Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 10:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forbedret lyd med effekttrin? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Malbjerg skrev:
Acer skrev:
Malbjerg skrev:

Effekt er en ting, og styrke en anden...

Lad dig ALDRIG styre af effekt! Det vigtigste er kombinationen, højttaler/forstærker......

....hvad mener du lige med det ?

Hvis man ser på forstærker i den mere overkommelige prisklasse, så er der langt imellem forstærkere, der er "lige glade" med hvad der bliver hængt på dem. Man må prøve sig frem med hvilke ting der kan spille sammen...

Det er ikke lige min erfaring, kan du give nogle eksempler på det ?

Jeg havde et par Sonus Faber Concerto, og de er åbenbart ikke nogen nem belastning. Prøvede med diverse forstærkere, som ellers kan spille fint i andre sammenhæng, men de fleste blev udynamiske, iriterende i toppen og manglede bas.... Men man kan mere eller mindre generelt sige, at jo større strømforsyning, jo større er chancen for at forstærkeren opfører sig pænt... Har haft en Dali Gravity, og den er fuldstændig ligeglad med hvad man hænger på den.  

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Kan det lade sig gøre at bruge en integreret forstærker til formålet?

Altså således at jeg tager L/R pre-out fra min receiver og slutter til den integreret forstærker, og så sluttes der også en CD-spiller på?

På den måde anvendes den som effektforstærker når der høres surround, og som helt normalt stereo-anlæg når CD'en kører?

... hvis det kan lade sig gøre..
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Malbjerg skrev:
Acer skrev:
Malbjerg skrev:
Acer skrev:
Malbjerg skrev:

Lad dig ALDRIG styre af effekt! Det vigtigste er kombinationen, højttaler/forstærker......

Hvis man ser på forstærker i den mere overkommelige prisklasse, så er der langt imellem forstærkere, der er "lige glade" med hvad der bliver hængt på dem. Man må prøve sig frem med hvilke ting der kan spille sammen...

Jeg havde et par Sonus Faber Concerto, og de er åbenbart ikke nogen nem belastning. Prøvede med diverse forstærkere, som ellers kan spille fint i andre sammenhæng, men de fleste blev udynamiske, iriterende i toppen og manglede bas.... Men man kan mere eller mindre generelt sige, at jo større strømforsyning, jo større er chancen for at forstærkeren opfører sig pænt... Har haft en Dali Gravity, og den er fuldstændig ligeglad med hvad man hænger på den.  

Ja, ok hvis du er helt oppe og sammenligne med Gravity monster-amp kan jeg godt se det, men det er jo slet ikke det niveau vi snakker om her  

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Eiberg skrev:
Kan det lade sig gøre at bruge en integreret forstærker til formålet?

Altså således at jeg tager L/R pre-out fra min receiver og slutter til den integreret forstærker, og så sluttes der også en CD-spiller på?

På den måde anvendes den som effektforstærker når der høres surround, og som helt normalt stereo-anlæg når CD'en kører?

... hvis det kan lade sig gøre..

JO, det kan jeg ikke se hvorfor det IKKE skulle kunne lade sig gøre - om du kører pre-out til en eff. forstærker el. til en int. forstærker, er dybest set ligegyldigt. Men hvis ikke denne int. forstæker er markant bedre end din receiver, er det jo nyttesløst. Tror at du er bedre tjent med en "ægte" effekt-forstærker.

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Malbjerg skrev:
Acer skrev:
Malbjerg skrev:
Acer skrev:
Malbjerg skrev:

Ja, ok hvis du er helt oppe og sammenligne med Gravity monster-amp kan jeg godt se det, men det er jo slet ikke det niveau vi snakker om her  

Det er jeg helt klar over!!! Derfor er det også svært at sige noget 100% konkret, medmindre man har prøvet lige den kombination af højttalere og forstærker... Og så er der igen forskel på, hvad man kan lide af lyd....

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Ah, jeg syntes nu stadigvæk det er at skyde gråspurve med kanoner at blande Gravity ind i det her....., vi er ude og flyve her

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Nå, lige en update... Efter at have haft lånt en Belles Soloist 5 effektforstærker, som forhandles af StudioSound, kan jeg konkludere jeg MÅ EJE en effektforstærker.

Belles Soloist 5 er en lille sag - både rent fysisk men også på papiret med sine 2 x 65W. Min SR7500 er opgivet til 7 x 105W, men der var meget mere smæk på Belles Soloist 5. Der kom meget bedre bund, og samtidig blev hele lydbilledet strammet gevaldigt op og sidist men ikke mindst, en væsentlig forøgelse af detaljeringen.
Super lækkert!

Den er svær at skulle levere tilbage, men som sagt må jeg konkludere:
Jeg må eje en effektforstærker en dag. Nok ikke lige Belles Solist 5, men det er udelukkende pga. dimensionerne på den, der simpelthen ikke passer ind i designet på resten af systemet.

Efter at have pillet den af systemet igen, lyder min Marantz en smule flad og kedelig, i forhold til Belles Soloist 5...
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

nu er det jo svært pga din marantz er sølv :( men ellers kan jeg varmt anbefale H/Ks signature serie.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:
nu er det jo svært pga din marantz er sølv :( men ellers kan jeg varmt anbefale H/Ks signature serie.

Går man så meget op i, at farverne skal passe, så bliver man forfærdeligt begrænset i sit valg. Synes personligt ikke, at det er pænest, når anlæg'et udelukkende er ensfarvet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes