Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 05:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Seriøs lyd fra computer ønskes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Du får det IKKE til at lyde som din cd-afspiller, med mindre du kan bruge cd-afspillerens DAC (kan man på visse dyre modeller).

Hvis signalet fra en cd-afspiller føres med coax kabel ned i forstærkeren er en 10.000kr cd-afspiller efter min mening ikke bedre end et fejlfrit computer cd'rom drev. Forskellen kan opstå i konverteringen og forstærkningen af signalet.

/Karsten

Til top Vis kvs78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvs78

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Så skal du nok spørge de høje hatte om de kender til et lydkort som giver noget der minder om hifi lyd ..

men vil lytte med, for sådan et kunne jeg godt tænke mig at få fingrene i.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Budowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2005
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Budowski skrev:
micma18 skrev:
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
Budowski skrev:
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
kvs78 skrev:

På en CD ligger musikken i PCM formatet. Nogle bits betyder meget og andre bit betyder lidt. Hvis bit-fejlene som du mistænker giver dårlig lyd sker på nogenlunde tilfældige steder i bitstrømmen vil det en gang imellem ramme de mest betydende bits - det vil give en form for 'klik-lyde' i musikken. Det lyder ikke som om det er dette der er tilfældet.

/Karsten

Nej, nej. Jeg taler om en oplevelse af, at musikken ikke lyder så hi-fi-agtigt, som på mit "rigtige" anlæg

Du havde vel heller ikke regnet med high-end lyd fra din pc?
Da slet ikke i forhold til din cd-afspiller???

Jo, det er det hele postyret her drejer sig om, nemlig at få de digitale informationer ind på computeren og så bruge den til at afvikle musik fra.

Med mindre du oplever de "klik"-lyde jeg har nævnt i det ovenstående er de digitale data lagret korrekt på PC/MAC'en, og ligeledes overført korrekt til DAC'en.

Jeg går ud fra at du anvender den samme forstærker som du anvender til din cd-afspiller. Der burde således ikke være forskel, når du ikke hører nogle "klik"-lyde.

/Karsten

Nu skal det jo ikke misforståes. Det jeg taler om er High end oplevelsen. Jeg har et ganske ok signal fra begge maskiner, men nu har jeg fået lyst at få dem til at lyde som min 10.000 kr. cd. Denne ide har jeg fordi min forståelse er som d´herrer, nemlig at cd informationerne bør komme ukomprimeret, rene ind i min computer og .... sikkert med et bedre lydkort lyde som en super cd.

Du får det IKKE til at lyde som din cd-afspiller, med mindre du kan bruge cd-afspillerens DAC (kan man på visse dyre modeller). Men du kan få det til at lyde godt! Du kan købe et hav af forskellige DACs som kan konvertere S/PDIF signalet til analog, og de fås vist fra omkring 500-1000kr. og så op til den store lotto gevinst... Du kan også gøre som mig, simpelthen gå efter et super godt lydkort, med en rigtig god DAC på. Hvilken af løsningerne der er bedst, er vist mere en religion end egentlige facts, for der findes så uendelig mange forskellige DACs og måder at transportere signalerne på, så det hele kommer aligevel an på noget af det andet udstyr i sidste ende...
Men jeg kan da gi dig eksemplet i mit eget tilfælde! Jeg har på intet tidspunkt mit digitale signal liggende i S/PDIF "formatet", S/PDIF er et signal der bygger på tids synkronisering og derfor er meget følsom overfor jitter. Den måde jeg køre det på er via USB, hvor dataene bliver transporteret på en "inteligent" bus, hvor data'ene bliver verificeret, og desuden transporteres ned i en ram buffer nede i lydkortet, så data'ene ikke kommer i en såkaldt "stream", men ligger klar til brug i rammen, helt nede i DAC'en. Det gør jo at USB bussen ikke rigtig er så følsom overfor jitter! Når dataene nu er kommet ned i min DAC, så bliver de konverteret til analog med en rimelig stor precision (dog kun 16bit opløsning), og bliver derefter ført i en kort analog vej over i forstærkeren, for DAC'en står helt henne ved denne ;-) Den lange digitale signalvej er derfor henvist til en USB bus.

Tak for dit indlæg, jeg har godt lagt mærke til dit udstyr tidligere på natten, men jeg har ikke nærkikket det.

Jeg har gemt din side og ser på den i morgen. Det ser ud som om du har gjort dig nogle ideer. Men er det bare for folk som kan svinge en loddekolbe, eller kan man købe din usb løsning?

Du kan ikke købe den nogen steder, så du skal nok ud og svinge loddekolben hvis det er ;-) Men jeg har lagt tegninger og komponenter lister og det hele ud på min USB DAC 2.4 http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16742

Tusind tak, jeg vender tilbage.
Til top Vis Budowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Budowski

Budowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Budowski skrev:

MonoTovarisj skrev:
ok .. jeg tror konklusionen må være at der absolut ingen forskel (ihvertfald kun jitter) er på drev når du overføre digitalt.

ergo, må problemet være afspilningen af musikken igen. Dvs dit lydkort.

Men på bunden må du nok se i øjnene at du aldrig for hifi lyd ud af din computer men kun noget der kommer meget tæt på. Altså køb et super godt lydkort, og få det ud af det som det kan give dig ... 

Jeg tror at du har ret. Det er alligevel pokkers. Tak for din interesse.

Har du et forslag??

hehe ikke rigtigt andet end det jeg kom med på første side, men aner intet om det og der findes sikkert bedre.
Der var desværre noget galt med dit link!! Jeg tjekkede det med det samme!

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Eller selvfølgelig at køre det digitalt ud af computeren og købe en god dac til konverteringen .. 

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Nej .. kunne jeg forestille mig, dette forum kan ikke rigtigt håndtere lange url men tror da jeg fik det til at virke til sidst .. men anyways det var bare et lydkort der havde spdif ud.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

kvs78 skrev:

micma18 skrev:

Du får det IKKE til at lyde som din cd-afspiller, med mindre du kan bruge cd-afspillerens DAC (kan man på visse dyre modeller).

Hvis signalet fra en cd-afspiller føres med coax kabel ned i forstærkeren er en 10.000kr cd-afspiller efter min mening ikke bedre end et fejlfrit computer cd'rom drev. Forskellen kan opstå i konverteringen og forstærkningen af signalet.

/Karsten

[/QUOTE]

Nej det er self. rigtig! Man må formode at når man køber en cd-afspiller til 10.000kr. så er det for at bruge den indbyggede DAC, ellers kunne han jo bare bruge en billig afspiller med et godt løbeværk...
Og hvis CD-afspilleren er koblet op på den måde, så er der nok en hel del at hente ved at investere i et analog signal kabel, og så køre det analogt fra cd-afspilleren! De DAC's der normalt er monteret i div. surround receivere, de kan slet ikke hamle op med, hvad man må formode sidder i en 10.000kr. cd-afspiller? Med mindre det er en receiver til 30K. eller mere ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
kvs78 skrev:

micma18 skrev:

/Karsten

Nej det er self. rigtig! Man må formode at når man køber en cd-afspiller til 10.000kr. så er det for at bruge den indbyggede DAC, ellers kunne han jo bare bruge en billig afspiller med et godt løbeværk...
Og hvis CD-afspilleren er koblet op på den måde, så er der nok en hel del at hente ved at investere i et analog signal kabel, og så køre det analogt fra cd-afspilleren! De DAC's der normalt er monteret i div. surround receivere, de kan slet ikke hamle op med, hvad man må formode sidder i en 10.000kr. cd-afspiller? Med mindre det er en receiver til 30K. eller mere ;-)

Præcis!

/Karsten

Til top Vis kvs78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvs78

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Lidt inspiration til gode lydkort:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16684

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Budowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Lidt inspiration til gode lydkort:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16684

Tak for tippet.

Det er i øvrigt en ret interresant tråd, du henviste mig til. Det er jo faktisk lige den jeg har ledt efter.

v/ Budowski

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Så skal du nok spørge de høje hatte om de kender til et lydkort som giver noget der minder om hifi lyd ..

men vil lytte med, for sådan et kunne jeg godt tænke mig at få fingrene i.

Denne kan:

Waveterminal 192X

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild

sehested.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2005
Sendt: 07 April 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Budowski skrev:

Jeg har en pc og en Mac. Jeg kunne godt tænke mig at få den absolut, bedste lyd overført fra mine cd´er til min Mac. Naturligvis kan jeg bare proppe cd´en i, men den dvd-læser der sidder i min Mac gør ikke arbejdet "musikalsk", det lyder hårdt og skarpt.

Årsagen til dit problem er sandsynligvis at den software du anvender til at rippe CDen ikke tager tilstrækkelig højde for fejllæsninger.

Hvis du ripper med iTunes kan du sætte det flueben i import som hedder fejlretning. Så læser iTunes CD'en flere gange for at sikre at den læser rigtigt.

Dette vil normalt løse problemet, med mindre CD'en er meget ridset.

Løsningen på dit problem kan være i stedet at anvende en ripper som EAC (Exact Audio Copy)  http://www.exactaudiocopy.de/ eller at købe et Plextor drev og anvende PlexTools http://www.plextools.com/info/info.asp

Disse programmer er uovertrufne når det kommer til at læse dårlige CD'er.

Disse programmer er freeware og fås kun til PC, men dette burde ikke være et problem, idet du kan overføre filerne til Mac'en bagefter.

Hvor mange CD'er skal du rippe?

Hvilken lyd format komprimerer du til?

Til top Vis sehested.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sehested.

Budowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

sehested. skrev:
Budowski skrev:

Jeg har en pc og en Mac. Jeg kunne godt tænke mig at få den absolut, bedste lyd overført fra mine cd´er til min Mac. Naturligvis kan jeg bare proppe cd´en i, men den dvd-læser der sidder i min Mac gør ikke arbejdet "musikalsk", det lyder hårdt og skarpt.

Årsagen til dit problem er sandsynligvis at den software du anvender til at rippe CDen ikke tager tilstrækkelig højde for fejllæsninger.

Hvis du ripper med iTunes kan du sætte det flueben i import som hedder fejlretning. Så læser iTunes CD'en flere gange for at sikre at den læser rigtigt.

Dette vil normalt løse problemet, med mindre CD'en er meget ridset.

Løsningen på dit problem kan være i stedet at anvende en ripper som EAC (Exact Audio Copy)  http://www.exactaudiocopy.de/ eller at købe et Plextor drev og anvende PlexTools http://www.plextools.com/info/info.asp

Disse programmer er uovertrufne når det kommer til at læse dårlige CD'er.

Disse programmer er freeware og fås kun til PC, men dette burde ikke være et problem, idet du kan overføre filerne til Mac'en bagefter.

Hvor mange CD'er skal du rippe?

Hvilken lyd format komprimerer du til?

Tak for dit svar! Jeg tror at du har ret i at der er lidt forskel på hvilke rippere der bruges. Jeg kører med Apple loss less, en slags zip-fil og aac, 192 bit, og der selvføgelig forskel. Lige nu har jeg en Creek dac´er på prøve og det er en stor forbedring. Der er dog ikke noget at det, ej heller 1:1 der kommer op på min cd-spille niveau.

Vh Budowski

sehested.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Budowski skrev:

Tak for dit svar! Jeg tror at du har ret i at der er lidt forskel på hvilke rippere der bruges. Jeg kører med Apple loss less, en slags zip-fil og aac, 192 bit, og der selvføgelig forskel. Lige nu har jeg en Creek dac´er på prøve og det er en stor forbedring. Der er dog ikke noget at det, ej heller 1:1 der kommer op på min cd-spille niveau.

Jeg anvender Plextools, iTunes og ALAC (Apple Lossless).

Desuden bruger jeg AX (Apple Airport Express) som er forbundet med optisk kabel til min forstærker. Ved at bruge AX undgår jeg helt at anvende lydkortet i PCen så det er mindst lige så godt som når jeg anvender min CD spiller.

Budowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

sehested. skrev:

Budowski skrev:

Jeg anvender Plextools, iTunes og ALAC (Apple Lossless).

Desuden bruger jeg AX (Apple Airport Express) som er forbundet med optisk kabel til min forstærker. Ved at bruge AX undgår jeg helt at anvende lydkortet i PCen så det er mindst lige så godt som når jeg anvender min CD spiller.

Hvad mener du med at du bruger ax? Jeg trækker også lyden ud via det optiske kabel, men mener du at der er en optisk udgang i ax´en ?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 07 April 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Nedenstående burde være interessant læsning:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21724&PN=2

Her er et eksempel på USB DAC jeg selv er stødt på (jeg skal også have bærbar hifi)
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21976&PN=1

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Budowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Nedenstående burde være interessant læsning:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21724&P N=2

Her er et eksempel på USB DAC jeg selv er stødt på (jeg skal også have bærbar hifi)
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21976&P N=1

Ok. Det ser lidt vildt ud, men lyder det også vildt godt??

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 07 April 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Her ikke selv hørt den, men her er lidt oplevelser ude fra verden:

http://www.6moons.com/industryfeatures/ces04jeff/1.html

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

sehested.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Budowski skrev:

Hvad mener du med at du bruger ax? Jeg trækker også lyden ud via det optiske kabel, men mener du at der er en optisk udgang i ax´en ?

Nemlig:

Computer <-[ LAN kabel ]-> AX

AX <-[ optisk kabel (PCM) ]-> Forstærker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes