Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 20:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Modifikation af D2905/9700 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:
3DX skrev:

Dav,

man skal jo kunne kravle inden man kan gå, selv om mange tro der er en hurtigt genvej til at vinde 100meterne ved olympiaden. det er der bare ikke, selv med nok så mange krumspring, og lomme filosofi. det er så komplext at langt de fleste er hægtet af, inden de for købet scalpel og modelervox.

der er mere end en grund til at enheder se ud som de gør, selv om mange tror den vigtigste er at tage røven på dem.

den type, sætter nok sig selv lige vel højt

inde du så meget som tænker på at lave noget som helst ved dine enheder. så spørg dig selv...

hvorfor er den ikke allerede sådan som jeg nu har tænkt mig at lave den. tit er forklaring ganske lige til....

NÆSTEN det samme som at sige, at det den gode "gamle" DUELUND lavede - IKKE virkede - men det tror jeg nu nok MANGE vil stritte, bare en lille antydning imod.

Og så MIN ide: Uanset HVEM der laver enheder, HVEM der laver forstærkere, HVEM der laver færdige højttalere og hvor dygtige de er, så er det med 100.000 % sikkerhed for at tilfredsstille et BREDT publikum, det ville jo være dumt at lave producere noget som kun 3 ville købe.

Idet det er til et BREDT publikum, er der STOR chance/risiko for at det ikke stemmer HUNDREDE PROCENT overens med det man VIL have (måske 94%) - DERFOR modifikationer - nogle KAN, andre kan IKKE - - - Men uanset hvad, så kan der ikke produceres EN ht, eller EN forstærker - eller som i denne tråd, EN enhed der kan tilfredsstille alle - DERFOR modifikationer.

At det producenterne laver MÅLER 100% korrekt og det jeg selv fusker måler ad helvede til, er jeg bedøvende ligeglad med - lyden synger i mine øre !!!!! Måler en 5000,- kroners røramp godt ?

Er der en grim "betoning" i en diskantenhed og jeg kan fjerne den med "fuskermidler" så lyden - (OG VIGTIGT): I MINE ØRER lyder bedre, ja så er jeg sgu bedøvende ligeglad med hvor perfekt den enhed måler som standard.

For mange år siden var der en "amatør" der på hjemme basis (det vil sige hjemmefuskerier) "prøvede" at bore et hul igennem magneten på sin diskantenhed og føre et rør fra denne ud af kabinettet og ud i den fri luft ! Hvad var ideen med det ?

Jae, ideen må ha været god nok, for det er det producenterne PRØVER i dag, bare med et dæmpet bagkammer istedet - - - Altså var hjemmefuskeren FORAN med "udviklingen" - FORAN de STORE DYGTIGE PRODUCENTER.

MANGE MANGE MANGE af de ting vi ser her på siderne som HJEMMEFUSKERIER når nok ud til producenterne på et tidspunkt, så DE kan OPFINDE det (igen)

Nogle kan li domediskanter, andre kan li bånd - dem der kan li domer har ALTID noget negativt at sige om bånd - og dem der kan li bånd har ALTID noget negativt at sige om domer - - - - - og dem der KUN er til standardenheder (af forskellige årsager) kan simpelthen ikke ta dem der prøver sig frem på egen hånd - og måske - i egne ører - finder frem til en løsning som DE ULTRA KLOGE HOVEDER ikke har lavet.

Og mere er der ikke at sige til det.

Det er ikke så få audioproducenter der er startet som garage- eller kælderfuskere. Autodidakte konstruktører er jo ikke just en sjældenhed. Ideen til Vifa's ringradiator stammer direkte fra en autodidakt kælderfusker, blot for at nævne ét eksempel.

Man skal iøvrigt ikke studere ret mange datablade for at kunne konstatere at perfektionen har trange kår. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:

NÆSTEN det samme som at sige, at det den gode "gamle" DUELUND lavede - IKKE virkede - men det tror jeg nu nok MANGE vil stritte, bare en lille antydning imod.

Og så MIN ide: Uanset HVEM der laver enheder, HVEM der laver forstærkere, HVEM der laver færdige højttalere og hvor dygtige de er, så er det med 100.000 % sikkerhed for at tilfredsstille et BREDT publikum, det ville jo være dumt at lave producere noget som kun 3 ville købe.

Idet det er til et BREDT publikum, er der STOR chance/risiko for at det ikke stemmer HUNDREDE PROCENT overens med det man VIL have (måske 94%) - DERFOR modifikationer - nogle KAN, andre kan IKKE - - - Men uanset hvad, så kan der ikke produceres EN ht, eller EN forstærker - eller som i denne tråd, EN enhed der kan tilfredsstille alle - DERFOR modifikationer.

At det producenterne laver MÅLER 100% korrekt og det jeg selv fusker måler ad helvede til, er jeg bedøvende ligeglad med - lyden synger i mine øre !!!!! Måler en 5000,- kroners røramp godt ?

Er der en grim "betoning" i en diskantenhed og jeg kan fjerne den med "fuskermidler" så lyden - (OG VIGTIGT): I MINE ØRER lyder bedre, ja så er jeg sgu bedøvende ligeglad med hvor perfekt den enhed måler som standard.

For mange år siden var der en "amatør" der på hjemme basis (det vil sige hjemmefuskerier) "prøvede" at bore et hul igennem magneten på sin diskantenhed og føre et rør fra denne ud af kabinettet og ud i den fri luft ! Hvad var ideen med det ?

Jae, ideen må ha været god nok, for det er det producenterne PRØVER i dag, bare med et dæmpet bagkammer istedet - - - Altså var hjemmefuskeren FORAN med "udviklingen" - FORAN de STORE DYGTIGE PRODUCENTER.

MANGE MANGE MANGE af de ting vi ser her på siderne som HJEMMEFUSKERIER når nok ud til producenterne på et tidspunkt, så DE kan OPFINDE det (igen)

Nogle kan li domediskanter, andre kan li bånd - dem der kan li domer har ALTID noget negativt at sige om bånd - og dem der kan li bånd har ALTID noget negativt at sige om domer - - - - - og dem der KUN er til standardenheder (af forskellige årsager) kan simpelthen ikke ta dem der prøver sig frem på egen hånd - og måske - i egne ører - finder frem til en løsning som DE ULTRA KLOGE HOVEDER ikke har lavet.

Og mere er der ikke at sige til det.

Det lyder meget som det JEG ville forklare min trang til at "modificere" med.

Det ser heldigvis ud til, der er flere der "tør" gå imod strømmen, og tilpasse tingene til sine egne ører.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Det er helt ok at man ønsker at shape lyden hend mod noget man bedre kan lide en originalen. men man skal bare ikke prøve at bilde nogen ind at det er mere korrekt. når der fra de selv samme påberøbes "mere rigtig lyd" så er det altså kun for dem. når en tweeter tweakes med de her omtalte, så bliver den måske mere personlig, men det er altså ikke alle personer, der er lige personlige.

og kan i ikke komme med nogen beskrivelser af hvad i syntes der sker, med de forskelige tweaks. jeg har kommet med noget konkret, hvorfor jeg ikke klippe klister. så måske vil Daniels sætte pris på nogen beskrivelser hvad i syntes der sker af posetive ting.

og PS, den med Duen, vifa/ss og ringradiatore....    en anden fabrik har et ældgammlet patent på noget der minder om det, så det er vist en kælder and

men der kommer da meget godt fra fuskere og autodidakte, der skal bare nogen profer til at få det ud over hobby stadiet. fordi der er så uendligt langt fra en køkkenbords model, til noget der kan sælges mere end et par stykker af.

Og jeg fatter slet ikke jeres foragt for de færdig producered neutrale tweetere. det gør at i kan fjerne denne neutralitet, og shape dem så de lyder som i syntes de skal lyde, med det personlige præg som i vil. tænk hvis de som med 3 stråler, coatde dome, ingen bagkammer, osv. osv. så var der ligesom ikke så meget neutralitet at bryde, og bygge videre på.

være heller glad for at der sidder nogen og laver nogen neutrale tweetere, der er produceret så de er til at betale, så alle kan være med, og alle kan personlig gøre dem.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Det er helt ok at man ønsker at shape lyden hend mod noget man bedre kan lide en originalen. men man skal bare ikke prøve at bilde nogen ind at det er mere korrekt. når der fra de selv samme påberøbes "mere rigtig lyd" så er det altså kun for dem. når en tweeter tweakes med de her omtalte, så bliver den måske mere personlig, men det er altså ikke alle personer, der er lige personlige.HAR du læst at jeg - op til jeg VED ikk hvor mange gange - har skrevet I MINE ØRER ???

og kan i ikke komme med nogen beskrivelser af hvad i syntes der sker, med de forskelige tweaks.Jo, DET vil jeg garantere dig for at jeg kan - jeg kan nemt beskrive hvad der sker når jeg fusker - det kan dem jeg har på besøg også. jeg har kommet med noget konkret, hvorfor jeg ikke klippe klister. så måske vil Daniels sætte pris på nogen beskrivelser hvad i syntes der sker af posetive ting.

og PS, den med Duen, vifa/ss og ringradiatore....    en anden fabrik har et ældgammlet patent på noget der minder om det, så det er vist en kælder and Nej, det var bare et eksempel - "fuskere" er mange gange FORAN de STORE FARLIGE PRODUCENTER

men der kommer da meget godt fra fuskere og autodidakte, der skal bare nogen profer til at få det ud over hobby stadiet. fordi der er så uendligt langt fra en køkkenbords model, til noget der kan sælges mere end et par stykker af.Ja - HVIS man vil ha det ud over køkkenbordsstadiet

Og jeg fatter slet ikke jeres foragt for de færdig producered neutrale tweetere. det gør at i kan fjerne denne neutralitet, og shape dem så de lyder som i syntes de skal lyde, med det personlige præg som i vil. tænk hvis de som med 3 stråler, coatde dome, ingen bagkammer, osv. osv. så var der ligesom ikke så meget neutralitet at bryde, og bygge videre på. Kan ALLE folk li sådan en kurve her =------------------------ ?????

være heller glad for at der sidder nogen og laver nogen neutrale tweetere, der er produceret så de er til at betale, så alle kan være med, og alle kan personlig gøre dem.hahahahahahahahahahaha - ja MÅSKE ved at modificere dem - hahahahahahahaha

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

og PS, den med Duen, vifa/ss og ringradiatore....    en anden fabrik har et ældgammlet patent på noget der minder om det, så det er vist en kælder and

men der kommer da meget godt fra fuskere og autodidakte, der skal bare nogen profer til at få det ud over hobby stadiet. fordi der er så uendligt langt fra en køkkenbords model, til noget der kan sælges mere end et par stykker af.

Nå 3DX du har måske dine informationer fra ræven selv .Duelund viste mig nogle tegninger af den omtalte enhed, et par år før den blev sat i produktion.Den færdige enhed lignede hans tegninger så meget, at da den kom på markedet lykønskede jeg ham.Hvorefter han lignede et stort spørgsmålstegn.Og du henviser til den allerede var patenteret, sludder og vrøvl her er et link til vifas patent.

http://v3.espacenet.com/textdraw?DB=EPODOC&IDX=US6320972 &F=0&QPN=US6320972

Men skulle du indrømme at det kunne være sandt, vil din verden jo falde sammen .For ingenørerne hos vifa kan umuligt have lånt fra en hjemmefusker.Duelund selv glædede sig bare over den blev sat i produktion.Og her er så noget vi er enige i, der er et stykke fra at have en tegning, og til et produkt kan sælges.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hey,

Nu skriver 3dx jo ikke det er vifa, men "en anden fabrik har et ældgammlet patent ". Der findes jo mange diskanter der minder om XT princippet. Pioneer har en meget magen til f.eks.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Nu skriver 3dx jo ikke det er vifa, men "en anden fabrik har et ældgammlet patent ". Der findes jo mange diskanter der minder om XT princippet. Pioneer har en meget magen til f.eks.

den del valgte Andre jo altså lige at se bortfra

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Så lad mig skære det ud i pap vifas tegninger i deres patenter, er nærmest identisk med den tegning Duelund sendte til vifa.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Prøv at forsvare dig i stedet for at nævne hvad han glemte.

Pas på såret, det kan være der kommer salt i

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:
3DX skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

ja det måtte jo komme. trudsler

så stopper jeg, det niveau gider jeg ikke 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
3DX skrev:

Nå 3DX du har måske dine informationer fra ræven selv .Duelund viste mig nogle tegninger af den omtalte enhed, et par år før den blev sat i produktion.Den færdige enhed lignede hans tegninger så meget, at da den kom på markedet lykønskede jeg ham.Hvorefter han lignede et stort spørgsmålstegn.Og du henviser til den allerede var patenteret, sludder og vrøvl her er et link til vifas patent.

http://v3.espacenet.com/textdraw?DB=EPODOC&IDX=US6320972 &F=0&QPN=US6320972

Men skulle du indrømme at det kunne være sandt, vil din verden jo falde sammen .For ingenørerne hos vifa kan umuligt have lånt fra en hjemmefusker.Duelund selv glædede sig bare over den blev sat i produktion.Og her er så noget vi er enige i, der er et stykke fra at have en tegning, og til et produkt kan sælges.

MVH 

En nu tidligere medarbejder hos Scan Speak fik en kopi af den omtalte tegning længe før Vifaen blev sat i produktion. 

Tegningen der iøvrigt er mere detaljeret end den patenttegning Andre henviser til afviger fra Vifas ringradiator ved at anvende svingspolen fra 3806, men i princippet så er det en kopi. 

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Og så ønsker jeg ikke at skrive mere om de historie.Da jeg er bange for, at jeg vil ryge ind i et par paragrafer i injurielovningen, hvis jeg skriver hvad jeg virkeligt mener om den sag.

MVH 

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
skruerselv skrev:
3DX skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

ja det måtte jo komme. trudsler

så stopper jeg, det niveau gider jeg ikke 

TRUSLER !!!!! HVOR ????????? Salt i såret er ikke en trussel - mere at det kan gøre ondt at indrømme div ting - ELLER gi sig på et punkt.

Men hyg jer - JEG er stået af !!!!!!

Og det var så sidste gang jeg var i et forum - Blandt børn (nogle)

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:

He he, Thomas, er det bare mig, eller har du ikke skrevet det 3 gange før med 3 forskellige profiler? Hvis du nu ikke gik så hårdt frem imod folk, kunne det være at du kunne blive lidt længere, til alles glæde

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
skruerselv skrev:

He he, Thomas, er det bare mig, eller har du ikke skrevet det 3 gange før med 3 forskellige profiler? Hvis du nu ikke gik så hårdt frem imod folk, kunne det være at du kunne blive lidt længere, til alles glæde

Der er sgu ingen glæde ved at snakke/skrive med folk der er så kloge at de kunne undvære hovedet !

Kunne folk komme lidt ned på jorden og godtage at andre end EKSPERTER, kan nogle ting, ja SÅ var det skam nok meget sjovt.

Og jo, dette er 3. gang - alle gode gange 3 - og slut

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Det er vel noget med at respektere hinandens meninger og så holde dialogen på et fornuftigt plan. Der er ingen idé i at blive sur fordi forskellige opfattelser bliver luftet.

Jeg er selv skeptisk overfor modificeringer af enheder på hobbyplan. Som udgangspunkt må man nok antage at hvis der er en enkel måde at forbedre en enhed, så gør producenten det nok selv. Det er ligesom i deres egen interesse at levere et godt produkt...

Mvh,

Karsten

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Studiosound jeg er naturligvis enig i vi skal tale pænt til hinanden,og så stopper enigheden.Jeg formoder at en producent kun  har et givent antal år /uger/timer til at udvikle i. Når den tid er gået er det slut, så BLIVER det ikke bedre.Men alt kan forbedres. Problemmet for en ht- producent er bare, at skulle selv den mindste forbedring laves, ville de have 10 gange så mange enheder på prokrammet.De skal jo kunne levere de gamle modeller.

MVH

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Det er vel noget med at respektere hinandens meninger og så holde dialogen på et fornuftigt plan. Der er ingen idé i at blive sur fordi forskellige opfattelser bliver luftet.

Jeg er selv skeptisk overfor modificeringer af enheder på hobbyplan. Som udgangspunkt må man nok antage at hvis der er en enkel måde at forbedre en enhed, så gør producenten det nok selv. Det er ligesom i deres egen interesse at levere et godt produkt...

Mvh,

Karsten

Gid det var så vel, men økonomien kommer alt andet lige ind på  1.pladsen.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Studiosound jeg er naturligvis enig i vi skal tale pænt til hinanden,og så stopper enigheden.Jeg formoder at en producent kun  har et givent antal år /uger/timer til at udvikle i. Når den tid er gået er det slut, så BLIVER det ikke bedre.Men alt kan forbedres. Problemmet for en ht- producent er bare, at skulle selv den mindste forbedring laves, ville de have 10 gange så mange enheder på prokrammet.De skal jo kunne levere de gamle modeller.

MVH

Helt enig, hjemmefskeren har den tid han gider at bruge og ingen dead-lines....derfor nås nogle gange bemærkelsesværdige resultater.

Det andet tema er at ikke faglærte tit har en mere åben indgang til problemstillingerne og derfor finder mere banebydende løsninger....det er faktisk et faktm

Men volumeproduktion, det kan de sku....

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hey,

Arg. nu skal vi ikke generaliserer

I får det til at lyde som om alle hjemmefuskere laver vidunder produkter. Jeg tror kun der er få (de findes) der målrettet kan lave et produkt om så det passer bedre ind i en given problemstilling, vel vidende inden de laver modifikationen hvad de ender med, og medfører.

Jeg vil give lidt ret i at nogle kan have en anden indgangsvinkel til tingene end inginører. Nogle gang (sjældent men er sket) får en med en anden indgangsvinkel en god ide. Der er det godt at slå sig sammen med en inginør, da de kan se ting "vi" ikke altid kan.

Skulle vi ikke arbejde sammen, istedet for at modarbejde hinnanden ?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes