Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 14:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub til kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Danster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 April 2007 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Synes ikke der er meget forskel på single og y-adaptor på min DLS 3.10.
Til top Vis Danster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danster

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 19 April 2007 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Danster skrev:

Det skal der heller ikke være. Folk bliver bare imponerede over at der kommer mere niveau med et y-led monteret, glemmer at kompensere for det ved at skrue ned for subwooferen igen, og mener at kvaliteten generelt er blevet hævet, hvilket ikke er tilfældet.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 19 April 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
(2xHan, 1xHun)

Er det ikke hvad man også kalder en trekant ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Sendt: 19 April 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Danster skrev:

Det skal der heller ikke være. Folk bliver bare imponerede over at der kommer mere niveau med et y-led monteret, glemmer at kompensere for det ved at skrue ned for subwooferen igen, og mener at kvaliteten generelt er blevet hævet, hvilket ikke er tilfældet.

Jeg mærkede meget bass/dybde med mit nye y-kabel..og derfor skruede jeg selvfølgelig oz ned ..men generelt lyder det bare bedre,men samtidig,det kan også være min nye CD-spiller OT..Advance Acoustic MK2

Venligst -=Mofo=-

Til top Vis Mofo68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mofo68

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 April 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Danster skrev:

Ja det gør de godt nok. Folk tror deres sub kan spille op til 6 db højere fordi de bruger et y-kabel, hvilket den reelt ikke kan, man kan få nøjagtig samme effekt ved, at skrue op for subben.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Sendt: 19 April 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Nu var det jo bare min erfaring....og min Dali sub vågnede op må jeg sige,men jeg skriver ik mere i denne tråd...Så prøv jer frem

Venligst -=Mofo=-

Til top Vis Mofo68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mofo68

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 April 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Dali har ikke så stor følsomhed på indgangen, derfor er det nødvendigt med Y-kabel. B&W er nærmest overfølsomme og behøver derfor ikke Y-kabel 
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 April 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Hvad anbefaler i så som tilslutning til en sub, fra en forstærker UDEN subout? 
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 April 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hvad anbefaler i så som tilslutning til en sub, fra en forstærker UDEN subout? 

Hvis der hverken er pre-out eller sub-out, så er eneste udvej jo speaker-level tilslutning, dvs. at trække kabler fra højtalerudgangen på din forstærker. Jeg anbefaler at trække et ekstra sæt kabler fra forstærker til sub, istedet for at køre højtalersignalet i subben og derfra videre til højtalerne. Hvis du har brug for at filtrere de dybeste toner fra sidehøjtalerne, kan du dog være nødsaget til at køre højtalernes signal igennem subwooferen.

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 April 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

jamen jamen, det var da dejligt, det er også det jeg selv har gjort. Bruger i øvrigt signal fra begge kanaler, andet synes jeg bliver noget rod..
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 20 April 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Jeg byggede i sin tid en subwoofer baseret på Adire Audio's Tempest woofer. Der er et whitepaper om den enhed der har en passage der måske kan bringe lidt lys over hvad der sker når man forbinder subwooferen med hhv et eller to kabler:

Tempest Whitepaper skrev:

3.2 Why dual voice coils?

After asking about the T/S parameters, the next most common question is “why dual voice coils?” Most

high-end subwoofers have a single voice coil; so why dual?

Simply put, dual voice coils dramatically increase the flexibility of the driver. Most obviously, the total

impedance of the driver can be changed. As each voice coils is nominally 8W, one can run a single voice

coil and have a nominal 8 ohm woofer. But wiring the voice coils in parallel will yield a nominal 4W

woofer. And wiring the voice coils in series will yield a nominal 16W woofer. All in all, these

configurations allow easy use in low-voltage applications (4W woofer, for use in apps such as car audio), or

multiple driver systems (16W drivers allow one to parallel 2 to 4 drivers in a single system, and still

maintain an acceptable impedance without series connecting any drivers).

Note that the connection flexibility afforded by dual voice coils is equally great. For example, to use a

single channel of an amplifier (or a monoblock amplifier), one can connect the voice coils in parallel or

series (or just hook up a single voice coil) to meet the load requirements of the amplifier.

But, to use a stereo amp, one can connect a single voice coil to each channel. This allows the driver to act

as the “summing” junction of a stereo signal, mechanically summing the stereo signals into a "mono"

driver. One does not need to electronically sum the channels together. This dramatically eases applications

where passive crossovers are used.

But the most important benefit for dual voice coils is flexibility for the T/S parameters. One can actually

“dial in” a desired Qts of the driver, by resistively loading one voice coil and actively driving the other.

This configuration, which we call Resistively Damped Operation (RDO), uses the second (undriven) voice

coil as an electromagnetic brake. In essence, the resistance across the second coil will determine how

strong the brake is. The smaller the resistance, the stronger the brake.

RDO affects the Qts of the driver by decreasing the Qms of the driver. The RDO brake acts to damp cone

motion, as if the suspension was considerably stiffer. However, as it’s an electromagnetic brake, the Fs is

NOT affected (as it would raise if the suspension components – the surround and spider – were stiffened).

This allows one to literally “dial in” in a desired Qts by varying the Qms of the driver. In fact, a 250 W

5W potentiometer can be used to tune Tempest over a large range. For example, placing Tempest in an 113

liter box, and using the RDO configuration, one can dial in a system Qtc ranging from 0.65 to 1.2. This

allows tailoring the low-end response of the system to meet most musical/home theater reproduction needs.

Kilde: http://www.madaboutsound.com/downloads/TempestWhitePaper.pdf

Som jeg forstår det vil subwoofere opføre sig forskelligt afhængig af om de har enkelt eller dobbelt svingspole - og det kan være en del af forklaringen på at ikke alle oplever en forskel.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 20 April 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Opgave til RougeAgent: Find EN kommerciel sub der virker på den måde.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 April 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

witzel skrev:
(b)

Er det ikke hvad man også kalder en trekant ?

nix en tekant er 1xHan, 2xHun

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 20 April 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Opgave til RougeAgent: Find EN kommerciel sub der virker på den måde.

Pas.

Jeg er da ikke i tvivl om at indgangskredsløbet i en subwoofer forstærker gør "et eller andet" ved signalet for at der ikke sker ulykker. Men jeg kunne nu godt forestille mig at det ikke er alle der gør det lige godt/rigtigt. 

F.eks. er der en del subwoofere der har "mono" skrevet ved den ene low-level indgang - for mig burde det skulle forstås sådan, at hvis der kun er signal på denne indgang, så bliver der internt switchet så resultatet er det samme som hvis man havde brugt en y-splitter og sat et rca-stik i begge indgange.

Men hvad gør de subwoofere der blot kalder indgangene left/right, uden angivelse af hvilken man skal anvende hvis man "kun" har et monosignal, ved signalet? - Jeg ved det ikke.

Det, at nogen oplever en stor forskel ved at bruge y-splitteren synes jeg tyder på at EN eller anden form for split/switch som burde (?) ske internt i subben ved monosignal, ikke er til stede (ihvertfald ikke i tilstrækkelig grad..?) på disse modeller.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes