selv at bruge v4p fra LC, men er også endt med konklusionen om at den ikke ser specielt attraktiv ud. Nok mest fordi jeg gerne vil opbygge min zap som flere helt adskilte kredsløb.
Jeg har et 100.000 kroners spørgsmål til dig (da du har haft mange problemer, jrf. din tråd):
Syntes du det har været besværet værd, at bygge en ZAP, eller ville du gøre noget andet hvis du kunne starte forfra i dag?
blaaberg: Så bliver det 50VAC .
Det var ellers noget af en tråd, men jeg skal nok komme igennem den. Tak for linket til BC, men så vidt jeg kan se er de ved at udgå (fandt dem også hos Farnell, men her var det også et restlager). Hvis de er tilgængelige når jeg skal i gang skal jeg nok bruge dem.
Nu er der jo flere alternetiver på zero-distortion, hvilken 'version' har du bygget? __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg har jo ikke nærlyttet zappen endnu...så jeg ved ikke om det er dét værd.
Jeg elsker at bygge selv, men lyden skal også være ok. Min sub var nogenlunde probfri at bygge og det er formentlig den ext. gate der er mit hovedproblem, så hvis jeg får et kunstgreb fra LC, så kører den nok??
Glæder mig helt vildt til at nærlytte den (og mine frontht).
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Nu er der jo flere alternetiver på zero-distortion, hvilken 'version' har du bygget? |
|
|
Jeg fulgte linket: "Designing your own power supply", som er en
gennemgang af de forskellige stadier. Jeg lavede naturligvis den sidste
udgave, med 2 ensrettere og alle afkoblingerne :-)
BC lytterne blev jeg anbefalet, og det hele lyder som jeg havde håbet.
Som du kan læse andre steder, bla. HIFI4ALL - Kedde m.fl., så duer RIFA
lytter ikke sammen med Zappulse. De gir` en usammenhængende og slap bas.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13385& ;KW=kedde&PN=0&TPN=1
Jeg kan forøvrigt indskyde, at Zappulse først er ordentligt tilspillet
efter ca. 500 timer! De første 100 timer sker der rigtigt meget, og de
sidste timer falder diskanten til, og bliver herlig velopløst og
detaljeret.
Den virker i starten meget grov og udetaljeret, nærmest lidt skuffende.
Så hold ud....
Jeg laver kabinetterne færdig næste weekend, så skal jeg nok samle det hele med en lille billedeserie, beskrivelse og link.
Venlig hilsen Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
| Jeg har jo ikke nærlyttet zappen endnu...så jeg ved ikke om det er dét værd. |
|
|
Men jeg kan så forstå at du ikke sidder og tænker "Det skulle jeg aldrig være startet på" trods problemerne .
blaaberg skrev:
...Jeg lavede naturligvis den sidste udgave, med 2 ensrettere og alle afkoblingerne :-)
BC lytterne blev jeg anbefalet, og det hele lyder som jeg havde håbet. Som du kan læse andre steder, bla. HIFI4ALL - Kedde m.fl., så duer RIFA lytter ikke sammen med Zappulse...
Jeg laver kabinetterne færdig næste weekend, så skal jeg nok samle det hele med en lille billedeserie, beskrivelse og link. |
|
|
Jeg sigter også efter den sidste version, selv om diagrammet er noget gnidret, men mon ikke jeg for det tyder til sidst?
EDIT: Har lige set at man kan downloade high-res billeder 
Jeg satser på at jeg kan få BC lytterne når den tid kommer, måske køber jeg dem før, men jeg har lige andre projekter der skal afsluttes først...
Glæder mig meget til at se billederne af dine zap'er, smid gerne et link når du når så langt (men jeg skal nok også selv holde øje). __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|