Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 06:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD => WAV fil (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Torben skrev:

Jeg har lige fået installeret EAC, og jeg syntes det virker ganske fint. Hastigheden er nu heller ikke noget problem, og jeg får også informationerne med.

Skal man sætte kryds et sted for at den henter informationerne? Og har du ændret i opsætningen af drevet m.m. for at få det til at køre optimalt? Jeg roder stadig rundt med mit, efter Audiograbber HELLER ikke virkede som ønsket her.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Prøv med NeoAudio
Nemt bekvemt og sikkert. Man kan sidde og surfe på computeren samtidig uden der kommer huller i musikken. Og det virker med cddb. Bedst af alt: Det er gratis.

Red. Link Fjernet af hensyn til spyware
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

lau16
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Audiograbber det virker bare også er det freeware

PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
Til top Vis lau16's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lau16 Besøg lau16's Websted

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Torben skrev:

Jeg har lige fået installeret EAC, og jeg syntes det virker ganske fint. Hastigheden er nu heller ikke noget problem, og jeg får også informationerne med.

Skal man sætte kryds et sted for at den henter informationerne? Og har du ændret i opsætningen af drevet m.m. for at få det til at køre optimalt? Jeg roder stadig rundt med mit, efter Audiograbber HELLER ikke virkede som ønsket her.

Hvis jeg taster ALT+G så henter den informationer fra nettet. Og jeg har ikke ændret noget på drevet, jeg installeret bare software.

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

marty skrev:
Prøv med NeoAudio
Nemt bekvemt og sikkert. Man kan sidde og surfe på computeren samtidig uden der kommer huller i musikken. Og det virker med cddb. Bedst af alt: Det er gratis.

Arrrrgghhhh. Jo flere der skriver at det-og-det program bare virker, jo dummere føler jeg mig. NeoAudio kan ikke encode i WMA lossless, eller noget som helst andet lossless format!!!

Jeg har prøvet at råbe højlydt af computeren, men det hjælper heller ikke, så hvis der er nogen der har nogle tips, er de meget velkomne.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

I øvrigt så installerede installeren til NeoAudio noget fint spyware hos mig. Avoid!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

det hjælper altid at råbe af sit udstyr!

ellers havde jeg noget der hed Easy CD-DA extractor for nogle år siden, det kunne ALT!.

eller det kunne det dengang.

pt bruger jeg bl.a. itunes, mest fordi jeg er for doven, og elsker cddb funktionen

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Encode i WMA lossless, eller noget som helst andet lossless format!!!

Hvor mener du det er så vigtigt, Wma filer er OK en fin komprimering,

men noget L... når du vil brænde en CD som kan læses af et flertal

af CDafspilder. Hold dig til Wav så kan du senere konverterer til

windows WMA filer for Media Player.

Jeg vil igen reklamerer for det mest brugte lyd program nemlig

http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

Mvh Peter Pan

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Media player spiller fint Wav filer ?

Vedr, det med at surfe på computeren imens, selvfølgelig er det muligt hvorfor skulle det ikke det ?.. den bruger noget cd kraft og læser fra drevet, den bruger sikkert også godt med buffer, men hvis du har nok cd kraft og ram skulle det ikke være noget problem og ellers belaste computeren fuldt ud.

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

marty skrev:
Prøv med NeoAudio

Arrrrgghhhh. Jo flere der skriver at det-og-det program bare virker, jo dummere føler jeg mig. NeoAudio kan ikke encode i WMA lossless, eller noget som helst andet lossless format!!!

Jeg har prøvet at råbe højlydt af computeren, men det hjælper heller ikke, så hvis der er nogen der har nogle tips, er de meget velkomne.

Hej SvendP
Jeg beklager at du fik kaffen galt i halsen
Den version af neoaudio jeg har, har ikke spyware så det var jeg ikke klar over. Men linket er fjernet. Iøvrigt kan den encode til wav filer som vel er loss less? Eller hva'?
Ja til grin kan man altid blive.
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

marty skrev:

Den version af neoaudio jeg har, har ikke spyware så det var jeg ikke klar over. Men linket er fjernet. Iøvrigt kan den encode til wav filer som vel er loss less? Eller hva'?

Ja, men de fylder for meget i forhold til hvad der kan lade sig gøre. Ren wav fylder omkring 15 MB mere pr nummer end wma lossless.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:
Er kvaliteten den samme efter der er rippet fra cd til pc ? umiddelbrt mener jeg ja, da vi flytter bit for bit, men der er mere i det end som så. hvad siger I ? Jeg har ikke selv umiddelbart kunne høre en forringelse af lyden efter den har været omkring en pc og ud på en cd igen. Har dog kørt læsning og brænding i lav hastighed... Og jeg taler ikke om MP3 eller andre komprimerings software. Kun den "rene" lyd....

Det er et spørgsmål der kan åbne op for en temmelig lang diskussion, men jeg prøver alligevel at give dig mit bud på en brugbar forklaring. Det skal ikke læses som om at jeg er ekspert på området, men jeg har dannet mig et indtryk af tingene ud fra egne erfaringer kombineret med _velbegrundet_ input udefra. Jeg kan sagtens finde på at modificere det hen ad vejen, hvis nogen kan argumentere for at jeg skal gøre det. Here goes:

Ved afspilning af CD-lyd er der i det digitale domæne to grundlæggende fejlkilder: Fejlaflæsning der fører til direkte forkerte bits, og jitter, der er tidsforskydning af bits'ne, hvilket medfører forringet lyd når lyden konverteres til det analoge domæne i D/A konverteren. Når du ripper en CD til harddisken er jitter urelevant - jitter bliver først et problem når du hiver lyden ud igen. Jitter under aflæsningen har ingen påvirkning på hvordan dataene ligger på harddisken, man kan sige at jitter i modsætning til analog forvrængning er et "flygtigt" problem, det følger ikke med når dataene lagres (medmindre jitteren er så heftig at det medfører bit-fejl, men det er ret teoretisk). Det samme gælder når du brænder selve CD'en, jitter under aflæsning er ligegyldig. Først når kopien skal afspilles igen kommer jitter igen på banen.

At lave en kopi kan derfor godt gøres _perfekt_. Men i praksis er risikoen for bit-fejl større end de fleste tror. Fejlkorrektion på en musik-cd er langt fra så effektiv som på en data-cd, derfor kan man ikke konkludere at fordi et drev kan kopiere en data-cd bit-for-bit perfekt, så kan det også kopiere en musik-cd perfekt. Det er her EAC kommer ind i billedet, EAC (eller enhver anden ripper, EAC er bare den mest effektive) er i princippet en software-baseret fejlkorrektion. Kort fortalt, så fungerer data-fejlkorrektion ved at man har en checksum, og hvis dataene ikke matcher checksummen læses dataene igen. Det dur ikke til direkte musik-afspilning, da det vil give huller i lyden at læse forfra. Derfor er fejlkorrektionen baseret udelukkende på checksummen. Samtidig er checksummen mindre "skudsikker" end ved data, da fejl ikke er helt så katastrofalt som ved data, så man har vægtet plads frem for datasikkerhed. Det er derfor rent faktisk mere præcist at rippe en musik-CD end at aflæse den, da ripningen i princippet benytter data-metoden - er der fejl læser man forfra. Det er dette princip f.eks. Meridian bruger i deres drev, i stedet for at _afspille_ cd'en, så _ripper_ man den til en buffer, hvorfra musikken så afspilles. Det giver dog en langsommere betjening, fordi bufferen skal fyldes før musikken starter.

Mht. bit-fejl er ripning på pc'en derfor rent faktisk _bedre_ end en cd-afspiller - og en kopiering kan teoretisk set også laves 100% uden tab. Dét der kan påvirke det endelige resultat er så det næste trin - lyden skal ud af PC'en igen, og her kommer jitter-spøgelset pludselig tilbage (hvis vi forudsætter at vi har løst problemet med at mange lydkort ikke smider 44.1 kHz ud osv...). I princippet burde man kunne løse dette problem ved at re-clocke signalet (dvs. lægge det ind i en buffer og starte forfra) i modtagerenden, men der er "lidt" uenighed om hvor godt det fungerer i praksis. Under alle omstændigheder er det som regel kompliceret at hive lyd ud af en PC på en ordentlig måde.

Mht. kopien, så vil jeg påstå at en rigtigt kopieret CD er 100% tabsfri i forhold til originalen - så længe vi kigger på dataene der ligger på skiven. Dét der så kan gå galt er igen næste trin - hvis afspilleren har sværere ved at læse den brændte skive kan det medføre flere fejl under afspilningen. Derfor kan praksis godt ændre lidt på teorien.

Med andre ord - jeg vil påstå at du godt kan lave en perfekt kopi, men det betyder ikke at kopien lyder lige så godt som originalen! Og på samme måde kan du lave en perfekt ripning (der faktisk kan være _bedre_ end at afspille originalen), men det er ikke sikkert dét der kommer ud af højttalerne er bedre af den grund.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

tricket som dukker jo mere jeg søger på det er USB DAC's. Her får man alle fordelene af den perfekte rippning og ingen fejl ved overførsel til DAC.

http://www.wavelengthaudio.com/preamps.html

http://www.vt52.com/diy/myprojects/other/usb/musiccenter.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes