Forfatter |
|
outofsync Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ALLE TIDERS!!! Tak for billedet
Nicholas.
__________________ Læst i forummet:
"Metallerne i kablerne er simpelt hen tappet for elektroner - der er kun atomkernerne tilbage når man køber et kabel"
|
Til top |
|
|
Luksus Bumsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
outofsync skrev:
Luksus Bumsen skrev:
ved ikke hvor meget min
begrænsede viden er vær men har du prøvet at sætte din sub/subs til at
tage de dybe toner fra samtlige højttalere? det hjalp gevaldigt ved
mig. lyden kan dog stadig godt blive lidt voldsom ind imellem men det
hjalp som sagt en del |
|
|
Det var det jeg tænkte, men så skal jeg skære ved 80hz, er det OK?
Nicholas |
|
|
min yamaha dsp-a1 kan jeg kun få til at skære ved 90hz så kan ikke
rigtig svare dig. men såvidt jeg har forstået skærer THX indstillinger
ved 80hz så det skal da nok virke - men prøv dig frem
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
outofsync skrev:
ALLE TIDERS!!! Tak for billedet
Nicholas.
|
|
|
Var da så lidt __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
Nogle ligger som de selv har redt. .!? Måske skyldes det ”lidt” størrelsen/antallet af dine basenheder ? |
|
|
Narj, ikke rigtig. Du har jo lagt ører til dem, og overdreven basgengivelse er der ikke ligefrem tale om. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
En dag i fremtiden vil man formentlig grine sine røve i laser over de overdynamiske lydeffekter, nutidens film er udstyret med.
Indtil da må man vel bruge en kompressor. Flere DVD maskiner (min billige United f.eks.) er da udstyret med sådan én - trinløs oven i købet. Måske er det bare sådan at færdes i en verden som har drengerøve som målgruppe.
Depressing......
Or.....Old Man Trouble - Take your pick!  __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle film er dårligt mixet, men jeg vil hævde at "problemet" i de fleste tilfælde er forårsaget af forstærkeren og det øvrige udstyr. Jeg oplevede en enorm forbedring på dette punkt, da jeg gik fra denon 3802 til denon avc-a1sr.
Og som det også er blevet sagt før; husk nu at få systemet kalibreret! 
|
Til top |
|
|
outofsync Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg prøvede at dele ved 80hz på stereo HT og center, derefter sætte subwooferen til ca. 80hz.
Jeg har aldrig hørt noget der lyder SÅ dårligt!!! DUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUH, sådan lød det. Det var en skandale, simpelthen.
Please advice:
Mit rum er 6x4 meter, hvor HT'erne står ved en 4 meter bred væg, godt ude fra den, på sokler. Subben står så lige til venstre fra den højre højttaler. Der er intet gulvtæppe, hele væggen i venstre side af rummet, er ikke-eksisterende, det er nemlig én stor rude...det er sikkert ikke fedt for akustikken.
Min Audio Pro har port i bunden, kunne det hjælpe at lægge noget under?
Halvdelen af bagvæggen, i den modsatte ende er reol med bøger. Jeg regner med at få en til, så den går fra hjørne til hjørne. Det må da give noget at 'fjerne' en blank væg og to tomme hjørner!?
Jeg er træt af de akustik problemer og bulder-bas og stående toner. Godt man er video-mand
Nicholas __________________ Læst i forummet:
"Metallerne i kablerne er simpelt hen tappet for elektroner - der er kun atomkernerne tilbage når man køber et kabel"
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender godt problemet (når børnene sover) og synes ikke at "night mode" hjælper - det gør i mine ører lyden kedelig.
Med chance for at gentage andre, er her mine bud i kronologisk rækkefølge:
- Lyt dig frem til (via musik) den rigtige delefrekvens på din sub (80 Hz er et godt sted at starte)
- Lyt dig frem til (via musik) det rigtige niveau på din sub (spændende at se om det er det samme som det målte)
- Kabibrer lyden med Radio Shack lydmåler (især din sub kan være svær at stille)
- Sæt evt. center lydniveau 1-2 db over fronterne
I den virkelige verden larmer et fly der eksploderer mere end en dør der lukkes, så der bør være niveau-forskel, men ikke så meget som tilfældet er i de fleste film imo.
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til det sidste: Problemet i de fleste actionfilm og efterhånden også en del ikke action- er vel nærmest, at døren der lukker næsten lyder lige så kraftigt som en eksplosion. Altså sådan, at man sidder og lukker af for sanserne for at beskytte sig.
Det fremmer ikke ligefrem oplevelsen af kunst at lukke af for sanserne. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
Til det sidste: Problemet i de fleste actionfilm og efterhånden også en del ikke action- er vel nærmest, at døren der lukker næsten lyder lige så kraftigt som en eksplosion. Altså sådan, at man sidder og lukker af for sanserne for at beskytte sig.
Det fremmer ikke ligefrem oplevelsen af kunst at lukke af for sanserne. |
|
|
ENIG!
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden løsning end "night mode", som nævnt ovenfor kan være at vælge 2.0 sporet hvis et sådant findes.
Bevares, man får ikke kuglerne flyvene fra alle 7 sider på én gang, men til gengæld er dette spor normalt filmens TV-mix som i modsætning til 5.1 sporet er komprimeret i dynamikken, netop af hensyn til "normale" mennesker der ikke vil høre en jetjager ved realistisk niveau, eller som har sovende børn og naboer at tage hensyn til.
Og så lige en filosofisk betragtning: Jo, det er rigtigt at filmlyd bliver voldsommere og voldsommere, men jeg ser det som en naturlig reaktion på at flere og flere forbrugere får snurre-rundt lyd derhjemme, og specielt effektfilm bliver hurtigt "reduceret" til 2-3 demoscener som folk "liiige" skal vise deres anlæg frem med.
Og producenterne vil jo gerne have at lige netop DERES film er den man tænker på først, når der skal vises voldsomme bulder-og-brag scener. Så jo vildere, højere og voldsommere lyd jo bedre. Og så bliver dynamikken i forhold til de mere sjældent spillede dialogscener selvfølgelig større og større.
Jeg tænker her naturligvis f.eks. på Pod race scenen fra Starwars eps 1, åbningsscenen til LOTR 1, kanontorden i Pirates of the Caribean og Master and Commander, samt naturligvis den visuelle manifestation af Roland Emmerichs tilsyneladende grænseløse had til New York som set i Independence Day, Godzilla og The Day after Tomorrow.
I ved hvad jeg mener, og I ved hvem I er..!
|
Til top |
|
|
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, jeg må tilslutte mig her.
Det er DØDirriterende.... Og nej, mit anlæg forvrænger ikke, det
spiller bare drønhøjt når der er bulder og brag og ellers hvisker folk
bare, ok, overdrivelse fremmer forståelsen.
Jeg kunne godt tænke mig at man kunne vælge graden af
dynamik-kompression, så man kan vælge både Evening, Night, Goodnight og
Sleep well  .
Min står permanent på Night, for ellers er det ikke til at holde ud -
og ja, anlægget er indstillet. Mit anlæg er Marants SR5400 og Dali blå
serie.
Faktisk er det sgu herligt at se film fra fjernsynet, for som andre er
inde på svinger styrken ikke så meget på dem, da de også skal kunne
høres på normalt TV - og med ProLogic II eller Neo6 får man alligevel
5-kanals surroundlyd  .
Den rigtigste løsning er selvfølgelig at producenterne indser problemet
og er de stadig forhippede på at der skal være et
høreskade/væltesofa/sure-naboer lydspor, bør de lave to lydspor!
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
Til top |
|
|
outofsync Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved hvad der præcis sker, når man vælger night mode?
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
En anden løsning end "night mode", som nævnt ovenfor kan være at vælge 2.0 sporet hvis et sådant findes.
Bevares, man får ikke kuglerne flyvene fra alle 7 sider på én gang, men til gengæld er dette spor normalt filmens TV-mix som i modsætning til 5.1 sporet er komprimeret i dynamikken, netop af hensyn til "normale" mennesker der ikke vil høre en jetjager ved realistisk niveau, eller som har sovende børn og naboer at tage hensyn til.
Og så lige en filosofisk betragtning: Jo, det er rigtigt at filmlyd bliver voldsommere og voldsommere, men jeg ser det som en naturlig reaktion på at flere og flere forbrugere får snurre-rundt lyd derhjemme, og specielt effektfilm bliver hurtigt "reduceret" til 2-3 demoscener som folk "liiige" skal vise deres anlæg frem med.
Og producenterne vil jo gerne have at lige netop DERES film er den man tænker på først, når der skal vises voldsomme bulder-og-brag scener. Så jo vildere, højere og voldsommere lyd jo bedre. Og så bliver dynamikken i forhold til de mere sjældent spillede dialogscener selvfølgelig større og større.
Jeg tænker her naturligvis f.eks. på Pod race scenen fra Starwars eps 1, åbningsscenen til LOTR 1, kanontorden i Pirates of the Caribean og Master and Commander, samt naturligvis den visuelle manifestation af Roland Emmerichs tilsyneladende grænseløse had til New York som set i Independence Day, Godzilla og The Day after Tomorrow.
I ved hvad jeg mener, og I ved hvem I er..!
|
|
|
Tænk (Imagine, som John Lennon ville have sagt) hvis vi fik en verden, som ikke var styret af folk med primitive sanser.......... __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er sjovt at læse om jeres problemer.
Nogen mennesker synes faktisk mit stereo system "larmer" fordi det er
meget dynamisk. Jeg er bare ligeglad for det er sådan jeg vil have det.
Jeg ville starte med at få rummet til at fungere til musik lytning. Det
kunne f.eks. være en ide at hænge billeder op, lægge tæpper på gulvet
og montere noget gardinværk ved de der vinduer. Man kan få billige
lamel gardiner der har den lydmæssige fordel at man ved at dreje dem
kan vinkle lamellerne så de dæmper ved forskellige frekvenser. Smart.
Så ville jeg få en eller anden der har erfaring med opsætning af
surround til at komme og hjælpe. Det er ikke altid bare lige at måle
med Radioshack og stille afstand. Hvis ikke har 5 ens højttalere kan
det være der skal være forskellige delefrekvenser med subben.
Jeg ville starte med at lave stereo fra fronterne med subben, så
baghøjttalerne alene med subben og tilsidst tilføje center. De par
gange jeg har deltaget i denne seance er det altid endt med at centeren
er blevet 1-3db lavere end fronterne for at den ikke stikker ud ved
panoreringer.
Held og Lykke.
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
outofsync skrev:
Er der nogen der ved hvad der præcis sker, når man vælger night mode?
Nicholas
|
|
|
Det er i virkeligheden en ret enkel process. Hvis du tager en lydfil ind i et lydbehandlingsprogram (f.eks. bare soundrecorderen der er integreret i Windows, så kan man se lyden som en slags søjlediagram der angiver hvor kraftig lyden er.
Digital lyd handler i bund og grund om to informationer - hvilken frekvens skal lyden have, og hvor kraftig skal den være. Og det er en ret simpel matematisk process at komprimere dynamikken i digital lyd, hvilket helt enkelt handler om at gøre kraftige lyde svagere og svage lyde kraftigere, så forskellen ikke er så stor over et gennemsnit.
Jeg har ikke selv lavet a/b sammenligninger af kvaliteten af komprimereingen, men teoretisk burde det ikke gå ud over "klangen" eller kvaliteten af lyden, kun dens dynamik. Men for nogen kan det måske godt få den til at lyde "flad", sammenlignet med det ukomprimerede lydspor.
En del forstærkere (sågar nogen af de billige afspillere med indbygget Dolby Digital Dekoder) kan indstille graden af kompression i flere trin end bare "til" og "fra", som regel en 3-4 stykker.
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til troelskn:
Du har ret mht. stereo (som jeg går ud fra at du refererer til) sådan vil jeg også helst have min. Her er der dog tale om unaturlig (overdrevet) dynamik, når døre lukker, skridt i grus, et knytnæveslag osv. Overførte vi det til musik, ville det svare til de klassiske opførelser, som nogle gange bliver lavet for sjov, hvor typisk bækkener bliver slået sammen så voldsomt, at det er helt ude af proportioner. Blev disse effekter gentaget nogle hundrede gange til hver koncert, ville det sjove formentlig være til at overse. Det betyder jo ikke, at man ikke vil have dynamikken til en Stravinsky opførelse. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|
outofsync Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men går night mode ud over de dybe toner for eksempel?? Er det sådan at de kan bliver fjernet, eller bliver de bare spillet lavere?
|
Til top |
|
|
akerman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har præcis samme problem. Sad og så en ny actionfilm den anden dag
rimeligt sent om natten - så jeg havde skruet ned for lyden for ikke at
vække overboer. Jeg havde skruet ned så jeg lige netop kunne forstå
dialogen i filmen.
Men så snart der var actionsekvenser, var det som om lyden lige fik 5-6
tænder opad - altså ikke bare LFE-sporet, men også "alt andet", dvs.
det der kom ud af mine fronthøjttaler (har kun stereo+sub). Jeg tænkte:
"wee, det må jo være dette, Night Mode er lavet til". SÅ det slog jeg
på - det hjalp bare ikke :(
Jeg regnede med det var fordi jeg manglede en center, til at gengive
dialog tydeligere - men efter at have læst denne tråd er jeg ikke så
sikker :(
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er I ikke bare nogle tudefjæse  . At nogle film er for larmende det er rigtig, specielt Jerry Bruckheimer film er lamende, og når en 9mm pistol lyder som en M109 der fyre en granat af med en ladning syv, så er det for meget. At se/høre film skal være en oplevelse og derfor skal lyden da være dynamisk, hvis I ikke kan lide det så gør som foreslået: skru ned for baght'erne og op for centeren.
|
Til top |
|
|