Emne: Dali Grand Diva ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan på det varmeste anbefale JJAz føder, det hjalp utroligt meget herhjemme (havde spikes før og ville bare prøve noget nyt) og troede ikke de ville gøre så meget  __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke noget med at de klistrer fast til gulvet?
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimTherkelsen skrev:
Nu kom Sven Palvig mig i forkøbet - der fulgte også bananstik med mine.
Mvh. Kim
|
|
|
Ja man skal være hurtig! __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde SD fødder under mine nøje udvejet, hvilket gav en bedre og renere bund mm. De blev ganske nøje vejet og indkøbt derefter. Jeg har dem iøvrigt, altså fødderne endnu.
Problemet var, at de nemt kunne vælte, da det jo er en meget smal højttaler.
Jeg tror at Holfi er mere vælte sikre, da de er bredere. Jeg har iøvrigt købt på udstillingen 4 små print til at lægge under mine nuværende højttaler, og de er faktisk gode. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
4 små print til at lægge under mine nuværende højttaler, og de er faktisk gode. |
|
|
Hvad er det? 
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa!
Hvis I skulle have overset det, så kan jeg da i nyhedens tjeneste berette, at jeg spiller på et par Divaer, og det har jeg da gjort en pæn tid.
Der fremkommer altid så herligt mange indtryk af den ht. Det er nice! Hvis jeg nu skulle bøvle lidt med at kommentere højttaleren og enkelte af de foregående indlæg, så ville det nok tage sig ca. sådan her ud:
Palvigsen: Det med sokkerne op i nummeren på Diva og toiletpapiret ned for øjnene af den, mener jeg er ganske overflødigt. Hvis du forsøger at øge præcissionen i bunden med sokkerne, så kan jeg fortælle dig, at mine Divaer kan spille bund, så du ikke aner hvad det var du blev kørt over af. Oven i købet går de overraskende dybt. Diskaneten som Von Scheissehauer og dig er så rørende enige om, er et desværre meget typisk resultat af elektroniklyd. Divaen har det ikke i sig selv. Det som Von Scheissehauer beskriver som diskant er i øvrigt overhovedet ikke diskant, men ganske almindelig mellemtone.
Når det så er sagt, så kan jeg fortælle dig lidt om de specielle forhld i Diva. Den har basenheder, der går ret til 10KHz. Diskanten går ned til omkring 5-600 Hz. Begge enheder arbejder så langt fra deres resonanser, at man skal vænne sig til fraværet af skrat og vræl, det er der bare ikke. membranvægten på bassen er meget lav, hvilket giver impulsvillighed og opløsning, som andre åbenbart ikke lægger vægt på. Basserne er så blødt ophængte, at de duver for vinden, det giver mulighed for at gengive usædvanligt svage niveauer helt klart og tydeligt. Diskantenheden er overmotoriseret, hvilket giver den samlede konstruktion en usædvanlig tavshed omkring transienter. Den er bare fri for det sædvanlige ringeri. Olie er der ikke noget af i den til at nedsætte opløsning og hastighed. Det er en helt straight og ærlig speaker. Rigtig mange vil vende omkring i døren og sige, "den spiller jo ikke pænt" Og det gør den nemlig ikke, men find noget mere velopløst og impulsvilligt, så er jeg da gerne med på en lytter.
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Og det gør den nemlig ikke, men find noget mere velopløst og impulsvilligt, så er jeg da gerne med på en lytter. |
|
|
Du ved hvor..... __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2005 kl. 04:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Halløjsa!
Hvis I skulle have overset det, så kan jeg da i nyhedens tjeneste berette, at jeg spiller på et par Divaer, og det har jeg da gjort en pæn tid.
Der fremkommer altid så herligt mange indtryk af den ht. Det er nice! Hvis jeg nu skulle bøvle lidt med at kommentere højttaleren og enkelte af de foregående indlæg, så ville det nok tage sig ca. sådan her ud:
Palvigsen: Det med sokkerne op i nummeren på Diva og toiletpapiret ned for øjnene af den, mener jeg er ganske overflødigt. Hvis du forsøger at øge præcissionen i bunden med sokkerne, så kan jeg fortælle dig, at mine Divaer kan spille bund, så du ikke aner hvad det var du blev kørt over af. Oven i købet går de overraskende dybt. Diskaneten som Von Scheissehauer og dig er så rørende enige om, er et desværre meget typisk resultat af elektroniklyd. Divaen har det ikke i sig selv. Det som Von Scheissehauer beskriver som diskant er i øvrigt overhovedet ikke diskant, men ganske almindelig mellemtone.
Når det så er sagt, så kan jeg fortælle dig lidt om de specielle forhld i Diva. Den har basenheder, der går ret til 10KHz. Diskanten går ned til omkring 5-600 Hz. Begge enheder arbejder så langt fra deres resonanser, at man skal vænne sig til fraværet af skrat og vræl, det er der bare ikke. membranvægten på bassen er meget lav, hvilket giver impulsvillighed og opløsning, som andre åbenbart ikke lægger vægt på. Basserne er så blødt ophængte, at de duver for vinden, det giver mulighed for at gengive usædvanligt svage niveauer helt klart og tydeligt. Diskantenheden er overmotoriseret, hvilket giver den samlede konstruktion en usædvanlig tavshed omkring transienter. Den er bare fri for det sædvanlige ringeri. Olie er der ikke noget af i den til at nedsætte opløsning og hastighed. Det er en helt straight og ærlig speaker. Rigtig mange vil vende omkring i døren og sige, "den spiller jo ikke pænt" Og det gør den nemlig ikke, men find noget mere velopløst og impulsvilligt, så er jeg da gerne med på en lytter. |
|
|
Tak for denne fine "beretning". Jeg kører nu over og henter dem og glæder mig til at kunne danne mine egne indtryk...
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 13 April 2005 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Hej Bent L,
Tak skal du ha' - jeg glæder mig selvfølgelig vildt og skal hente dem imorgen. Samtidig opgraderer jeg på kabelsiden, så det bliver forhåbentligt et skridt i den rigtige retning.
Vender selvfølgelig tilbage... 
|
|
|
Lad nu være med at sætte nye kabler på de første par dage. Ellers ved du ikke, hvad der er hvad, der er hvad........

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 13 April 2005 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Halløjsa!
Når det så er sagt, så kan jeg fortælle dig lidt om de specielle forhld i Diva. Den har basenheder, der går ret til 10KHz. Diskanten går ned til omkring 5-600 Hz. Begge enheder arbejder så langt fra deres resonanser, at man skal vænne sig til fraværet af skrat og vræl, det er der bare ikke. membranvægten på bassen er meget lav, hvilket giver impulsvillighed og opløsning, som andre åbenbart ikke lægger vægt på. Basserne er så blødt ophængte, at de duver for vinden, det giver mulighed for at gengive usædvanligt svage niveauer helt klart og tydeligt. Diskantenheden er overmotoriseret, hvilket giver den samlede konstruktion en usædvanlig tavshed omkring transienter. Den er bare fri for det sædvanlige ringeri. Olie er der ikke noget af i den til at nedsætte opløsning og hastighed. Det er en helt straight og ærlig speaker. Rigtig mange vil vende omkring i døren og sige, "den spiller jo ikke pænt" Og det gør den nemlig ikke, men find noget mere velopløst og impulsvilligt, så er jeg da gerne med på en lytter. |
|
|
Det er utrolig med dig, Knallertdreng. Det er altid noget andet, der er galt - bare ikke de kære Diva ht. De har en skinger diskant - og sådan har manden, der har konstrueret dem, ønsket at de skulle lyde. Jeg har hørt dem på talrige anlæg - skulle disse anlæg allesammen være skyld i svineriet. I DON´T THINK SO(!)
Fjern nu skyklapperne, Knallertdreng - og se, at der eksisterer en verden udenfor Dali 
Lars
|
Til top |
|
|
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
Sendt: 13 April 2005 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
L.B. skrev:
Hej Bent L,
Tak skal du ha' - jeg glæder mig selvfølgelig vildt og skal hente dem imorgen. Samtidig opgraderer jeg på kabelsiden, så det bliver forhåbentligt et skridt i den rigtige retning.
|
|
|
Lad nu være med at sætte nye kabler på de første par dage. Ellers ved du ikke, hvad der er hvad, der er hvad........

|
|
|
Fuldstændigt korrekt, selvom det er fristende så mister du den eneste reference du har tilbage. Vent og lyt, og derefter tweaks - selvom det er fristende  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2005 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Det er utrolig med dig, Knallertdreng. Det er altid noget andet, der er galt - bare ikke de kære Diva ht. De har en skinger diskant - og sådan har manden, der har konstrueret dem, ønsket at de skulle lyde. Jeg har hørt dem på talrige anlæg - skulle disse anlæg allesammen være skyld i svineriet. I DON´T THINK SO(!)
Fjern nu skyklapperne, Knallertdreng - og se, at der eksisterer en verden udenfor Dali 
Lars |
|
|
Det er efterhånden gået op for mig, at dine diskanter skal stå og soppe rundt i olie, før du kan lide dem. Det får man ikke naturlig lyd af, men det er nok heller ikke dit issue. Diva diskanten har intet skingert over sig, nærmest tværtom grundet den enorme motor.
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 13 April 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars37: Jeg tror nærmere det udstyret Divaerne har været sat sammen med, for jeg har også oplevet "skrigende" diskant på dem, men det var på Tact's mindste effekforstærker, det brød jeg mig ikke om, hvorimod Divarne bestemt ikke lød skrigende med en H/K Signature 1.5 og AR EAR Two koblet på dem.
Det kan selvfølgelig også være at du efterhånden er så personfikseret vedr. Kurt at du er nødsaget til at nedgøre hans anlæg/indlæg, men det er forhåbentligt ikke tilfældet? __________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen!
Palvig skriver, at han brugte sine rettet mod lytteren. Det er højttaleren overhovedet ikke bygget til. Den er konstrueret til at stå frit pegende direkte fremad. Hvis du skal have det bedste ud af dem, skal de ikke kobles hårdt til et trægulv.
Konstruktionen er udført, så frekvensgangen er ret i 30-45 gr. Lige på er der et lille løft fra 15-20K Det flotteste laver den off axis. I det hele taget er det en højttaler du kan bevæge dig rundt om, uden at opleve kæmpestore forskelle i frekvensgang. Det hjælper til at gøre den mindre kritisk i rummet. Hvis du kigger lidt på lytterummet også, så kan du sikkert nå meget længere alligevel. Så pæn afstand til væggene omkring, ingen toe inn og så en passende til/afkobling. Elektronik og kabler er den afsindig kræsen med, men sådan må det være. Det vil en rigtig god højttaler være, her er vi bare ude i det ekstreme.
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 13 April 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Lars37: Jeg tror nærmere det udstyret Divaerne har været sat sammen med, for jeg har også oplevet "skrigende" diskant på dem, men det var på Tact's mindste effekforstærker, det brød jeg mig ikke om, hvorimod Divarne bestemt ikke lød skrigende med en H/K Signature 1.5 og AR EAR Two koblet på dem.
Det kan selvfølgelig også være at du efterhånden er så personfikseret vedr. Kurt at du er nødsaget til at nedgøre hans anlæg/indlæg, men det er forhåbentligt ikke tilfældet?
|
|
|
Nej, jeg er bestemt ikke nødt til det, Jesper, men jeg gør det da gerne - altså driller Knallerdrenegn lidt 
Men jeg er da overbevist om, at sætter du dem sammen med en gammel svinger som en Nad 3020, som er så mørk i lyden, så man skulle tro, at loudness er permanent aktiveret, så kan selv et par Diva lyde afdæmpet i diskanten.....
Lars
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 13 April 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Jesper Juul skrev:
Det kan selvfølgelig også være at du efterhånden er så personfikseret vedr. Kurt at du er nødsaget til at nedgøre hans anlæg/indlæg, men det er forhåbentligt ikke tilfældet?
|
|
|
Nej, jeg er bestemt ikke nødt til det, Jesper, men jeg gør det da gerne - altså driller Knallerdrenegn lidt 
Men jeg er da overbevist om, at sætter du dem sammen med en gammel svinger som en Nad 3020, som er så mørk i lyden, så man skulle tro, at loudness er permanent aktiveret, så kan selv et par Diva lyde afdæmpet i diskanten.....
Lars
|
|
|
Kan du ikke til spørgerens oplysning fortælle hvilke højttalere du syntes er gode og speceilt hvilke diskantenheder der har den lyd du søger?
Og måske også fortælle om den forstærker du foretrækker til at drive disse?

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Kan du ikke til spørgerens oplysning fortælle hvilke højttalere du syntes er gode og speceilt hvilke diskantenheder der har den lyd du søger?
Og måske også fortælle om den forstærker du foretrækker til at drive disse?

|
|
|
Jeg tror vi har en Vienna fan her. Mahler kørt af et Thule line-up.
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
donkeyshark skrev:
L.B. skrev:
Hej Bent L,
|
|
|

|
|
|
Fuldstændigt korrekt, selvom det er fristende så mister du den eneste reference du har tilbage. Vent og lyt, og derefter tweaks - selvom det er fristende 
|
|
|
Got it! Hendigvis er mine kabler ikke kommet endnu... 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Lars |
|
|
Se her tror jeg vi har fat i noget af det essentielle i dine indlæg. Jeg påstår at udgangstrinnet i en 3020 er rimeligt tæt på at være neutral. Det står jeg gerne ved meget længe endnu. Langt de fleste udgangsforstærkere på markedet har ikke samme neutralitet, hvilket giver dig anledning til at beskylde 3020 for ikke at ramme en neutral klangballance i udganstrinnet. Det giver naturligvis et helt andet udgangspunkt for at finde de omgivelser, hvori et line-up fungerer.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|