| Forfatter |
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nå fremdeles nyskjerrig på hva du egentlig mente, det kunne jo være at det var relevant i min fortsatte jakt på den perfekte lyd for en billig penge
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
d'HERRER; LAD NU VÆRE MED AT ØDELÆGGE "MIN" TRÅD P.G.A. MISFORSTÅELSER!.................Og lad os holde os til emnet 
mvh
Jesper
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, jeg forsøger mig igen.
Rent oplevelsesmæssigt, hvor du går fra Cerwin Vega til mindre standerhøjttalere, kan sagtens sammenlignes med problematikken her. Så dér er jeg helt enig med dig i din berettigelse af dit indlæg.
Med hensyn til lyden mener jeg at en løsning med standerhøjttaler+subwoofer er nemmere med Cerwin Vega end med JBL'erne, da JBL'erne har et større præg i mellemtonen end Cerwin Vega har. JBL'erne har så stor en energi i mellemtonen, at det stiller meget store krav til standerhøjttalere, som kan være svært at opnå, simpelthen fordi standerhøjttalere er begrænset af sin fysiske størrelse. Der skal altså flere enheder til i en standerhøjttalere, for at kunne levere samme tryk.
Cerwin Vega har deres energi lidt længere nede i frekvensgangen, og her er det nemmere at få en subwoofer til at overtage energien. Vi er stadig meget tæt på de 100-150Hz, hvilket stadig giver problemer med subwooferplacering, men ikke i samme grad som JBL'erne, hvor vi er oppe omkring 250-350Hz.
Selvom det måske ikke lyder af den store forskel, når man ser tallene, så er det to helt forskellige løsninger der skal til.
Cerwin Vega (mener jeg) er altså nemmere at erstatte af en standerhøjttaler og en subwoofer, end JBL. JBL'erne kræver simpelthen en større standerhøjttaler end Cerwin Vega.
Det er selvfølgelig helt for egen regning, disse erfaringer. Har selv haft både JBL og Cerwin Vega (AL1000 - stadig min yndlings CV'er), og er nu på DIY standerhøjttalere, med DIY subwoofer - til musik som første prioritet.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jesper Andersen
Sorry! Nåede at afsende en besked inden jeg så din note. Skulle selvfølgelig have brugt PB muligheden.
Håber alligevel du læser mine betragtninger - de kunne måske også give dig en ide om de forbehold jeg har for dit "problem".
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se der, nå gir det mening også for meg :) Skulle ønske det var mulig at slette sine egne innlegg, så kunne jeg fjernet de af mine som har ikke har relevans.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner & daniels; 
- og til daniels; tror også at jeg bedre forstår hvad du mener nu......jeg har dog altid tolket "JBL-lyden" som værende "bas-betonet" - eller ihvertfald alt andet end "tynd" i basområdet. Det du skriver er jo egentlig at de er "nedre mellemtone-betonet"...(?)....
- og er mine "anskuelser" f.s.v angår problemstillingen omkring sub-delefrekvens over/under 100 hz rigtige ?...og i såfald, vil det så ikke betyde, at for at jeg skal få en nogenlunde "JBL-lyd", skal have en sub som faktisk "spiller med" til op mod 200/300 hz ?.........og det er vel i sagens natur umuligt...ihvertfald hvis vi snakker sub til "menneskepenge"
Iøvrigt har jeg netop altid synes at een af JBL'ernes svagheder, var at bas og diskant var en aneles fremtonet fremfor mellemtonen. ( eller at ml. tonen var lidt tilbagetrukket - vælg selv ) En anden svaghed er at titaniumsdiskanten KAN lyde lidt skarp med det forkerte udstyr koblet foran.
mvh
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal det nævnes jeg ikke har nogen erfaring med at kombinere Sub og
standerhøjtalere til musik, men jeg vil da lige prøve at komme med lidt
respons alligevel.
Ja, det er den helt rigtige problem stilling du har fat i, i dit indlæg
kl 16.55. Derfor tror jeg den bedste løsning er at få nogle ½ store
reolhøjttalere med 2 bas/mellemtoner til at give det punch i den nedre
mellemtone, så man kan få en sub bedre intigreret i systemet, da man så
kan dele den lavere (<100hz?), så den flyder væk og ikke bliver
retnings bestemt. Det system går jeg også efter fremover, da mine JBL
kasser ikke ligefrem pynter overvældene. Dertil bør det også nævnes at
en standerhøjttaler kan spille bas. Jeg har aldrig rigtig lyttet på
det, da højttalerne jo ikke kan få enheder store nok 
eller for lidt af dem. Men så her den anden dag havde min lokale HiFi
pusher fået nogle lækre JM Focal lab standerehøjttalere (6½" bas)
drever at Densen monoblokke. NØØØJ for spillede det lækkert! Jeg var
fuldstændig overresket over bassen i de små kasser. Hvis jeg havde hørt
med lukkede øjne havde jeg ikke gættet det var standerhøjttalere. Det
var nok nemlig den nedre mellemtone der blev gengivet af en god enhed
med den rigtige kraft bagved, og det er jo den vi leder efter her.
Dermed også sagt da jeg skrude højere op for dyret, blev højttalere
afsløret af størelsen, at den dybe bas ikke rigtig fremtrådte, og den
godt kunne have lidt assistance af en velspillende sub.
Højttalere jeg tror vil egne sig godt kunne være Raihdo Emilie Centric
som før nævnt i kombination med en SVS sub i den gode ende, da jeg har
læst meget godt om dem. Det kan godt være det sprænger budgettet lidt,
men der findes jo nok billigere standerhøjttalere end de Raihdo.
My 5 cents
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper
Jeg kan kun være enig i de betragtninger der hidtil har været. Jeg har skiftet ud fra små reolhøjttalere suppleret med subs, til små gulvhøjttalere suppleret med subs og nu til store gulvhøjttalere suppleret med subs Du får bare ikke den samme lyd fra små højttalere i bassen. Især ikke til film.
De eneste subs jeg kender til der går op til 300 Hz er TacT, der naturligvis skal bruges sammen med deres rumkorrektion for at fungere ordentligt.
Jeg ville være meget forsigtig med at skifte ud. Du kan nemt komme til at savne det du havde en gang.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pokkers! @FreZh har faktisk skrevet det jeg var igang med at skrive... (Jeg er for langsom)
Netop JM Lab har nogle lækre modeller, men prisen er desværre uden for de flestes rækkevidde.
Grunden til jeg egentlig nævnte de Raihdo Emilie Centric fra starten af, var fordi de efter sigende skulle kunne spille voldsomt højt, uden at lyde presset. Og bånddiskanten er rost mange steder. Flere kalder det "verdens bedste" bånddiskant.
Men der er selvfølgelig andre, der bør kunne det samme.
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 29 Juni 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Døde tråden helt?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
- det tror jeg desværre at den gjorde.....
Men har selv "arbejdet" videre, og lyttet til DALI Helecon 300 ( og 400, for ligesom at sætte 300'eren i relief ). Og for at tage 400'eren først, så blev jeg på sin vis positivt overrasket.....men også negativt; toppen er MEGET blød og lyttevenlig, fornemmer at den er utrolig ren og luftig...men bunden
( ja, jeg ved det godt....'ER jo vant til JBL bas )
- jeg savnede det store attack, og "smækket" i bunden når den skulle arbejde...og med fare for at få div. DALI-elskere på nakken, så syntes jeg er lyden er "kedelig".
300'eren synes jeg faktisk er meget mere harmonisk i sin helhed....men ak, her bliver bunden helt håbløs når den skal gengive store, komplekse bas-toner...men måske suppl. med en sub, at lyden kan blive fornuftig ?
Alligevel så blev min appetit for DALI vakt, da jeg afslutningsvis lagde øre til Euphonia MS 4...hold da op....den spiller altså rigtig godt....op absolut en ( mindst) klasse over HELICON-serien. Men, men, prisen.......det ER altså mange penge.....og så størrelsen, de er FOR store til min stue...især når man tager i betragtning at de skal et godt stykke ud fra væggen.
Hvor er jeg så henne lige nu ?........tja, er stadig mest stemt for VA Haydn......tror ikke at HELICON 300 kan indfri mine ønsker/krav...men jeg vil altså ikke købe dem "ubeset" ( uden at lytte først ), skal derfor tage mig sammen for at prøvelytte VA Haydn...men helst sammen med en god sub...og hvor gør man det henne ? ( på Sjælland)
mvh
Jesper/Oldhifinut
PS. Svend P; jeg lytter MEGET til din "advarsel"...........og går forsigtigt frem
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
Men har selv "arbejdet" videre, og lyttet til
DALI Helecon 300 ( og 400, for ligesom at sætte 300'eren i relief ). Og
for at tage 400'eren først, så blev jeg på sin vis positivt
overrasket.....men også negativt; toppen er MEGET blød og lyttevenlig,
fornemmer at den er utrolig ren og luftig...men bunden
( ja, jeg ved det godt....'ER jo vant til JBL bas )
- jeg savnede det store attack, og "smækket" i bunden når den skulle
arbejde...og med fare for at få div. DALI-elskere på nakken, så syntes
jeg er lyden er "kedelig".
|
|
|
Nej, mon dog du får Dali-elskere på nakken 
Selvom jeg selv har Helicon 400, så forstår jeg udmærket din oplevelse
- JBL kan bare et eller andet med det "smæk", som ikke ret mange andre
kan, og hvis det er dét, du går efter, kan jeg godt forstå du ikke kan
finde det i Helicon 400, der er mere afrundet (som altid afhængig af
udstyret de spiller sammen med).
Desværre må jeg give mange andre i denne tråd ret i, at du givetvis får
svært ved at finde en JBL lignende lyd (med "smæk" i mellembassen) i
stander/subwoofer kombinationerne, men måske er det muligt.
At man bliver "vænnet til" en bestemt lydfilosofi oplevede jeg også
tydeligt, da jeg kiggede efter nye højttalere - Hverken B&W 700
serien, B&W CM6, Audiovector Mi3 super, Dynaudio 72Se eller SA 1750
gjorde helt for mig, og det tror jeg hænger sammen med, at jeg kom fra
Dali 7a. Nye Dali højttalere som Evidence 470/870SE og Blue serien var
mere "min stil", men de var bare ikke afgørende bedre end 7a'erne 
(IMHO naturligvis). Først med Helicon 400 syntes jeg, jeg fandt noget,
som var tydeligt bedre, og i tråd med den lyd, jeg godt kan lide, så
måske bliver man "indoktrineret" med tiden?
Jesper Andersen skrev:
Hvor er jeg så henne lige nu ?........tja, er stadig mest stemt for VA
Haydn......tror ikke at HELICON 300 kan indfri mine ønsker/krav...men
jeg vil altså ikke købe dem "ubeset" ( uden at lytte først ), skal
derfor tage mig sammen for at prøvelytte VA Haydn...men helst sammen
med en god sub...og hvor gør man det henne ? ( på Sjælland)
|
|
|
På sjælland kan man hos Tape connection høre VA højttalere, men så vidt jeg kan se, fører de ikke Velodyne  De har dog Audio Pro subs, men det er jo nok ikke helt det samme.....  Det er, så vidt jeg ved, kun Jensen (Vassagohifi), der fører begge dele, og det er jo ikke just på Sjælland.
Held og lykke med den fortsatte søgning
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tapeconnection ligger da i Århus?
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Tapeconnection ligger da i Århus? |
|
|
Iflg. denne side ligger der da en afdeling på Sjælland
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gumle skrev:
jdg1 skrev:
|
Tapeconnection ligger da i Århus?
|
|
|
Iflg. denne side ligger der da en afdeling på Sjælland
|
|
|
Man lærer noget nyt hver dag 
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
Alligevel så blev min appetit for DALI vakt, da jeg afslutningsvis lagde øre til Euphonia MS 4...hold da op....den spiller altså rigtig godt....op absolut en ( mindst) klasse over HELICON-serien. Men, men, prisen.......det ER altså mange penge.....og så størrelsen, de er FOR store til min stue...især når man tager i betragtning at de skal et godt stykke ud fra væggen.
|
|
|
Næ, de kan sagtens placeres helt ind til 10 cm fra bagvæg . Og der er godt med smæk i bassen på dem __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer; indrømmet at jeg ikke har hørt MS4 skubbet helt ind til væggen.......men lyttede også til Helicon 400 som stod ca. 20-30 cm ud fra væggen - og der lød bassen meget buldrerne og upræcis . Flyttede dem bagefter et "godt stykke" fri af væggen og bassen blev meget bedre ( men bare ikke god nok ), og regnede faktisk at det samme gjorde sig gældende på M4, da konstruktionerne principielt er de samme.......men det er tilsyneladende ikke tilfældet iflg. dine erfaringer...?.....interessant.
mvh
Jesper
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
Acer; indrømmet at jeg ikke har hørt MS4 skubbet helt ind til væggen.......men lyttede også til Helicon 400 som stod ca. 20-30 cm ud fra væggen - og der lød bassen meget buldrerne og upræcis . Flyttede dem bagefter et "godt stykke" fri af væggen og bassen blev meget bedre ( men bare ikke god nok ), og regnede faktisk at det samme gjorde sig gældende på M4, da konstruktionerne principielt er de samme.......men det er tilsyneladende ikke tilfældet iflg. dine erfaringer...?.....interessant.
mvh
Jesper
|
|
|
MS4 har en langt mere kontant og punchy bas end Helicon . Hvilken type væg skal de opad, mursten ? Mine kan godt, når den virkeligt trykkes af, blive en smule boomy men jeg have eksperimenteret med spikes og kork som afkobling som jeg regner med fjerner dette fænomen, nu står de med foden direkte på trægulv __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Mine højtalere skal spille op ad en pudset væg, og stå på et trægulv...og at de/MS4 spiller SÅ bedre end Helicon, kom alligevel bag på mig....men,men...prisen på et sæt MS4 er desværre langt over hvad jeg kan/vil ofre på nye HT.
mvh
Jesper
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
- Mine højtalere skal spille op ad en pudset væg, og stå på et trægulv...og at de/MS4 spiller SÅ bedre end Helicon, kom alligevel bag på mig....men,men...prisen på et sæt MS4 er desværre langt over hvad jeg kan/vil ofre på nye HT.
mvh
Jesper
|
|
|
Jeg synes, du skal prøve at lytte på et par højttalere fra PMC. Især OB1'eren er god. Lyden er meget neutral og dynamisk. Også de små reol modeller imponerer med en dyb bas og en dynamsik og meget åben lyd. __________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |