Forfatter |
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Det er afgjort en 124'er. Sej spille. Og det mest fantastiske er at den først gik ud af produktion en gang i 80'erne.
B&O brugte den i 60'erne i det der vist dengang hed Beogram 3000. De er mere eller mindre uopdrivelige i dag, men skulle efter sigende spille fremragende endnu.
/vilmann |
|
|
Dem der siger det tror jeg sgu ikke på. Det skete en masse med analog i 80'erne og starten af 90'erne. Bortset fra det er de nyere B&O spillere med de dyrere pick-upper nu meget undervurderet i hi-fi kredse. De havde styr på systemresonanser vha. lav bevægelig masse, og resonanserne i hele det mekaniske system var de ikke fremmede overfor at anerkende skulle kontrolleres. Prøv dem bare!
Noget andet er: hvor finder man i dag et hifi-produkt som man i den grad rører ved og glædes ved som en mekanisk lækker grammofon fra den gang vi var små? Bare det der med, at liften sænkede sig, og sænkede sig og sank ned i rillen. WOW!
Pas i øvrigt på ikke at forherlige gamle hifi-produkter målt med dagens ønsker. Det kan minde om, at man mener de bedste biler overhovedet i denne verden er SAAB 99, Opel Captain, Zefur, Volvo Amazon og Audi 60!
mvh
|
Til top |
|
|
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
mops skrev:
<span style="text-decoration: underline;">Vilmann:</span> mht B&O skal man vist passe på med bare at købe en Beogram 3000 ubeset. Der findes mindst 3 helt forskellige pladespillere med dét navn. Synes lige jeg ville nævne det, da jeg selv har været ved at købe en helt forkert model engang.
|
|
|
Ja. Det er noget værre rod. Årstallet skal være ca 1969.
/vilmann |
|
|
Sådan ser den oprindelige Beogram3000 ud:

Familieskabet med den voldsomt populære Beogram 1000 er ikke til at tage fejl af.
Begogram 3000 ovenfor er baseret på TD 124MKII, som har inder tallerken i aluminum, hvor TD124 har støbejerns indertallerken. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
Til top |
|
|
mops Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære venner.
Hvis I har svært ved at tro mig når jeg præsenterer alle disse pladespillere som forhenværende "affald" forstår jeg det godt.
Har selv svært ved at tro mine egne øjne når jeg f.eks falder over en skønhed som denne:
Micro Seiki BL-31
En tur med pudsekluden, en rem fra en B&O, nye RCA-stik og en OM30
på. Så spiller den rigtig pænt. Sidder faktisk og hører noget
fornøjeligt ungarsk folk/pop på dyret lige nu. Slet ikke dårligt.
Det er vist ingen topklasse-afspiller, men pyt. Jeg synes det er en virkelig flot maskine.
med glad hilsen
Lars
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser først tråden nu... Hvor fedt at se disse gamle plove, især den der Thorens! Spiller selv på en 30 år gammel let modded Luxman PD 121, som er en pladespiller lige efter min smag. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk utrolig spændene at se de fund du har gjort, du har været heldig et par gange.
Kan godt lide den Thoraens der.. Rigtig fedt, spiller selv på en Luxman PD282, dog har jeg malet den sort, for at den skulle passe ind i mit setup. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mops skrev:
Okay, nu løber jeg linen ud og I får lige min sidste spændende grammo at se. Bare for at afslutte hvad jeg har begyndt.
FØR

EFTER

Thorens TD-166 MkII
Denne grammo er IKKE fundet på byttehylden! Nej, den stak op af en skraldecontainer, midt på gaden i indre by en morgen på vej hjem fra fest. De karakteristiske Thorens-knapper fangede mit blik. Trods den dårlige stand blev den slæbt med hjem. Og se bare hvor pæn den blev!
Med kun ½ arm til rådighed har jeg kvaler med at teste lyden. Remmen smuldrede mellem fingrene på mig, men én fra TD-320 passer perfekt og jeg har testet at den ellers fungerer, og at der ingen mislyde eller vibrationer er.
Kunne forestille mig SME 3009 ville passe godt på denne spille. Er jeg helt gal på den?
mvh Lars
|
|
|
Der er s** sjovt at dse sin gamle spille, jeg savner den lidt.  __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Det er faktisk utrolig spændene at se de fund du har gjort, du har været heldig et par gange.
Kan godt lide den Thoraens der.. Rigtig fedt, spiller selv på en Luxman PD282, dog har jeg malet den sort, for at den skulle passe ind i mit setup.
|
|
|
Er 282'eren også med uskiftelig armbase? Hvilken arm har du købt den med? Er den også direkte drevet? Hvad benytter du som smøremiddel i brønden? Jeg købte min 121'er i 70'erne for 6500.- med en Fidelity Research FR54 arm (tung satan), men uden p-u. Jeg benyttede i sin tid en Ortofon MC 20, hvilket ikke var noget optimalt valg. Fyldte en dag alle hulrum i plinten ud med noget modellervoks-agtigt materiale, og skiftede senere p.g.af brum den interne kabling i armen ud til noget Mørch litze. Spiller nu med Denon DL103, hvilket efter min smag er den helt rigtige p-u - i hvert fald i denne arm.
Mvh __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt den, gav 1100 for den, Ja den er med udskiftelig armbase.
Ja med drievt drive... JEg aner ikke hvad smøremiddel er  __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
mops Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altså spøjst at se hvordan interessen for vinyl er blomstret op på de seneste år. Også blandt helt unge mennesker.
For nogle måneder siden solgte jeg f.eks en pladespiller til et ældre ægtepar hvis barnebarn, en pige på 18 år, havde ønsket sig grammofon i fødselsdagsgave! Et par uger efter flytter der en ny pige ind i min opgang. En tøs på 17-18 år. Medbringer en Pro-Ject pladespiller og 2 kasser LP'er...
Så de som påstår vinylen er outdated, eller ligefrem død, er helt galt på den!
mvh Lars
PS: mht smøremiddel til centerlejet skal man blot finde en tynd, syrefri olie. Kaldes ofte symaskine-olie.
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
mops skrev:
Det er altså spøjst at se hvordan interessen for vinyl er blomstret op på de seneste år. Også blandt helt unge mennesker.
For nogle måneder siden solgte jeg f.eks en pladespiller til et ældre ægtepar hvis barnebarn, en pige på 18 år, havde ønsket sig grammofon i fødselsdagsgave! Et par uger efter flytter der en ny pige ind i min opgang. En tøs på 17-18 år. Medbringer en Pro-Ject pladespiller og 2 kasser LP'er...
Så de som påstår vinylen er outdated, eller ligefrem død, er helt galt på den!
mvh Lars
PS: mht smøremiddel til centerlejet skal man blot finde en tynd, syrefri olie. Kaldes ofte symaskine-olie.
|
|
|
Tak for det medf hensyn til smøremiddel.
Jeg kan fortæller dig at jeg kun er 16, og har selv en del lp, flere en cd'er. og har 4 venner der også for nylig har invisteret i pladespiller og hente fars gfamle plader ned fra loftet 
Så jeg tror langsomt den er på vej tilbage. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
LouBP skrev:
Kan godt lide den Thoraens der.. Rigtig fedt, spiller selv på en Luxman PD282, dog har jeg malet den sort, for at den skulle passe ind i mit setup.
|
|
|
Er 282'eren også med uskiftelig armbase? Hvilken arm har du købt den med? Er den også direkte drevet? Hvad benytter du som smøremiddel i brønden? Jeg købte min 121'er i 70'erne for 6500.- med en Fidelity Research FR54 arm (tung satan), men uden p-u. Jeg benyttede i sin tid en Ortofon MC 20, hvilket ikke var noget optimalt valg. Fyldte en dag alle hulrum i plinten ud med noget modellervoks-agtigt materiale, og skiftede senere p.g.af brum den interne kabling i armen ud til noget Mørch litze. Spiller nu med Denon DL103, hvilket efter min smag er den helt rigtige p-u - i hvert fald i denne arm. Faktisk husker jeg forkert - jeg har checket det, og den kostede 5k uden pu. Med pu & trafo blev det 6650.- og det var i 1979. Men den kører altså stadig - og det i den grad...
Mvh |
|
|
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Jeg har lige købt den, gav 1100 for den, Ja den er med udskiftelig armbase.
Ja med drievt drive... JEg aner ikke hvad smøremiddel er 
|
|
|
Brønden, som centertappen hviler i, var oprindeligt forsynet med syrefri olie, da jeg anskaffede spillen, men nu benytter jeg siliconeolie. Jeg synes tallerkenen roterer lettere og i længere tid med dette. Det må alt andet lige betyde, at der er mindre friktion, eller? Wunderbar plov... mvh __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
Til top |
|
|
znefi Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm sider og bliver helt flov over at jeg lige har smit min gamle plov ud self til fordel for min nye plov
mht. micro seiki kan jeg da lige gøre opmærksom på at hifi4you har reservedele til dem endnu og han opkøber dem vist også (det sidste er jeg ikke sikker på)
ret ubehagligt at tænke på hvor mange sådanne maskiner der bare er røget ud
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
znefi skrev:
hmmm sider og bliver helt flov over at jeg lige har smit min gamle plov ud self til fordel for min nye plov
mht. micro seiki kan jeg da lige gøre opmærksom på at hifi4you har reservedele til dem endnu og han opkøber dem vist også (det sidste er jeg ikke sikker på)
|
|
|
Hehe! Om et par dage står MOPS garanteret i Vestjylland og roder i din container!  __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
Til top |
|
|
znefi Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
znefi skrev:
|
|
|
Hehe! Om et par dage står MOPS garanteret i Vestjylland og roder i din container! 
|
|
|
han skal da være velkomen og jeg skal da nok gi en kop kaf men tror ikke han finder min gamle den hvar nu heller ikke noget særligt
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
znefi skrev:
freako skrev:
znefi skrev:
|
|
|
Hehe! Om et par dage står MOPS garanteret i Vestjylland og roder i din container! 
|
|
|
han skal da være velkomen og jeg skal da nok gi en kop kaf men tror ikke han finder min gamle den hvar nu heller ikke noget særligt
|
|
|
Du har nok ret. I øvrigt er der masser af brugte plove til salg - fx i HF, så hvis du stadig ligger inde med dine store sorte skiver, bør du da ikke betænke dig ?  __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
Til top |
|
|
mops Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
znefi skrev:
|
|
|
Hehe! Om et par dage står MOPS garanteret i Vestjylland og roder i din container!  |
|
|
I kan grine så meget I lyster. Jeg griner nemlig med. Både fordi der er sjovt, og fordi jeg netop har fundet denne Luxman PD277:  Desværre ser kontraloddet sådan ud:  Er der nogen som kan genkende sin gamle spille? m  h Lars __________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sejt! frem med værktøjskassen Mops!
- og vi griner skam ikke 
På mit arbejde talte vi i går om gamle "plove", og en medarbejder på nogle og halvtreds fortalte at han hjemme på loftet har en Mørch "kiksedåse" (Det blev den åbenbart kaldt fordi den er rund!) Har ikke kunnet finde oplysninger om den på nettet. Gad jeg godt få fingre i...
mvh __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
Til top |
|
|
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Go’e gamle grammofoner"
Ja der kan jeg også være med.
(måske jeg lige skulle bytte "goé gamle" ud med "meget gamle")

Jeg ved ikke hvad det er for en model, for der står ingenting på den. Måske der er nogen der ved det?
------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------
Jeg har også denne Phillips AG 1000. Den virker stadig, men er meget lang tid om at komme op i fart. (ca. 1/2 time.) Og den har heller ikke så mange krafter tilbage. i sin tid kunne den trække op til 8 plader af gangen. Nu kan den kun klare omkring 3. Må hellere få den shinet lidt op.

Min plan er at den skal bygges ind i dette møbel.
Herofon Senior 55 de LUXE

Det er også en Phillips AG 1000 der sidder i dette møbel, men den kan ik rigtig mere.

Lyd-oplevelsen på møblet er fantastisk.... At høre de gamle plader, som Blue moon, dream a little dream, og div. Louis Armstrong plader, er en stor fornøjelse. Enheden er en 12" fuldtone, og med 6 rør bagved, trutter den bare derud af.
Nu jeg er igang med det helt gamle retro, kan jeg da også lige vise min Phillips Sonate Grande

Den spiller også fint, men lyder ikke nær så godt, som Herofonen.
Jeg kender ikke alderen på nogen af delene, men måske i kan hjælpe mig der?
__________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
Til top |
|
|
znefi Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
griner... ja men det er skam ikke hånligt kun et venligt grin på vejen. faktisk har de tre første forstærkere jeg ejede kommet fra en container og de spillede faktisk temlig godt
|
Til top |
|
|