Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dvd-priser undersøges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 April 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

det er vist svært at påstå der IKKE er konkurence på f.eks ICEpower forstærkere  eller andet af det vi sælger. så det det er ikke så godt et argument

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 April 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Liget et kort input.

Priser i USA ja jeg ved godt at $ er lav men aligevel. CD erer Normal pris 12 $ tilbud 7-10 $ g det var ikke skod varer men varer i genre reolerne

Butikken Bull mouse i Boston.= rygskade af at slæbe cd'ere til flyet, måske der kommer nogle efter mig nu. Godt at de alle nu er brugte.

Cd er et ultra billigt medie og burde maks koste det halve. Drop tv reklamerne og udgiv bedre musik i stedet, så ville der være komme tusind gange mere salg. Det er forstemmende at en dårlig kunstner promoveres til salg på TV. Det medfører blot skuffede kunder der ikke køber muskik for musikken skyld, men blot impulser hittet fra TV i superen. Plade butikker dør og den gode musik må i stedet købes på nettet hos smalle special forlag som lever for musikken og ikke for profit maksimering. ØV 

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 April 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej RogueAgent,

Hvis vi prissatte vore produkter som plade producenterne, ville vores nye B-305 som skal koste 7500,- ende i ca 25000,-

Det er ikke relevant, for så grådige ville vi aldrig blive :-)

Selvfølgelig er kopiering ikke acceptabelt, men det er forståeligt med de priser pladebranchen tager.

Du er internt i branchen, og fornemmer derfor at alle er seriøse, arbejder flittigt, og alligevel er der ikke de store penge som folk beskylder jer for at tjene.

Det er klassisk at sådan oplever man sin arbejdssituation. Men at pladeselskaberne ikke er monsterprofitable, skyldes desværre at de er blevet det man blandt økonomer kalder "doven". Det sker for alle virksomheder der opererer på et monopolmarked. De bliver simpelthen ekstremt ineffektive, og derfor forsvinder ressourcer og avancer ud i den blå luft. Vi kender alle talrige eksempler på dette, og jeg kan bare nævne eet firma: TDC. For 10-15 år siden var det en monopolvirksomhed der sad på al telefoni i DK. Det betød f.eks at det kostede 10kr at ringe til USA i minuttet. Skulle prisen have fulgt nettoprisindekset, ville minutprisen være ca 20kr.. men  i dag koster en tilsvarende samtale 1,75...

Men TDC er jo ikke ligefrem gået konkurs selvom priserne således er faldet med 90%.... De har fået konkurrence, og er blevet en langt mere effektiv organisation, der derfor kan tilbyde deres produkter til langt billigere priser.

Det tror jeg desværre ikke vi vil opleve hos pladebranchen, da det er svært at bryde deres monopol, da de sidder suverænt på de enkelte artister.

Derfor tjener piratkopiering faktisk på mange måder et positivt formål, da det tvinger dem til at holde deres priser i ave.

Desværre udsætter det ikke selskaberne for det markedstryk de burde udsættes for, således at forbrugerne kunne få produkterne til nogle realistiske priser.

Mens jeg studerede passede jeg regelmæssigt en pladebutik for en ven, og oplevede på den måde en del af branchen indefra. Jeg så bl.a.:

a) at priserne fra de forskellige selskaber var totalt (totalt...) ens på nye udgivelser. (der var kun eet selskab, der tog ca 38 øre mere end de andre... ) Det virker meget mærkeligt at forskellige selskaber, multinationale, regionale, store og små, kan ende med at produktet skal koste nøjagtig det samme.

b) da afgiften på CD og LP faldt væk, gik der nøjagtig een måned, så satte alle selskaberne priserne op, og "sjovt nok" var det til nøjagtig den samme pris som CD/LP kostede før afgiftsænkningen. Det er utroligt at deres omkostninger var steget med ca 10% samtidig med at afgiften var faldet med det samme beløb... Men sandheden var nok at forbrugerne var vant til at betale den gamle pris, så det mente selskaberne de lige så godt kunne fortsætte med...

c) I usa koster en fuldpris CD omkring 10-12 USD. Forskellen er udelukkende at der er et størrere marked end i DK, og at de i USA ikke har moms (dog har nogle stater en salgsmoms på 10%). Fuldpris CD koster i DK 159 = 128 ex moms. Altså mere end det dobbelte af den amerikanske pris. Forskellen er her udelukkende distributionen. Jeg har selv sponseret en CD på et tidspunkt, og fået den distribueret gennem et distributionsselskab, så jeg kender priserne, og må sige at det ville maks gøre den 10-15 kr dyrere. Det betyder at restbeløbet må være en højere avance end i USA.

De fleste forbrugere kender selvfølgelig ikke basale økonomiske teorier, og kan derfor ikke vide at selskaberne agerer som monopoler. Men ovenstående eksempler burde skære det ud  i pap.

Lægger man dertil, at de i mange tilfælde holder forbrugerne som gidsler, kan man kun undre sig - men ikke forbavses - over at de ikke i langt højere grad udsættes for undersøgelser fra myndighederne.

F.eks deres berømte kopisikring af CD'er. Der er pludseligt ikke tale om en CD mere, men en digital disc. Men står der med store bogstaver: "Dette er IKKE en CD" ??? nææ... og heller ikke et ord om at CD Afspillere der til punkt og prikke overholder standarderne for CD afspillere (som de er nedfældet af Sony/Philips i deres standard for CD mediet) ikke altid kan afspille disse disc...

Hvad sker der ? Forbrugerne synes de har en skod CD afspiller for den kan ikke spille den nye "CD"... men i virkeligheden burde forargelsen være rettet mod pladeselskaberne som sender sådan en gang juks på markedet.

Samtidig tager de de stakkels musikere som gidsler, og får dem til at skræppe op om hvor hårdt livet er, især fordi deres musik nu bliver kopieret. Og selvfølgelig har kunstnerne magt, for vi er jo alle mennesker og vil ikke se nogen lide. Men der er ingen der sætter spørgsmålstegn ved at kunstnerne tjener en 10er på en fuldpris CD, mens selskaberne tjener 80....

Måske skulle selskaberne nøjes med at tjene 20, og sælge 10 gange så mange ? 

Sorry RogueAgent, det er ikke for at være personligt, men jeg har absolut ingen respekt for disse selskaber, og deres ageren på markedet. Jeg har stor kærlighed for musik og film, og finder at begge disse kunstarter blomstrer endnu mere, hvis endnu  flere får adgang til dem.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 April 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Ghammel & Suhr skrev:
At man i DK ikke skulle have kendskab til DVD avancerne i f.eks. Norge, forekommer en smule mere end mystisk, da produktionerne oftest bliver lavet i DK. Det kunne i den forbindelse være interessant at høre, hvad en Norsk grossist giver for DVD...?

Jeg siger ikke at "man" ikke kender avancerne i Norge - kun at JEG ikke gør. Jeg producerer de fysiske DVD´er, også til Norge, Sverige og Finland - men jeg er ikke direkte involveret i hverken salg eller distribution. Og detailhandelen kender jeg endnu mindre til.

Jeg udtaler mig primært på baggrund af de omkostninger jeg kender til - som specifikt handler om hvad det koster at gå fra indkøb af en filmrettighed til der ligger f.eks. 10.000 færdige DVD´er klar til salg på et distributionslager. Og mit argument er her hele vejen igennem at der er væsentligt flere - og større - omkostninger involveret end de fleste forbrugere er klar over.

OK, fair nok. Du skal heller ikke være mere prügelknabe, end nødvendigt

Men jeg kan da fortælle dig, at den "rigtige" pris for en vare er den, hvor både sælger og køber er tilfredse. Altså hvor begge parter har gjort en god handel.

Du har tidligere nævnt, at der føres en decideret prispolitik. Altså må der være tale om en prismaksimering af de halvgiftige, siden vores nabolande ikke lider under det samme prisniveau. De skal jo også være med til at betale udgifterne ved produktionen, ikk'?

Jeg mener, det må da undre også en branchemand, at man med en lavere prissætning i andre lande stadig kan lave en rentabel forretning?

Og det uanset om vi forbrugere så kender til alle omkostninger forbundet med produktionen.

Det blev også fremhævet på et tidspunkt, at der her i DK er tale om vejledende udsalgspriser.

Så jeg gætter på, at det er den førte prispolitik med vejledende udsalgspriser, der har fået Konkurrencestyrelsen ud af starthullerne.

Vejledende udsalgspriser har været ulovlige i mange år, da de er konkurrencehæmmende. Og dette kan umuligt have gået selv DVD/CD branchen forbi.

Altså taler vi om bevidste og systematiske lovbrud med økonomisk vinding som formål.

Man kan så spørge sig selv, om den ene form for tyveri retfærdiggør den anden form for tyveri.

Det lugter da en smule fælt, ikk'?

Edit: Også et stort tillykke herfra til Ronin med den lille!

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
...
Det blev også fremhævet på et tidspunkt, at der her i DK er tale om vejledende udsalgspriser.

Så jeg gætter på, at det er den førte prispolitik med vejledende udsalgspriser, der har fået Konkurrencestyrelsen ud af starthullerne.

Vejledende udsalgspriser har været ulovlige i mange år, da de er konkurrencehæmmende. Og dette kan umuligt have gået selv DVD/CD branchen forbi.

Altså taler vi om bevidste og systematiske lovbrud med økonomisk vinding som formål.

Man kan så spørge sig selv, om den ene form for tyveri retfærdiggør den anden form for tyveri.

Det lugter da en smule fælt, ikk'?

Edit: Også et stort tillykke herfra til Ronin med den lille!

Hej Gahmmel & Shur,

Vejledende udsalgspriser er ikke ulovlige sålænge de kun er vejledende og det ikke er et krav at den vejledende udsalgspris følges.

Selv nationalbanken angiver vejledende udsalgspriser på deres HC Andersen jubilæumsmønter:

"Vejledende udsalgspriser
H.C. Andersen-temamønterne kan købes i pengeinstitutterne og hos mønthandlere fra 31. marts 2005. Nogle pengeinstitutter og mønthandlere tager allerede nu mod bestilling. De vejledende udsalgspriser er kr. 2.000 for guldmønten og kr. 200 for sølvmønten inkl. moms. Mønterne sælges fra 31. marts 2005 også i Nationalbankens Hovedkasse i den daglige åbningstid kl. 10-13. der modtages kun kontant betaling for mønterne. "

Taget fra:

http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Den_grimme_ aelling?OpenDocument

Jeg vil tro at en del af konkurrencestyrelsens undersøgelse vil forsøg at afdække om der alligevel eksisterer krav til udsalgspriser fra distributørernes side - det er nemlig ulovligt.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 April 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

G'aften zaka!

Nej, det er i princippet fuldstændig rigtigt, at vejledende udsalgspriser ikke er ulovlige - så længe de reelt kun er vejledende.

I praksis er sagen desværre ofte noget helt andet.

Når forhandleren bliver frataget valget i prissætningen og de vejledende udsalgspriser bliver brugt som listepriser, så er det dæwlerme strengt forbudt

På konkurrencestyrelses web site kan man bl.a. lægge øjne til:

"...Formålet med vejledningen er at der holdes et ensartet prisniveau i butikkerne, så produkterne sælges til den pris som leverandøren finder er den rigtige i forhold til konkurrenternes produkter.

Leverandører kan have en klar interesse i at påvirke prisniveauet i forretningerne for at undgå priskonkurrence. Det er fx tilfældet, hvis leverandørerne ønsker et vist prisniveau på deres mærkevarer for at signalere høj kvalitet. Leverandørernes beregning af høje priser og detailmarginaler udgør et vigtigt incitament for at sikre loyaliteten hos forhandlerne. En sådan prispolitik kan kun opretholdes, når leverandørerne begrænser afsætningen, således at varerne kun må sælges af en bestemt gruppe butikker - der vil og kan opfylde leverandørens krav.

Boks 3.2: Skadelige virkninger af prisvejledning

• Butikkerne udelukkes fra at konkurrere på priser

• Risiko for høje priser og avancer

• Fare for at ineffektive butikker fastsætter prisniveauet

• Hindrer effektivitetsbaseret udvikling af butiksnettet

• Butiksnettet tilpasses ikke til forskellige kundebehov

• Leverandøren bliver afhængig af en bestemt afsætningskanal og kan ikke konkurrere på pris

• Forbrugerne fratages valgmuligheder..."

Edit:

http://www.ks.dk/konkurrence/tip_os/

kan man bl.a. læse:

Tip os

Ulovlige aftaler mellem virksomheder er dyrt for dig og for Danmark - derfor har vi brug for dine informationer.

Tip os elektronisk eller telefonisk
Hvis du vil være anonym er det bedst, at du ringer frem for at skrive eller maile. På den måde har vi mulighed for at stille uddybende/opklarende spørgsmål.

* Elektronisk
      Udfyld formularen og send. Beskrivelsen bør illustrere, hvad aftalen går ud på, hvilke varer eller tjenesteydelser den vedrører, hvilke virksomheder der er indblandede, hvor du har din viden fra, samt om der eventuelt er andre, som kan supplere dine oplysninger.

* Telefonisk
      Ring på 72 26 80 46. Det er et direkte nummer, hvor du med det samme kommer til at tale med den medarbejder, som skal have dine oplysninger. Du behøver ikke at oplyse navn og adresse m.v. når du henvender dig.

Med høflig hilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 06 April 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Jamen så er vi da fuldstændig enige - blot bør det bemærkes at der altså endnu ikke er fundet bevis for ulovlige prisaftaler på CD/DVD .

Noget andet er så at prisaftaler formodentlig eksisterer rigtig mange steder - Nike, Diesel, B&O og mange andre der har et stærkt brand bliver solgt til stort set ens priser i hele DK. Problemet er at det er hundesvært at bevise...

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 April 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Men jeg kan da fortælle dig, at den "rigtige" pris for en vare er den, hvor både sælger og køber er tilfredse. Altså hvor begge parter har gjort en god handel.

Det kan jeg for så vidt kun være enig i. Men de forventninger til hvad prisen "burde" være der er blevet luftet flere gange i denne tråd ville vist kun gøre køberen tilfreds. En sælger er sjældent interesseret i at sælge med tab.

Ghammel & Suhr skrev:
Du har tidligere nævnt, at der føres en detideret prispolitik.

Selvfølgelig har distributøren en ide om hvad man gerne vil med sit produkt, det gælder vel i alle brancher. Herunder også nogen tanker om hvor man gerne så prisniveuaet. Set fra de fleste DVD distributørers synspunkt er det f.eks. IKKE en sund udvikling at nogen selskaber decideret dumper priserne ved at sende halv- eller heldårlige udgivelser på gaden til nærmest ingen penge - og derigennem give forbrugerne den (fejlagtige) idé at ingen DVD behøver koste mere end 40-50 kr.

Ghammel & Suhr skrev:

Altså må der være tale om en prismaksimering af de halvgiftige, siden vores nabolande ikke lider under det samme prisniveau. De skal jo også være med til at betale udgifterne ved produktionen, ikk'?

Jeg mener, det må da undre også en branchemand, at man med en lavere prissætning i andre lande stadig kan lave en rentabel forretning?

Igen kan jeg kun kommentere på de forhold jeg kender til - men for mit eget selskabs vedkommende kan jeg da sige så meget, at vores norske selskab måske nok ikke er direkte urentabelt, men bestemt ikke så rentabelt som det danske.

Det danske selskab sælger i snit det samme som eller lidt højere stykantal per titel end det norske - på trods af den lavere udsalgspris i Norge, så teorien om at en lavere udsalgspris automatisk skulle resultere i et mersalg synes jeg ikke umiddelbart kan bruges til sammenligninger mellem forskellige landes prisnivau...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 07 April 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Dav

det der sker i DC / DVD branchen er helt unikt. og kan ikke sammenlignes med andre tilfælde af monopol/ pris aftaler.

en cd'er koster 150.- du kan ikke finde den billigere et andet sted, med en anden knustner osv.

B&O, ja, hvis du ikke vil betale det det koster, kan du købe et andet billigere mærke.

men hvis du ikke vil betale 150.- for den nye U2, men så heller vil høre sidste nye X.... ja sjovt nok, så koster den også 150.-

det er da sært at ALLE ny cd'er koster 150.-

tænk at alle selskaber ender på den pris som mest optimal, 150.- er helt rigtigt for alle kunstnere, alle selskaber, alle salgs tal, alle forretninger, ...150.- er det gylde snit for en cd'er

undskyld mig, men den er der vel ikke ret mange der tror på vel

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 April 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Pheew! det er godt nok nogle lange indlæg, men spændende debat der er gang i.

Bare en flyvsk tanke: Kan der være noget om, at så længe DVD-filmene holder det nuværende niveau, (ex. 150,-) så kan koncepter som fx. Blockbuster tjene styrtende med penge på, at folk hellere vil leje filmene?

Er der nogen der har overvejet at gøre det samme med musik-CD'er? Dvs. gøre det muligt for forbrugerne at leje en CD i en længere periode for en meget lav pris, for derefter at skulle aflevere den tilbage.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 07 April 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

ja, biblioteket

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 April 2005 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

man undres

http://www.dr.dk/kultur/index.asp?articleID=39781&Articl eTypeID=6&SubjectID=37&site=news&action=artikel

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 April 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Groove, det hjælper ikke... priserne falder alligevel ikke  Så lad os da lykønske Ronin ! med den nye audiophil

Tillykke Ronin !

Og iøvrigt så skal du IKKE stoppe med at spille høj musik om aftenen ! Hvis du derimod gør som du altid har gjort, så vender dit barn sig til at sådan er det her i huset, og sover alligevel

Som knægt havde jeg mit værelse 15 meter fra den jyske længdebane... Der var jeg så vant til togene, at jeg sov igennem, på nær når DSB ændrede køreplan, så vågnede jeg fordi godstoget kl 2:08 pludseligt ikke kom alligevel

For at glæde Groove, og komme tilbage til tråden, så er det sådan at der findes et begreb der hedder pris-elasticitet. Det er går kortfattet ud på at man når man kender pris-elasticiteten for et produkt, kan forudsige salget ved en given pris. F.eks kunne det være at hvis DVD film koster 400 istedet for 200,- så sælger man kun 20% af det man gjorde ved 200,- Og hvis prisen var 50 istedet for 200,- så sælger man 5 gange så meget.

For DVD og CD er priselasticiteten speciel. Det skyldes at forbrugerne har muligheden for at lave ulovlige kopier. Det siger sig selv at antallet af kopier vil stige jo højere prisen er. Tilsvarende ville antallet af kopier være nærmest ikke eksisterende hvis priserne var f.eks 50kr for en CD.

Man må derfor konkludere at problemerne med ulovlige kopier er selvskabte, og udelukkende skyldes selskabernes grådighed.

Tak for det, Thomas - jeg er ved at bearbejde hende med musik. Kald det beskæftigelses-terapi for forældre!

Pris-elasticiteten er det rette ord, og man kan roligt sige at elastikken er blevet strammet betydeligt. Måske man har bildt sig ind at man stopper kopieringen vedat sætte priserne op??

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 April 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

man undres

http://www.dr.dk/kultur/index.asp?articleID=39781&Articl eTypeID=6&SubjectID=37&site=news&action=artikel

sådan går når privat personer gør sig til dommer, jury og bøddel...

en lille ot kommentar

" Nogle gange laver man en fejl, sagde Torben Steffensen til TV-avisen og tog dermed imod irettesættelsen."

ja, det er meget godt, men han går altså i retten med det alligevelg vil "frikendes"..... så accepteret har apg jo ikke......

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 April 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Dav

selvfølgelig er musiken kunstneres, selvfølgelig skal udgifterne dækkes, selvfølgelig skal de ALLE tjene penge osv osv.

men ser her:

http://www.cdskiven.dk/default.asp?view=album&albumid=30 4983

vs. denne her:

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B0007GAERG/qid=111328 7083/sr=2-7/ref=pd_bbs_b_2_7/104-7868651-6440747

ja momsen er højere osv osv.

men der er altså et eller andet galt med prisen i dk.

jeg kopier og downloader meget lidt, da jeg ikke gider besværet, kvaliteten osv osv. men jeg kan sgu godt forstå en stud., en på 16 med en farlig pc'er, og alle de andre der ikke har den indkomst jeg har (som ellers ikke er til at råbe hurra for ) er forfalden til mp3, DivX, kazza osv osv.

de priser skal ned, ellers bliver der kun mere og mere af den slags.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 12 April 2005 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Først en tak til Rogue Agent for at han velvilligt stiller sig på øretævernes holdeplads, og dermed er med til at gøre denne tråd interessant. Der er næppe andre der vil forsvare branchen herinde Og du har helt ret i at intet kan konkurrere med gratis. Jeg tror det er naivt at forvente at bare fordi priserne falder på dvd'er, at det vil stoppe alt pirateri.

Jeg synes faktisk priserne på udlejnings-dvd'er er et større problem. Man kan ikke leje film i USA eller Hong Kong på samme måde som man kan købe film over nettet.

Så vidt jeg ved, er det mere eller mindre Blokbuster der dikterer priserne. Jeg kan huske den dag min lokale videobiks fik besked fra distributøren om at premierefilm SKULLE koste 35 kr, i stedet for de 25 kr de normalt tog. Ellers ville distributøren ikke levere til dem mere. Efter at Blockbuster har overtaget en del butikker, sidder de praktisk talt på markedet, og kan dermed bestemme priserne som det passer dem. Jeg synes det er vildt at det skal koste 40 kr at leje en film der koster 200 kr. Svarer vel til at det skulle koste 80.000 kr at leje en BMW 320i hos AVIS for en dag.  

Tiden er heldigvis på forbrugernes side. Inden alt for længe vil det være muligt at leje film over nettet og streame direkte til sin PC. Så er konkurrencen lige pludselig global.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 April 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

dav

ja det er modigt af ham, og det er nok lidt ligesom med ander brancher, det hjælper en del at sidder på den anden side, inden man mener ALT er for højt pris sat.

men på det her område, må den total mangel på konkurence altså, kunne indses selv af en der lever af det, som værende et faktum der ikke tvinger priserne ned på en frik markeds niveau.

og ja, gratis kan man ikke konkurer mod, men hvis man selv har et langt feder produkt end det gratise til en fornuftig pris, så var der nok ikke så mange der gad det "gratis" med alle dets mangler.

ligesom med blokbuster, det ville nok hjælpe en del på prisen, hvis der 100 meter nede af gaden lå en anden stor udlejer end blokbuster.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 April 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Først en tak til Rogue Agent for at han velvilligt stiller sig på øretævernes holdeplads, og dermed er med til at gøre denne tråd interessant. Der er næppe andre der vil forsvare branchen herinde Og du har helt ret i at intet kan konkurrere med gratis. Jeg tror det er naivt at forvente at bare fordi priserne falder på dvd'er, at det vil stoppe alt pirateri.

Jeg synes faktisk priserne på udlejnings-dvd'er er et større problem. Man kan ikke leje film i USA eller Hong Kong på samme måde som man kan købe film over nettet.

Så vidt jeg ved, er det mere eller mindre Blokbuster der dikterer priserne. Jeg kan huske den dag min lokale videobiks fik besked fra distributøren om at premierefilm SKULLE koste 35 kr, i stedet for de 25 kr de normalt tog. Ellers ville distributøren ikke levere til dem mere. Efter at Blockbuster har overtaget en del butikker, sidder de praktisk talt på markedet, og kan dermed bestemme priserne som det passer dem. Jeg synes det er vildt at det skal koste 40 kr at leje en film der koster 200 kr. Svarer vel til at det skulle koste 80.000 kr at leje en BMW 320i hos AVIS for en dag.  

Tiden er heldigvis på forbrugernes side. Inden alt for længe vil det være muligt at leje film over nettet og streame direkte til sin PC. Så er konkurrencen lige pludselig global.

Hmm....mig bekendt giver blockbuster ikke KUN 200 kroner for en film de udlejer, jeg mener at have hørt at de giver omkring 1200 kroner pr film, det er noget at gøre med distributøren der også gerne vil tjene på at deres film bliver udlejet osv..

Men bortset fra det , så syntes jeg også at 40 kroner pr udlejning er lige i overkanten.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hæhæ, det er da rart at nogen værdsætter "øretæveindbydende" indlæg..!

Og jeg er da godt klar over at de ting jeg siger ikke altid er lige populære, og at mange er dybt uenige i mine udlægninger - dette er jo ikke den første tråd der berører prissætningen på DVD-film.

Jeg vil da heller ikke hævde at jeg er indehaver af den "endegyldige sandhed" omkring disse ting, eller at jeg nødvendigvis selv er enig i alt hvad der foregår i branchen - men indimellem kan jeg bare ikke holde fingrene fra tasterne når der fra andre kommer indlæg der enten bygger på fejlagtige formodninger, ukendskab til branchen eller generelt urealistiske forventninger - ihvertfald som JEG ser det...

Med hensyn til de seneste par indlæg omkring lejemarkedet er der lidt specielle forhold der gør sig gældende. Jeg kender ikke SÅ meget til dette marked, men et par ting er rare at vide:

Jo, lejebutikkerne giver væsentligt mere for et leje-eksemplar end et salgseksemplar. Hvor meget mere kan jeg ikke sige, men lad os bare sige, at en DVD ihvertfald ikke er tjent hjem på en uge. Dette er også grunden til at der på leje-DVD´er står noget med "Kun til udlejning, ikke til salg". Der har i tidens løb været en del kedelige eksempler på butikker der køber DVD´er til videresalg og istedet udlejer dem og scorer kassen.

Og så skal man være klar over at holdbarheden på en leje-DVD ikke er særlig stor. Nogen folk har desværre en tendens til at bruge discs de ikke selv ejer men blot har lejet til frisbees og beer-coasters. Den gennemsnitlige holdbarhed for en leje-DVD er ca. 12-13 udlejninger, så er det som regel nødvendigt at udskifte den. Her har de fleste større udlejere så tegnet en form for forsikring, men det har mange af de mindre ikke.

Der bliver eksperimenteret en del med forskellige lakker osv der skal øge holdbarheden på leje-DVD´er, men problemet er at finde den rette balance mellem høj playability og en rimelig pris, der kan konkurrere med blot at replikere flere eksemplarer.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 17 April 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej Rogue

Som forbruger er jeg heldigvis ligeglad med hvad Blockbuster giver for deres udlejnings DVD'er. Hvis de gav 100.000 kr pr. eksemplar, ville jeg jo aldrig give 10.000 kr for at leje en film for en aften, når jeg kan købe originalen til 249 kr. Det er deres problem

Og problemet stammer faktisk fra VHS'ens tid, inden der var noget der hed DVD. Der er bare påfaldende ens priser ved leje af film, så man kun kan fornemme at konkurrencen er ikke-eksisterende.  

Men lur mig om de ikke kan mærke konkurrencen fra internettet allerede nu. De prøver allerede diverse tiltag med flere dages leje for en lille merpris, byttebørs, og i USA prøvede de med "no late fees"(det holdt dog ikke helt) osv.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes