Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 17:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilke højtallere - klassisk og jazz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Status: Offline
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere stillet spørgsmål herinde angående DALI 850, men jeg er mere eller mindre gået væk fra ideen, mest fordi min nuværende forstærker ikke kan trække dem, dels fordi jeg tror - rød serie uanset - at der er lidt for rock præget.

IStedet er jeg interesseret i en anbefaling af en mindre højtaller som lydmæssigt passer til NAD forstærkerer, og som vil egne sig godt til jazz og strengmusik. Bevares jeg høre massere af rock og dansemusik, men det er nok især jazzen der trækker. Altså en højtaller med en veldefineret lyd i de øvre lag.

På den anden side er jeg faktisk også vil med en stram bas. Så øh - måske er rød serie ikke så tosset endda.

Mit problem er at jeg ikke rigtigt kan gennemskue markedet, og at jeg regner med at købe højtallerne brugt. OG der en en del DALI i dba.dk.

Men altså - DALI er bare en højtalerfabrikant - har ingen særlig forkærlighed for dem.

JEg er i udgangspunktet ligeglad med typen.

Min forstærker er den lidt svage NAD 214 http://www.happymedium.com/nad/nad214.htm

Lytte rummet er en aflang ca. 4*5 meter stue med godt 3 mter til loftet. Ingen gulvtæpper.

På længere sigt kan det være jeg køber enten en NAD 218 THX eller også finder jeg en anden forstærker og biamper... Hvad afgør hvilke forstærkere jeg kan bruge? Noget med at modstanden skal være den samme i de to forstærkere?

Mit budget er magert - dvs. nogenlunde det samme som et sæt 850 går for brugt. Dvs. maks 3000 - plus minus.

Til top Vis lovepade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lovepade

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Alt det du siger peger i mine ører ret meget hen i mod Dali 450 eller 850. Jeg tror de er de mest anbefalede højttalere på h4a, og ikke uden grund. De kan langt det meste, og er noget mere detajlerede end Dalis blå serie.

En stue på 4x5(x3) meter tror jeg er udemærket til 850. I forhold til 450 er den  lidt bastung, især med en 214, vil jeg tro. En 218 har noget mere power, og kan bedre holde styr på enhederne. Så min anbefaling vil være lidt afhængig af, om du planlægger at skifte forstærker også. Men de er altså begge gode højttalere.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da også smide en anbefaling af de samme 2 højttalere. Nu synes jeg at 850'eren er et ordentligt lokum, men hvis du kan leve med det er de super....især hvis får udskiftet din NAD

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Du skriver, at din NAD 214 ikke kan trække Dali 850. Hvad mener du mere specifikt med det? Er det maksimalt lydtryk, du er nervøs for? Eller er det kvaliteten af lyden du hentyder til?

Med så stramt et budget som dit, er du nødt til at indgå nogle kompromisser. Du har størst interesse i de musiktyper, det koster mest at gengive korrekt. Derfor må du vælge mellem lydtryk og kvalitet. Har du virkelig brug for at spille meget højt? Skriv lidt mere, så kan vi bedre hjælpe.

lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Du skriver, at din NAD 214 ikke kan trække Dali 850. Hvad mener du mere specifikt med det? Er det maksimalt lydtryk, du er nervøs for? Eller er det kvaliteten af lyden du hentyder til?

Med så stramt et budget som dit, er du nødt til at indgå nogle kompromisser. Du har størst interesse i de musiktyper, det koster mest at gengive korrekt. Derfor må du vælge mellem lydtryk og kvalitet. Har du virkelig brug for at spille meget højt? Skriv lidt mere, så kan vi bedre hjælpe.

OK - det før jeg så... Selv om det bestemt er rart at høre at der ikke er meget der kan konkurrere med rød serie til prisen.

Da jeg tidligere spurgte til 850 herinde, var den ret entydige besked at 850 ville lyde meget slap med en 214.

Mht. lydtryk vs. kvalitet vil jeg umiddelbart foretrække det sidste. da naboerne er lidt ældre end jeg :-) På den anden side startede jeg min dag idag med Rhapsody in blue og en krop der gik halvt i joe cocker, halvt i dirigent modus.

Det der er vigtigt for mig er især muligheden for løbende at opgradere anlægget. JEg afslutter mit studie om et års tid, og så bliver der forhåbentlig råd til lidt sjov...  

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv prøvet 214 med 850, men jeg kan godt forestille mig, at der er lige i underkanten med kræfter. Hvis du vil beholde din 214, synes jeg du skal gå efter en Dali 450. Det er en rigtig god højttaler, med en lidt mere neutral balance. Den tager i øvrigt ikke skade af at blive koblet til en NAD 218 engang senere

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Jeg har ikke selv prøvet 214 med 850, men jeg kan godt forestille mig, at der er lige i underkanten med kræfter. Hvis du vil beholde din 214, synes jeg du skal gå efter en Dali 450. Det er en rigtig god højttaler, med en lidt mere neutral balance. Den tager i øvrigt ikke skade af at blive koblet til en NAD 218 engang senere

/Præsten

SKal jeg forstå dig sådan at du egentlig mener at 450 er bedre / mere neutral end 850? For hvis det kun er et spørgsmål om mellemgulvsmassage er der ingen tvivl. På den anden side er forskellen mellem et sæt 450 og et sæt 850 oftest mellem 500 og tusind kr... Det vil sige meget lille

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå noget helt andet: Et sæt Evox EV-1 fra Lydbutikken. De koster 4000 sættet fra ny. De dukker ind i mellem op brugt. De er grimme men spiller fremragende. Især til jazz vil jeg mene.
Se her for priser og billeder. http://www.tekni-fi.dk/
mvh

Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Din signalkilde, dine kabler, sammensætningen og ikke mindst opstillingen er også med til at gøre din lyd slap/dårligt defineret eller stram/veldefineret. Jeg har været dér, hvor du er nu, for mange år siden. Problemet er, at selv om forstærker A spiller rigtigt godt med højttaler B, er det ikke sikkert, at forstærker C spiller godt med højttaler B osv.

Derfor er mit råd: Prøv at komme til at lytte til en samlet afspillekæde, som virkelig spiller, og køb så en ting ad gangen.

Held og lykke på rejsen 

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jakobf skrev:
Jeg vil foreslå noget helt andet: Et sæt Evox EV-1 fra Lydbutikken. De koster 4000 sættet fra ny. De dukker ind i mellem op brugt. De er grimme men spiller fremragende. Især til jazz vil jeg mene.
Se her for priser og billeder. http://www.tekni-fi.dk/
mvh

Ja de ser sgu ikke for heldige ud

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

lovepade skrev:
SKal jeg forstå dig sådan at du egentlig mener at 450 er bedre / mere neutral end 850? For hvis det kun er et spørgsmål om mellemgulvsmassage er der ingen tvivl. På den anden side er forskellen mellem et sæt 450 og et sæt 850 oftest mellem 500 og tusind kr... Det vil sige meget lille

Det er stort set min opfattelse. Der er masser af mellemgulvmassage i en 850. Hvis man ikke behøver Cerwin Vega-agtig bastryk, mener helt klart, at 450 er et hit. Jeg foretrækker i øvrigt selv, i langt de fleste tilfælde, en 2 eller 2½-vejs højttaler, fremfor en 3-vejs. Hvis man ikke har et stort lytterum, med god afstand til højttalerne, er lyden typisk mere helstøbt i en 2½-vejs end en 3-vejs. Men husk selvfølgelig at lytte til dem først.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

OK.

Jeg har flere gange hørt 450 hos venner - bl.a. med en NAD 216, hvor det lyder rigtigt godt. Til gengæld er der ikke meget saft på 450 sammen med en lilel reciever (tror 3020 eller sådan noget - også en gammel NAD).

Men altså DALI og NAD tror jeg spiller godt sammen.

Jeg tager en snak med lydbutikken, men er det i det hele taget kotyme at man får lov at låne så relativt billige højtallere som EVOX med hjem? Eller er det snarre normen at man tager sit grej med ned i butikken? 

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Lydbutikken plejer at være flinke mht hjemlån, men prøv også at lyt på dem nede i butikken som del af en hel kæde donkeyshark foreslår.
Mens du alligevel er dernede, så prøv evt at lytte til de nye Carlson højttalere. Der ganske vist en smule uden for dit budget, men de lyder som noget der kunne være spændende.
Og god fornøjelse med lytningen - det er altid sjovt :)
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

har selv haft en 214 sat mine 450ere og mente der manglede et eller andet, det kom så da jeg skiftede forstærkeren ud med en H/K Signature.

Den 214 er ikke den bedste NAD har skruet sammen, efter min mening. En kammerat har en 214 (faktisk min gamle, han var advaret om hvorfor jeg skiftede) til sine 850ere og der går det helt galt. Til alm. niveau går det, men heller ikke længere.

så MAX 450 hvis du vil benytte din 214. (jeg er nok også mere krævende end du, så kan være det er rigeligt til dig)

Men kan eller varmt anbefale 450erne som jeg synes spiller lækkert, med masser af attack og rythme. har dem selv i min stue på 18kvm og de kvitter med masser af vel lyd. Gav 1500 for mine.  

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

OK - Det var meget konkret - I det hele taget syntes jeg det var en rigtig god idee at spørge herinde. Meget glad for de råd jeg har fået.

Jeg ved ikke om jeg skal flytte spørgsmålet over i forstærker tråden, men altså: Hvad er det jeg skal kigge efter hvis jeg har tænkt mig at biampe? Tænker på 214 til diskant og så evt. 216 til bas. Eller vil det måske være bedre med en 218 og så lade 214 styre musikken i soveværelset?

Anyways:Tak for de mange gode svar!!!

Andreas

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Måske et sæt brugte Snell E er et godt bud? Jeg har ikke selv hørt dem, men har hørt at de skulle være gode til jazz o.l., og vist nogenlunde fornuftige at trække for en forstærker.
Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår dit ? som jeg vil gerne lytte til noget hæderligt selvom det ikke må koste r…. ud af bukserne. Godt ?

Prøv alligevel at få nogle lyttecheck hos forhandlerne. Læg mærke til hvad der behager dig, og læg så en strategi. Verden blev ikke bygget på en dag – jeg har brugt 40 år på at nå mit mål. Men havde jeg haft en strategi kunne det være sket noget før.

Evox – det kan godt være de er grinagtige – men de kan det der med musik. Og så kan grinet jo godt stivne hos dem der masserer enhederne på deres dyrekøbte fejl – så skal der biampes og triampes eller biwires og sikkert triwires hvis det stadig ikke virker.

Spring ned og fald op med det – hvis det ikke lyder lækkert i alm. mode bliver det ikke meget bedre med et hav af kabler. Alt det kan gøre er en ekstra prik over i et, hvis det er godt. En dårlig speaker reddes ikke af noget.

En skam du ikke kan doble budgettet – så ville Caelum fra Kibri være et superbuy – det lækreste sæt ht’er i DK under 10tkr. DET KAN det der med musik uanset changre.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Kibri ser interessant ud. Men 20 kilo sættet er lige i overkantet. Det er en tredjedel af min nettoindkomst ;-) (åh - jo det er lækkert at være studerende).

Men jeg bliver bestemt ikke mindre interesseret i EVOX jo flere anbefalinger den får. Må ned og lytte :-)

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Kibri vil levere et par sæt godt og vel enda til den pris - men jeg har dog ikke checket prislisten fornyligt.

Men lyt til meget - yes. man ka kun blive klogere.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hej lovepade...

Vi tager kun 1/6,45 af din nettoindkomst..

Vejl. udsalg = 9300DKK/sættet.

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum