Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lav et System (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Jeg bor i Vejle, hvorfor da?
Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

16 år.... selvfølgelig skal det spille højt. Et oplagt valg er naturligvis et par Cerwin Vega højtalere... det spiller højt. Desværre lyder de forfærdeligt, og da det vitterligt er muligt at få både lækker lyd og noget der spiller højt på samme tid, kan man lige så godt gøre det. Specielt fordi de fleste efter et par år med høj lyd erkender, at nu skal det sku også lyde godt.

Nå, men her er mit valg, som er baseret på at du køber brugt:

Højtalere: DALI 450 (fås for ca. 1500-2000,- pr sæt i perfekt stand). Virkelig høj kvalitet til fornuftig pris. I lokaler under 25-30 kvm kan de give ret voldsomme lydtryk med en ordentlig forstærker (faktisk ret imponerende hvad et par rigtig gode 6.5" basser pr side kan yde. Det er klart bedre end en billig 15".). Og så spiller de endda noget nær ægte High End. Man skal lede længe efter et sæt i 10.000,- klassen i dag, for at overgå DALI 450!!

Forstærker: NAD 317 (fås ofte omkring 1500-2000,- incl remote). NAD har altid været kendt for ekstremt gode forstærker til prisen.En 317'er har rigelig effekt til et par DALI 450, og spiller glimrende. Alternativt kan du kigge efter en anden NAD i samme stil, eller evt en ROTEL. Men vigtigst af alt: Glem alt om specifikationer. NAD opgiver 317 til 2x80 watt. Andre producenter ville skrive 2x 500 watt på præcis samme forstærker.... watt-antallet kan du på ingen måde regne med. Brug en badevægt!! En solid forstærker vejer.

CD-afspiller: SONY CDP-X202ES (Typisk omkring 1000,-). Desværre er NAD ikke ret gode til CD-afspillere. Vælg derfor en SONY. En gammel model fra ES-serien (Extremly high Standard) er et meget godt bud. Selv med 10 år på bagen, er de lydmæssigt langt foran en ny til samme pris. Og så er de bygget som en kampvogn, og holder stadig mange år. en 202ES kunne være et godt bud... evt en 20ES der er lidt nyere.

I alt fås dette til omkring 4000-5000,-. Og så er der også penge til noget ordentlig kabel, og evt en billig tuner (radio).

Vælger du denne kombination, tør jeg godt stå inde for lyden. Det er næsten på High End niveau.

Vågn da op til virkeligheden, og og spar os for de overpyntede salgstaler for aldrende hifi-produkter - det giver bare ødelagt illusioner i for spirende hifi-entusiater sidste ende.

Det er slet ikke utænkeligt at der ikke fåes noget for 6000,- der opfylder kravene ret meget bedre, men træerne vokser altså ikke ind i himlen for hverken NAD 317 eller DALI 450.

Til den 16-årige. Der er mange gode bud her i tråden. Lidt sund skepsis er dog ikke at foragte når man lytter til andres råd

Min anbefaling:
Denon PMA 1315R (1500,- på DBA)
Denon DCD 1450R (1000,- på DBA)
Dali 850 eller Cerwin Vega AL750 (begge ca. 3000,- på DBA)

Husk at passe på ørene

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Nu siger i alle at jeg bør købe DALI 850, kan i så fortælle mig hvilke enheder der i den, følsomhed osv.?

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Ville stadig gå efter AL-1000 ( et par i brugt salgs forummet for 3500,- så det i formiddags )

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

Kiel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Har lige selv købt et nyt (brugt) anlæg bestående af Cambridge 540A, Cambridge 540C, og SA 1230 i alt har jeg givet 3900 kr. men jeg har også brugt lang tid på at finde det!!

Men du skal bare have lidt tålmodighed så kan du sagtens finde hvad du skal bruge!!

Til top Vis Kiel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiel

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:
Nu siger i alle at jeg bør købe DALI 850, kan i så fortælle mig hvilke enheder der i den, følsomhed osv.?

Manualen kan hentes på Dalis hjemmeside. De er topmodellen i "rød" serie

ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg læst denne tråd igennem og jeg er klart cv tilhænger. Hvis du skal have noget der skal kunne spille meget højt så er det cv.

Nu er jeg ikk så prof inde for hifi. Men har hørt mange forskellige ht'er og har stadig ikk hørt noget der har kunne give et tryk som cv. Men de skal så også bare bruge rigeligt med effect

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke finde manualen inde på deres hjemmeside. Er konstruktionen med basrefleksport?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:

Jeg kan ikke finde manualen inde på deres hjemmeside. Er konstruktionen med basrefleksport?

jeps med basrefleks http://www.dali.dk/prevbrochures/850.pdf

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Øhh, kan det passe at 850 kun har en impedans på 4 ohm?!? Det var da ikke særlig meget og jeg har læst inde på en anden tråd herinde at jo højere impedans, jo mere "korrekt" lyd. Har vedkommende ret?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Næ, det har han ikke. Jo højere impedans jo nemmere belastning er den for forstærkeren, tilgengæld spiller det ikke helt så højt.

Med en 4 ohms høttaler skal man blot være varsom med, at smide to sæt højttalere på samme forstærker. Ligeledes er der flere surroundforstærkere der ikke er glade for 4 ohms højttalere.

Med separat kvalitetsforstærker, er det dog ikke noget problem.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes