Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
p_porskjær skrev:
Jeg er så uengageret at jeg ikke rigtigt har overskud til de store udladninger, men jeg kommer til at tænke lidt over at mine fordomme forstærkes. Der er dem som hører musik og så er der dem der læser måleblade og leder efter metronomelyde på Diana Krall plader.
Kort fortalt. |
|
|
Wow! Jeg har faktiisk opdaget noget mere. Hun spiller osse på klavér  . Jeg tror du har fået galt fat i noget kære Porskjær. Metronomen er så tydelig, a den overhovedet ikke kan overhøres, så nemt er det såmænd. Omtalte nummer er i øvrigt også præget af ca. 10 subsoniske bump, som sikkert er en dør eller ét eller andet de åbner og lukker, men de har altså bragt mig på den ene tur efter den anden rundt i mit hus, for at finde den der bumper rundt. Og fortæl mig så lige at det er noget jeg sidder og lytter efter. Målinger siger ikke alt om en højttaler. Man kan nemlig sagtens finde en højttaler der måler som et skud, som ikke er levende og dynamisk. Omvendt findes der ikke højttalere der måler mærkeligt, som ikke også lyder mærkeligt. Den er simpelthen skudsikker hver gang.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Det kunne måske skyldes, at der er et par stykker der er trætte af branchens ordgejl om at målinger ikke kan bruges til noget.Sjovt nok kommer påstanden altid når de måler som i eksemplet her.
MVH
|
|
|
He ja!! den der med at det lyder mest musikalsk er et gulvtæppe næsten alle afvigelser og særheden kan fejes ind under!!...
Lige fra en frekvensgang som en bjerg kede i Alperne, til 50% forvrængning... og meget andet gøjl!..
Det er musikalsk, fod stamp, ørevenligt og hvad ved jeg!??
MEN!!! faktum er at kun minimal forvrængning & tab.. samt så liniær frekvensgang fra højtalere ( samt en del andre vigtige faktore) alt sammen hvad der kan måles og ses! altså målinger & data!!... sikre at man får det der er på mediet så tæt på som det er og skal være som nu muligt!..
Meget af det bedst målende grej er faktisk efter min mening også det mest vellydende og rigtig lydende ( troværdigt samt musikalske!) MEN! sådan er det ikke alle der har det!... de fortrækker at "se" (høre) verden ( musikken) gennem farvede briller (solbriller) der skal lige et ekstra lag fernis eller sirup ud over det hele!! før det bliver opfattelt som godt!... altså stærk subjektivitet!...
Det er for så vidt og efter min mening også ganske ok!! DE SKAL BARE IKKE HÆVE SIG SELV OP PÅ EN TRONE OG HÆVDE AT DET ER KOREKT OG RIGTIGT OG DET ENESTE RIGTIGE OG SANDE!!.. ( som eks. vores gamel ven JB. alias her inde : den unævnelige fra Århus)
At de ( Linn ìnisterne ) finder Linn bedst og godt samt rigtigt er en ærlig ting! men at det skulle have noget med virkligheden og det rigtige i henhold til det der vitterligt er på mediet at gøre! er ikke!...
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kubik siger : Målinger siger ikke alt om en højttaler. Man kan nemlig sagtens finde en højttaler der måler som et skud, som ikke er levende og dynamisk. Omvendt findes der ikke højttalere der måler mærkeligt, som ikke også lyder mærkeligt. Den er simpelthen skudsikker hver gang.

100% korekt!! og helt enig!! 
Der findes umusikalske og dårlige og ukorekt / troværdig spillende liniære højtalere!.. ak ja!! masser!!... 
Men der findes IKKE!! vellydende og korekte samt troværdig spillende uliniære højtalere.
Målinger siger langt fra alt! men de viser lyn hurtigt og tydeligt om det man har med at gøre, duer til noget eller ej? og er et seriøst lyt værd!?..
Er målinger og data IKKE! ok! så er det et sten sikkert fingerpej om at produktet ikke opfylder ens behov / krav og ønsker! når man er til en så udpræget og stor tilnærmelse det er ER! på mediet som nu teknisk muligt pt. og finder dette mest musikalsk!..
Altså finder musikken som den nu vitterlig er! mest musikalse og ikke en "sminket" version / gengivelse af denne!...
The truth, the whole truth and nothing but the truth!!
Question is CAN YOU HANDLE THE TRUTH!??? 
|
Til top |
|
|
peterluke Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
JO! noget der minder meget om det berømte BBC. dip.. en hængekøje mellem omkring 1 kHz. til mellem 6 - 7 og / eller 10 kHz.
|
|
|
ENIG, enig. Endelig en der kan læse et diagram ( er det Stereophile's egen måling nede i en papkasse?). Tak til BBC folkene der sørgede for at den legendariske LS3/A kom til at lyde ordentlig i det vigtige mellemtone område. BBC's lydteknikkere i 70'erne, brugte. både hovedet og ØRERNE når der skulle indspilles koncerter og studieoptagelser. Det er jo stadigvæk ikke hvem som helst som får lov at benytte sig af BBC's faciliteter, viden og erfaring.
Jeg kan undrer mig over at alle disse profeter der sidder derude ikke er blevet headhuntet af ML, Proceed, Naim, Densen, Copland, Primare osv. osv. eller er det blot forsmåede små Jens Vejmænd der sidder bag en skærm, med så stort et Napoleons kompleks at bukserne går helt op til hagen.
Hilsen
PL
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
The BBC dip. bør anvendes med måde!!...
Meningen med det er at øge tale forståelsen i radio, samt gøre lyden mere venlig og behagelig... ( hvilket var ganske nødvendigt i den tid dette "fenomen" blev konciperet!)
At højtaler fabrikanter har taget det til sig er så en anden ting....
At det lyder ganske besnærende og charmerende, med den famøse hængekøje i området 1 - 1,5 til 7 -8 kHz. med center lige omkring de 4 kHz. ( der iøvrigt sjovt nok er den tone der først slås an når eks. en mic. begynder at lave feed bak! ( ellementer Dj. viden ) hvorfor der faktisk som regel altid equalizeres lidt her..
Charmerende og besnærende ipå samme måde lyder The Californian dip.. der ganske enkelt er et stort V. lavet på eqializeren..
Men noget med en korekt og i henhold til kildematerialet troværdig gengivelse har det ikke noget med at gøre!!
Kun en så liniær frekvensgang som nu muligt opfylder dette krav!..
De "gamle" LS3/A har i deres gengivelse heller ikke meget med en "ærlig" gengivelse at gøre!..
Hr er der BBC dip, samt kraftig "kunstig" hæv i bas området fra godt 120 Hz. ned til 60 hz. hvor under der ikke sker ret meget.. ( hævet kompencere her for og giver en subjektiv og kunstig dyb bas..)
Højtaleren lyder imponerende og ganske besnærende.. men korekt gengivende og en objektiv formidler er den IKKE! på samme måde og endda i endnu højre udstyrækning end Linn højtaleren der trods alt er ganske korekt og liniær fra 1 kHz. og helevejen ned efter!..
Jeg er faktisk allerede ( for et godt stykke tid siden) blevet konsulent og med udvikler for et højtaler firma ( hvilket et? holder jeg for mig selv for nu!) så der er ikke så undre sig over!.. ( er allerede blevet headhuntet! efter prøve lytning af mine højtaler systemer!)
|
Til top |
|
|
peterluke Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til hævningen i bassen ved 120 hz, skal vel betragtes som en måde at gøre bassen større end den er - å nu ikke mere LS3/a snak - det skal vist over i en anden tråd.
Godt at høre at de små mirakler derhjemme kan fører til noget mere og større
PL
|
Til top |
|
|
THX1138 Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare en lille kommentar:
Nu når I siger at en højttaler skal være så ekstremt lininær for at kunne gengive det der er på pladen korekt, så må man vel gå ud fra at jeres lytterum måler mindst lige så perfekt! Ellers ville I jo fremstille jer selv som total uvidende og ignorante overfor den virkelige verden 
|
Til top |
|
|
p_porskjær Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
p_porskjær skrev:
Jeg er så uengageret at jeg ikke rigtigt har overskud til de store udladninger, men jeg kommer til at tænke lidt over at mine fordomme forstærkes. Der er dem som hører musik og så er der dem der læser måleblade og leder efter metronomelyde på Diana Krall plader.
Kort fortalt. |
|
|
Det kunne også tænkes at vi er nogen der godt vil ha det DER ER! påpladerne ( eller en så stor tilnærmelse dette som nu muligt!) og at målinger godt kan bruges til noget! de siger faktisk en hel del når vi snakker om højtalere..
Målinger kan kort og godt lyn hurtigt og nemt sige om højtaleren umidelbart har potencielle for at spille korekt eller ej..
Hvis den er ganske fin og liniær.. så er den værd at lyte nærmere på for at se om nu alle andre mindst lige så vigtige parametre også er i orden og det hele summere op på en måde der er musikalsk og samtidig korekt spillende..
Er den ikke liniær eller har SÅ! store afvigelser som eksemplet her vist!... kan den sfaskrives øjeblikkeligt og det endda uden at behøve at lytte nærmere.. da den IKKE! kan spille korekt eller representere det det vitterligt ER! på mediet..
Syntes man en sådan højtaler spiller godt og lyder mest musikalsk?? så er det ganske enkelt fordi det man opfatter som musikalsk er en sminket version af virkligheden! og vil have det således.. ( altså igen der ude som de der teenagere der fyre godt op for tone kontroller og loudnes samt måske bruger en equalizer for at det skel lyde bedre og helt fedt og MERE! rigtigt i deres øre!.. selv om musikken bestemt ikke er lagt ned på den måde og er ment at skulle lyde sådan!) det bliver altså ren smag og behag!
Vi er nogle der faktisk finder at en liniær frekvensgang på en højtaler falder sammen med en musikalsk og god gengivelse! og at der ikke begøver at være voldsomme hængekøjer.. bakker og dale på denne for at der skal lyde og være musikalsk!!..
Santidigt med at det er uomtvisteligt fakta at uden liniaritet ingen neutralitet! og uden denne ingen korekt gengivelse af hvad der er på mediet!!..
mvh
|
|
|
Jeg har set målinger på hvordan en højttaler opfører sig placeret i et lokale som ikke er lyddødt - hvor altså mennesker befinder sig og lever. Det roomgain som kommer fra sådan et rum er op til flere gange større end de sving i kan finde på de viste målinger af den omtalte Linn maskine.
Men hvis du hører musik i lyddødt rum kan det jo være du har en pointe.
|
Til top |
|
|
p_porskjær Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne sige undskyld til Ole og takke ham for det gode indlæg. Jeg er ikke sikker på at det var denne retning debatten var tiltænkt at skulle tage - og jeg hoppede med begge ben i skudvekslingen.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
THX1138 skrev:
Bare en lille kommentar:
Nu når I siger at en højttaler skal være så ekstremt lininær for at kunne gengive det der er på pladen korekt, så må man vel gå ud fra at jeres lytterum måler mindst lige så perfekt! Ellers ville I jo fremstille jer selv som total uvidende og ignorante overfor den virkelige verden 
|
|
|
Under konstruktion af en højtaler, går man ud fra en frekvensgang målt i et relativt lyddødt rum og eller et helt optimalt lytterum.
Andet har man ikke at gå efter, da man ingen indflydelse har på hvor den havner , eller rettere i hvilke rum de skal spille!??
Hvad der sker med frekvensgangen i et andet rum end det den er designet / udviklet i!? er ikke designer/udviklers problem! men køøbers!.. det er købers opgave at opnå højtalerens fulde potencielle og optimale gengivelse i SIT! rum!..
At prøve at lave højtalere der skal opføre sig på en og anden optimal måde i et IRL. lytterum er en håbløs og umulig opgave! da alle rum ikke er ens!..
Liniariteten er altså i optimal lytterum!.. ( anderledes kan det ikke være!)
De fleste har langt fra en optimal preformance fra deres højtalere i deres rum! ( desverre!!) og det er jo synd for dem!!.. da de så aldrig reelt har hørt hverken deres højtalere samt anlæg mm. spille som det skal og kan og bør!!
Dette kan dog ikke blive højtaler konstruktørens hovedpine! da det jo er UMULIGT! at lave en alm. højtaler der er liniær og optimal i ALLE! rum!... man har kun det optimerede test rum at forholde sig til!!..
Her ved man så at højtaleren under de RETTE! optimale betingelser er korekt og optimal!..
Hvad der så sker senere???? tjaaa.... det må blive køberen af højtalerens problem og ansvar!..
På samme måde som bil fabrikanter ikke er ansvarlige for om folk nu kan finde ud af at køre deres biler ( har køre kort eller ej!?? eller har nødvendige køre færdigheder!!) at købe en liniær højtaler ( i optimal rum) og placere den i et rum der gør den uliniær, er som at en 18 årig "brian" der lige har fået kørekort køber en Farrari og fyre den af max. på alm. landevej... ( det kan kun gå galt!!) 
( Her er eks. en Tact2,2 en guds gave til hifi folket! da den kan gøre for relativ få penge hvad tuning af rummet gør for en FORMUE!! og måske endda er umuligt eller aldrig helt optimalt!?) 
Men som sagt! i et rimeligt optimaret lytterum med en optimal pladsering.. bør frekvensgangen være så liniær som muligt!.. ellers er man på afveje! ganske enkelt!!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
p_porskjær skrev:
Jeg vil gerne sige undskyld til Ole og takke ham for det gode indlæg. Jeg er ikke sikker på at det var denne retning debatten var tiltænkt at skulle tage - og jeg hoppede med begge ben i skudvekslingen. |
|
|
Jeg tror ikke Oles indlæg skulle opfattes som et debatindlæg. Det var vel nærmere en belæring, nøjagtig som når man skal belæres om hvordan man skal lytte for at kunne lide det dyre Linn.
Ellers havde han vel deltaget videre i debatten her.
Religion er en farlig ting...
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg høre dog ikke musik i lyddødt rum! men i et ganske optimeret et!
og via en Tact!!
Uden disse tiltag! ingen korekt gengivelse!!... det må man konstatere!..
Du har ganske ret med room gain mm. det ødelægger alt! hvis der ikke tages nøje højde for disse ting!.. ( og det kan være endda meget vanskeligt!!) 
Jeg har da selv i mange år lidt under en alt andet end korekt gengivelse.. 
Og selv nu! i dagligdagen, når div. møbler ikke fjernes fra stuen og der er optimering via dæmpning, absorbere og difusere mm.. er der da også afvigelser fra det optimale, stående bølger og uliniaritet!!!! men sån er det jo!..
( Men jeg ved at det kan spille optimalt og er liniært! og når der endelig "rigges til" den rætte dæmpning mm. opsættes.. så spiller det!! og det er en fryd!! )
Tænk på hvor galt det så går når en uliniær højtaler gøres endnu mere uliniær af rummet!?? uha!!! 
|
Til top |
|
|
p_porskjær Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
I rest my case. Vi bliver vist aldrig enige, så der er ingen grund til at bruge så meget mere tid på det.
MVH Peter
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
p_porskjær skrev:
miju skrev:
p_porskjær skrev:
Kort fortalt. |
|
|
Det kunne også tænkes at vi er nogen der godt vil ha det DER ER! påpladerne ( eller en så stor tilnærmelse dette som nu muligt!) og at målinger godt kan bruges til noget! de siger faktisk en hel del når vi snakker om højtalere..
Målinger kan kort og godt lyn hurtigt og nemt sige om højtaleren umidelbart har potencielle for at spille korekt eller ej..
Hvis den er ganske fin og liniær.. så er den værd at lyte nærmere på for at se om nu alle andre mindst lige så vigtige parametre også er i orden og det hele summere op på en måde der er musikalsk og samtidig korekt spillende..
Er den ikke liniær eller har SÅ! store afvigelser som eksemplet her vist!... kan den sfaskrives øjeblikkeligt og det endda uden at behøve at lytte nærmere.. da den IKKE! kan spille korekt eller representere det det vitterligt ER! på mediet..
Syntes man en sådan højtaler spiller godt og lyder mest musikalsk?? så er det ganske enkelt fordi det man opfatter som musikalsk er en sminket version af virkligheden! og vil have det således.. ( altså igen der ude som de der teenagere der fyre godt op for tone kontroller og loudnes samt måske bruger en equalizer for at det skel lyde bedre og helt fedt og MERE! rigtigt i deres øre!.. selv om musikken bestemt ikke er lagt ned på den måde og er ment at skulle lyde sådan!) det bliver altså ren smag og behag!
Vi er nogle der faktisk finder at en liniær frekvensgang på en højtaler falder sammen med en musikalsk og god gengivelse! og at der ikke begøver at være voldsomme hængekøjer.. bakker og dale på denne for at der skal lyde og være musikalsk!!..
Santidigt med at det er uomtvisteligt fakta at uden liniaritet ingen neutralitet! og uden denne ingen korekt gengivelse af hvad der er på mediet!!..
mvh
|
|
|
Jeg har set målinger på hvordan en højttaler opfører sig placeret i et lokale som ikke er lyddødt - hvor altså mennesker befinder sig og lever. Det roomgain som kommer fra sådan et rum er op til flere gange større end de sving i kan finde på de viste målinger af den omtalte Linn maskine.
Roomgain optræder under frekvenser svarende til den halve bølgelængde ved rummets største aksiale dimension, og i det område var Linne målingerne da nydelige
Men hvis du hører musik i lyddødt rum kan det jo være du har en pointe.
|
|
|
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 27 April 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv lige at læse følgende linjer, som Alex skrev tidligere:
Alex E Nielsen skrev:
Ang. om Linn er sagen eller ej rager mig en papand, jeg spiller på det grej som jeg synes reproducere musikken helstøbt og giver mig mere lyst til at lytte til mere.
|
|
|
Er det ikke netop dét, det hele drejer sig om? Hvilket setup gengiver lyden lige præcis på den måde, som jeg gerne vil høre den.
Glem alt om kurverne og lyt til skidtet istedet. Hvis I endelig skal tærske langhalm på kurver, skal I jo også huske lytterummets "kurver" og resten af kæderne i anlægget. Se på konteksten, hvori enheden eller komponenten indgår!
Man bliver nærmest søsyg af at se på mine egne højtaleres amplitude- og impedanskurver, men - damn - hvor de dog spiller musik...! __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
peterluke skrev:
[Jeg kan undrer mig over at alle disse profeter der sidder derude ikke er blevet headhuntet af ML, Proceed, Naim, Densen, Copland, Primare osv. osv. eller er det blot forsmåede små Jens Vejmænd der sidder bag en skærm, med så stort et Napoleons kompleks at bukserne går helt op til hagen.
Hilsen
PL
|
|
|
Hehe, ja, interessant tanke!
Ét er at udtale sig og have en mening om mange ting, andet er at beregne og konstruere skidtet så det elektrisk set hænger sammen uden at gå i evigt selvsving eller på andre måder brænde sig selv af! __________________ Mvh. MGP
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
THX1138 skrev:
Bare en lille kommentar:
Nu når I siger at en højttaler skal være så ekstremt lininær for at kunne gengive det der er på pladen korekt, så må man vel gå ud fra at jeres lytterum måler mindst lige så perfekt! Ellers ville I jo fremstille jer selv som total uvidende og ignorante overfor den virkelige verden  |
|
|
 __________________ Mvh. MGP
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 27 April 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
peterluke skrev:
miju skrev:
JO! noget der minder meget om det berømte BBC. dip.. en hængekøje mellem omkring 1 kHz. til mellem 6 - 7 og / eller 10 kHz.
|
|
|
ENIG, enig. Endelig en der kan læse et diagram ( er det Stereophile's egen måling nede i en papkasse?). Tak til BBC folkene der sørgede for at den legendariske LS3/A kom til at lyde ordentlig i det vigtige mellemtone område. BBC's lydteknikkere i 70'erne, brugte. både hovedet og ØRERNE når der skulle indspilles koncerter og studieoptagelser. Det er jo stadigvæk ikke hvem som helst som får lov at benytte sig af BBC's faciliteter, viden og erfaring.
Jeg kan undrer mig over at alle disse profeter der sidder derude ikke er blevet headhuntet af ML, Proceed, Naim, Densen, Copland, Primare osv. osv. eller er det blot forsmåede små Jens Vejmænd der sidder bag en skærm, med så stort et Napoleons kompleks at bukserne går helt op til hagen.
Hilsen
PL
|
|
|
peterluke du mener da vel ikke i ramme alvor, at det peak der er på frekvenskurven ved 4 kilo, er et ingeniørerne fra linn har designet ind i lyden, og at det ikke kan høres ?.Jeg tror naturligvis de er klar over det er der og ved hvorfor det er der og hvordan det kan fjernes.Men det vil bare betyde at højtaleren ville få et andet design.
MVH
jesus
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 27 April 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Målingerne af Linn er tydeligvis lavet i et ganske optimeret eller relativ lyddødt rum.. ellers ville der selv med midling af målingen, være voldsomme udsving i bassen..
De "unoder" linne har stammer ganske sikkert IKKE! fra rummet eller andet.. det er ganske enkelt udfasninger forårsaget af den særlige pladserien af diskant modulet på højtaleren og påvirkning fra det "hulrum" der er umidelbart bag dette..
Den ret store "hængekøje" høres dog subjektivt ikke så voldsomt som man skulle tro, udfra målingen og db. størelsen af "dippet" dette grundet det peak der er omkring 4 kHz. dette forårsager at der sker en subjektiv udfyldning, så det opleves mere liniært end det er!..
Der vil dog være et tab. eller retter en reduktion af energi i den gengivelse der er i områderne der om man så kan sige er "nede" i dippet. og den vil være nøjagtig så stor som det fald i db. der ses på målingerne.
Dette bevirker igen at musikken og gengivelsen af denne i de toneområder er "farvet" af denne niveau forskel, mellem dip områderne og resten af toneområderne der er i niveau.
Ergo! der er en klar farvning, og afvigelse fra hvad der er på mediet! da dette IKKE! kommer med et sådant dip og heller ikke skal gengives således!..
Linn har altså klart og tydeligt ( beviseligt) her afviget fra hvad man kan kalde en gengivelse af hvad der er på mediet og nautralitet overfor kilde materialet!
Man får her ikke en ærlig reproduktion, men en farvet version, der gengiver som man på Linn altså mener det lyder "fedest" men ikke har nogen reel forankring i virkligheden.
Sæt en sådan højtaler i et uoptimalt rum med alle de stående bølger, der så også laver ravage i de nedre regioner ( hvilket dog ikke er nær så krittisk som der hvor den her viste højtaler har "unoder") og måske også roder i det ellers fine mid. område... så har vi en 100% total uliniær højtaler der har en gengivelse der absolut i HELE! sit arbejdes område ikke har noget med hvad der reelt og vitterligt ER! på mediet!..
En i er optimalt rum, liniær højtaler, vil i et gennemsnitlig uoptimalt lytterum, få nogle bakker og dale mm. ( anslå nogle stående bølger og resonanser mm.) i bas området og nedre mid. fra godt 2 - 300 hz. og ned efter..
Påvirkningen op efter her nede fra, er langt mindre og udpræget.. derfor er gengivelsen til at leve med for langt de flsete, selv om de ikke har det optimale lytterum, dette da området under 200 Hz. hvor det går værst for sig er langt mindre øre krittisk end området over 3 - 400 Hz. ( selvfølgelig er det hørbart og uacceptabelt hvis bas niveauet bliver for voldsomt og de peaks der kommer bliver for ude af kontrol!! men som oftest kan det relativ enkelt rettes til via højtaler positionering og møblement!)
Området fra mid. og op er nemt at få på plads via møbler, tæpper, reoler med eks. bøger og anden dæmpning eller kontrol af reflekterende flader.
Og i et gennemsnitligt lytterum / stue ser det faktisk ganske fornuftigt ud når man måler..
Er højtaleren uliniær ( i et optimalt rum)? eller har nogle unoder, gør dette at det jo bliver svære at få det optimeret og disse unoder vil ganske enkelt forstærkes i et ikke optimalt lytterum! dette sker ikke for en liniær højtaler, der måske nok vil få på virket sin liniaritet i uliniær retning i rummet, min langt mindre end en uliniær højtaler..
Med andre ord, en liniær højtaler vil blive lidt mere ukorekt i et ikke optimalt lytterum, men en uliniær højtaler bliver FULDSTENDIG og aldeles! ukorekt...
I mit eget rum viste en måling nogle ret voldsomme bakker og dale i bassen under 150 - 200 Hz. men her over var den faktisk ganske snore lige ( som den er det i det optimale rum) tiltag som absorbanter og nøje pladsering af møbler.. afhjalp lidt dette! men det vil aldrig helt kunne liniariser dette.. så det må man leve med.. ( men tænk nu hvis højtaleren havde haft et hæv her i forvejen på nogle db. så kunne det blive helt uudholdeligt og uaceptabelt samt umuligt at få dæmpet nok til at det kan leves med!.. )
Det er altså bedst med udgangspunkt i en liniær højtaler ( der er liniær under optimale forhold da producenten som sagt ikke har styr over hvor den siden skal pladseres!) med en sådan har man MULIGHEDEN for at kunne tune sig frem til noget relativ brugbart og korekt!..
DEN! mulighed har man bare ikke med den her omtalte / viste Linn højtaler i området 1,5 til 10 Khz...
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 27 April 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
peterluke du mener da vel ikke i ramme alvor, at det peak der er på frekvenskurven ved 4 kilo, er et ingeniørerne fra linn har designet ind i lyden, og at det ikke kan høres ?.Jeg tror naturligvis de er klar over det er der og ved hvorfor det er der og hvordan det kan fjernes.Men det vil bare betyde at højtaleren ville få et andet design.
MVH
jesus
Peaket ved 4 khz. kunne nemt fjernes i delefiltret! hvis man ville det.. derfor tror jeg at det skal! være der.. og det af en grund jeg tideligere var inde på..
Jeg skrev : Den ret store "hængekøje" høres dog subjektivt ikke så voldsomt som man skulle tro, udfra målingen og db. størelsen af "dippet" dette grundet det peak der er omkring 4 kHz. dette forårsager at der sker en subjektiv udfyldning, så det opleves mere liniært end det er!..
For et simpelt parallel L.C.R. kredsløb med et snævert virke område kunne enkelt og ligetil dæmpe peaket.. dette uden at på nogen måde påvirke højtalerens design!..
Peaket KAN! sagtens høres, men faktisk ikke på nogen negativ måde.. ( Måske faktisk tværtimod!?) dette havde det kunne hvis det havde været et peak der gik op OVER! højtalerens 0 niveau... det gør dette ikke! men kun lige op til der hvor højtaleren er i niveau og liniær fra 1,5 kHz. og ned efter...
|
Til top |
|
|