Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Grand Diva (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 April 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Lars37: Jeg tror nærmere det udstyret Divaerne har været sat sammen med, for jeg har også oplevet "skrigende" diskant på dem, men det var på Tact's mindste effekforstærker, det brød jeg mig ikke om, hvorimod Divarne bestemt ikke lød skrigende med en H/K Signature 1.5 og AR EAR Two koblet på dem.

Det kan selvfølgelig også være at du efterhånden er så personfikseret vedr. Kurt at du er nødsaget til at nedgøre hans anlæg/indlæg, men det er forhåbentligt ikke tilfældet?

Nu har jeg ikke lyttet længe nok til at udtale mig yderligere. Som tidligere nævnt benytter jeg H/K 1.0 og 2.1 og indtil videre er jeg en glad mand.

Glem personsnak og lad os tale hifi...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 April 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Helt enig, og tillykke med købet, du kunne jo for sjov prøve at biampe dem med 2.1'eren for med kun 2 af de 5 kanaler er det måske nok lige i underkanten, det var ihvertfald i underkanten med 1.5'erens 2*200 watt efter min mening.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 April 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
lars37 skrev:
Jesper Juul skrev:

Lars37: Jeg tror nærmere det udstyret Divaerne har været sat sammen med, for jeg har også oplevet "skrigende" diskant på dem, men det var på Tact's mindste effekforstærker, det brød jeg mig ikke om, hvorimod Divarne bestemt ikke lød skrigende med en H/K Signature 1.5 og AR EAR Two koblet på dem.

Det kan selvfølgelig også være at du efterhånden er så personfikseret vedr. Kurt at du er nødsaget til at nedgøre hans anlæg/indlæg, men det er forhåbentligt ikke tilfældet?

Nej, jeg er bestemt ikke nødt til det, Jesper, men jeg gør det da gerne - altså driller Knallerdrenegn lidt Big smile

Men jeg er da overbevist om, at sætter du dem sammen med en gammel svinger som en Nad 3020, som er så mørk i lyden, så man skulle tro, at loudness er permanent aktiveret, så kan selv et par Diva lyde afdæmpet i diskanten.....Tongue

Lars

Kan du ikke til spørgerens oplysning fortælle hvilke højttalere du syntes er gode og speceilt hvilke diskantenheder der har den lyd du søger?

Og måske også fortælle om den forstærker du foretrækker til at drive disse?

Så længe der kommer dejlig musik ud af et system, der giver en lyst til at høre mere hele tiden, Grove, så er mærket underordnet efter min mening. Jeg har selv ejet enorme mængder grej i mit liv - og der findes efter min menig rigtig meget grej, som kan opfylde dette. Men Diva og den gamle Nautilus-serie er bestemt ikke noget, som jeg kunne holde ud til at høre på ret længe. Men vi er jo alle forskellige - men i modsætning til Knallertdrengen, så kan jeg også lide en del grej, som jeg ikke selv ejer  Wink  

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 13 April 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Så længe der kommer dejlig musik ud af et system, der giver en lyst til at høre mere hele tiden, Grove, så er mærket underordnet efter min mening. Jeg har selv ejet enorme mængder grej i mit liv - og der findes efter min menig rigtig meget grej, som kan opfylde dette. Men Diva og den gamle Nautilus-serie er bestemt ikke noget, som jeg kunne holde ud til at høre på ret længe. Men vi er jo alle forskellige - men i modsætning til Knallertdrengen, så kan jeg også lide en del grej, som jeg ikke selv ejer  Wink  

Lars

Hvem i alverden har fortalt dig, at jeg kan lide det grej jeg selv ejer??
Jeg er slet ikke sikker på, at du egentlig er med på hvad der foregår.
Det meste af mit grej står her, fordi det foreløbigt er det mindst ringe jeg er stødt i.
Modsat dig, så mener jeg der måske findes 1% af det grej der forlanges mange penge for, som overhovedet er et lyt værd.

Hvis man i øvrigt mener, at aludomerne fra B&W blot på enkelte måder minder om SS9700, så mener jeg der er gået noget galt ét eller andet sted.
Jeg kunne nok ikke finde 2 mere forskellige produkter og lydidealer.

Hvordan i alverden har du fået det viklet sammen til en brugbar konklusion - det er helt ærligt så gådefuldt som det kan blive.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 April 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Vienna er meget behagesyge, derfor er de for folk til flødekagelyd....og ja, NAD3020 er faktisk meget neutral....ingen fløde her...

Diva kender jeg ikke....

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

PederM skrev:

Vienna er meget behagesyge, derfor er de for folk til flødekagelyd....og ja, NAD3020 er faktisk meget neutral....ingen fløde her...

Diva kender jeg ikke....

Jeg troede da jeg var Palle Alene i universet med de meninger.
Men det bringer os måske lidt videre, idet jeg egentlig tror Thule set-uppet nok er et OK valg til VAérne, når det nu skal være.
Thule var nemlig i begyndelsen (IA120) ganske fornuftige.
Senere blev de mere og mere kølige og kropsløse i lyden. 
Nu mener jeg de er blevet rimeligt besynderlige.
Deres lyddemoer div. messer vidner om rimelig vild forvirring, hvilket har overrasket mig noget.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jeg troede da jeg var Palle Alene i universet med de meninger.

næ alene er du ikke

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
lars37 skrev:

Lars

Hvem i alverden har fortalt dig, at jeg kan lide det grej jeg selv ejer??
Jeg er slet ikke sikker på, at du egentlig er med på hvad der foregår.
Det meste af mit grej står her, fordi det foreløbigt er det mindst ringe jeg er stødt i.
Modsat dig, så mener jeg der måske findes 1% af det grej der forlanges mange penge for, som overhovedet er et lyt værd.

Hvis man i øvrigt mener, at aludomerne fra B&W blot på enkelte måder minder om SS9700, så mener jeg der er gået noget galt ét eller andet sted.
Jeg kunne nok ikke finde 2 mere forskellige produkter og lydidealer.

Hvordan i alverden har du fået det viklet sammen til en brugbar konklusion - det er helt ærligt så gådefuldt som det kan blive.

Hvis du ikke engang kan lide dit eget grej, så sælg da l**tet og hyg dig lidt mere med konen i soveværelset (hvis du kan...Wink).

Lars

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 April 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke fedtet ind i Dali men syntes at den har været noget af det bedste fra Dali dengang sammen med den lille i serien.Har hørt den i HiFi Klubben hvor den klæder de bedre Denon forstærkere godt kan godt lide den ærlige formidling.

Tror den gør det godt i mange sammenhænge men i de højre luftlag ville man nok prøve andre alternativer.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 April 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Bortset fra hvad folk nu synes om alt muligt andet grej, ja så har jeg haft de første 2 timer til at "leje" mine nye Diva'er.

• Jeg har forsøgt med tou-in og ikke. Bedst = ingen toe-in
  • Jeg har forsøgt med afstand til bagvæggen. Bedst = 85 cm.

Jeg vil, som Jesper har foreslået det, prøve at bi-ampe også. Så mangler jeg bare effekt til mine HT bag, men ... det må løses.

Med "enkel-amping" så er her lidt indledende observationer ift. mine B&W matrix 805:

• Diskanten er mere "letflydende"
  • Perspektiv er helt super
  • Mere bas (logisk) men lige så stram
  • STØRRE NYDELSE (hvordan skriver man det i hifi-sprog?)

Glæde mig til at vende tilbage når jeg har fået lyttet noget mere. Det skal nævnes, at de fleste kabler er nærmest lakrids (tech+link) og jeg går og venter på VdH signal- og HT-kabel.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Hvis du ikke engang kan lide dit eget grej, så sælg da l**tet og hyg dig lidt mere med konen i soveværelset (hvis du kan...Wink).

Lars

Gør jeg bestemt ofte, men når hun skriger efter nåde, så er det jeg må finde på noget andet, og så bliver kritisk overfor mit grej.
Hvis du virkeligt mener du har opnået korrekt reproduktion med det grej du har, så mener jeg du er svært nem at stille tilpas.
Jeg tror såmænd bare du skal have det så behageligt som muligt, hvilket i mine øjne er helt OK, men dog ganske forfærdeligt uambitiøst. Samtidig burde man bare gøre andre lige netop DET klart, så alle ved hvad det er du står for.
Jeg har aldrig påstået at jeg har nået mit mål.
Der er tværtom mange projekter på tegnebrættet, de fleste er affødt af, at man overhovedet ikke kan købe det jeg mangler, fordi der desværre ikke er penge i at lave det.
Med al respekt, så mener jeg, at du ikke helt har fanget fornemmelsen af, hvad det egentlig vil sige at stå ved siden af ægte instrumenter, nøjatigt som mikrofonerne gør det, når skidtet optages.
Behageligt er nok ikke lige det første der falder mig ind.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke referere til, hvor jeg oplyser, at jeg har opnået korrekt reproduktion med det grej, som jeg har ? Hvis det er korrekt, så har jeg vist drukket af toilettet, mens jeg skrev det...Angry

Du skal endvidere ikke fremkomme med indikationer om, at jeg ikke har hørt/indsigt i rigtige instrumenter. Jeg har brugt mange år af mit liv på at trutte i min satans klarinet i og udenfor orkestersammenhæng, og har da vist hørt de instrumenter live og på nært hold, der danner/kan danne grundlag for min reference i forbindelse med vurdering af lydgengivelse/lydideal.

Hvorfor sælger du egentlig ikke bare de gamle nostalstiske grej, når alt hifi i dine øre udelukkende bare er et ringe substitut for at høre tingene live ?

Lars

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Kan du ikke referere til, hvor jeg oplyser, at jeg har opnået korrekt reproduktion med det grej, som jeg har ? Hvis det er korrekt, så har jeg vist drukket af toilettet, mens jeg skrev det...Angry

Du skal endvidere ikke fremkomme med indikationer om, at jeg ikke har hørt/indsigt i rigtige instrumenter. Jeg har brugt mange år af mit liv på at trutte i min satans klarinet i og udenfor orkestersammenhæng, og har da vist hørt de instrumenter live og på nært hold, der danner/kan danne grundlag for min reference i forbindelse med vurdering af lydgengivelse/lydideal.

Hvorfor sælger du egentlig ikke bare de gamle nostalstiske grej, når alt hifi i dine øre udelukkende bare er et ringe substitut for at høre tingene live ?

Lars

Halløjsa!
Jeg indikerer præcist hvad jeg har lyst til og lige så længe jeg gider. Må jeg her blot minde dig om, at du har indikeret snart sagt alt man kan finde på, for så vidt det gælder om min person.
Det anede mig du spillede ét eler andet instrument, det er helt typisk med trangen til det absolut behageligste set-up. Det forklarer en hel del.
Tror du du er sluppet igennem uden de groveste høreskader så da?

Grunden til jeg ikke bare sælger mit line-up er såmænd, at jeg ikke kan finde noget andet, der blot antyder at ville reproducere.
Alt andet jeg kender spiller med, og ændrer det oprindelige materiale i meget stor grad. Det jeg har nu har egenskaber i retning af reproduktion. Dog er der enkelte elementer, som jeg måske nok ikke holder fast ved i længere tid.

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 April 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har altså ikke problemer med at mine diskanter er skingre, men hvad ved jeg.

L.B.:

Det tog et stykke tid før mine Diva'er var "tilspillede", selvom jeg købte dem brugt (den forrige ejer havde vist ikke brugt dem i et stykke tid). Det var ligesom om lyden bare lige pludseligt var blevet bedre. Måske kommer du til at opleve noget lignende. Der er i øvrigt ingen grund til at give en formue for nogle dæmpningsfødder, men det er selvfølgelig bare min mening. Jeg prøvede et par forskellige dæmpningsfødder fra Hifiklubben, men endte med selv at lave nogle.

Mvh. Kim

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 April 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
skrev bla bla bla

lyder godt du er glad for dem, men kom med en masse billeder

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 13 April 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

KimTherkelsen skrev:

Jeg har altså ikke problemer med at mine diskanter er skingre, men hvad ved jeg.

Mvh. Kim

Jeg har heller aldrig oplevet at min Grand Vocal overhovedet skulle komme i nærheden af at være skinger eller hård i diskanten. Så påstanden om, at de skulle være skarpe eller skingre holder bare ikke.
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Adam skrev:
KimTherkelsen skrev:

Mvh. Kim

Jeg har heller aldrig oplevet at min Grand Vocal overhovedet skulle komme i nærheden af at være skinger eller hård i diskanten. Så påstanden om, at de skulle være skarpe eller skingre holder bare ikke.

Efter mine oplysninger har Grand Vokal en anden motor end grand.
Faktisk skulle det være den diskant fra vocal, som går igen i Euphonia.

Men når dette nu er sagt, så tror jeg vitterligt ikke Von Scheissehauer har begreb om, at skyde skylden på det rette.
Diva vokser i den grad i takt med udstyr og akustisk miljø, så man forbløffes igen og igen. Den formår opløsning og et generelt informationsniveau, som intet der er oliedæmpet nogensinde kan nærme sig, det er ganske enkelt fysisk umuligt.
Dernæst kan den faktisk æde ret megen effekt.
Vokal er tilmed nok noget af dte mest nemt forståelige jeg har oplevet.

Skinger er nok det mest upassende udtryk, som jeg har hørt hæftet på Diva nogensinde. Det svarer til at kalde motorstøjen fra en seksbenet bimmer for larm???

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Adam skrev:
KimTherkelsen skrev:

Mvh. Kim

Efter mine oplysninger har Grand Vokal en anden motor end grand.
Faktisk skulle det være den diskant fra vocal, som går igen i Euphonia.

Men når dette nu er sagt, så tror jeg vitterligt ikke Von Scheissehauer har begreb om, at skyde skylden på det rette.
Diva vokser i den grad i takt med udstyr og akustisk miljø, så man forbløffes igen og igen. Den formår opløsning og et generelt informationsniveau, som intet der er oliedæmpet nogensinde kan nærme sig, det er ganske enkelt fysisk umuligt.
Dernæst kan den faktisk æde ret megen effekt.
Vokal er tilmed nok noget af dte mest nemt forståelige jeg har oplevet.

Skinger er nok det mest upassende udtryk, som jeg har hørt hæftet på Diva nogensinde. Det svarer til at kalde motorstøjen fra en seksbenet bimmer for larm???

Til gengæld er din forherligelse af truthornet ved at være en kende skinger. Det skulle vel ikke hænge sammen med at du har er gift med et pat stykker af nævnte model.

NB! Larmende og skramlende Bimmelimmere med 6 ben mellem forhjulene er ganz normalt på de storkøbenhavnske boulevarder 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

hmm er det bare mig eller hva - synes det er noget luset, at nogle der ikke har samme mening, og some tilsyneladende ikke kan acceptere at andre har en anden mening, på den måde, totalt fordrejer debatten, for en mand der stiller et reelt spørgsmål - det er da fint man ikke har samme mening - men jeg synes ikke det er retfærdigt, at man overfylder en andens tråd med det, men ok - kan tråd "indehaver" acceptere det, så ok - jeg synes bare den er langt ude.

Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
hmm er det bare mig eller hva - synes det er noget luset, at nogle der ikke har samme mening, og some tilsyneladende ikke kan acceptere at andre har en anden mening, på den måde, totalt fordrejer debatten, for en mand der stiller et reelt spørgsmål - det er da fint man ikke har samme mening - men jeg synes ikke det er retfærdigt, at man overfylder en andens tråd med det, men ok - kan tråd "indehaver" acceptere det, så ok - jeg synes bare den er langt ude.

Sådan er fremgangsmåden desværre ved enkelte individer der færdes i forummet - deres meninger tæller og alt andet er noget bras. I nogle tilfælde er der kun enkelte ting der overhovedet fungerer, og det står sjovt hjemme ved dem selv (lige indtil det bliver skiftet ud).

Hvis folk bare kunne diskutere uden at blande personlige ting ind i billedet, ville det hele være fint, men ak - har man ikke samme holdninger, er ens grej enten noget bras, man kan ikke lytte eller en kombination af begge del.

Desværre forholder tingene sig sådan i virkeligheden, at uanset hvilke produkter man sætter sammen, så handler det om at finde balancen og finde ud af hvad der går i spænd sammen. Stort set alle produkter kan man høre både være gode og dårlige - det kommer an på hvad det parres med. Eksemplet som går på "suveræne" Dali og "behagesyge" Vienna er, at begge dele kan høres spille både godt og aldeles rædselsfuldt! Og så er der den evindelige faktor med smag og behag, som vi alle har oplevet. Læs en messerapport eller en besøgsartikel og læg mærke til hvor forskellige folks meninger er - indse det dog, der er ingen af jer der har hverken "right or wrong", uanset hvor meget i så end parlamenterer om det. En kan sagtens høre det som mega-analytisk, mens en anden synes at det er vildt musikalsk - smag, venner - smag!!!

Dali Grand Diva og en hvilken som helst anden højttaler, uanset om man kan lide den eller ej, er konstrueret med det formål at gøre lytteren tilfreds - ikke at skabe en diskussion om hvem der er klogest eller har mest ret. Hvis der kommer en person der ikke kan lide enten det ene eller det andet, bliver produktet ikke mere suverænt af, at der sidder enkelte og prøver at "kvæle" al modstand ved at fortælle hvor suverænt en ting er og hvor meget l**t noget andet er - det er ikke måden at gøre det på. Accepter andres holdninger og lad være med at ty til øgenavne og mærkelige teorier - det får man ikke mere ret af. Hvis folk ikke kan lide tingene, er den ligesom ikke længere - kan de, er det jo bare fint!

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes