Emne: eAR - mistes garantien uden plombering? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 06:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Det ville sku ikke være sjovt hvis Rotel fandt på det, jeg havde engang en 60watt´s effektblok fraRotel, den kunne køre brokoblet 1*180watt men skulle du brokoble den så skulle låget af og der skulle flyttes en Jumper.
Det ville gå sådan til, nå men jeg må hellere sende den på værksted for idag skal vi have fest så derfor 180w på min sub, nå men dagen derpå skal jeg igen bruge den til stereo så alså på værksted igen for at flytte jumper, og imorgen skal der rigtigt være knald på der kommer en med samme rotel som jeg selv havde, men øhh vi skal lige på værksted med dem for at få brokoblet bla bla bla. gud ved hvornår de løber tør for klistermærker.
Jeg mener virkelig at sælger har det nemt idag, bare man klasker et stykke tape på så er man fri fra alt.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 06:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-erik skrev:
|
Hej,
Det ville sku ikke være sjovt hvis Rotel fandt på det, jeg havde engang en 60watt´s effektblok fraRotel, den kunne køre brokoblet 1*180watt men skulle du brokoble den så skulle låget af og der skulle flyttes en Jumper.
Hvis du læste i manualen stod der garanteret også et eller med at de anbefalede værkstedsbesøg for at ordne det fordi der er "no user-servicable parts inside"!
Det ville gå sådan til, nå men jeg må hellere sende den på værksted for idag skal vi have fest så derfor 180w på min sub, nå men dagen derpå skal jeg igen bruge den til stereo så alså på værksted igen for at flytte jumper, og imorgen skal der rigtigt være knald på der kommer en med samme rotel som jeg selv havde, men øhh vi skal lige på værksted med dem for at få brokoblet bla bla bla. gud ved hvornår de løber tør for klistermærker.
Jeg mener virkelig at sælger har det nemt idag, bare man klasker et stykke tape på så er man fri fra alt.
Tjaaa, brok for brokkens skyld - sælger har i det mindste gjort klart at garantien ryger hvis man piller i apparatet, og nu er her ikke tale om en bro-koblingsswitch. Det er p***e uheldigt at forstærkeren står af, men for fanden da - hvorfor kan folk ikke mane til lidt selvjustits bare en gang imellem - hvis svaret lyder at garantien ryger hvis man selv piller, så er den da for pokker ikke længere.
Sagen er den, at AR (i dette tilfælde) ikke kan være sikker på at personen der har lavet indgrebet IKKE har kortsluttet forstærkeren - hvordan vil du garantere producenten at det ikke er tilfældet???
Det er lige nøjagtigt det, der er problemet - og jeg siger ikke at Svend P ikke er kompetent, for det er jeg ganske overbevist om at han er udfra hvad jeg har hørt om ham, men stadigvæk - hvordan vil du overbevise producenten om at det ikke rent faktisk er det der er sket? Tilfældighedernes spil - apparatet bliver åbnet, en jumper monteret og bum - forstærkeren er død!
Sæt dig ind i producentens tankegang - hvordan ville du selv tolke sådan en skade?
Det er så let at være forbruger - man kan bare gemme sig bag at det altid er producenten der er bad guy!
|
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ked af det ... men hvis man piller hvor man udtrykkeligt IKKE må pille, ja så skal man ikke regne med at få dækket reperationer over garantien.
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på kulance ... men er det ikke snarere noget man ville bringe i anvendelse i tvivlsspørgsmål.
Jeg er absolut ikke fan af AR og deres markedsføring, men synes at det er uklædeligt at søge at presse noget igennem her, hvis det klart står at man ikke må bryde plomben og åbne apperatet.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Det er jo nok rigtigt at når der står man ikke må lukke op for kassen så må man vel ikke, men jeg mener også at det er en nem måde at frasige sig garanti, eller måske en god måde at tjene penge på for det er jo nok ikke alle forhandlere der gider at åbne kasser og flytte jumper gratis.
Det med at rotel nok har skrevet et aller andet sted at jeg måske ikke selv må foretage det indgreb(ja det lyder rigtigt teknisk) er måske rigtigt, men så undre det mig meget at det var vist i manualen til denne forstærker , men det jeg ville lidt ind på var at det kan da blive en plage hvis du hvergang skal skifte fra mono til stereo skal have den på værksted, så kan folk jo sige at er det nødvendigt at skifte op til flere gange om ugen, ja hvis man har gang i et eller andet setup så er det vel, er det dog være at flytte en jumper som at trykke på en swits på bagsiden af forstærkeren.
Mener at have læst at flere computer firmaer prøvede det samme men det gik vist ikke, selvom du idag stadig ser PCér med det klistermærke på hvor der står at det ikke må fjernes og fjernes det bortfalder garantien.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nyt i sagen!
Først vil jeg dog sige til de enkelte kritiske røster der har været til min handlemåde: Jeg oprettede ikke denne tråd for at få ynk eller medhold, eller for at afpresse AR. Jeg var blot interesseret i om nogen kendte den EKSAKTE jura heromkring, for at finde ud af hvor jeg stod rent juridisk. Hvis det var op til hvad andre folk SYNES, så var Kurt Thorsen jo aldrig blevet dømt("Den pæne mand!" ). Hvad skulle jeg bruge det til?
Men der var ingen der vidste nogen, blot mange der mente noget. Jeg synes blot at forløbet stadig kunne være interessant for andre, derfor skrev jeg videre. Og jeg har ikke fortalt AR at jeg havde en tråd kørende her. Det viser sig dog at Peter AR følger med (eller er blevet tippet), for han frabad sig enhver omtale herinde, og derfor stoppede jeg med at skrive.
Jeg havde skrevet en PB til Otto fra TC, da jeg vurderede at han kendte reglerne bedre end de fleste:
Otto, TC skrev:
|
Jeg er desværre meget overbevist om at AR har retten på sin side i denne sag. Om han udnytter situationen til at slippe ud af en reparation der var opstået alligevel skal jeg ikke kunne sige, men det er faktisk ikke rigtigt relevant. Det afgørende er at i dét øjeblik du bryder plomben, så mister producenten muligheden for selv at holde styr på hvad der sker og ikke sker med produktet. Om du har foretaget noget der kan resultere i en fejl, er urelevant for sælgeren. Det relevante for sælgeren er at han selv kan styre hvad der sker, ellers kan han ikke tage ansvaret for det. Det synes jeg egentligt er ret åbenlyst. Havde han f.eks. sagt "det er meget nemt, gør du bare det", så havde han per definition taget ansvaret for at du selv gør det, men her har han netop fastlagt at han ikke vil tage ansvaret for andres indgreb. Og i modsætning til med en PC, så er han i sin gode ret til dét. Der bliver givet et eksempel med Rotel der brokobles ved at åbne låget - hvis dét er fremgangsmåden, så tager Rotel selv ansvaret for kundernes indgreb.
Kort sagt: I det øjeblik du brød plomberingen, tog du selv det fulde ansvar for at apparatet ikke skulle gå i stykker, både for defekter som følge af indgrebet og for enhver anden defekt, der ikke nødvendigvis har med indgrebet at gøre. Derfor er det komplet irrelevant om defekten har noget med indgrebet at gøre - _ansvaret_ for defekten tog du selv da du brød plomberingen. |
|
|
Og så kom der brev fra julemanden, da jeg en aften rykkede for svar, efter at have ventet på nyt i en måned:
Peter AR skrev:
|
Hej Svend,
Faktisk ja, og ikke så godt for dig..
Efter flere rykkere, så har ICEpower netop i dag meldt tilbage.
De ikke vil erstatte modulerne. De begrunder det med modulerne er blevet modificeret. Det er de ikke her og jeg mener ikke jeg kan se du har lavet nogle ændringer.
Derfor har jeg sendt en protest til dem, da jeg som sagt ikke kan se de er blevet modificeret. Jeg har endnu ikke fået svar, men jeg forventer ikke noget positivt til din fordel.
For at få sagen ud af verden på bedste måde, så vil jeg tilbyde vi deler halv skade.
Jeg vil tilbyde du betaler halvdelen af fremsendte tilbud. Hvis du ikke er interesseret i dette, så må du have forstærkeren tilbage, som den er.
Der er en årsag til vi bruger denne label: Hvis nogen i fremtiden bryder lablen "Warrenty lost - If Broken" , så er der ingen garanti, naturligvis. Det kan vi ikke håndtere og har ret til at forkaste ethvert apparat med knækket label. Derfor er denne label på alle apparater. Vi kan ikke dække garantien for "pille-fingre".
De bedste hilsner, Peter Thomsen, Lyd & Design ApS
|
|
|
Se nu tror jeg ikke nødvendigvis på julemanden, men når han kommer med gaver, så stiller jeg ikke så mange spørgsmål. Så jeg skyndte mig at betalte 1276 kr for reperationen, og fik min forstærker tilbage igen og med 2 års garanti oveni.
Så det var lidt en dyr lærestreg. Jeg ved stadig ikke hvad der tog livet af forstærkeren, og jeg ved ikke om jeg er blevet meget klogere. Jo, jeg piller aldrig mere låget af noget elektronik der rent faktisk virker, he.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Så det var lidt en dyr lærestreg. Jeg ved stadig ikke hvad der tog livet af forstærkeren, og jeg ved ikke om jeg er blevet meget klogere. Jo, jeg piller aldrig mere låget af noget elektronik der rent faktisk virker, he.
|
|
|
sådan er det vel også med microsoft? hvis det virker, skal der ikke opgraderes 
nej, det var da heldigt at i kunne dele i porten. er ingen jura ekspert, men det lyder meget fornuftigt hvad otto skriver.
men problematikken er da meget relevant, da både rotel og rega har features der kræver indgreb under låget. har selv måtte pille min reotel op for at skifte sikringer, selvom det muligvis er et "ikke korrekt" indgreb.
btw, synes nu stadigt du skulle prøve en seriøs test med noget der i modsætning til ice har en åben emf retur vej  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart at høre, at i kunne blive enige om en rimelig løsning. Hvorom alting er, så er jeg overbevist om, at forhandleren er i sin gode ret til at afvise din reklamation. Du har åbnet låget, brudt en plombering og foretaget en ændring på varen i forhold til, hvordan den var ved købet. At man så efterfølgende ikke kan bestemme, hvad den konkrete årsag til defekten er, mener jeg bør komme dig til skade i og med, at du har brudt plomberingen og dermed kan have forårsaget defekten.
Du henviser til en afgørelse vedr. en defekt Xbox. Her mener jeg, at forskellen er, at man rent faktisk ikke kunne bevise, at der var foretaget nogen ændringer selv om blomberingen var brudt. Det var jo ikke tilfældet i din situation. Du har jo indrømmet at have flyttet på en jumper. Hvis du havde været "fræk" og sat jumperen tilbage for efterfølgende at returnere produktet, og intet sagt på dette forum, således det ikke kunne bevises, at du havde rodet med indmaden, men blot kunne konstatere at plomberingen var brudt/faldet af, så mener jeg at sagen burde falde ud til din fordel. Et plomberingsmærke kan jo falde af. Det er set før.
Du spørger bl.a. til, hvad man gør med en PC, man selv samler eller for den sags skyld en færdig PC, som man blot ønsker at skifte RAM eller GFX på. Ang. første led er lidt af en gråzone, i al fald hvad mit kendskab angår. Såfremt en forhandler kan bevise, at et RAM-modul eller et grafikkort er gået i stykker som følge af forkert montering, eller såfremt man har kortsluttet delen, ja, så dækker garantien ikke. Forhandleren har en tendens til at acceptere forbrugerens reklamation uden al for megen dikkedarer, dels fordi der kan være en forholdsvis stor fejlprocent på PC-dele i forhold til HIFI produkter, og dels fordi det er meget svært at bevise fejlens årsag. Vedr. en færdigsamlet PC, der er plomberet, som man ønsker at skifte dele på, har forbrugerklagenævnet i al fald accepteret, at man må bryde plomberingen for at foretage nødvendige opgraderinger (større HDD, RAM og GFX). Såfremt operationen går godt, vil garantien stadig dække, men såfremt PC'en efterfølgende går i stykker, vil forbrugeren kunne havne i samme situation som dig, hvis fejlen vedrører nogle af de dele, man har skiftet eller rodet ved i forbindelse med opgraderingen. Det er klart, at hvis man skifter GFX og dvd-drevet efterfølgende går i stykker, så kan forhandelren ikke nægte reklamation med henvisning til, at plomberingen er brudt. Noget andet er, hvis man fx har skiftet blæseren i sin PSU eller GFX til en lydsvag model og delen efterfølgende går i stykker, så vil man typisk nægte reklation som følge af, at man selv har pillet ved delen.
Jeg håber mit indlæg kan være til lidt hjælp for dem, som øsnker at pille låget af deres elektronikdele.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
 til Peter Julemand  , det var rart at se at også du fik en god behandling.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|